The watch snob om IWC

For de aller fleste er klokkene mer enn innmaten. Hvis man skal følge din argumentasjon om at prisforskjellen mellom en billigklokke med et ETA-verk og en IWC kun skal kunne forsvares av finish og materialer på kasse, skive og visere kan du umulig forsvare å kjøpe en eneste high-end klokke. For de fleste av oss spiller også brand, image, historie, annenhåndsverdi og ikke minst utseende på klokken en like stor del. Jeg ville heller hatt en 3717 enn en av hver Steinhart som noensinne er og kommer til å bli produsert...

+1111 og :D 8)
 
Det Mogens sier er riktig. IWC er en av de få som får lov til å få ETA-verkene i deler og ubehandlet/ubesudlet. IWC utfører som Mogen sier store modifikasjoner så vel som små, helt ned til å file tennene på tannhjulene i tillegg til dekoreringer, tilleggskomplikasjoner osv.
Det ChristianN peker på som er interessant er valgmulighetene (GO feks) innenfor samme priskategori rundt 30-40k som til slutt ender i smak og behag, og det Mogen sier hva gjelder utseende, polering, historie og kvalitet på alt fra kasse til innmat. Steinhart vs IWC er mer et regnestykke enn en egentlig diskusjon hva klokker angår, uten at jeg skal snakke på vegne av alle her. Akkurat for min del er nok IWC et ganske greit valg der.
 
Da husket jeg feil, litt google bekrefter strengt tatt det du sier om 7750'en mogens;

http://www.timezone.com/library/comarticles/comarticles631681571896618891

Uansett, jeg synes fortsatt det er for dyrt for hva man får.

Det er helt korrekt som du sier at man kjøper mye mer enn bare innmaten, men jeg sitter igjen med følelsen av at dette er et produkt som er mindre bra enn hva jeg kan få for samme pengene i et annet merke.

Akkurat 7750'en er en spesiell base, wobble er nå en ting (som iflg den timezone saken skal være redusert, jeg kjente det for så vidt godt sist jeg hadde en 3717 på armen, men det er nå kanskje bare jeg som legger for stor vekt på det), jerky chronoviser er dessverre en del av urverkets DNA (og uakseptabelt i denne prisklassen), clutchbasert chronomekanisme er også helt uakseptabelt.

Så lenge du kan tusle bort til Tideman og få en GO til 3717 penger er 3717 for dyr og det er problemet TWS snakker om i denne artikelen.

Hadde 3717 kostet "tudor chorno" penger, si 25-28k, hadde det muligens vært en annen historie (selv om jeg fortsatt mener de da burde ha brukt et annet brand ala Tudor), men det gjør det nå engang ikke.

Klokker handler, for meg, om totalpakka - pris vs kvalitet vs legacy vs godfølelse, mye av dette er hinsides subjektivt, men om man bruker det der om merkevaren IWC tror jeg de fleste hadde satt vesentlig større pris på 3717 om den brukte noe annet, hva som helst annet faktisk, enn en 7750 base. Og det sier for så vidt litt, for det er p.t. himla mange som elsker 3717 (tro det eller ei så liker jeg den utrolig godt selv, bare ikke til prisen...).

Men dette handler ikke om 3717, men om at IWC som merkevare er en liten tøs som er borti alt og alle ;).
 
Jeg må si meg enig i Mogens sitt innlegg. Selv eier jeg to IWC'er med eta baserte verk. Titter man nærmere på de, er det gjort så store modifikasjoner og kvalitetsforbedringer, at veien ikke lenger er lang til manufacture verk, hvor mange vesentlige komponenter kommer fra andre produsenter.

Når det gjelder pris, er dette kommet helt ut på åker'n for alle bra sveitsiske merker. Alt fra TH til AP har blitt svinaktig mye dyrere de siste årene. Selv om en 3717 er dyr, er 29k for en TH Carrera enda verre.
Alt dette snakket fikk meg til å ønske meg en 3717...
Åneiåneiånei....
 
Det skal jeg være helt enig med deg i.

Ironisk nok fikk jeg også ekstremt lyst på 3717 igjen etter alt dette.

(Ja, faktisk - som mogens sa, dette handler om følelser :p)
 
Blir stadig forundret over hvor seriøst enkelte tar The Watch Snob :p

Jeg leser artiklene hans som god underholdning, og ser at han faktisk har et lite poeng av og til. Men, ikke alltid ;)
 
Jeg må si meg enig i Mogens sitt innlegg. Selv eier jeg to IWC'er med eta baserte verk. Titter man nærmere på de, er det gjort så store modifikasjoner og kvalitetsforbedringer, at veien ikke lenger er lang til manufacture verk, hvor mange vesentlige komponenter kommer fra andre produsenter.

Når det gjelder pris, er dette kommet helt ut på åker'n for alle bra sveitsiske merker. Alt fra TH til AP har blitt svinaktig mye dyrere de siste årene. Selv om en 3717 er dyr, er 29k for en TH Carrera enda verre.
Alt dette snakket fikk meg til å ønske meg en 3717...
Åneiåneiånei....

+ 1 Helt enig med deg her, Frodo:) I tillegg har jeg virkelig lyst på en 3717 selv!
 
:cool:

Klokkebilder066.jpg