The watch snob om IWC

ja, the snob er jo som vanlig mest for moro skyld.

Men... jeg skjønner nesten hva han mener. Personly liker jeg veldig godt noen av IWC sine finere modeller, men jeg syns at de rimeligere greiene - som egentlig bare er modifiserte ETA urverk - er med å gjør min oppfatning av in-house klokkene mindre enn det den burde være. Uansett hvor heftige modifiseringene er, syns jeg at 25k+ (entry level portofino, pilot feks) er alt for mye for ETA2892. Da finnes det andre alternativer.
Watch snob mener vel egentlig at han skulle ønske IWC kun fokuserte på det litt høyere prissjiktet, og lot Omega og Breitling og den slags ta seg av 15-30k. Det er vel kanskje nettopp i det segmentet at de fleste kundene er, og IWC vil ha en del av den kaka også, og i prosessen mister de litt av glansen de burde hatt - som en av de virkelig fine klokkeprodusentene.

Helt enig med Watch Snob, som jeg ofte er... IWC har mye fint, noe veldig fint, men også ganske mye stygt. Dessverre.

Må si meg enig i watchsnob om at mange av modellene kunne IWC vært foruten. Men de klokkene de har laget med inhouse verk og skikkelig IWC design er fantastiske, og på mange måter veier opp for "de andre". Elsker IWC, selvom dehar en vei å gå..

Ser at IWC får en del tyn på WUS for sine forsøk på å tekkes alle (ligge med alle).
Etter inspiriasjon fra sonen har jeg forsøkt å sette meg bedre inn i de forskjellige merkenes historie. Og da særlig de "gamle gode" som jeg iallefall hadde hørt litt om fra før. IWCs forsøk på å gå den enkle veien til suksess (salgstall) er ikke imponerende. Det kan dog hende at det har vært en økonomisk suksess.

Nå dessverre si meg ganske enig i snobbens relativt kontroversielle påstander. Sarkastiske, ironiske og humoristiske er kanskje en bedre beskrivelse enn kontroversiell...?

ja, the snob er jo som vanlig mest for moro skyld.

Men... jeg skjønner nesten hva han mener. Personly liker jeg veldig godt noen av IWC sine finere modeller, men jeg syns at de rimeligere greiene - som egentlig bare er modifiserte ETA urverk - er med å gjør min oppfatning av in-house klokkene mindre enn det den burde være. Uansett hvor heftige modifiseringene er, syns jeg at 25k+ (entry level portofino, pilot feks) er alt for mye for ETA2892. Da finnes det andre alternativer.
Watch snob mener vel egentlig at han skulle ønske IWC kun fokuserte på det litt høyere prissjiktet, og lot Omega og Breitling og den slags ta seg av 15-30k. Det er vel kanskje nettopp i det segmentet at de fleste kundene er, og IWC vil ha en del av den kaka også, og i prosessen mister de litt av glansen de burde hatt - som en av de virkelig fine klokkeprodusentene.

Korrekt. Han trekker blant annet frem Big Pilot som et av de bedre piloturene på markedet. IWCs problem er at de prøver å tekkes alle. The Snob har som vanlig rett.

Når IWC lager ur som dette:

10_PG_Grande_Complication_Mood_4c.jpg

iwc-portuguese-tourbillon-mystere.jpg

30_PG_Chrono_Mood_4c.jpg

and so on, så blir det UMULG for meg å ikke elske merket. Selv om de gjerne lager noen modeller med overpriset ETA urverk, men igjen så elsker jeg jo også Breitling:) Just my two cents

Jeg synes kritikken viser litt mangel på kunnskap og er helt uten perspektiver.
Det er helt usannsynlig at IWC ville klart å utvikle og produsere sine ultra topp modeller uten den fundingen som volummodellene bidrar med. Sånn er det med de fleste kapitalvarer. Bilverdenen er full av eksempler på dette.
Og hva er egentlig galt med ETA eller Sellita? Den høye prisen reflekterer mye mer enn bare verket, som forøvrig er av førsteklasses kvalitet uansett.
Som med alle merker er det modeller IWC produserer som ikke er etter min smak.
Jeg synes likevel IWC balanserer godt forskjellige typer design og tekniske løsninger i forhold til priser.
Etter min oppfatning er IWC et av de beste urmerkene i markedet.
The Snob skuffet litt denne gangen.:(

Ingen grunn til å la seg hisse opp av en humoristisk blogger i et ubetydelig online-magasin :) Jeg kan være enig i at entry-level IWCene kanske har litt høy pris, men det er de ikke alene om. Og IWC er ikke av de mest ekstreme. Jeg er begeistret både for min Pilot Chrono og min Portuguese :D

Uansett dreier dette gamet seg om smak og følelser. Det samme som jeg medfører trekk i karakterboka for Breitling og Hublot tilgir jeg uten problemer fra IWC ;)

Ingen grunn til å la seg hisse opp av en humoristisk blogger i et ubetydelig online-magasin :)

Sant nok, men han har mange gode betraktninger. Alltid interessant lesning. Og så er han jo nødt til å sleive litt, ellers så er han jo ikke Watch Snob ;)

The Snob har ofte gode poenger, om enn litt satt på spissen. Her er det totalt skivebom... Som Frodo sier er volummodellene helt avgjørende for det mer marginale sortimentet. Skal ikke dra opp ETA-diskusjonen igjen, men jeg foretrekker de IWC modifiserte 7750 over ganske mange inhouse i samme prisklasse. Det som imidlertid gjør dette innlegget til skivebom er at han helt glemmer hva IWC har stått for historisk. IWC har tradisjonelt levert enkle kvalitetsur til en relativt rimelig penge. Nå kan vi diskutere pris og rimelig, men å si at de prøver å nærme seg Omega og Breitling er feil; det er omvendt. At suksessen IWC har hatt har gjort det mulig å utvikle noen fantastiske urverk helt inhouse er en kjempebonus og har løftet merket mange hakk. Det et altså ikke omvendt slik "snobben" hevder...