Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Må spørre om råd fra dere som har litt greie på sko og stil. Har ett pr Herring Knightsbridge som jeg syntes er knall fine, som jeg aldri har brukt. Grunnen er at jeg kanskje syntes dem er litt for pene til hva jeg pleier å gå med. Litt for blanke muligens? Hvor pyntet må man være før det er greit å gå med disse? Er sjelden kledd noe penere enn ei skjorte og ei pen dongeri bukse.

Hvordan skal man knyte disse? Føler det er rart med "joggesko" knute på såpass pene sko.
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg har et par svarte Oxford captoe som disse, og bruker dem til dress/dressbukse. Der er de suverene, og fordelen med disse er også at det er en tidløs modell som vil funke i mange år.

Personlig synes jeg imidlertid at disse i sort fungerer dårligere til jeans. De gir fort et inntrykk a la "jeg har på meg mine fineste sko, i mangel av noe annet", hvis du skjønner hva jeg mener. Til mørke chinos bør det være bedre match, selv er jeg nok bare for glad i brune sko og belter til at svarte sko får noe særlig "fot-tid".
 
Kommer jo helt an på budsjett, men jeg anbefaler Loake hvis du vil ha grei pris og -kvalitiet. Bare pass på å holde deg til 1880-linjen deres.

Ellers nevner Edzilla alle de viktigste
 
  • Liker
Reaksjoner: Telvestad og Edzilla
Du skal sikkert innom Burlington Arcade å sikle på de overprisede "vintage skattene" der. Jeg har noen ganger når jeg har gått gjennom der, (trøste)kjøpt sko hos Harrys, som jeg har vært veldig godt fornøyd med.
Litt mer moderne stil en det du finner i Jermyn.
 
Kan også varmt anbefale Loake 1880, Barker, Santoni, Churchs og Lloyds, for å nevne noen.

Spesielt Loake 1880 kanskje, som jeg opplever som veldig høy kvalitet og passform for pengene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Noen som har erfaring med Lincoln-modellen fra Loake i polo suede? Det optimale hadde vært Cavendish i polo suede fra Crockett & Jones, men det er såpass dyrt at det er utenfor rekkevidde som student uten jobb.
 
Kikket litt på Leamington i semsket. Veldig fin kvalitetsfølelse, men jeg er ikke fan av dusker på skoene, så Lincoln har jeg hverken kikket på eller prøvd...
 
Trenger tips til et par stilfulle sko til høst/vinter. Er åpen for det meste, men er ikke særlig fan av chelsea boots. Tenker å bruke rundt 2000kr.

Liker godt denne typen fra Loake som vist under, men disse er vel ikke optimale for norsk vinter (mtp. lærsålen)?
burr_r.jpg
 
Trenger tips til et par stilfulle sko til høst/vinter. Er åpen for det meste, men er ikke særlig fan av chelsea boots. Tenker å bruke rundt 2000kr.

Liker godt denne typen fra Loake som vist under, men disse er vel ikke optimale for norsk vinter (mtp. lærsålen)?
burr_r.jpg

Fåes med gummisåle (som på bilet) kalles vel dainite eller no. Eller lær, tror en norsk nettside har med gummisåle inne.
 
@andres Tåler lærdelen av sålen norsk vinter? Ønsker selvsagt å beholde paret lenger enn en sesong. Jeg hadde tidligere et par fra Ecco med såle som på bildet og de holdt seg overraskende dårlig. Derfor trodde jeg at jeg muligens måtte gå for en såle uten lær.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Lærdelen av sålen klarer fint mange vintere, bare pass på å behandle den. Bruk det samme som du smører støvlene med på kanten også.

Uten erfaring med Loak ser jeg for meg at kvaliteten er noen hakk høyere en Ecco.

Jeg er selv veldig fornøyd med Red Wing støvler, de har denne modellen som er noe røffere en Loak
http://www.redwingheritage.com/eu/EUR/product/mens-footwear/6-inch-boots/brogue-ranger-brown-08128
mulig sålen er noe glatt hvis du går mye på snø og is.

Takk for svar.
Bruker til vanlig et par Loake 1880 Grain Otterburn og er meget fornøyd. Skepsisen til å velge de avbildede skoene lå egentlig kun i innersålen av lær. Siden det nå er avklart at det ikke er noe problem går jeg nok rett og slett for et par med yttersåle av gummi. Da ble det hele en enkel sak :)
60992e5c5a5af3e5afe1af13cc5b0742.jpg



Støvlene fra Red Wing var forøvrig fine, men trenger noen som ikke er så glatte.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Hvilken modell er det, @Nicolai ?

1880 Dovedale.
Finner de ikke på Loake sine nettsider, så jeg regner med at de er ute av sortimentet. Det burde dog ikke være umulig å oppdrive et par. Jeg fant for eksempel noen på ebay og ymse nettbutikker.
Det nærmeste man kommer av dagens modeller er disse (Hyde):

hyde_1.jpg
 
Redigert:
Loake Hyde og Dovedale er 2 supre alternativer i den prisklassen. Vær klar over at sålen på Dovedale er mte bedre på vinterføre enn Dainite. Kjøpte mine hos Dagestad og på oppfordring la de på en nydelig capshine for en litt penere fremtoning. Jeg bruker faktisk mine til dress.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai