Tenkte å bringe inn et merke for de som ikke er "hekta" og MÅ ha Edward Green, Gaziano & Girling eller liknende. Jeg har nevnt det før, men har nå satt meg litt bedre inn i hva produsenten driver med.
Spanske Meermin (
MEERMIN - Home), produserer sine sko i Kina, men representanter for selskapet var faktisk 3 år i landet og drev opplæring før produksjonen startet.
Kvalitet i forhold til pris er uslåelig (bedre enn f.eks Loake), selv etter norsk toll på skoene som bestilles.
Et par standard lave oxfords koster f.eks 160 Euro og er en tradisjonell Goodyear welt konstruksjon. Legger du 260 Euro på bordet for du handwelted, altså at såle og overlær er sydd sammen for hånd og ikke med maskin som selv kvalitetsprodusenter som EG og G&G gjør (G&G gjør det dog ikke på sine bespoke sko).
Jeg eier ingen sko fra Meermin selv, men inspiserte et par en bekjent av meg har kjøpt og mener som sagt at pris/kvalitet er meget meget bra. I følge min bekjente er det bare å ringe og de er meget behjelpelige med å finne riktig str. etc.
Det er klart at du ikke får samme kvalitet som John Lobb eller Edward Green her, læret er f.eks ikke av den samme fantastiske kvaliteten, men helt på linje eller av høyere kvalitet enn f.eks loake. Det er også noe lavere kvalitet på håndverket enn top of the line merkene, men igjen meget god verdi.
Anbefales!