- Medlem
- 26. mai 2013
Heisann
Litt avhengig av hva du mener med pent, så vil jeg anbefale et par lave sko og fortrinnsvis i en nokså mørk brun farge.
Videre ville jeg anbefale sko med snøring. Det finnes i all hovesak to typer; Oxford og Derby, hvor førstnevnte regnes som mest formellt. Forskjellen er at Oxfords har lukket snøring, mens Derbies har åpen snøring. Begge går etter min mening fint til både jeans og dress, men om dress code er mørk dress eller høyere er kun Oxfords (og da sorte) akseptert.
Om du skal bruke de ute om vinteren og i skikkelig vått vær vil jeg anbefale at du får lagt på en tynn slitesåle i gummi eller kjøper sko med gummisåle. Hvis ikke blir sålene for det første ganske så fort ødelagt og du risikerer for det andre å brekke det du har av bein i kroppen da lærsåler kan oppleves som "noe glatt" på norsk vinterføre....
Hvis du har ca. 2000 å bruke vil jeg anbefale et britisk merke som heter Loakes. Litt avhengig av hvilken linje du kjøper ligger disse fra ca. 1600 til rundt 2500 (for 1880 linjen som er av meget høy kvalitet). En distinkt styrke med disse i forhold til mye annet du får for samme pris er at de er lagd med en konstruksjon som kalles Goodyear welt, hvor sålen er sydd fast til overlæret på skikkelig måte. Dette er langt mer holdbart enn limte konstruksjoner som er mer regelen enn unntaket i denne prisklassen.
Du finner Loakes sine sko i Oslo på Lacrosse i Vika og hos Dagestad i Josefines gate og jeg vil anbefale en tur innom sistnevnte om du har muligheten.
Husk også å legge litt penger i skikkelige skotre i cedertre (koster fra ca. 300 og oppover) og skopleieprodukter, så har du et par sko som kan vare i 10 år om du tar skikkelig vare på de.
Mye bra her, men en ting jeg er uenig i. Etter min mening (og det er ikke noe jeg har funnet på selv, men lest flere steder også fått uttalt fra flere flinke fagfolk i skobransjen) så er det Derby, også kalt Blücher eller som du så enkelt skriver; sko med åpen snøring, som gjelder i formelle anledninger. Oxfords er også pyntet og ordentlig, men hakket mindre formelt. Den eneste gang jeg vet at det er viktig og bruke Oxfords fremfor sko med åpen snøring er når det er snakk om Sjakett. Da skal det ikke brukes lakksko, og da er det snakk om matt sorte Oxfords. Ellers vil jeg si at åpen snøring er mer formelt enn Oxfords.