Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Plukket opp et par Wolverine 1000 Miles i dag som vintersko. Etter jeg har kjøpt de finner jeg selvsagt skrekkhistorier på styleforum angående disse i vått vær, og forskjellen på sommer og vinter her i byen er jo stort sett bare at regnet er kaldere på vinteren.. Var tenkt å få vibram-såler på de og har plukket opp en flaske Red Wing boot oil, men regner med det ikke er nok for å holde de tørre og fine gjennom vinteren. Noen som vet hva som funker?
 
Plukket opp et par Wolverine 1000 Miles i dag som vintersko. Etter jeg har kjøpt de finner jeg selvsagt skrekkhistorier på styleforum angående disse i vått vær, og forskjellen på sommer og vinter her i byen er jo stort sett bare at regnet er kaldere på vinteren.. Var tenkt å få vibram-såler på de og har plukket opp en flaske Red Wing boot oil, men regner med det ikke er nok for å holde de tørre og fine gjennom vinteren. Noen som vet hva som funker?

Vet du om skrekkhistoriene går på sålen, eller "upper"(altså resten av toppdelen av skoen)? Om det er selve læret på upper, så må du bare behandle med fuktighetsgiver og voksbasert krem hyppig. Type 1 gang i måneden. Det er også lurt å ikke bruke de mer enn 1 gang på rad. Så la de få hvile 1 dag mellom hver gang du bruker de. Og om du virkelig har lyst til at de skal holde lenge, så kjøper du noen skotrær.

Om det er sålen, så er det nok fordi de er lagd litt rart. Så la de hvile, og bruk skotre for å¨unngå mest mulig fuktighet.
 
Vet du om skrekkhistoriene går på sålen, eller "upper"(altså resten av toppdelen av skoen)?

Gikk på at overlæret ikke ble skikkelig tett selv etter kraftig vokstetting og at de ikke tålte regelmessig bruk i "damp weather", samt at det kan være problematisk å få limte såler til å holde da sålen er oljet fra fabrikk.

Fikk litt hetta for å ha brukt flere tusen på nye sko som ikke fungerer til det de var tiltenkt, allerede oljet de og begynt å gå de inn inne til den grad at sålen er blitt for stygg til å levere tilbake, ellers kunne jeg jo bare gått og byttet de i et par Red Wing Beckman som visstnok skal fungere bedre til vått klima. Disse har også ferdig(sydde?) vibramsåler. Så jeg har prøvd å lese meg litt opp og funnet den metoden som tilsynelatende skal fungere best.

Her er prosedyren som er anbefalt dersom noen skulle lure:
http://cranes-country-store.com/waterproofing-1000-mile-boot/

For generelt vedlikehold en god lærsåpe og en lærolje uten petroleumsprodukter eller dyrefett for regelmessig stell. (Dyrefett kan råtne, av petroleumsprudukter trenger man ikke bekymre seg for silikon.)
Produkter det er relativ enighet om at fungerer ganske bra:
http://www.obenaufs.com/leather-workboots

Noen har opplevd "misfarging" (at læret blir mørkere, gjør ikke noe for meg) med LP, da anbefales heller Snoseal. Det vil nok bli litt mørkere uansett, men det er forskjell på hvor mye.

Jeg går for en pakke fra Obernauf i tillegg til å få Vibram på hele sålen så den trekker minst mulig vann.
Kom også over en olje som skulle være god å smøre på mellomlæret for å unngå at vannet trekker inn fra sidene og limet løsner, men den finner jeg ikke igjen..
 
Redigert:
Fikk tasseloaferne fra Meermin i dag, men de passet dessverre ikke foten min i det hele tatt. Får ikke foten skikkelig ned i skoen. Bred fot + noe høy vrist passet dårlig med Ron-lesten. Ganske surt.
 
www.pediwear.co.uk har 10% rabatt på alt ved bruk av koden ydof10.

De trekker også fra britisk VAT før sending.

Just sayin'.

10% rabatt er jo alltid noe å ta med seg, men med norsk tull & tull og forsendelse må det vel legges på en 20% på de 90% fort? Jeg mener å huske at britisk VAT er sånn ca på linje med norsk mva,-?

Det som slår meg er imidlertid at det neppe er særlig mye billigere å kjøpe her enn i Oslo, for eksempel hos Dagestad. Jeg så litt på prisene på Alfred Sargent og Loake 1880 serien og disse koster vel respektivt 4.200 og ca . 2.400 hos Dagestad. Fordelen med å kjøpe i Norge er naturligvis at du kan prøve skoene, men det er naturligvis større utvalg andre steder. (Jeg vet jeg skryter en del av Dagestad sin butikk av og til her på forumet, men faktum er at butikken fører et imponerende utvalg med produsenter, selv internasjonal, er konkurransedyktig på pris (Edward Green og Gaziano & Girling prises likt som butikken i London) og butikken er 100% slik jeg liker at slike butikker skal være: God personlig service, ikke noe stress og hyggelige og ikke minst flinke folk som jobber der)

Jeg benytter også anledningen til å anbefale Alfred Sargent som er et av mine topp valg i mellomsegmentet (Jeg synes A. gir bedre kvalitet/pris enn for eksempel Crocket & Jones), da snakker jeg om Exclusive serien. Jeg har sko fra A.S som er snart 7 år gamle og som bare har blitt flottere med årene (Det begynner å nærme seg tid for en omsåling dog...).


Mvh,
 
Hei,
Jeg støtter din omtale av Dagestad. Har kjøpt ettpar Loake og ettpar Silvano Sasetti boots hos ham. Utmerket og hyggelig service og utvalget er stort. Jeg har ikke sammenliknet priser utenlands men det er noe trygt ved å ha lokal kunnskap om noe uventet hender.

Ettpar Edward Green Dover er noe å strekke seg etter....

-sandecker

10% rabatt er jo alltid noe å ta med seg, men med norsk tull & tull og forsendelse må det vel legges på en 20% på de 90% fort? Jeg mener å huske at britisk VAT er sånn ca på linje med norsk mva,-?

Det som slår meg er imidlertid at det neppe er særlig mye billigere å kjøpe her enn i Oslo, for eksempel hos Dagestad. Jeg så litt på prisene på Alfred Sargent og Loake 1880 serien og disse koster vel respektivt 4.200 og ca . 2.400 hos Dagestad. Fordelen med å kjøpe i Norge er naturligvis at du kan prøve skoene, men det er naturligvis større utvalg andre steder. (Jeg vet jeg skryter en del av Dagestad sin butikk av og til her på forumet, men faktum er at butikken fører et imponerende utvalg med produsenter, selv internasjonal, er konkurransedyktig på pris (Edward Green og Gaziano & Girling prises likt som butikken i London) og butikken er 100% slik jeg liker at slike butikker skal være: God personlig service, ikke noe stress og hyggelige og ikke minst flinke folk som jobber der)

Jeg benytter også anledningen til å anbefale Alfred Sargent som er et av mine topp valg i mellomsegmentet (Jeg synes A. gir bedre kvalitet/pris enn for eksempel Crocket & Jones), da snakker jeg om Exclusive serien. Jeg har sko fra A.S som er snart 7 år gamle og som bare har blitt flottere med årene (Det begynner å nærme seg tid for en omsåling dog...).


Mvh,
 
Plukket opp et par Wolverine 1000 Miles i dag som vintersko. Etter jeg har kjøpt de finner jeg selvsagt skrekkhistorier på styleforum angående disse i vått vær, og forskjellen på sommer og vinter her i byen er jo stort sett bare at regnet er kaldere på vinteren.. Var tenkt å få vibram-såler på de og har plukket opp en flaske Red Wing boot oil, men regner med det ikke er nok for å holde de tørre og fine gjennom vinteren. Noen som vet hva som funker?

Har et par Wolverine Montgomery som jeg har passet godt på, og de er kjempesolide. Ikke vær redd :)
 
Joda, vær litt redd. Ligger et par på loftet uten hæl her.Fikk egentlig reklamasjon påsken men glemte å sende tilbake i posten. Det var litt klønete.

Poenget, følg med på dem og ta de til skomaker så tidlig som mulig om behovet melder seg
 
Hei,
Jeg støtter din omtale av Dagestad. Har kjøpt ettpar Loake og ettpar Silvano Sasetti boots hos ham. Utmerket og hyggelig service og utvalget er stort. Jeg har ikke sammenliknet priser utenlands men det er noe trygt ved å ha lokal kunnskap om noe uventet hender.

Ettpar Edward Green Dover er noe å strekke seg etter....

-sandecker

Har du også kjøpt de utrolig flotte brune cap toe støvlene med antiquing og vintersåle?:)
 
Har et par Wolverine Montgomery som jeg har passet godt på, og de er kjempesolide. Ikke vær redd :)

Har et par Montgomery som har holdt seg helt OK i 2 sesonger. Skinnkvaliteten er ikke helt allverden og hælkappene har begynt å kollapse, derfor tenkte jeg å "oppgradere" til 1000Mile. Håper bare de holder seg som vintersko.

Joda, vær litt redd. Ligger et par på loftet uten hæl her.Fikk egentlig reklamasjon påsken men glemte å sende tilbake i posten. Det var litt klønete.

Poenget, følg med på dem og ta de til skomaker så tidlig som mulig om behovet melder seg

Jess, prøver å forskanse meg mot det meste før jeg tar de i bruk og deretter ta godt vare på de.
Å få tak i Obenauf LP eller Sno-Seal var lettere sagt enn gjort da tydeligvis ingen sender over landegrensene.
Til slutt fant jeg Sno-Seal hos http://www.outnorth.no/ - billig var det også. Én tube har nå holdt til én behandling av tre skopar.
Da gjenstår det bare å få limt på noen skikkelige såler før de kan brukes. Håper bare ikke den voksede lærsålen byr på problemer med å få skikkelig heft.

Forresten noen som vet om skotrær som passer bra i disse? De jeg har fyller ikke tåboksen veldig bra.
 
Siden alle er så fornøyde med Meermin tillater jeg meg å greie ut om mitt siste kjøp derfra:

9. oktober: Lyngutt bestiller et par sko fra Meermin
6. november: Lyngutt sender svært høflig purremail om at nå er det fire uker siden han bestilte og han har ikke hørt noe siden
13. november: Lyngutt sender enda en høflig purremail. Påpeker at det nå er fem uker siden han bestilte, og han har forsatt ikke hørt noe fra Meermin. Ikke en gang et svar på mailen sendt forrige uke.
13. november: Lyngutt får et svært kort svar:
Hi Sir,

During next week we send your order.
Sorry for this delay.

Kind regards,

Meermin

15. november: Lyngutt får enda et svar. Jøss for en oppmerksomhet man får som kunde!
Dear Lyngutt,

Please let me check with the factory what´s the problem with your order.

I see in the system that was ready on oct27th.

I´ll update asap.

Best regards

Sandro Albaladejo
Meermin

24. november: Lyngutt sender en mail hvor han forklarer at han er overrasket over at han ikke har hørt noe mer siden 15.11. Påpeker også at det nærmer seg syv uker siden bestilling. Runder av med å si at dersom skoene ikke sendes snart og Meerming gir Lyngutt en rabatt på kjøpet vil Lyngutt heller kansellere ordren.

Så nå får vi se da.
 
Bestilte mine sko 1. november, purret for noen dager siden. Ikke hørt noe ennå. Regnet med at jeg ville få skoene før jeg reiste hjem for jul, ser jo mørkt ut om jeg får samme behandling som deg.
 
Bestilte mine sko 1. november, purret for noen dager siden. Ikke hørt noe ennå. Regnet med at jeg ville få skoene før jeg reiste hjem for jul, ser jo mørkt ut om jeg får samme behandling som deg.

Da kom det jaggu meg payment request et kvarter etter at jeg sendte siste mail......
 
Først å framst så må jeg vel inrømme at jeg ikke syntes de er spesielt pen, og når de også har gått vekk fra produksjonsprosessen som gjorde skoen spesiell i utgangspunktet og tilsynedlatende limer sålen til overdelen så mistet jeg all interesse.

Hverken gammelt håndtverk/tradisjon eller stil i min bok..
 
Om Meermin og leveringstid:
Fikk epost i dag, hadde helt glemt å ha bestilt disse skoene.

Skoene ble bestilt 1. November, forespeilet maximum 20 dager før sending. Fasiten er altså 74 dager.
På den tiden fikk jeg tid til å purre et par ganger uten å noen gang få skikkelige svar.

Er ikke sikker på hva jeg skal gjøre nå, mistet litt lysten på hele selskapet etter den kundeservicen. Hva sier dere som har fått skoene, kan kvaliteten forsvare pris og kundeservice?