Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Sånn litt på siden når det er snakk om Loake; jeg kjøpte nylig et par Loake Double Monk sko hos Tennis i Bergen, god service og den laveste prisen jeg kunne finne, inkl. utenlandske nettbutikker og ebay.

Eieren har forresten en fin samling av klokker, blant annet to GMT Master II 16710 der den ene har ligget helt urørt i esken siden den var ny.
 
  • Liker
Reaksjoner: jimjames
Sånn litt på siden når det er snakk om Loake; jeg kjøpte nylig et par Loake Double Monk sko hos Tennis i Bergen, god service og den laveste prisen jeg kunne finne, inkl. utenlandske nettbutikker og ebay.

Eieren har forresten en fin samling av klokker, blant annet to GMT Master II 16710 der den ene har ligget helt urørt i esken siden den var ny.


Har møtt på samme type, skikkelig hyggelig. Da hadde jeg Tudor sub, og han var på jakt etter en pepsi. Så da anter jeg han fikk skaffet ;) Hehe
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin
Satt og pusset noen par sko i går. Renset dem, satte dem inn med små mengder skokrem i sirkulære bevegelser, ventet en stund, buffet av, tok på et tynt lag med polish (voks), lot dem stå litt og så pusset dem med børste til fin finsih. Everything peach og de sp flotte ut.

Så, til dritten: Skulle spraye dem med impregneringsspray. Det ene paret ble seende ut som om de var vassa med i saltlake.

Hvorfor det?
 
Meget mulig. Det var det paret med glattest skinn som gikk adundas. Gikk til butikken - og de tok en reklamasjon - og jeg fikk nytt par. God service. Kan nesten ikke huske å ha klaget på et produkt før. Da holder jeg spray borte fra disse nye skoene og benytter bare skokrem og voks.
 
Gjetter bare, men skinnet var gjerne mettet? Og sprayen samles på tørrere punkter og tørker der.
Enig. Porene er mettet, og sprayen trekker ikke inn.

Forøvrig: God skokrem er impregnering nok, man trenger vanligvis ikke noe i tillegg. Til fjellsko, lærstøvler og andre sko som vil bli utsatt for tøffere behandling er impregnering bedre enn skokrem, men sprayimpregnering er det ikke mye poeng i uansett - det er omtrent som bilvoks i automater; varer like lenge som det tar å spraye den på. Kjøp en solid voks, uten silikon, jobb det inn i læret med fingrene i romtemperatur, legg ekstra tykt ved sømmene, og gå gjerne over hele skoen lett med en hårføner etterpå for beste resultat. Sprayen kan du eventuelt bruke på semskede sko om du har.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Jeg bruker forøvrig minkolje for å holde skoene vannavstøtende.
De sier vel at enkelte impregneringer inneholder stoffer som tetter porene i skinnet. (som ikke er bra).
 
Heisann,

Deler en liten Meermin rapport. Litt om erfaringer med størrelser, og litt fersk erfaring med forsendeler, som har vært kritisert her tidligere.

Jeg har fra før litt forskjellig erfaring med spanjolene. Har handlet fra standarduvalget et par ganger, et par brogue bluchers og et par monk straps. Brouges'ene i den litt videre "RUI" lesten, i 9,5UK. Disse satt noe trangt i starten men har satt seg brukbart etter foten. Dóg en smule trange i lengden. Læret er litt svakt i hælpartiet, men ellers god kvalitet synes jeg. Monk'ene jeg bestilte er i "HIRO" lesten, som er endel smalere. Kjøpte disse også i 9,5UK. Disse holdt jeg på å sende tilbake fordi de virket alt for trange i starten. Så ga jeg litt f...., søkket de våte og gikk en dag med bare føtter i de. Risikoen var suksess eller søppel. Det ble suksess, nå sitter de som støpt på foten, bedre en brouges'ene. Et av mine beste par.

Så var jeg en tur innom www.meermin.es en aften med windowsshopping i høst, og så deres svarte oxfords med "chisel" tå, modell 101534 - BLACK CALF i lesten "ELTON". Lestoversikten deres (som er forunderlig vanskelig å finne på hjemmesiden) viser ikke "ELTON", men denne angir vidden til et sted mellom "NEW REY" og "OLFE" ,altså en av de smaleste lestene. Med erfaringen fra Monk'ene i bakhodet dro jeg til med en størrelse opp, 10,5UK. Kommer tilbake til dette senere.

Sånn til sammenlikning er jeg størrelse 9,5UK i bred lest i Loake, Edward Green og Alfred Sargent.

Så til forsendelsen.

Bestilling: 11. Nov. 22:20 (160EUR - VAT= 132,23EUR+16,52 EUR shipping+7,44EUR Paypal gebyr= 156,19EUR), ca. 1440 NOK.
Order received: 11. Nov. 22:21
Payment Request: 12.Nov. 07:21 - Betalt via Paypal
Order Shipped: 24.Nov 10:43 - med FEDEX, full sporing. (Venter på momsregning...)
Pakke mottatt på døra via FEDEX: 30. Nov 12:20.

Altså: 19 dager ventetid.

Dette er etter min mening akseptabelt. OG en vesentlig forbedring fra tidligere erfaringer her på Sonen, hvor noen har ventet opp mot 70 dager.

En liten skriftlig unboxing: Pakken var godt emballert, og skoeskene til Meermin er i fin brun hard kartong. Denne gangen bestilte jeg skoene uten skotre, og det var artig å se hvordan Meermin pakker skoene. Det var det sedvanlige sammenpakkede papiret i tåpartiet, og for å holde formen hadde de presset ned en glassfiberstang som satt passe fastspent mot hælen. Det ligger også alltid med en fin skopose med Meermin logo på i lys brun, noe flosset bomull.

LItt mer om skoen og størrelseserfaring med "ELTON" lesten Kvaliteten først (jeg er ingen ekspert ,så dette er mine personlige vurderinger, referanse er egne Alfred Sargents, og Loakes):
De gir preg av håndverk. Læret er solid, og av god kvalitet. Sømmene har sjarmerende "avvik" som vitner om at arbeidet er menneskeskapt, ikke er rent maskinelt utført. I forhold til Brouges'ene med det svake hælpartiet er det tydelig forsterket hælparti på disse Oxford'ene. Skinnsålene er fint skåret og pasning mellom lær og gummi i hælene er så tett som det går ann.
Størrelse: Jeg var forberedt på at "ELTON" lesten var enda trangere enn "HIRO", så jeg gikk en full størrelse opp. Første gangs prøve gir en god følelse. De "svupper" på etter litt krangel med stivt lær og mangel på skohorn der og da. På sitter de godt. Nesten for godt. Jeg regner med at de etter å ha blitt inngått vil være en tanke for store. Sett i ettertid hadde det nok holdt med en halvstørrelse opp. Blir spennende å se.

Dette er etter min mening mye sko for pengene.

Så mye at jeg dro til med en MTO bestilling av et par Norveguese med commando såle til vinterbruk. Disse er i "RUI" lest, så jeg gikk for 10UK i disse. Venter i spenning, Regner med de ligger på trappen en gang i januar.


-ittnofjas
 
Meget bra review @ittnofjas

Jeg mottok selv to par Meermins i forrige uke, ett par på Hiro-lesten og og på Rui. Men jeg syns de var overraskende store i størrelsen så valgte å selge de som var på Hiro-lesten.

Har stort sett samme opplevelse som deg, mottok skoene etter ca. 3 uker. Var de forventede ujevnhetene på noen av sømmene, men ikke verst mtp prisen. Eneste jeg stusset litt på var at det kun fulgte med en skopose, og og at de hadde presset galssfiberstangen rett inn i skinnet (uten papir e.l. imellom), slik at jeg nå har to permanente ringer i hælene.

BTW, noen som bor i Oslo som har lyst til å være med å bestille skotrær fra skolyx? Trenger bare 4 selv, men om vi bestiller 14 totalt så får man de til under 200kr/par inkl. frakt og MVA
 
Hei, kikker litt på type boots vinter/vår/høst uten for inni. Har i dag noen fra LlOYD, synes sålen blir litt for hard i lengden.

Kikker på for eks Dagestad, prisen på noe er ikke så ille i forhold til utlandet.

Ser at mange bruker samme såle; http://www.crockettandjones.com/cdn/soles/Dainite.jpg , noen her som har erfaring med denne type? Er det behagelig å gå med på hardt underlag i timesvis?

Sett meg ut Alfred Sargent - Cambridge. De har denne type såle også ser jeg...prisen på disse er samme i UK på nett som Dagestad. Prisen er ingen krise, er ute etter komfort.

:)
 
Har selv ett par fra Tricker's og CJ med Dainite-såle. Ingen problem med å rusle rund på asfalt i timevis @mann78 Men det tar tid å gå de inn.
 
To andre elementer som er veldig viktig mtp komfort er:
1: Bruk skikkelige sokker i god kvalitet. Kast alt av rene billige bomullsokker å kjøp ullsokker. Jeg er stor fan av Falke Airport.
2: vedlikehold skoene ved å smør de godt inn med egnet conditioner, og voks.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Takk for svar.

Var nettopp en tur i Oslo sentrum, Ecco som ligger ved youngstorget har 30% på alt i butikken, her var det mange fine. Bare til info om noen trenger noe der :)
 
BTW, noen som bor i Oslo som har lyst til å være med å bestille skotrær fra skolyx? Trenger bare 4 selv, men om vi bestiller 14 totalt så får man de til under 200kr/par inkl. frakt og MVA

Den idéen vil jeg gjerne kopiere om det finnes noen som er interessert i Bergen.