Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Kan meddele på forskudd at Tennis i Bergen selger redwing skopleie. Har per dags dato kun inne oljen fra redwing, conditioner kommer i løpet av uken. De skal også begynne å selge egne skoblokker (trees) og sko fra Loake, dette kommer i av nær fremtid.

Postskriptum: Eier av tennis er også klokkefrelst, kan spottes med div rolex og så er han vel i besittelse av en JL reverso.
 
Drar opp igjen denne, salg av Loake på Gilt! Ikke verdens beste utvalg, men ser ut som det er fine priser hvertfall.

Dette var veldig optimistiske førpriser synes jeg. Blackfriars koster 2398,- på Lille Vinkel i hvert fall (fullpris), det gjør de andre lave modellene jeg har sett på også.
 
Eg har dei siste 10+ åra kjede-røyka svarte Rockport sko. Som eg har brukt 360 dagar i året. Ein forhandlar i Oslo reklamerte med at han sprang New York-maraton med eit par.

Har vanlegvis kjøpt desse i butikk i Oslo (til 1200-1400 kroner). I fjor fann eg ikkje ein modell eg likte, så då blei det eit anna merke.

I vår kjøpte eg eit par frå Amazon:

Amazon.com: Rockport Men's Evander Oxford: Shoes

ca. 750 kroner ca, inkl. frakt og moms. No må eg fortelje at det nye paret krevde litt meir "inngåing" enn dei eg har hatt før - eg fekk gnagsår det første døgeret, men no er dei som joggesko.
 
Dette var veldig optimistiske førpriser synes jeg. Blackfriars koster 2398,- på Lille Vinkel i hvert fall (fullpris), det gjør de andre lave modellene jeg har sett på også.

Fryktet det, sjekket ikke prisene først. Trodde Gilt var en såpass seriøs aktør at de oppga noenlunde riktige førpriser, men må kanskje revurdere! :confused:
 
Heisann

Litt avhengig av hva du mener med pent, så vil jeg anbefale et par lave sko og fortrinnsvis i en nokså mørk brun farge.

Videre ville jeg anbefale sko med snøring. Det finnes i all hovesak to typer; Oxford og Derby, hvor førstnevnte regnes som mest formellt. Forskjellen er at Oxfords har lukket snøring, mens Derbies har åpen snøring. Begge går etter min mening fint til både jeans og dress, men om dress code er mørk dress eller høyere er kun Oxfords (og da sorte) akseptert.

Om du skal bruke de ute om vinteren og i skikkelig vått vær vil jeg anbefale at du får lagt på en tynn slitesåle i gummi eller kjøper sko med gummisåle. Hvis ikke blir sålene for det første ganske så fort ødelagt og du risikerer for det andre å brekke det du har av bein i kroppen da lærsåler kan oppleves som "noe glatt" på norsk vinterføre....

Hvis du har ca. 2000 å bruke vil jeg anbefale et britisk merke som heter Loakes. Litt avhengig av hvilken linje du kjøper ligger disse fra ca. 1600 til rundt 2500 (for 1880 linjen som er av meget høy kvalitet). En distinkt styrke med disse i forhold til mye annet du får for samme pris er at de er lagd med en konstruksjon som kalles Goodyear welt, hvor sålen er sydd fast til overlæret på skikkelig måte. Dette er langt mer holdbart enn limte konstruksjoner som er mer regelen enn unntaket i denne prisklassen.

Du finner Loakes sine sko i Oslo på Lacrosse i Vika og hos Dagestad i Josefines gate og jeg vil anbefale en tur innom sistnevnte om du har muligheten.

Husk også å legge litt penger i skikkelige skotre i cedertre (koster fra ca. 300 og oppover) og skopleieprodukter, så har du et par sko som kan vare i 10 år om du tar skikkelig vare på de.

Mye bra her, men en ting jeg er uenig i. Etter min mening (og det er ikke noe jeg har funnet på selv, men lest flere steder også fått uttalt fra flere flinke fagfolk i skobransjen) så er det Derby, også kalt Blücher eller som du så enkelt skriver; sko med åpen snøring, som gjelder i formelle anledninger. Oxfords er også pyntet og ordentlig, men hakket mindre formelt. Den eneste gang jeg vet at det er viktig og bruke Oxfords fremfor sko med åpen snøring er når det er snakk om Sjakett. Da skal det ikke brukes lakksko, og da er det snakk om matt sorte Oxfords. Ellers vil jeg si at åpen snøring er mer formelt enn Oxfords.
 
Hvis jeg skal komme med mine personlig anbefalinger når det gjelder sko blir det en del forskjellig. Er personlig stor fan Oxfords, spesielt Oxfords Brogues, og enda mer spesifisert modellen Chetwynd fra Church's. Brogues er dressko med hullmønster, og Brogues kan man få i flere varianter avhengig av hvor mønstret de er, blant annet Barcoft, Legater, Semi-Brogues og såkalte Full Brogues. Ellers er jeg og kommer nok alltid å forbli en stor fan av mokasiner (ikke italienske). Dette er utrolig stilige og lettvinte sko. Selvom de ikke er like annerkjent som dressko i Europa som de er i Statene, er det og forblir det akseptable sko. Skal man kjøpe ett par virkelig generelle og formelle sko så er det sorte sko med åpen snøring som gjelder. Ellers har man jo monkstraps, som jeg personlig har ett litt ambivalent forhold til. Dette er sko som ikke har snøring, men i stedet bruker en eller to spenner. Er fine sko, men klarer aldri helt å vende meg til dressko med spenne.

Når det gjelder merker er jeg fan av Church's, Tricker's, Lotusse, og selvfølgelig John Lobb. Når det gjelder italienske sko er jo Moreschi, og Gucci mokasiner klassikere. Når det gjelder mokasiner i seg selv er Sebago, Cole Haan, Bass Weejuns (som btw er oppkalt er nordmenn, weejuns="norwegians") og Todd's sterke merker.

Alden er jo også en klassiker, men kommer aldri til å bli min favoritt av den enkle grunn at det er amerikanske sko laget av cordovan skinn. Cordovan skinn er hestelær og har blant annet en spesiell glans. Av den grunn skal man ikke bruke skokrem på slike sko, noe jeg synes blir et problem under norske forhold. Læret som man bruker i cordovan sko kommer som oftest fra garveriet Horween, som er det eneste store garveriet av hestelær som har overlevd. Europeiske merker bruker i motsetning til hestelær, som er en typisk amerikansk greie, kalveskinn. Det eneste store unntaket her er Crockett & Jones, som de siste årene har begynt å produsere sko av hestelær.

Hvis man skal ha mer dagligdagse sko er jo Sebago Docksides en klasikker, men synes personlig at dette blir litt vell kjedelig og mainstreem. Min personlig favoritt er og blir Sperry Top-sider. Har sikkert hundre par slike sko, og de er alle høyt elsket. Dette er de orginale bomullskoene av denne typen, og er faktisk internasjonalt annerkjent, også til for eksempel beige bukser og blazer (dog greit å ikke velge mint grønne sperryer til ett slikt antrekk). Er også ikke så altfor dyre, så dette er forbruksvare.

Så også at noen etterspurte skotrær. Her finnes det mange muligheter, men de absolutt fineste jeg har funnet i Oslo er fra Everest Sko. Butikken ligger rett bak Majorstuen Skole og selger fine skotrær som virkelig holder på formen til skoen. Ellers får man mange greie skotrær i forskjellige skobutikker, blant Agnar Hagen. Ferner selger også greie skotrær. Når det gjelder skotrær generelt skal de være av ceder tre, som tiltrekker seg fuktig og vond lukt, og det er viktig at de fyller ut skoen skikkelig slik at skoen holder på formen.

Håper noen fikk svar på eventuelle spørsmål, og lurer noen på noe mer er det bare og spørre!
 
Redigert:
Bare noen korreksjoner, siden det du skriver faktisk ikke er helt korrekt.


Alden er jo også en klassiker, men kommer aldri til å bli min favoritt av den enkle grunn at det er amerikanske sko laget av cordovan skinn. Cordovan skinn er hestelær og har blant annet en spesiell glans. Av den grunn skal man ikke bruke skokrem på slike sko, noe jeg synes blir et problem under norske forhold. Læret som man bruker i cordovan sko kommer som oftest fra garveriet Horween, som er det eneste store garveriet av hestelær som har overlevd. Europeiske merker bruker i motsetning til hestelær, som er en typisk amerikansk greie, kalveskinn. Det eneste store unntaket her er Crockett & Jones, som de siste årene har begynt å produsere sko av hestelær.

Alden produserer riktignok sko av cordovan, men de gjør jo slett ikke bare det. De produserer også veldig mange sko i kalveskinn, på samme måte som andre amerikanske produsenter som f.eks. Allen Edmonds. Det finnes jo også europeiske produsenter av cordovan, og selve teknikken er vel også egentlig spansk.

Jeg vet ikke hva du mener med at man ikke skal bruke skokrem på cordovan? Det skal man jo, men man bør bruke spesialkrem som f.eks. Saphir Cordovan Cream Polish eller produsentenes egne varer, som f.eks. denne fra Allen Edmonds: Cordovan Leather Shoe Cream - Allen Edmonds - Shoe Care Products, eller denne fra Alden:
 
Bare noen korreksjoner, siden det du skriver faktisk ikke er helt korrekt.

Alden produserer riktignok sko av cordovan, men de gjør jo slett ikke bare det. De produserer også veldig mange sko i kalveskinn, på samme måte som andre amerikanske produsenter som f.eks. Allen Edmonds. Det finnes jo også europeiske produsenter av cordovan, og selve teknikken er vel også egentlig spansk.

Jeg vet ikke hva du mener med at man ikke skal bruke skokrem på cordovan? Det skal man jo, men man bør bruke spesialkrem som f.eks. Saphir Cordovan Cream Polish eller produsentenes egne varer, som f.eks. denne fra Allen Edmonds: Cordovan Leather Shoe Cream - Allen Edmonds - Shoe Care Products, eller denne fra Alden:

Du har helt rett her. Teknikken er spansk, den stammer fra Cordoba i Spania, og de nevnte merkene produserer også sko av kalveskinn. Men at Cordovan er en typisk amerikansk greie, det mener jeg fortsatt stemmer. Se bare tilbake til Cowboy bootsene. Ellers er det jo europeiske produsenter som produserer sko av Cordovan, men det er mye færre enn i Statene. Der produserer mange av de store skoprodusentene sko av Cordovan, mens her i Europa er det omvendt. Church's produserer for eksempel ikke sko av Cordovan etter hva jeg kan se.

Det at man kan bruke skokrem på Shell Cordovan stemmer sikkert, men dette skinnet har en spesiell glans, så hvis du pusser det med for eksempel vanlig sort skokrem kan det miste glansen. Så vil bare påpeke at det er skinn som må behandles annerledes enn kalveskinn, og derfor foretrekker jeg ikke Cordovan.
 
Redigert:
Du har helt rett her. Teknikken er spansk, den stammer fra Cordoba i Spania, og de nevnte merkene produserer også sko av kalveskinn. Men at Cordovan er en typisk amerikansk greie, det mener jeg fortsatt stemmer. Se bare tilbake til Cowboy bootsene. Ellers er det jo europeiske produsenter som produserer sko av Cordovan, men det er mye færre enn i Statene. Der produserer mange av de store skoprodusentene sko av Cordovan, mens her i Europa er det omvendt. Church's produserer for eksempel ikke sko av Cordovan etter hva jeg kan se.

Det at man kan bruke skokrem på Shell Cordovan stemmer sikkert, men dette skinnet har en spesiell glans, så hvis du pusser det med for eksempel vanlig sort skokrem vil det miste glansen (dette skjedde med et av mine par Alden). Så vil bare påpeke at det er skinn som må behandles annerledes enn kalveskinn, og derfor foretrekker jeg ikke Cordovan.

Bare et lite utvalg av Aldens sortiment kan fåes i Shell Cordovan. Som standard er sort og okseblod (Cordovan)
Så sant lær er tilgjengelig, også i brunfarvene Whiskey, Ravello og Cigar.
Ikke bland sammen Shell Cordovan og Cordovan. Det siste er farvebetegnelsen på okseblod i usa...
 
Redigert:
Bare et lite utvalg av Aldens sortiment kan fåes i Shell Cordovan. Som standard er sort og okseblod (Cordovan)
Så sant lær er tilgjengelig, også i brunfarvene Whiskey, Ravello og Cigar.
Ikke bland sammen Shell Cordovan og Cordovan. Det siste er farvebetegnelsen på okseblod i usa...

Selvfølgelig vet jeg hva Shell Cordovan er. Når det gjelder okseblod heter det burgundy på engelsk, har ikke sett noen kalle det for cordovan. Ellers er det også sånn at det er ikke et lite utvalg av Aldens sortiment som fåes i Shell Cordovan. Du kan få store deler av deres modeller i Shell Cordovan, og de har også en egen kolleksjon med bare Shell Cordovan. Dette er nå en av de tingene Alden er kjent for.
 
Nei nei, fortsett for all del her. Akkurat kranglingen må gjerne tones ned, men ellers er dette en av mine favorittsnikksnakktråder :)

Editert for lite PK ordbruk..
 
Redigert:
Mye bra her, men en ting jeg er uenig i. Etter min mening (og det er ikke noe jeg har funnet på selv, men lest flere steder også fått uttalt fra flere flinke fagfolk i skobransjen) så er det Derby, også kalt Blücher eller som du så enkelt skriver; sko med åpen snøring, som gjelder i formelle anledninger. Oxfords er også pyntet og ordentlig, men hakket mindre formelt. Den eneste gang jeg vet at det er viktig og bruke Oxfords fremfor sko med åpen snøring er når det er snakk om Sjakett. Da skal det ikke brukes lakksko, og da er det snakk om matt sorte Oxfords. Ellers vil jeg si at åpen snøring er mer formelt enn Oxfords.

What?

Hvem i all verden er det du har hørt dette fra? Lørdagshjelpen hos Skoringen?

Grunnen til at du bruker lukket snøring til sjakett er selvfølgelig fordi sjakett er det mest formelle dagsantrekket, og det skal ha det mest formelle skoparet som er egnet til dagbruk. Det er selvfølgelig ikke slik at sjakett er et unntak fra regelen, men snarere det aller viktigste eksempelet.

Kontrollspørsmål: hvilket av de følgende to skoparene ville vært et fullt akseptabelt alternativ til lakksko til smoking?

1:
lcity2xwe1-1_4.png


eller 2:
lchamb21ek01k5__-1_4.png
 
Bekalger kranglingen men blir desverre altfor lett hisset opp. Jobber med saken, ikke min beste side ;) Når det gjelder at åpen snøring er mer formelt en Oxfords har jeg dette fra flere steder, men har en kilde jeg kommer på i farten. Dette er boken "En Gentleman". Det er en veldig velskrevet bok, og du finner den blant annet i alle de større/finere klesbutikkene i byen, for eksempel Ferner. Her skriver han under skokapittelet at åpen snøring er den mest formelle skoen, noe jeg til en viss grad kan si meg enig i. Selv synes jeg, som jeg har nevnt over, at Oxfords er veldig fine sko, og bruker disse mye selv. Men har etter at jeg har lest her, og også flere steder, konkluderte med at jeg kan være enig i at åpen snøring nok er mer formelt. Hva som er som er mest elegant er jo en annen diskusjon? :p
 
Redigert: