Vintips

Noen gode tips til typisk grillmat? Typ marinert svinekjøtt. Druetyper/område?
Synes ofte grillmat kan være litt vanskelig å matche vin til. Klart grillet sjømat er enklere, men søtlig marinade?

Chateau Musar kan passe til grillet kjøtt. :)

Screenshot_20230512_112024_Samsung Internet.jpg
 
Redigert:
@Phenix
@BigT
@Timewarp
Hørt ikke noe mer om vinene.
Enten disse ble brukt som eddik på salaten eller dere er nærmere skaperen...?
:D
Oi…..Glemte og melde inn smaksnoter her.
Tok kun ett glass samme kveld. Og likte vinen godt over mye annet jeg har langt oppe på lista.
Men, da jeg tok resten av flaske 4 dager senere hadde det skjedd noe med vinen som flyttet den opp til en vin etter min smak/gane.
Etter lufting på 4 dager føltes vinen mer moden og utviklet. En ‘helt’ annen vin. Dette har jeg opplevd med andre viner også, men ikke så markant som med denne @Hammerfjord
Takk for tips min venn :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Hammerfjord
Hyggelig å høre @Phenix
Jeg husker ikke siste gang jeg åpnet en flaske og gjorde den ferdig 4 dager etterpå.
Hehehehe....
Kanskje må jeg prøve snart ;)
Når jeg startet å jobbe på begynnelsen av 90 tallene på store prosjekter i Paris, var det en gammel 2 meter høy Kabyle som sa meg:
"Kan du ikke drikke ferdig vinflasken din på lunsj, er du ingen mann".
"Zouzou" var litt av en fyr og miljøet på disse arbeidsplassene var vilt.
 
Noen som har tips til vingårder å besøke på Sicilia? Vi er 3 dager i Catania og 3 dager i Palermo. Vi leier nok bil på begge stedene, men er jo greit hvis vi kommer oss dit med buss eller taxi uten å bli ruinert.. Tips til gode sicilianske viner settes også stor pris på
 
Noen som har tips til vingårder å besøke på Sicilia? Vi er 3 dager i Catania og 3 dager i Palermo. Vi leier nok bil på begge stedene, men er jo greit hvis vi kommer oss dit med buss eller taxi uten å bli ruinert.. Tips til gode sicilianske viner settes også stor pris på


Occhipinti lager svært gode viner. :)
http://www.agricolaocchipinti.it/en/
 
Ok, takker så mye. Ser om vi finner viner derfra, men setter pris på tips dersom det finnes vingårder som ligger litt nærmere en av byene..
 
Noen som har tips til vingårder å besøke på Sicilia? Vi er 3 dager i Catania og 3 dager i Palermo. Vi leier nok bil på begge stedene, men er jo greit hvis vi kommer oss dit med buss eller taxi uten å bli ruinert.. Tips til gode sicilianske viner settes også stor pris på
Hør denne episoden av podcast’en til Merete Bøe: https://podcasts.apple.com/no/podcast/jeg-kan-ingenting-om-vin/id1533778419?l=nb&i=1000552701850

De hadde også nettopp en episode om Italienske hvitviner og var innom Sicilia der også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar
Ok, takker så mye. Ser om vi finner viner derfra, men setter pris på tips dersom det finnes vingårder som ligger litt nærmere en av byene..
Frank Cornelissen er en legendarisk vinmaker fra Sicilia. Ligger derimot et stykke fra Palermo, men bare 1t fra catania.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar
Det begynner å nærme seg (2 år igjen) 15 års bryllupsdag, og det hadde vært stas med bobler fra 2010. Tips til gode bobler fra 2010 mottas med takk, alt ifra de billige til ikke billige.
 
Jeg har ikke drukket 2010 og det er visst ikke kjent som en topp årgang akkurat. Min tilnærming er da å starte med å se hva Merete Bø sier om de som er tilgjengelige på polet pr nå for deretter å sjekke mot Aperitif og/eller Vinify. Her er de hun rater høyest som fortsatt er tilgjengelig for bestilling:
IMG_0627.jpeg

IMG_0628.jpeg

IMG_0630.jpeg

IMG_0629.jpeg