Urmaker Bjerke

Min opplevelse er at stort sett både rosende omtaler av Bjerke og det som tidvis grenser til Rolex-fanboyisme er i sterkt overtall på Tidssonen, sammenlignet med de kritiske eller negative innspilene. For å sette det på spissen – hverken Bjerke eller Rolex er noen svak part eller offer som trenger å beskyttes her inne :)
Nettopp. At folk må være "varsomme" med å ikke kritisere Bjerke og Rolex fordi de "gjør en innsats for å holde hobbyen/interessen vår i live" er bare tull. Rolex og Bjerke er ute etter én ting - å tjene mest mulig penger. Og det er det ingenting galt i. Men hvis man tror de gjør noe som helst av godhjertethet for klokkeinnteresserte så sier det litt om hvor godt på innsiden man sitter.

Hvis det ikke skal være akkurat samme rom for kritikk som uhemmet skryt så er et diskusjonsforum ingenting verdt.

Noen er fanboys mens de fleste er haters.

" Hat" er, som jeg sier til barna, et fryktelig sterkt ord. Og et jeg reserverer, utelukkende, til noe eller noen som utgjør en reell og direkte trussel mot noen jeg elsker. Jeg vil anta at de her inne som har aller mest imot Bjerke, har et sted mellom "mild misnøye" og "lett irritasjon", og det er milevidt unna hat.

Selv synes jeg det er vanskelig å uttale seg om Bjerke som helhet, for Rolex-delen oppfører seg så forskjellig fra Bjerke-huset. Bjerke-huset er helt fantastisk og en pryd for byen.

• Liker
Reaksjoner: lietors og holmby
De ultratrendy og ungdommelige begrepene «hater» og «fanboy» forholder jeg meg heldigvis sjelden eller aldri til.

Har alltid hatt gode kjøps/service-opplevelser hos Bjerke i Oslo. Bjerke i Bergen har jeg aldri besøkt da jeg sjelden beveger meg til utkantstrøkene i Norge.

Som flere nevner er det utvilsomt først og fremst profitt som driver virksomheten Urmaker Bjerke. At bedriften likevel gjør mye positivt for kunder og samtidig bygger videre på merkevaren er vel heller ikke overraskende for enhver som har et minimum av forståelse for hva det vil si å drive en virksomhet.

Det er nok umulig for Bjerke å gjøre alle fornøyd, samtidig som de har en del kunder som virkelig er tilhengere og som blir tatt ekstra godt vare på. Det går nok i sykluser hvem som er med i denne gruppen.

Jeg har selv opp gjennom årene blitt invitert på ditt og datt både i inn- og utland av Bjerke. Det har alltid vært hyggelig (å bli invitert, jeg har sjelden hatt tid til å delta), og det betyr jo at de ser verdi i meg som kunde.

Likevel er kunder ferskvare og ganske nylig ba Bjerke meg om å betale depositum for å vente på en klokke (at diverse klokker ikke er hyllevare er jo bare sånn det er). Depositum er -for meg- totalt uinteressant i denne sammenheng og resulterte jo i at det ikke ble noe kjøp/salg. Sannsynligvis svært udramatisk for Bjerke (og for meg). Problemet er kanskje at jeg som kunde ser etter alternative butikker neste gang (og gangen etter?) fordi jeg ikke var fornøyd med deres utspill om depositum.

Alt i alt liker jeg butikken Urmaker Bjerke. Men det jeg liker enda bedre er at alle kan ytre seg fritt på et klokkeforum. Det er riktignok en gjenganger på de fleste diskusjonsforum at noen medlemmer ser det som sin oppgave å diktere andre medlemmer slik at de får forumets innhold tilpasset sine egne behov og interesser. Akkurat det vil jeg foreslå å overlate til forumets direktør.

Tråden Urmaker Bjerke er en utmerket arena for kritikk og skryt. En seriøs bedrift med solide overskudd år etter år har nok ingen problemer med å ta til seg kritikk, jeg vil derimot tro at det er noe de setter pris på og ser verdi i.

Dette innlegget er forøvrig bare et eksempel på at det er tullete å skrive såpass lange innlegg med minimalt med substans. Folk gidder rett og slett ikke å bruke tid på å lese såpass mye.

Har vært innom Bjerke-huset et par ganger, og alltid fått ekstremt god service. Får tukle med alle klokkene jeg spør om, fått god respons på forespørsler via epost, kjøpt fin klokke til god pris, og i det hele tatt super stemning.

Er det noe mulighet til å slippe å betale moms. Finner ikke noe diskusjon på det.
Bjerke har sendt klokker til meg på Svalbard der jeg har forhåndsbetalt klokken uten MVA.
Det var ikke mulig med Rolex, for den måtte jeg hente personlig i butikk og betale med MVA for så å kreve MVA tilbake via Planet

For øvrig er servicen på Bjerke både i Bergen og Oslo upåklagelig. At folk ikke får kjøpe det de vil ha av Rolex er jo en helt annen sak.

Redigert: