Vintips

Noen som har noen gode tips fra Burgund? Priser har gått av skaftet og synes det er sykt at en village Saint Romain som koster 300kr i desember 2020 plutselig skal koste 700kr:cautious: for all del en god vin, men ikke 700kr god!
237A44EA-3553-437D-B1FB-AD509095B546.png
 
Noen som har noen gode tips fra Burgund? Priser har gått av skaftet og synes det er sykt at en village Saint Romain som koster 300kr i desember 2020 plutselig skal koste 700kr:cautious: for all del en god vin, men ikke 700kr god!
Vis vedlegg 331015
Bestilte noen flasker med P.A Larsens hvite. Sikkert digg, og billig.

Ellers er Fichet bourgogne Blanc fra 2020 interessant. Skal prøve noen av den og. 440 kroner(?).
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Noen som har noen gode tips fra Burgund? Priser har gått av skaftet og synes det er sykt at en village Saint Romain som koster 300kr i desember 2020 plutselig skal koste 700kr:cautious: for all del en god vin, men ikke 700kr god!
Vis vedlegg 331015

Prøv den.


Til og med broren ble enig.
Han drikker ofte Bourgogne vin.
Farmor var derfra.
Screenshot_20230503-205506~2.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Takk for tips @Hammerfjord, skal raske med meg noen flasker på vei hjem ! Har vært en del ganger i Burgund med jobb (for mange år siden) for Fruehauf, ble da kjent med Gamay druen.

Jeg kan gi en annen tips om rimelig priset god vin.
Ingen Bourgogne men en Côte du Rhône.
God vin laget av et hyggelig par.

Litt skriving om den
9896001-1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og sunshine
Takk igjen @Hammerfjord, da blir det innom Polet (på Kolsås) på vei hjem for denne også !
Bare hyggelig.
Det som er, er at mange vin som er antatt "rimelige" i Norge er egentlig slett ikke "billige" viner i Frankrike.
Man finner mange perler under 200kr.
Jeg står unna fra disse ++500Kr flasker.
En god del er ikke helt verdt pengene.
At utgivelser er veldig lav pga dårlig avling/år eller små eksperimentelle produksjoner, kan ofte bli en faktor på prisen, men da betyr det ikke automatisk at vinen er mye bedre.
Dessuten drikker jeg aldri vin fra store kooperativer og jeg går ofte etter tradisjonelle produksjoner.
Jeg foretrekker famille bedrift produksjon.
Moren har også over 500 flasker som ligger i en steinkjeller i Normandie og noen stykker har vært å sove der i kanskje 25 år.
Hun kjøper direkt fra produsentene over landet.
Skal jeg drikke uvanlig vin, kan jeg ta meg en tur sørover og det skal jeg få til i sommer faktisk.
 
Jeg kan gi en annen tips om rimelig priset god vin.
Ingen Bourgogne men en Côte du Rhône.
God vin laget av et hyggelig par.

Litt skriving om den
Vis vedlegg 331084

Takk for tips! Stoler på en franskmann :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Hehe, takk.
Smaken er som baken, og det fins vin som er litt mer kosevinn enn matvin, men jeg synes at den er fin med kosemat eller onklig middag.
Du får prøve og si din mening ;)

Handlet begge i ettermiddag. Skal prøve en av de i løpet av helgen. Hyggelig priset, og viner jeg neppe hadde plukket selv uten videre.

Slenger med et tips til folket jeg også. Nyetimber musserende fra England. Siden det er kroning på gang…
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Noen gode tips til typisk grillmat? Typ marinert svinekjøtt. Druetyper/område?
Synes ofte grillmat kan være litt vanskelig å matche vin til. Klart grillet sjømat er enklere, men søtlig marinade?