Tesla P100D

Skal vi ha rattlåsracing. Så kan jeg jo poste en film av en gammel boble som kjører kvartmila raskere enn P100D
IMG_6984b.jpg

 
Det er korrekt. Har ikke, og skal ikke inn i en Tesla om det så står om liv.

Og min påstand står jeg ved. Jeg trekker mye henger, tunge sådan, og har planer om å handle campingvogn. Her faller samtlige elektriske biler igjennom, og utifra det jeg har lest, er det ingen produsenter som vil ofre aerodynamikk eller vekt på dette - ennå. Det kommer nok, men da med kraftig vektbegrensning på hva man kan dra(påstand, ikke rotfestet i annet enn egen synsing).

Jeg frekventerer også mye øst-vest, og målet med slike turer er å komme frem. Det vil si, lite og ikke pauser. Og pauser som jeg ikke vil ha, men får tredd nedover ørene pga. ladepauser, er som en stein i skoen man ikke får ut. J**lig irriterende. Rutevalg er også noe man ikke lengre kan velge med en Tesla, da det ikke finnes en eneste lader mellom Lærdal og Gol(dette har jeg ikke dekning for å si, så ikke skyt meg om det har dukket opp noen siden mai). Derfor tvinges man over vidden, og jeg liker ikke kjøre vidden om jeg ikke skal på vidden.

Om dette gjør meg til en sneversynt dust, så javel. Den står jeg av. Husstanden skal ha en elbil som neste bil, i tillegg til Mondeoen, så jeg er ikke motstander av konseptet. Bare Tesla ;)

Ok, nå skjønner jeg. Fordi du ofte trekker henger så skal du aldri sette din fot i en Tesla? Videoen jeg postet sier vel nok om trekkevne (mot begrenset rekkevidde selvsagt). Snodig å være motstander av den eneste bilen som kan erstatte en vanlig bil, mens de med begrenset bruksområde er ok liksom. Det jeg sa over blir jo bare bekreftet om igjen. Absurde argumenter. Selvsagt kan du velge alle rutene Oslo-Bergen. Du trenger 15 min pause en gang. Gol-Lærdal kan du kjøre over fire ganger uten å lade. Det minner meg om en venn som hater leverpostei, men han har aldri smakt det. Jeg kjørte 6000 km gjennom 10 land i fjor uten problemer. Gratis strøm, høy fart, god stemning. Ingen flere pauser enn jeg uansett ville tatt. Folk som insisterer på å kjøre veldig langt uten pauser trenger kanskje å roe ned litt slik at de ikke er en trussel mot sikkerheten til andre bilister.
 
  • Liker
Reaksjoner: Horgen
Godt gjort å hate Tesla såpass mye, Elon prøver jo bare å redde verden. Du skal til å kjøpe bil fra en produsent som bare lager elbil fordi den er livredd for at Tesla skal klare det. Hva skjer?
 
Her utvikler det seg siden sist ser jeg;)
Jeg kunne godt tenkt med en Tesla jeg selv om jeg elsker motorlyd og lukten av fossilt brennstoff. Jeg klarer ikke å se at det ene utelukker det andre. Det har vel noe med at vanlig folk har mulighet til å skaffe seg en bil med prestasjoner på linje med biler i superbil klassen (ihvertfall rett fremo_O) og nei jeg har ikke tenkt å bruke en mill på batteribil, max halvparten og det er nettopp her jeg holder igjen litt. Hvordan er en Tesla etter 100.000 km? Er den like driftssikker når den begynner å nærme seg 200.000 km? Den dagen jeg føler meg trygg på det er det mulig jeg handler. Rekeviddeangsten jeg tidligere hadde begynner jeg å bli kvitt:)
 
Det er jo så mye mer behagelig å kjøre elbil enn fossilbil. Vi har to biler nå. En Leaf og en nesten ny BMW 5 serie. BMWen er stor og flott, men en lørdag formiddag ser du hele vår familie på tur i Leafen. Velger den 9 av 10 ganger. Jækla behagelig og lettkjørt bil på alle måter. Så det spørs om den store bilen ryker for en Tesla etter hvert ja.
 
For å fortsette tråden i samme tone; det var nok noen som fortsatte med stein da resten av verden gikk inn i jernalderen, på samme måte som enkelte tviholdt på hest og kjerre da bilen kom...

Fra å ikke være overbevist om el-bilens kvaliteter, eier jeg en nå, og jeg er en enkel sjel som ikke ser den prinsipielle forskjellen mellom en fra VW og Tesla, annet enn at sistnevnte antagelig kan dekke mer en "konebil-behovet", noe eGolfen ikke kan.

Skal jeg ha en for kosens skyld, velger jeg dog annerledes. Da er det 911 og NA bensinmotor som gjelder for meg.

Fatter ikke at Tesla kommer så til de grader under huden på enkelte, det er rett og slett morsomt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Horgen
Nå var det snakk om Bergen-Moss som distanse, men om det er kommet ladere på denne strekningen, via Hemsedal, så er det nytt for meg og jeg tar kritikk for uvitenhet.

Ingenting i veien med uvitenhet så lenge man ikke dytter den på andre som sannhet ;) Du klarer fint Aurland-Moss i ett, man da må du fylle helt opp og stå over en halvtime på lading, men det trenger du uansett ikke. Kjører du Hemsedal kommer du jo ned igjen til Gol, og kjører du E16 har du lader på Nes. Går du for to stopp så holder det med knappe 10 min på hver.

Tesla eller ikke Tesla koker til syvende og sist ned til smak, og jeg påberoper meg retten til å mislike Tesla. Og det er fint lite du eller andre kan si eller gjøre for å endre dette.

Selvsagt skal du få mislike Tesla. Plager meg heller ikke at du gjør det basert på gjetting og ikke kunnskap. Jeg prøver bare å imøtegå feilinformasjon og avlive myter.

Jeg liker den ikke, og jeg liker ikke det den representerer.

Ingen vits i å piske en død hest, men jeg blir litt nysgjerrig på hva den representerer. Er det ikke bare en bil?
 
Godt gjort å hate Tesla såpass mye, Elon prøver jo bare å redde verden. Du skal til å kjøpe bil fra en produsent som bare lager elbil fordi den er livredd for at Tesla skal klare det. Hva skjer?

Tviler på at Elon prøver å redde verden. I så fall så hadde han lagt små familiebiler som ikke spiser opp dekk og lommeboka til folk flest.
Er det noen som virkelig prøver å redde verden med åpen lommebok. Ja så er det i så fall Bill og Melinda Gates.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og TomB
Liker alle meg, siden jeg har hybrid?

Den kan både lage litt lyd, samt være like stille som en Tesla(under 60km/t).

Toyotakvalitet på høyt nivå.

I present to you....

Lexus IS300H Luxury=)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og komodo
Tviler på at Elon prøver å redde verden. I så fall så hadde han lagt små familiebiler som ikke spiser opp dekk og lommeboka til folk flest.
Er det noen som virkelig prøver å redde verden med åpen lommebok. Ja så er det i så fall Bill og Melinda Gates.

Det er det han gjør:
Roadster, Model S og Model X ble kun laget for å bane vei for Model 3. Ingen av de tre førstnevnte hadde potensiale til å gjøre Tesla til et profitabelt selskap og det har de heller ikke gjort. De har satt scenen for en liten familiebil som ikke spiser dekk og lommebøker. Model 3 skal produseres i millionantall og skal gjøre selskapet profitabelt. Tesla har altså gjort det motsatte av hva alle andre (feks Think) som begynte med knallkjipe #2 biler som stigmatiserte elbilmarkedet før det hadde begynt. Tesla gjør en historisk satsning med ultra høy risk. Svaret på om det var smart kommer med Model 3, utrolig spennende spør du meg :)

PS det er indikatorer i markedet som tilsier at Tesla kommer til å lykkes: GM skal lansere en direkte konkurrent til Model 3; Chevy Bolt. Det er en ground up designet elbil beregnet for masseproduksjon. Jeg tror Tesla er glad for denne konkurransen :cool:
 
Redigert:
Min hypotese (og ja, dette er synsing, jeg har ikke doktorgrad i temaet ei heller har jeg brukt flere år på å gjøre research - så skyt meg ned): Batteribiler er absolutt ikke måten å redde verden må. Hydrogen eller hva enn annet er det (litt som en agnostiker: man aksepterer at det finnes noe som vi ikke kan forklare / vet om enda). Ikke batteri.

Videre: helt riktig, bensinbilen er heller ikke redningen. Dog, jammen skal jeg ikke ha bensinmotor så lenge jeg kan uansett!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Bears
På lengre sikt er nok det riktig ja. Poenget mitt er at vi er i en brytnigstid, der essensen er at fossilt brennstoff i *private transportmidler* er på vei ut, til fordel for andre løsninger. Og det vil skje, selv om enkelte drar luen godt ned for øynene og roper neeeeeei ;)
 
Min hypotese (og ja, dette er synsing, jeg har ikke doktorgrad i temaet ei heller har jeg brukt flere år på å gjøre research - så skyt meg ned): Batteribiler er absolutt ikke måten å redde verden må. Hydrogen eller hva enn annet er det (litt som en agnostiker: man aksepterer at det finnes noe som vi ikke kan forklare / vet om enda). Ikke batteri.

Videre: helt riktig, bensinbilen er heller ikke redningen. Dog, jammen skal jeg ikke ha bensinmotor så lenge jeg kan uansett!

Er det noe her som ikke er skåltom synsing/babbel? :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
På lengre sikt er nok det riktig ja. Poenget mitt er at vi er i en brytnigstid, der essensen er at fossilt brennstoff i *private transportmidler* er på vei ut, til fordel for andre løsninger. Og det vil skje, selv om enkelte drar luen godt ned for øynene og roper neeeeeei ;)

Jeg har gått med lue foran øynene i mange år, og kommer til å gjøre det frem til jeg går utfor stupet. Så lenge jeg hører lyd fra en bensinmotor er det greit. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ivar
Da jeg var i USA i sommer, så jeg 3 stk Tesla på 3 uker. I Norge ser jeg 3 stk i timen. Vi har nok litt skylapper i Norge, men faktum er nok at disse bilene fortsatt er for å dyre å produsere. Jeg har nok jobb i oljebransjen i noen år til, selv om det er flere og flere som påstår noe annet. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher