Skriveinstrumenter

Kan f- ikke være sunt, dette forumet.
Jeg skulle bare se litt, men endte opp med å kjøpe meg en Montegrappa Mule fyllepenn (medium)
Grappa har jeg kjennskap til, og i Bassano del Grappa har jeg også vært, men at de lager slike fjonge skriveinstrumenter visste jeg ikke.
Fra før av har jeg hatt en Cross Classic Century fyllepenn og to kulepenner (en klassisk sort og en "seafoam"), og en Levenger L-Tech 3.0 Stealth, med CC fyllepenna som favoritt.
Pics please :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Kan f- ikke være sunt, dette forumet.
Jeg skulle bare se litt, men endte opp med å kjøpe meg en Montegrappa Mule fyllepenn (medium)
Grappa har jeg kjennskap til, og i Bassano del Grappa har jeg også vært, men at de lager slike fjonge skriveinstrumenter visste jeg ikke.
Fra før av har jeg hatt en Cross Classic Century fyllepenn og to kulepenner (en klassisk sort og en "seafoam"), og en Levenger L-Tech 3.0 Stealth, med CC fyllepenna som favoritt.

Sunt nei?? Jeg var gladelig fornøyd med reklamepenner og trykkblyant helt til en eller annen butikk gikk konk og fikk selge restelageret sitt her. Jeg endte opp med en helt grei Aurora rollerball, men det kritiske var en Caran d'Ache Varius Ivanhoe i sort, og så var vi på kjøret. Det har blitt tre Carand d'Ache til, hvorav to Leman-modeller, tre Visconti, hvorav to Homosapien, en Pelikan, en Nakaya, flere Pilot, Kaweko, Twsbi og noe vintage etter besteforeldre. På toppen kommer jo en blekksamling som begynner å tyte ut av sin tredje skuff nå, og flere kvalitets-skriveblokker enn jeg noensinne kommer til å greie skrive ut.
Og jeg trodde jeg var trygg, det var jo ikke klokke-galskapen jeg skulle "mate", jeg skulle jo bare lese en spennende tråd om skriveinstrumenter!
 
Redigert:
Her er et bidrag til tråden : valiant concepts titanium. Bruker spesiallagd fisher space pen-refill! Blitt utrolig glad i denne lille saken. Billig var den heller ikke til å være så liten, men verdt penga. Du vet aldri når du trenger en penn!
6A8B34B8-5572-4450-9FE7-F0A74DA94F72.jpeg
751AA9F0-49EE-4473-861F-801E9DDFFB3D.jpeg


Disse to er lånt fra web:
BFB5C110-7B3D-4C0A-A6DB-D3F0DF39C136.jpeg

7EC6ADF2-2260-4117-A17D-8BB93BB390C5.jpeg
 
Redigert:
Sunt nei?? Jeg var gladelig fornøyd med reklamepenner og trykkblyant helt til en eller annen butikk gikk konk og fikk selge restelageret sitt her. Jeg endte opp med en helt grei Aurora rollerball, men det kritiske var en Caran d'Ache Varius Ivanhoe i sort, og så var vi på kjøret. Det har blitt tre Carand d'Ache til, hvorav to Leman-modeller, tre Visconti, hvorav to Homosapien, en Pelikan, en Nakaya, flere Pilot, Kaweko, Twsbi og noe vintage etter besteforeldre. På toppen kommer jo en blekksamling som begynner å tyte ut av sin tredje skuff nå, og flere kvalitets-skriveblokker enn jeg noensinne kommer til å greie skrive ut.
Og jeg trodde jeg var trygg, det var jo ikke klokke-galskapen jeg skulle "mate", jeg skulle jo bare lese en spennende tråd om skriveinstrumenter!

Husker det salget, selv om jeg tror jeg bare gikk på én smell der. Har bare én Homo Sapiens, men den funker ikke helt bra. Hvordan er din? Du trenger vel en eller flere S.T. Dupont! Det er vel kongen av fyllepenner; tror jeg har 3-4 av dem. Lekre, og kun én som brakk eller noe.
 
Husker det salget, selv om jeg tror jeg bare gikk på én smell der. Har bare én Homo Sapiens, men den funker ikke helt bra. Hvordan er din? Du trenger vel en eller flere S.T. Dupont! Det er vel kongen av fyllepenner; tror jeg har 3-4 av dem. Lekre, og kun én som brakk eller noe.
Jeg har to HS, en midi med stempeflyller og en Maxi med vakumfyller. Begge to fungerer helt fint for meg, og passer hånden min godt. Men jeg har hørt det er litt ymse med Visconti, selv med de dyreste modellene er ikke kvalitetssikringen helt god sies det. Jeg har vært veldig heldig med alle tre (jeg har også en Van Gogh), og er veldig glad i merket.
Dupont står på lista over de jeg ser litt etter, samt en Mont Blanc og en Sailor, og kanskje en av de store Pelikanene, men jeg prøver å begrense meg, ser det blir fort alt for mye og jeg har allerede favoritter blandt de jeg har så en del av de jeg i utgangspunktet er glade i allikevel ikke blir brukt. Vi får se, jeg er rimelig sikker på at siste penn ikke er kjøpt likevel..
 
Jeg har aldri hatt noen skikkelige penner, og har null erfaring. Men skal nå prøve meg på en Montblanc Meisterstück LeGrand (ballpoint). Er dette en grei "nybegynner" penn? Hvem selger refill til disse i Oslo-området?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto
Jeg har aldri hatt noen skikkelige penner, og har null erfaring. Men skal nå prøve meg på en Montblanc Meisterstück LeGrand (ballpoint). Er dette en grei "nybegynner" penn? Hvem selger refill til disse i Oslo-området?

-Her vil jeg skamløst slå et slag for Tudos, et par-tre gode steinkast unna Teknisk Museum, om hukommelsen holder - sjekk Tudos.no for detaljer.

Jeg har bare handlet på postordre hos dem, men triveligere gjeng skal man lete lenge etter. Har det meste innen penner og brukerutstyr...
 
Husker det salget, selv om jeg tror jeg bare gikk på én smell der. Har bare én Homo Sapiens, men den funker ikke helt bra. Hvordan er din? Du trenger vel en eller flere S.T. Dupont! Det er vel kongen av fyllepenner; tror jeg har 3-4 av dem. Lekre, og kun én som brakk eller noe.
Jeg har to HS, en midi med stempeflyller og en Maxi med vakumfyller. Begge to fungerer helt fint for meg, og passer hånden min godt. Men jeg har hørt det er litt ymse med Visconti, selv med de dyreste modellene er ikke kvalitetssikringen helt god sies det. Jeg har vært veldig heldig med alle tre (jeg har også en Van Gogh), og er veldig glad i merket.
Dupont står på lista over de jeg ser litt etter, samt en Mont Blanc og en Sailor, og kanskje en av de store Pelikanene, men jeg prøver å begrense meg, ser det blir fort alt for mye og jeg har allerede favoritter blandt de jeg har så en del av de jeg i utgangspunktet er glade i allikevel ikke blir brukt. Vi får se, jeg er rimelig sikker på at siste penn ikke er kjøpt likevel..

Jepp, Visconti HS virker herlig, med lavastein (?) og greier, men jeg har nok en dyr mandagsmodell :(
ST Dupont >> Montblanc
 
Jeg har aldri hatt noen skikkelige penner, og har null erfaring. Men skal nå prøve meg på en Montblanc Meisterstück LeGrand (ballpoint). Er dette en grei "nybegynner" penn? Hvem selger refill til disse i Oslo-området?
Hei @Erlingni
Ikke mange butikker igjen i Oslo med noe særlig utvalg. Selv bruker jeg nettbutikken Tudos.no https://www.tudos.no/
De sender kjapt med teks servicepakke til din nærmeste post i butikk. Kun gode erfaringer med de. De holder til på Frysja og dersom man spør pent kan man få titte innom, sies det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Det virker som at Visconti har en del mandagsmodeller. Jeg har to Van Gogh fyllepenner, der den ene av de ikke skrev rett uansett hvor mye jeg skylte splitten eller hvilke blekk jeg brukte. Det endte med at jeg fikk byttet splitten til en som fungerer som den skal uten noe kostnad.
 
Jeg har aldri hatt noen skikkelige penner, og har null erfaring. Men skal nå prøve meg på en Montblanc Meisterstück LeGrand (ballpoint). Er dette en grei "nybegynner" penn? Hvem selger refill til disse i Oslo-området?

Det er jo selvsagt litt etter bruken, og ikke for å prøve å verve flere til galskapen, men jeg vil nesten anbefale å først prøve en rimeligere fyllepenn (f.eks. Pilot Metropolitan, TWSBI ECO eller Lamy Safari) for å se om fyllepenn kan være noe for deg? Jeg fikk en Mont Blanc rollerball av kona rett før fylle-galskapen tok meg, og den ligger nå stort sett ubrukt i skuffa, som er dumt med en relativt dyr gave. Hadde vi visst det vi vet nå hadde det nok blitt en MB fyllepenn heller og da hadde den nok blitt brukt mer.

-Her vil jeg skamløst slå et slag for Tudos, et par-tre gode steinkast unna Teknisk Museum, om hukommelsen holder - sjekk Tudos.no for detaljer.

Jeg har bare handlet på postordre hos dem, men triveligere gjeng skal man lete lenge etter. Har det meste innen penner og brukerutstyr...

Helt enig med Tudos, beste butikken på denslags jeg kjenner til. Har handlet mye der og fått kjempeservice hver gang, også den gangen jeg måtte returnere en penn (falt ikke i smak).
Jeg vet det har vært andre som har kommet på besøk på "showroomet" deres ved avtale, de har ikke lengre fysisk butikk som er åpent til vanlig. Som vestlending har jeg aldri vært på besøk der selv. Men godt utvalg og kjapp levering fra nett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Det virker som at Visconti har en del mandagsmodeller. Jeg har to Van Gogh fyllepenner, der den ene av de ikke skrev rett uansett hvor mye jeg skylte splitten eller hvilke blekk jeg brukte. Det endte med at jeg fikk byttet splitten til en som fungerer som den skal uten noe kostnad.

Jeg har hørt om mange som har fått mandagsmodeller, nesten så man må begynne å tvile på tirsdagsmodellene også med de volumene, men jeg har vært heldig med alle mine tre, både HS og Van Gogh, og de skriver veldig bra. Det er jo som alltid fordel å finne rett blekk, alle mine Visconti er veldig våte, så det kan bli veldig mye om du i tillegg har et veldig vått blekk. Men denslags kan jo vanligvis også variere fra modell til modell, og desto mer med Visconti.

Men for de som er bitt av manien er jo det halve morroa ;)
 
Det er jo selvsagt litt etter bruken, og ikke for å prøve å verve flere til galskapen, men jeg vil nesten anbefale å først prøve en rimeligere fyllepenn (f.eks. Pilot Metropolitan, TWSBI ECO eller Lamy Safari) for å se om fyllepenn kan være noe for deg? Jeg fikk en Mont Blanc rollerball av kona rett før fylle-galskapen tok meg, og den ligger nå stort sett ubrukt i skuffa, som er dumt med en relativt dyr gave. Hadde vi visst det vi vet nå hadde det nok blitt en MB fyllepenn heller og da hadde den nok blitt brukt mer.
Takk for tips!
Jeg tror dette var en meget god deal, det var derfor jeg endte opp med akkurat den. Alt er helt nytt, det var angivelig en bryllupsgave som de ikke trengte: Montblanc Meisterstück LeGrand Ballpoint pen og Meisterstück Urban Pen Pouch
Ny pris på alt dette er ca. 6500,- så vidt jeg klarte å regne ut (det fulgte med to nye refills også). Tenkte det var greit å starte med dette, for å se om det er noe for meg :)
 
Virker som ballpoint/rollerball vs. fyllepenn oppfattes litt på samme måte som quartz vs. mekanisk klokke...?
Hilsen uvitende, som har myyye å lære:mrgreen:
 
En god penn, om det er fyll eller ballpoint, er alltid god å ha, og har du fått en god deal på den er det ikke så kjipt om du skulle finne på å kaste deg på galskapen med fyllepenner etterpå så den blir liggende i skuffen.
Er bare kjekt med nybegynnere som viser litt interesse, litt samme som med klokker, jeg tror alle som er "i gamet" er klare til å kaste seg over deg med alt for mye info som du verken trenger eller har spurt etter, og alle synes bare det er hyggelig du er interessert. Og akkurat som med quartz/mekanisk så er jo objektivt sett kulepenn/quarts mer moderne og mer praktisk på de aller fleste måter, men så finnes det noen av oss håpløse og bakstreverske melankolikere som bare ha det upraktiske og "skikkelige".
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni og Mr Davis
Særlig de av oss som hadde fyllepenn som obligatorisk innhold i penalet.... Løkkeskrift har nok gått litt av moten på barneskolen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Jeg har aldri hatt noen skikkelige penner, og har null erfaring. Men skal nå prøve meg på en Montblanc Meisterstück LeGrand (ballpoint). Er dette en grei "nybegynner" penn? Hvem selger refill til disse i Oslo-området?
MontBlanc meisterstuck er en klassiker. Ballpoint gjør den også mer anvendelig til daglig bruk. Men det finnes mange andre legendariske penner om du er interessert. Parker Duofold - er eksempelvis en velkjent penn blant både forfattere og politikere. Montegrappa er også berømt. Hemingway skrev seg inn i litteraturhistorien med Montegrappa. Det er hva du selv vil det skal være enten du skriver en bok eller bare enkle notater på jobb. Ifølge Hemingway var uansett seks ord alt du trengte.

Velg det som føles riktig for deg. Et tips er å teste pennen før du kjøper den. Før et kontinuerlig åttetall i noen linjer for å få følelsen.

Refill får du der du eventuelt kjøper den. Ellers har man alltids ebay.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Har akkurat bestilt en Fisher AG-7 til kona (hun pleier å stjele min), og en rød Lamy Safari med medium splitt til meg selv. Blir spennende å prøve fyllepenn!
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto