Skriveinstrumenter

Jeg ble litt ivrig, så det blir ingen unboxing. Men ny penn er i hus, Noodler's Konrad rollerball. Dette er en piston filler penn (finnes det et norsk ord her?) som fylles på samme måte som en fyllepenn. Dypp den i blekkhuset og skru stemplet opp til kammeret er fullt. Jeg liker muligheten til å bruke fyllepennblekk, selv om det er en rollerball.

Dette er en billig penn, kostet meg 22USD + frakt. Kan plukkes helt ned for rengjøring, og skrivekulen er utbyttbar. Det er litt vanskelig å se på bildet, men den er i klassisk sort plastmateriale. Minimalt med dekor og pynt, men en tiltalende overflate. Ikke Montblanckvalitet, men det duger. Hetten er av skrutypen, og sitter godt på toppen av pennen når jeg skriver. Det er også et lite gult "blekkvindu" for å se innholdet i kammeret. Pennen er også meget lett, ca. 20 gram, med hette og full tank.

Den skriver bra, glir lett på vanlig kopipapir. Streken er litt bred for min smak. En tydelig medium linje. Jeg skulle ønske det var en litt tynnere strek, slik at jeg kan skrive med min vanlige "fontstørrelse" som er ganske liten. (Lei uvane, men jeg er lefty og overskriver) Men alt i alt en klassisk fremtoning, som jeg tror jeg kommer til å trives godt med på jobben. Angrer bare på at jeg ikke valgte den i imitert skilpaddeskall!

 
Tror jeg skal innføre kjøps-stopp her nå ...
Har jo bare endt opp med at det er umulig å velge hva jeg skal bruke, og et virrvarr av farger ...itje bra (eller, jo litt da)
20160825_145526.jpg
20160825_145712.jpg
 
Ja er jo relativt sett ikke i nærheten av klokker, så sånn sett ikke så ille. Men lurer mer og mer på om jeg ikke bare skal velge meg et par-tre penner og si meg fornøyd med det. Irriterende nok så er feks Lamy pennene mine noen av de jeg bruker mest, hehe. Og den VAC700`en @maretranquillitatis er veldig mye penn for pengene ja. Helt latterlig stor blekk kapasitet på den og.
 
Ja er jo relativt sett ikke i nærheten av klokker, så sånn sett ikke så ille. Men lurer mer og mer på om jeg ikke bare skal velge meg et par-tre penner og si meg fornøyd med det. Irriterende nok så er feks Lamy pennene mine noen av de jeg bruker mest, hehe. Og den VAC700`en @maretranquillitatis er veldig mye penn for pengene ja. Helt latterlig stor blekk kapasitet på den og.
Jeg kjenner meg igjen i det med Lamy penner.. Den jeg skriver "best" med er den billigste jeg har. Lamy Safari med en 1.1 italic split. Jeg leter nå etter et "bedre" merke med 1.1 italic gullsplitt. Men det virker å være få som lager dette. Sikkert like greit, da jeg har en følelse (frykt?) om at Lamy-pennen fortsatt kommer til å være bedre!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nessuno79
Jeg kjenner meg igjen i det med Lamy penner.. Den jeg skriver "best" med er den billigste jeg har. Lamy Safari med en 1.1 italic split. Jeg leter nå etter et "bedre" merke med 1.1 italic gullsplitt. Men det virker å være få som lager dette. Sikkert like greit, da jeg har en følelse (frykt?) om at Lamy-pennen fortsatt kommer til å være bedre!

Hehe, artig at det er AKKURAT den jeg liker best og. 1.1 Italic. Den andre er en EF, som og er nydelig å skrive med. Har vurdert sende MB 149`en til en nibmeister for å få en 1.2 italic nib på den
 
Har lyst på en MB til, men vet ikke helt hvilken.

Merker at Sheaffer'n og Pelikanen har en tendens til å lekke med blekk inni korken.. Jeg trodde først det var noen sprekker rundt grepet på pennene, siden jeg fort fikk blekk på fingrene, men etter en runde med lys og bomullspinne så skjønte jeg fort hvor det kom fra.
 
Har fått litt tid med Noodler's Konrad rollerball'en nå, og kan dele noen erfaringer. Etter en tids bruk, så syntes jeg pennen ble i overkant våt. Dette kom gradvis, den la ned mer blekk enn når den var fersk ut av eska. Etterhvert ble det så mye at jeg fikk problemer (jeg er venstrehendt) med at jeg drar blekket utover. I tillegg har jeg oppdaget at den gjerne raper litt blekk når det er veldig lite blekk i kammeret. Så da ble det en skikkellig nedplukking og vask. Siden denne også har utskiftbart "kulehode", så tok jeg ut dette også. Innsiden av denne består av en god bunt med nylonfibre(?) som fungerer som blekkfangere og fører blekket ned til skrivekulen. Jeg kortet ned disse med ca. 2 millimeter og monterte det hele sammen igjen. En ny fylling med blekk, og voilá. Den skriver som en drøm igjen. Nå legger den en passelig (etter min smak) våt strek med blekk og virker ikke som det øker på. Så justeringen var vellykket. Fortsatt gulper den litt når det er lite blekk i kammeret, men det er jo bare å sørge for at den er velfylt og mett, så er ikke det noe problem.

Har vent meg til å skrive med denne med hetten montert bak. Det gjør den veldig godt balansert i min hånd. Med bare pennen så blir den litt fremtung, hvis man kan si det om en pen som veier under 20 gram med hette og blekk. Plast er plast :) I øyeblikket er den ladet med Parker Quink blå. Gir en veldig fin farge, men hvis du skriver mye på kopipapir så tørker det veldig sakte. I gode skrivebøker er ikke dette noe problem.

Alt i alt trives jeg godt med Noodler's Konrad "kulepenn". En god hverdagskamerat, med noe justeringsmuligheter som bruker flytende blekk. Hva er det å ikke like?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nessuno79
Det går fort noen ganger, dette er de skriveinstrumentene som er kommet inn etter at jeg kom fra ferie. Ikke så store penger, men like moro for det.


Øverts er en Jinhao 159. Jeg bestilte noen andre småting fra Goulet Pens, og de hadde denne til 7US$. Ingen grunn til ikke å kjøpe den da. Det er en homage til MB Meisterstuck 159. Så da får jeg testet ut størrelsen, og funnet ut om jeg er moden for et "luftskip" en gang i fremtiden. Og for 7 dollar så skriver den uforskammet bra. Men det er en diger penn.

Nest øverst er siste penn inn. Det er også en Jinhao, modell X750. Et ebay impulskjøp, men den hadde en fin blåskimmer kropp, og jeg har ganske mange blå blekk i hus. Kjekt å ha en ekstrapenn til det. Ironisk nok er den i øyeblikket ladet med Diamine Golden Brown :) Men det er Diamine Havasu Turquoise neste.

Så er det en Lamy Vista med 1.1mm spiss. Kjøpt i forbifarten på Schipol, med en tanke om at 1.1 gjør seg fint til å skrive julekort. Det er jo sesong snart, og jeg har ikke noen så bred "pensel" fra før. Har konverter og Pelikan 4001 Dark Green på lur, så jula skal bare komme.

Noodler's Konrad rollerball er nest nederst. Denne har jeg beskrevet tidliger.

Nederst er den store overraskelsen. Det er en TWSBI Diamond Mini med fin spiss. Relativt billig, jeg måtte ut med 61€. Men både skrivefølelse og finish er MYE bedre enn prisen tilsier. Kjøpte den for å ha som lommepenn, siden den er meget kompakt. Men den skriver så bra at jeg har lyst å bruke den hele tiden. Så pr. nå er den med overalt og brukes til alt. Ladet med Pelikan Edelstein Saphire, som er en nydelig blåfarge som også gir fine variasjoner i tynne linjer.
Er meget imponert over TWSBI så langt, og kommer nok til å samle på meg noen til fra dette merket. Kjenner det på magefølelsen :)
 
Jeg synes den TWSBI Diamond Mini'en jeg plukket opp for noen uker siden fortjener litt bedre bilder. Denne var en stor overraskelse. Kjøpt for å ha som en lommepenn på grunn av kompakte mål, og et kult utseende. Men skrivefølelsen er utrolig god. Den glir utrolig lett over papiret, og med en fin splitt er det ikke noe problem å skrive på dårllig (kopi) papir heller. Rommer en god mengde blekk, så jeg er bare halvveis på første fylling.

1
TWSBI_01_zpsxjv338gr.jpg


Siden pennen er veldig kort, må den brukes med hetten bakpå når du skal skrive. På denne måten blir størrelsen som en hvilken som helst penn. Godt balansert, fin vekt og behagelig å holde i. Og ikke minst lekker å se på.

2


Og med hetten på er den utrolig liten, og kjekk å ha med. Og den er med meg nesten hele tiden nå. Den konkurrerer rett og slett ut alle andre penner jeg har både på stil, og skrivefølelse.

3
 
Hei! Jeg har lite til ingen kunnskap om skriveredskaber. Og lurer derfor på hva en god allround pen kunne vært? Bruksområde: mindre skrivning og lett skissering, pris 300-1000kr
Synes TWSBI rollerball virker som en god kandidat og har sett på LAMY også, noen erfaringer?
 
Valg av penn er veldig styrt av personlige preferanser. Kulepenn, rollerball eller fyllepenn er ganske ulike.
Jeg liker skrivefølelsen fyllepennen gir. Den er ulike alt annet, og det er store variasjoner fra penn til penn. Og med mulighet for å velge blekk i nær sagt alle regnbuens farger er det et enkelt valg for meg. Men fyllepennen er også et langsomt og "analogt" skriveredskap. Det er litt av det som lokker meg, men kan like gjerne skyve andre avgårde.

Hvis du er nyskjerrig på fyllepenner kan en Lamy Safari være et godt sted å starte. En fornuftig penn til 2-3 hundrelapper som skriver bra, kan bytte splitt veldig enkelt. Og en konverter slik at du kan bruke blekk fra blekkhus koster ikke all verden hvis du har lyst til å ta det neste steget. Eventuelt en TWSBI Eco, som kun kan bruke blekk fra blekkhus, og skriver utrolig bra for en latterlig lav pris.

En god rollerball trenger heller ikke koste all verden. jeg er veldig glad i min Parker IM som kostet ca. 250,- kroner. Bruker standart G2 refills som du får nesten overalt. Men det er et "kjedeligere" skriveredskap nesten uten variasjon i linjene, og med færre valg ang. blekk. Men praktisk og den beste løsningen noen ganger. (og min Noodler's Konrad selvfølgelig. Men den er en litt hardcore løsning for rollerball)

Kulepenner er vel egentlig noe som flyter rundt helt gratis. Har ofte firmalogoer, og skriver. ferdig med det. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: TryMe2nite
Takk for gode råd. Fyllepenn er nok ikke noe jeg er på jakt etter enda. Jeg har verken en god håndskrivt eller god nok tid når jeg noterer raskt.
Hva er egentlig forskjellen på ballpoint og rollerball? Har selvfølgelig lest om det, men kunne vært fint å høre hva dere legger i det. Pros/cons.
Jeg er også avhengig av enten lokk eller trykker, ikke skruløsning.