Urmaker Bjerke

Min opplevelse er at stort sett både rosende omtaler av Bjerke og det som tidvis grenser til Rolex-fanboyisme er i sterkt overtall på Tidssonen, sammenlignet med de kritiske eller negative innspilene. For å sette det på spissen – hverken Bjerke eller Rolex er noen svak part eller offer som trenger å beskyttes her inne :)
Nettopp. At folk må være "varsomme" med å ikke kritisere Bjerke og Rolex fordi de "gjør en innsats for å holde hobbyen/interessen vår i live" er bare tull. Rolex og Bjerke er ute etter én ting - å tjene mest mulig penger. Og det er det ingenting galt i. Men hvis man tror de gjør noe som helst av godhjertethet for klokkeinnteresserte så sier det litt om hvor godt på innsiden man sitter.

Hvis det ikke skal være akkurat samme rom for kritikk som uhemmet skryt så er et diskusjonsforum ingenting verdt.
 
Noen er fanboys mens de fleste er haters.

" Hat" er, som jeg sier til barna, et fryktelig sterkt ord. Og et jeg reserverer, utelukkende, til noe eller noen som utgjør en reell og direkte trussel mot noen jeg elsker. Jeg vil anta at de her inne som har aller mest imot Bjerke, har et sted mellom "mild misnøye" og "lett irritasjon", og det er milevidt unna hat.

Selv synes jeg det er vanskelig å uttale seg om Bjerke som helhet, for Rolex-delen oppfører seg så forskjellig fra Bjerke-huset. Bjerke-huset er helt fantastisk og en pryd for byen.
 
  • Liker
Reaksjoner: lietors og holmby
De ultratrendy og ungdommelige begrepene «hater» og «fanboy» forholder jeg meg heldigvis sjelden eller aldri til.

Har alltid hatt gode kjøps/service-opplevelser hos Bjerke i Oslo. Bjerke i Bergen har jeg aldri besøkt da jeg sjelden beveger meg til utkantstrøkene i Norge.

Som flere nevner er det utvilsomt først og fremst profitt som driver virksomheten Urmaker Bjerke. At bedriften likevel gjør mye positivt for kunder og samtidig bygger videre på merkevaren er vel heller ikke overraskende for enhver som har et minimum av forståelse for hva det vil si å drive en virksomhet.

Det er nok umulig for Bjerke å gjøre alle fornøyd, samtidig som de har en del kunder som virkelig er tilhengere og som blir tatt ekstra godt vare på. Det går nok i sykluser hvem som er med i denne gruppen.

Jeg har selv opp gjennom årene blitt invitert på ditt og datt både i inn- og utland av Bjerke. Det har alltid vært hyggelig (å bli invitert, jeg har sjelden hatt tid til å delta), og det betyr jo at de ser verdi i meg som kunde.

Likevel er kunder ferskvare og ganske nylig ba Bjerke meg om å betale depositum for å vente på en klokke (at diverse klokker ikke er hyllevare er jo bare sånn det er). Depositum er -for meg- totalt uinteressant i denne sammenheng og resulterte jo i at det ikke ble noe kjøp/salg. Sannsynligvis svært udramatisk for Bjerke (og for meg). Problemet er kanskje at jeg som kunde ser etter alternative butikker neste gang (og gangen etter?) fordi jeg ikke var fornøyd med deres utspill om depositum.

Alt i alt liker jeg butikken Urmaker Bjerke. Men det jeg liker enda bedre er at alle kan ytre seg fritt på et klokkeforum. Det er riktignok en gjenganger på de fleste diskusjonsforum at noen medlemmer ser det som sin oppgave å diktere andre medlemmer slik at de får forumets innhold tilpasset sine egne behov og interesser. Akkurat det vil jeg foreslå å overlate til forumets direktør.

Tråden Urmaker Bjerke er en utmerket arena for kritikk og skryt. En seriøs bedrift med solide overskudd år etter år har nok ingen problemer med å ta til seg kritikk, jeg vil derimot tro at det er noe de setter pris på og ser verdi i.

Dette innlegget er forøvrig bare et eksempel på at det er tullete å skrive såpass lange innlegg med minimalt med substans. Folk gidder rett og slett ikke å bruke tid på å lese såpass mye.
 
Har vært innom Bjerke-huset et par ganger, og alltid fått ekstremt god service. Får tukle med alle klokkene jeg spør om, fått god respons på forespørsler via epost, kjøpt fin klokke til god pris, og i det hele tatt super stemning.
 
Er det noe mulighet til å slippe å betale moms. Finner ikke noe diskusjon på det.
Bjerke har sendt klokker til meg på Svalbard der jeg har forhåndsbetalt klokken uten MVA.
Det var ikke mulig med Rolex, for den måtte jeg hente personlig i butikk og betale med MVA for så å kreve MVA tilbake via Planet

For øvrig er servicen på Bjerke både i Bergen og Oslo upåklagelig. At folk ikke får kjøpe det de vil ha av Rolex er jo en helt annen sak.
 
Redigert:
Når man entrer Bjerke for å be om muligheter for gravering
"Jo, det går selvsagt helt fint. Har du for eksempel en Rolex eller en Tudor og ber om en enkel gravering, gjør vi det gratis. Vil du ha et eget design, så gi oss filen, så koster det 1.500 kroner. Her er skjema du kan fylle ut før du leverer inn klokken. Du er velkommen tilbake når du har bestemt deg for motiv."

Når man entrer Askeland for å be om muligheter for gravering
"Gravering? Hæ. Nei, det kan vi ikke hjelpe deg med..."
 
Når man entrer Bjerke for å be om muligheter for gravering
"Jo, det går selvsagt helt fint. Har du for eksempel en Rolex eller en Tudor og ber om en enkel gravering, gjør vi det gratis. Vil du ha et eget design, så gi oss filen, så koster det 1.500 kroner. Her er skjema du kan fylle ut før du leverer inn klokken. Du er velkommen tilbake når du har bestemt deg for motiv."

Når man entrer Askeland for å be om muligheter for gravering
"Gravering? Hæ. Nei, det kan vi ikke hjelpe deg med..."
Lian: det må du ta hos noen andre
 
  • Wow
Reaksjoner: Loevhagen
Lian: det må du ta hos noen andre
Uff da. Like ille som Askeland, altså. Ikke bra. Vi får holde oss til Bjerke, da. :)

Når det er sagt, så er det jo ingen av dise tre (Lian, Askeland eller Bjerke) som utfører graveringen selv, men har en partner de sender klokken til. Det vil si; kun Bjerke som tydeligvis fant det bryet verdt å finne en partner til gravering, selv om Askeland selger smykker, o.l. og burde hatt en slik tjeneste til sine kunder. Uansett, dette viser vel litt av Bjerkes tilnærming til kundevennlighet, fremfor de to andre mindre forhandlerne. Synd, for jo mindre de er - jo mer burde de tilbudt for å kompensere - før de mister agenturet innen 5 år.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41
Opp gjennom årene har jeg stort sett hatt positive opplevelser ved besøk hos Bjerke, både da jeg har kjøpt og da jeg bare har vært innom for å titte.

Sommeren 2023 var jeg derimot innom Nedre Slottsgate for å få justert en Cartier Tank som hadde begynt å surre litt med gangen. Klokken var kjøpt ny der et år tidligere. Jeg opplevde å bli møtt med stor arroganse og påstander om at jeg hadde skrudd av baklokket og tuklet med urverket selv (noe som selvsagt aldri hadde forekommet). Damen i disken sa at hun kunne se på skruene i baklokket at jeg hadde åpnet den og at dette antakelig ikke var en garantisak.
Jeg måtte derfor belage meg på kostnader for å få feilen utbedret.
Klokken ble sendt til Cartier, returnerte etter drøye 3 uker. Cartier hadde utbedret feilen kostnadsfritt da de åpenbart mente dette var en garantisak.
Alt i alt ordnet det seg, men jeg har etter denne opplevelsen ikke hatt lyst til å handle hos Urmaker Bjerke igjen.
 
Damen i disken sa at hun kunne se på skruene i baklokket at jeg hadde åpnet den og at dette antakelig ikke var en garantisak.
Jeg måtte derfor belage meg på kostnader for å få feilen utbedret.

Jeg legger til grunn både at dette er sant, og at noen fra Bjerke leser denne tråden.

Her har Bjerke åpenbart ansatt en helt vanlig person, med helt vanlig norsk tilnærming til kundeservice. Det blir det like åpenbart problemer av når man selger luksus og ne plus ultra til kunder som er vant til det, og ikke Ebel til naboen. I denne verdenen har, faktisk, kunden alltid rett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rovers