Skriveinstrumenter

Kunne sikkert googlet meg til et adekvat svar, men regner med noen her inne sitter på mer en god nok informasjon.

Jeg kunne godt tenkt meg en bare én skikkelig penn. Utfordringen er at jeg er keivhendt, finnes det penner som som ikke sånne som meg drar alt blekket utover når jeg skriver. Fyllepenn er jo uaktuelt, men er det noen av disse high-end pengene som er konstruert som en vanlig kulepenn som jeg også kan bruke.

Ser nå at dette kunne jeg helt sikkert ha funnet ut av selv, men nå er det nå skrevet. Og om flere her inne lider av samme handikap så har de kanskje noen anbefalinger ;)
Du sier fyllepenn er uaktuelt, men siden det er den delen av spørsmålet jeg har en liten kommentar på prøver jeg meg nå allikevel. Jeg har en Pilot Custom 743 med WA-splitt på, helt super å skrive med for meg som høyrehendt, men den skal vistnok være helt super for venstrehendte også pga en annen vinkel på ytterste delen av splitten. Verd å prøve om du får muligheten.
Det er jo fremdeles en fyllepenn som legger igjen blekk akkurat der du er i ferd med å legge hånden da.

Når det gjelder kulepenner er jo mekanismen for å legge igjen blekk ganske lik uansett produsent, så det eneste som evt kan ha noe å si der må være hvor hurtigtørkende blekk de bruker, men jeg vil tro du har mer igjen av å eksperimentere med blekk/notatbøker, der vil jeg tro du kan merke stor forskjell.

Moleskine er veldig populære, men til fyllepenn er de ikke veldig gode og jeg går heller for Rhodia, Tomoe River, Leuchtturm eller Dingbats. All logikk tilsier det er like stor variasjon hvordan de oppfører seg med kulepenn.
 
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
Utfordringen er at jeg er keivhendt, finnes det penner som som ikke sånne som meg drar alt blekket utover når jeg skriver. Fyllepenn er jo uaktuelt, men er det noen av disse high-end pengene som er konstruert som en vanlig kulepenn som jeg også kan bruke.

-Jeg er venstrehendt og bruker fyllepenn dagen lang; gitt brukbart papir, et blekk som tørker raskt og en liten ekstra knekk i håndleddet, er det null stress.

Av kulepenntype synes jeg hva som enn kan bruke Fishers (de med AG-7, denne pennen NASA bruker i verdensrommet...) refills - legger ned godt med blekk på alt mulig, tørker øyeblikkelig. Jeg er veldig begeistret for min AG-7, bortsett fra at den er litt liten i de store nevene mine - hadde de laget en versjon som var et par millimeter større i diameter og et par cm lenger, ville jeg vært i himmelen.

Tilbake til fylkepenner - som venstrehendt vil du oppdage at det er stor forskjell på splitter; noen fungerer helt fint uten modifikasjoner, andre er helt umulig å få riktig vinkel mot papiret på. Lamys splitter har funket veldig bra for meg, selv i de billige pennene med stålsplitt, men dette avhenger veldig av hvordan du foretrekker å holde pennen. Du kan også få kjøpt splitter som er slipt for å brukes av sånne som oss.

Edit: og, som det sies over her - riktig papir er alfa og omega. Leuchtturms notisbøker er fantastiske.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg kan ikke påberope meg noe spesielt bredt sammenligningsgrunnlag her, men som venstrehendt og fersk eier av en AG7 så kan jeg melde om null problemer med blekket i den. Jeg har ikke prøvd et bredt utvalg av papir, men skrevet både på helt ordinært printerpapir og litt på steinpapir fra Karst.

Men som påpekt her så er det en forholdsvis tynn penn, som kan være et problem for noen. Det aller beste er om man har mulighet til å prøve en før kjøp så klart. Jeg kjøpte min på Lush Dive ved Birkelunden.
 
IMG_7597.jpeg

Her er et bilde som kan gi et inntrykk av dimensjonene - fra venstre en helt ordinær blyant, så AG7, en Lamy 2000 kulepenn (akkurat passe omfangsrik om livet, synes jeg) og en Pelikan Souverän M600, som i praksis er en M400 for oss med store hender - litt større diameter, litt lenger, men ikke så ekstremt at det blir en ren signaturpenn som M1000 er.
 
  • Liker
Reaksjoner: stourbillon
Etter å ha lest gjennom alle 22 sidene i denne tråden så er jeg overbevist, jeg må inn i denne verdenen også.
I mange år har jeg hatt en fasinasjon for penner (les, skriveinstrumenter) og har lenge hatt lyst på en skikkelig en. Jeg har dog ikke tatt steget og kjøpt meg noen, da jeg ikke ser for meg at jeg har et behov for det. Men, har jeg behov for å gå rundt med 10-20.000kr på håndleddet da? Nei.
Derfor må jeg også ha meg noen skikkelige penner, må vite.

Til daglig på arbeid foregår stort sett skriving på postit-lapper i form av små notat og ting å huske på.
Til dette har valget nå falt på en Parker Jotter steel/gold med navnet mitt gravert på. Den får selskap av en Parker IM black/gold rollerball. Sistnevnte blir nok også en foreløpig fast følgesvenn i styremøter og andre "litt finere" jobbsammenhenger. Vertfall inntil videre.

Vis vedlegg 356181

Vis vedlegg 356182






Fyllepenn/splitt er jeg litt usikker på om jeg behersker enda, så her har jeg foreløpig gått for en Kaweco Classic Sport Fountain pen i guiloche black med kongeblå blekk og fine split. Så får man se om fyllepenn er noe for meg.
Det er det sikkert ikke slik i daglig bruk, men kjenner jeg meg selv riktig så veier min interesse for fine ting høyere, også sitter jeg der snart med en Montblanc eller annet finere skriveinstrument.

Vis vedlegg 356183




Tiden med gratis firma-penner er hvertfall forbi.
Nå vil jeg ikke pisse i brønnen, men jeg synes Kaweco Sport blir lovlig liten til å skrive særlig mye med.
Som lommepenn som ligger i lommen når du trenger den er den uovertruffen, men jeg liker godt størrelsen og vekten av en litt større penn hvis det skal noteres eller skrives over tid.
Det er egentlig ganske synd, for det er jo lekre penner, og jeg tar meg ofte i å vurdere en spesialutgave eller en i en spenstig farge. Veldig fin utgave du valgte.
 
Nå vil jeg ikke pisse i brønnen, men jeg synes Kaweco Sport blir lovlig liten til å skrive særlig mye med.
Som lommepenn som ligger i lommen når du trenger den er den uovertruffen, men jeg liker godt størrelsen og vekten av en litt større penn hvis det skal noteres eller skrives over tid.
Det er egentlig ganske synd, for det er jo lekre penner, og jeg tar meg ofte i å vurdere en spesialutgave eller en i en spenstig farge. Veldig fin utgave du valgte.
Ville jo vært veldig kjedelig om alle var enige, så helt lov å ha andre meninger. Jeg tar ofte notater med både Kaweco sport og lilliputt u-postet, men blir det mer enn en setning eller to må jeg poste den, og skal jeg skriver mer enn litt så henter jeg heller en "vanlig" størrelse penn hvis jeg har anledning, men jeg synes det er gode penner med stort sett gode kvalitetsspitter til den prisen.*
Kaweco Sport Al var en av de første jeg kjøpte og jeg har "penablet" (som det heter) to kollegaer med den, og begge to har kjøpt seg en tilsvarende og er fornøyd med det.


*Et lite forbehold. Jeg har 4 Kaweco: En lilliput (finnes bare i metall), to sport i metall og en sport i plast. De tre i metall har veldig gode splitter, legger igjen en god mengde blekk, skipper ikke, passe "smooth". Den i plast får jeg bare ikke til, den skraper i papiret, legger ujevnt med blekk og "skipper" mye. Scratchingen kan være for det er den tynneste Kawecoen jeg har, og blekkproblemene kan være for jeg har eksperimentert mye med den, det er den rimeligste pennen jeg har så den blir prøvekanin for alt mulig av shimmer-blekk og annet jeg er usikker på.
 
  • Liker
Reaksjoner: sholan
Jeg har jevnt over vært godt fornøyd med splitten på min Kaweco Brass Sport, men jeg byttet likevel til en M gullsplitt fra en F stålsplitt.
Kanskje jeg trenger to-tre alminnelige Kaweco Sport-penner å penable folk med? One to use, one to lose, one to lend and one to spare, er det ikke så det heter?
 
Nå vil jeg ikke pisse i brønnen, men jeg synes Kaweco Sport blir lovlig liten til å skrive særlig mye med.
Som lommepenn som ligger i lommen når du trenger den er den uovertruffen, men jeg liker godt størrelsen og vekten av en litt større penn hvis det skal noteres eller skrives over tid.
Det er egentlig ganske synd, for det er jo lekre penner, og jeg tar meg ofte i å vurdere en spesialutgave eller en i en spenstig farge. Veldig fin utgave du valgte.

Helt riktig som du sier, den ble litt liten. Den blir nok en jakke-penn med tiden.
Konklusjonen etter å ha brukt den et par dager er; Jeg trenger en litt lengre og fyldigere penn, og ja, fyllepenn må jeg ha :love: Ergo, jeg må nok handle litt mer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Kunne sikkert googlet meg til et adekvat svar, men regner med noen her inne sitter på mer en god nok informasjon.

Jeg kunne godt tenkt meg en bare én skikkelig penn. Utfordringen er at jeg er keivhendt, finnes det penner som som ikke sånne som meg drar alt blekket utover når jeg skriver. Fyllepenn er jo uaktuelt, men er det noen av disse high-end pengene som er konstruert som en vanlig kulepenn som jeg også kan bruke.

Ser nå at dette kunne jeg helt sikkert ha funnet ut av selv, men nå er det nå skrevet. Og om flere her inne lider av samme handikap så har de kanskje noen anbefalinger ;)
Tilhører selv den lille eliten som bruker den rette hånden, og skriver med fyllepenn uten problemer. Så du skal ikke være redd for å prøve. Du må kanskje tilpasse håndstilling litt, men for meg var ikke det noe problem. Er så gammel at vi brukte fyllepenn på barneskolen, så det lærte jeg tidlig. Hvis du har lyst å prøve en en Lamy Safari i F eller M en rimelig måte å finne ut om fyllepenner er noe for deg.

Når det gjelder kulepenner og rollerball så er det vanskelig å finne noe som skriver bra. Er svak for Montblanc sin stil, og har kjøpt en kulepenn derfra som min kone har adoptert, og nekter å gi fra seg. Retro51 har mange stilige design, og en god refill. Og så finnes det utrolig mange småprodusenter som lager pennekropper til kjente refills. For litt inspirasjon ang. gel/roller/kulepenn kan du jo alltids sjekke ut penaddict, både pod og blog. De snakker/skriver mye om alt fra 20-kroners engangspenner til dyre Maki-E kunstverk.
 
Vet ikke om det er det beste stedet å starte, men det er den som har gått lengst, nærmer seg 600 episoder.
Finnes vel der man henter podcaster. Søk etter The Pen Addict.
Jeg har fulgt denne siden 2014 tror jeg, så jeg har vært med på reisen til Mike og Brad. Handler jo om penner og tilbehør, men like mye om livet generelt. Anbefales.
 
Noen som har tips til hvor jeg kan får kjøpt refill til Caran d'Ache Varius Carbonfiber Rollerball i Oslo? Har forsøkt noen bokhandlere men uten å lykkes

Er på jakt etter Roller refill blå eller tilsvarende

IMG_0486.png



 
Noen som har tips til hvor jeg kan får kjøpt refill til Caran d'Ache Varius Carbonfiber Rollerball i Oslo? Har forsøkt noen bokhandlere men uten å lykkes

Er på jakt etter Roller refill blå eller tilsvarende

Vis vedlegg 357166



Lush Dive øverst på Løkka har i alle fall dette i nettbutikken sin. Da er det vel en sjanse for at de har i butikk også https://www.lushdive.no/products/field-notes-summer-edition-2019-national-parks-c-3-stk
 
  • Liker
Reaksjoner: sandecker
rOtring600.jpg


Fikk meg en rOtring 600 i posten i går. Ah, som jeg har savnet å ha en god trykkblyant på skrivebordet! (Den forrige favoritten, en rOtring Rapid Pro, forsvant da jeg skiftet jobb for et par år siden og ble bare aldri erstattet - før nå...)
 
Skjermbilde 2024-01-14 083922.png


Noen som har erfaringer med Platinum Century 3776 her? Har søkt etter den inne her, men virker ikke til å ha vært nevnt.
Har sett på omtrent det som finnes av youtube-filmer, og denne frister meg veldig. Spesielt mtp hetten som vistnok har en slags tettemekanisme som gjør at blekket ikke skal tørke ut, opptil ett år sies det.
Skal ha meg en litt finere penn til å ha i notatboken i pc-vesken, men den vil ikke bli brukt hver dag, ei heller hver uke.
 
Noen som har erfaringer med Platinum Century 3776 her?

-Jeg har en på kontoret, glimrende penn, splitten flekser akkurat passe mye. Definitivt en penn det er behagelig å skrive mye med.

Husk (som annenhver video nok forteller!) at japanske splitter jevnt over er vesentlig finere enn europeiske; jeg har en 3776 M som legger igjen (marginalt) tynnere strek enn en Lamy F.

Pennen ligger godt i hånden, som venstrehendt plages jeg litt med at jeg må holde den i akkurat riktig vinkel for at ikke blekkflyten skal stoppe opp, men det blir raskt en vane. Er du høyrehendt slipper du å tenke på dette.

Det er helt riktig at den holder lenge uten at blekket tørker inn, men dette er ikke så unikt som de liker å late som - min Pelikan Souverän kan ligge i månedsvis for så å bli plukket opp og skrive videre som om jeg la den fra meg for sekunder siden.

I den grad man kan si at noen penn til mer enn noen tiere er verdt prisen, føler jeg at 3776 er et røverkjøp; for å parafrasere det som ble sagt om Fujis fantastiske mellomformatkameraer med fast optikk i sin tid - du betaler for splitten, Platinum legger ved pennen gratis...
 
-Jeg har en på kontoret, glimrende penn, splitten flekser akkurat passe mye. Definitivt en penn det er behagelig å skrive mye med.

Husk (som annenhver video nok forteller!) at japanske splitter jevnt over er vesentlig finere enn europeiske; jeg har en 3776 M som legger igjen (marginalt) tynnere strek enn en Lamy F.

Pennen ligger godt i hånden, som venstrehendt plages jeg litt med at jeg må holde den i akkurat riktig vinkel for at ikke blekkflyten skal stoppe opp, men det blir raskt en vane. Er du høyrehendt slipper du å tenke på dette.

Det er helt riktig at den holder lenge uten at blekket tørker inn, men dette er ikke så unikt som de liker å late som - min Pelikan Souverän kan ligge i månedsvis for så å bli plukket opp og skrive videre som om jeg la den fra meg for sekunder siden.

I den grad man kan si at noen penn til mer enn noen tiere er verdt prisen, føler jeg at 3776 er et røverkjøp; for å parafrasere det som ble sagt om Fujis fantastiske mellomformatkameraer med fast optikk i sin tid - du betaler for splitten, Platinum legger ved pennen gratis...

Takk for godt svar :)
Jeg tenker å kjøpe meg en finere penn i prisklassen +-2000kr.
Valget står derfor mellom nevnte penn i Bourgogne, og Pelikan M200 Elegance Marbled Brown.
Sistnevnte er jo aldelest nydelig designmessig, men lurer på om den blir liten, skal man ta i betraktning det youtube forteller.
3776 føler jeg er som du sier, et røverkjøp.
 
3776 føler jeg er som du sier, et røverkjøp.

-3776 er nydelig. M200 føles - syntes jeg, da - bitteliten, den forsvant helt mellom potene mine. Har storebror M600 (medium splitt) som er helt utrolig god å skrive med.

Et tips om du regner med at pennen kan få litt stemoderlig behandling i PC-vesken av og til - alt av slitasje synes mye bedre på 3776 (iallefall på min i, øh, jade green tror jeg de kalte det) enn på M600. Jeg tror ikke selve materialet er mer hardført, det er nok heller at stripene på pennekroppen skjuler alt av hairlines som måtte dukke opp. Ville tro marmoreringen på M200 gjør mye av det samme - men prøv en før du kjøper, den er ikke en stor penn, akkurat.