Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Da er en av oss forvirret og jeg tviler på at det er meg. Jeg har lest den boken mange ganger.

Skoen som er nr.1 i min forrige post er en cap-toe balmoral (eller oxford om du vil) fra John Lobb, og en av de mest formelle skoene du kan få. Den har lukket snøring, dersom noen er forvirret.
 
Redigert:
Da er en av oss forvirret og jeg tviler på at det er meg. Jeg har lest den boken mange ganger.

Skoen som er nr.1 i min forrige post er en cap-toe balmoral (eller oxford om du vil) fra John Lobb, og en av de mest formelle skoene du kan få. Den har lukket snøring, dersom noen er forvirret.

Kan godt hende jeg har feil, men siden alle skal være så uenig poster jeg derfor et bilde fra boken. Så kan dere lese selv.

xX1QEne.jpg
 
Redigert:
Da er det redigerings- eller oversettelsesfeil i den nye utgaven av boken.

Her er de første treffene hos Google på "oxford vs derby shoes":
Men's shoes - Derbys vs Oxfords | Modern Gentleman
Men and Style: The Difference between Oxford and Derby shoes
Oxford shoe - Wikipedia, the free encyclopedia
Shoe expert – Oxford vs Derby
Oxford vs. Derby. Differences? ...
... og alle er enige med meg.

Enhver tulling med et minimum av sans for stil, kan selvfølgelig se at lukket snøring er mye mer elegant, og dermed mer formelt.
 
Da er det redigerings- eller oversettelsesfeil i den nye utgaven av boken.

Her er de første treffene hos Google på "oxford vs derby shoes":
Men's shoes - Derbys vs Oxfords | Modern Gentleman
Men and Style: The Difference between Oxford and Derby shoes
Oxford shoe - Wikipedia, the free encyclopedia
Shoe expert – Oxford vs Derby
Oxford vs. Derby. Differences? ...
... og alle er enige med meg.

Enhver tulling med et minimum av sans for stil, kan selvfølgelig se at lukket snøring er mye mer elegant, og dermed mer formelt.

Denne boken er den første utgaven, fra den kom ut på norsk på starten av 2000-tallet etter hva jeg kan huske. Og hvis du så hva jeg skrev over, så er jeg helt enig i at Oxforden er 100 ganger mer elegant. Men da må jeg si at elegant ikke nødvendigvis er det samme som formelt, selvom om det sikkert kan stemme i denne sammenhengen. I et fint selskap hadde jeg nok valgt Oxforden jeg også. Jeg skal ikke si hva som er rett eller galt lenger, nå blir jeg forvirret selv. Du har jo som jeg kan se dine kilder og jeg har mine, men siden flere er enig med deg er sikkert svaret Oxfords. Ellers må jeg si at den siste kommentaren din bare er unødvendig, og jeg ser meg for god til å komme med en like tullette kommentar tilbake.
 
Redigert:
Greit, da tok jeg feil - det er den første utgaven det er skrivefeil i.

Man bør uansett drive kildekritikk, og hente sin informasjon fra mer enn 1 kilde. En ung mann bør også være litt forsiktig med hvor høye kneløft han går ut med i en diskusjon - for internettene er fulle av gretne gamle gubber (såkalte "GGG") som vet at han tar feil, men som ikke orker å blande seg inn før han tråkker langt nok.

For å avslutte snøringsdiskusjonen foreslår jeg følgende øvelse:

Sammenlign Oxford - Styles | John Lobb - Official website med Derby - Styles | John Lobb - Official website. Ha i bakhodet at John Lobb er blant verdens aller beste produsenter av håndlagde sko, og se om du får noe fornuft ut av påstanden om at åpen snøring er mer formelt.
 
Greit, da tok jeg feil - det er den første utgaven det er skrivefeil i.

Man bør uansett drive kildekritikk, og hente sin informasjon fra mer enn 1 kilde. En ung mann bør også være litt forsiktig med hvor høye kneløft han går ut med i en diskusjon - for internettene er fulle av gretne gamle gubber (såkalte "GGG") som vet at han tar feil, men som ikke orker å blande seg inn før han tråkker langt nok.

For å avslutte snøringsdiskusjonen foreslår jeg følgende øvelse:

Sammenlign Oxford - Styles | John Lobb - Official website med Derby - Styles | John Lobb - Official website. Ha i bakhodet at John Lobb er blant verdens aller beste produsenter av håndlagde sko, og se om du får noe fornuft ut av påstanden om at åpen snøring er mer formelt.

Kan ikke helt skjønne at jeg hadde høye kneløft og heller ikke at jeg tråkket så langt, kildekritisk var jeg nå også. Fra mitt tidliger innlegg: "Her skriver han under skokapittelet at åpen snøring er den mest formelle skoen, noe jeg til en VISS grad kan si meg enig i. SELV synes jeg, som jeg har nevnt over, at Oxfords er veldig fine sko, og bruker disse mye selv. Men har etter at jeg har lest her, og også flere steder, konkluderte med at jeg KAN være enig i at åpen snøring er mer formelt." Var kritisk til kilden, men etter å ha fundert over det kunne jeg si meg enig i at i NOEN tilfeller kunne jeg se for meg at åpen snøring var mer formelt, selv om jeg ikke var enig i det selv. Ser jo at du har funnet mange kilder så da er det jo greit, men når jeg leste i en så velskrevet bok og noen andre steder (husker ikke hvor og orker ikke lete det opp, men det er vel ikke så viktig) så tenkte jeg at det da kanskje kunne være riktig, noe det viste seg å ikke være. Ellers vet jeg hva John Lobb er:)
 
Redigert:
Jeg er ellers ganske imponert over familien din. De fleste nordmenn er jo bønder som ikke gjenkjenner god smak om den biter dem i bakenden - selv om alle kjenner igjen en Rolex. :)
 
Jeg er ellers ganske imponert over familien din. De fleste nordmenn er jo bønder som ikke gjenkjenner god smak om den biter dem i bakenden - selv om alle kjenner igjen en Rolex. :)

Haha, takktakk! Kommer fra en stilbevisst familiem, så er jo ikke helt overraskende at jeg har blitt interresert selv ;)
 
Oj.

Skoene mine er så pene,
Jeg har dem nederst på benet,
Helt nede ved roten,
På det det de voksne kaller foten.
De er som de skal være
Og det glinser veldig vakkert i overlæret
På beina har man sko,
Ja jeg har faktisk to.

Sko kan man bruke til mye,
Helt fra de er nye.
Man kan løpe, gå og snike,
Ingen sko er like.
Noen sko er lange,
Andre sko er altfor trange.
Derfor er det veldig viktig kan du tro,
Å kjøpe seg riktige sko.

Noen folk er barbeinte og
Det er de som ikke har noen sko på
Det kan jo være greit for noen
Men jeg for min del kan ikke unnvære skoen
Og såfinnes en gruppe til forresten,
Alle de som bare raver rundt i sokkelesten
Og de har det jo selvfølgelig greit
Men de mangler no
De har jo ikke sko
 
Takk til denne tråden som nå har fått meg interessert i sko.. Tenker på å kjøpe et par i Oxford stil i svart. Enten carmina eller John Lobb el. De blir med lukket snøring for de finere anledninger. Feks denne modellen:

0nPXKHc.png



Til @edderi eller @Edward som begge åpenbart kan dette. Er dette kun til fineste antrekket, som smoking eller kjolehvit? Eller vanlige dresser? Hva er greia med brunt skinn og monk straps, kan dette ikke brukes til dress? Og når på døgnet? Tenker litt på disse:


lVYIiSW.png



Hvor handler en sko billigst? Takk for hjelp. Blir nok ikke en kjempesamling, men så lite jeg bruker dress bør dette holde en stund. Til hverdags blir det brukt Chukka Boots og seilersko.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har Loake Buckingham i sort til dress. Veldig fornøyde med dem, de er broguemønstrede så de er ikke superformelle, men går til alt slags dressbruk. Om brune sko heter det seg egentlig at det ikke skal brukes etter 17 eller 19 eller noe sånt, og heller ikke i byen ("don´t wear brown to town") men det er ikke så mange som følger lengre. Jeg ser stadig vekk mennesker, særlig yngre menn, med doble monkstraps til slim-fit-dressene sine.

Skal du være superformell i smoking eller kjole og hvitt, skal du egentlig ha hhv lakksko eller pumps med sløyfe og greier.

Til dress klarer du deg lenge med et par noenlunde mørkebrune eller sorte oxford-sko med cap-toe, brogue-mønster av noe slag eller wholecuts.

Se på dette skjemaet for noen hint:

2XNzY.png
 
  • Liker
Reaksjoner: r_inge
What he said - selv om jeg ikke er helt enig i wholecuts, jeg synes de ser for gangster ut for en gentleman.

Men i Norge er det uformelt uansett. Så lenge du bruker et par klassiske elegante sko, og ligger unna brunt etter 1700, er du bedre stilt enn de fleste.

Et par sorte cap-toes og et par brune monkstraps høres ut som en god start, og bør dekke omtrent alle anledninger.
 
Oxfordene går til all dresser etter min mening. Klarer ikke se for meg når du heller skal måtte stille i blüchers. Ellers la jeg merke til at de oxfordene du hadde bilde av er med brogues mønster, noe som ikke gjør de fult så formelle. Fantastisk fine sko som passer perfekt til dress, men ville ikke brukt de til smoking eller sjakett. Til det er de for uformelle. Men som sagt, oxfords er ikke for formelle til dress etter min mening, spesielt ikke brogues-mønstrete.
 
Reglerna ang. Bruna skor efter kl 17 finns det nog ingen människa under 40 i Skandinavien som följer kan jag tänka mig :)

Väldigt gammaldags och fantastiskt kjedlig regel, då de allra finaste skorna er ofta bruna :)
Monkstrapen är en fantastiskt fin sko med fin historia, just idag så har den blivit väldigt förknippad med ungdomar som just brukar den till dress såväl till jeans/chinos i med semiformella tillfällen, väldigt brukarvänlig modell alltså!

Nått som kommer mer och mer nu är singel monken som jag personligen är helt fantastisk, även att färgerna brun och svart får liiite konkurrens av feks Oxblods röd, mörkblå osv som oxå är färger som passar med många typer av färger på dresser/bukser osv,

Bottom Line,

Skor er fantastiskt :)
 
Reglerna ang. Bruna skor efter kl 17 finns det nog ingen människa under 40 i Skandinavien som följer kan jag tänka mig :)
Nå vet ikke jeg hvordan det er i Sverige, men her i Norge knepper jo "alle" den nederste knappen i dressjakken også. Nåja, dressjakke og dressjakke - de fleste her går slett ikke i dressjakker, men i motejakker som ved første øyekast (hvis du er litt full, og det er ute i øyekroken) ser ut som dressjakker.

Jeg er riktignok helt enig i at brunt lær er flottere enn sort. Men for dømmende gamle gubber som meg vil brune sko til aftensbruk alltid signalisere det samme som knepping av den nederste knappen: "jeg har mangelfull oppdragelse og generelt aner ikke hva jeg driver med".
 
Jeg er riktignok helt enig i at brunt lær er flottere enn sort. Men for dømmende gamle gubber som meg vil brune sko til aftensbruk alltid signalisere det samme som knepping av den nederste knappen: "jeg har mangelfull oppdragelse og generelt aner ikke hva jeg driver med".

Jeg er også veldig glad i brune sko. Hva skal til for å signalisere "Jada, jeg kjenner til regelen om brune sko, men velger å ikke benytte meg av den." ?

(Jeg må bare anta det ikke holder å la nederste knapp være ukneppet :) )