Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Hei. Ser etter sko som kan brukes på norsk vinterføre (fortrinnsvis Vestlandet, så mer regn og slaps enn snø og brøytekanter), som passer både til jeans og grå flanellbukser.

Skal ikke være boots (i hvert fall ikke høyere enn et par lave desert boots), og skal ha en casual lest.

Vurderer Paraboot Avignon. Andre forslag? Alle tips ta i mot med stor takk.
 
Hei. Ser etter sko som kan brukes på norsk vinterføre (fortrinnsvis Vestlandet, så mer regn og slaps enn snø og brøytekanter), som passer både til jeans og grå flanellbukser.

Skal ikke være boots (i hvert fall ikke høyere enn et par lave desert boots), og skal ha en casual lest.

Vurderer Paraboot Avignon. Andre forslag? Alle tips ta i mot med stor takk.
Noe slikt?

72755dc24a82d8cf11d0de696b38e11c.jpg
 
Hei. Ser etter sko som kan brukes på norsk vinterføre (fortrinnsvis Vestlandet, så mer regn og slaps enn snø og brøytekanter), som passer både til jeans og grå flanellbukser.

Skal ikke være boots (i hvert fall ikke høyere enn et par lave desert boots), og skal ha en casual lest.

Vurderer Paraboot Avignon. Andre forslag? Alle tips ta i mot med stor takk.
Både Avignon og Chambord fra Paraboot passer dette. Kan også anbefale en Edward Green Dover med gummisåle og et kraftigere grain-skinn. Prisen blir dog høyere. Ellers har sikkert produsenter som C&J og andre britiske produsenter mye bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vij
Hei. Ser etter sko som kan brukes på norsk vinterføre (fortrinnsvis Vestlandet, så mer regn og slaps enn snø og brøytekanter), som passer både til jeans og grå flanellbukser.

Skal ikke være boots (i hvert fall ikke høyere enn et par lave desert boots), og skal ha en casual lest.

Vurderer Paraboot Avignon. Andre forslag? Alle tips ta i mot med stor takk.
Tricker’s Country shoes
 
Hei. Ser etter sko som kan brukes på norsk vinterføre (fortrinnsvis Vestlandet, så mer regn og slaps enn snø og brøytekanter), som passer både til jeans og grå flanellbukser.

Skal ikke være boots (i hvert fall ikke høyere enn et par lave desert boots), og skal ha en casual lest.

Vurderer Paraboot Avignon. Andre forslag? Alle tips ta i mot med stor takk.

Støvler .. Du kan få lær og Gore tex til å holde vann ute om du er helt nerd med rengjøring og smøring , men det er uansett ingen ting som slår støvler når regnet høljer og slapset ligger i 10cm høyde . Swims har noken støvler som ser helt ok ut også , men dei trenger en ullsåle på vintern (som dei fleste andre sko ) .
 
Støvler .. Du kan få lær og Gore tex til å holde vann ute om du er helt nerd med rengjøring og smøring , men det er uansett ingen ting som slår støvler når regnet høljer og slapset ligger i 10cm høyde . Swims har noken støvler som ser helt ok ut også , men dei trenger en ullsåle på vintern (som dei fleste andre sko ) .
Han ville vel ikke ha støvler :mrgreen:
Og lave sko holder fint alt ute de og, med mindre du skal vasse i snø.
 
Han ville vel ikke ha støvler :mrgreen:
Og lave sko holder fint alt ute de og, med mindre du skal vasse i snø.
Eg har prøvd absolutt alt av det både Gore tex og lærleversndører kan levere .. og ingenting klarer å holde vannet ute i tilstrekkelig grad når vestlandsværet virkelig slår til. Kan du ikkje vasse i Fjæra med skoa uten å bli våt så holder dei ikkje vannet ute i vestlandsvær heller ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Takk for alle innspill. Jeg satser på Paraboot.

Neste spørsmål: har noen erfaring med å farge mellombrune semskede sko mørkere? Er det noe vits å gi seg i gang med, eller er det større sannsynlighet for at jeg ødelegger dem i forsøket?
 
Takk for alle innspill. Jeg satser på Paraboot.

Neste spørsmål: har noen erfaring med å farge mellombrune semskede sko mørkere? Er det noe vits å gi seg i gang med, eller er det større sannsynlighet for at jeg ødelegger dem i forsøket?
Det kommer i stor grad an på hvordan skinnet er garvet. Aniline skinn er vanskelige. Da vil du stort sett bare legge noe på overflaten. Crust er mulig å farge, men krever da en dyktig hånd for at det skal bli pent. Er det dyre sko ville jeg sendt det til Christian Vingsand i Trondheim. Er det Loake eller andre billigsko er det bare å leke.

Pass på å ikke kjøre på med masse mørk krem hvis skinnet er litt tørt. Plutselig sluker skinnet fargen og det blir skikkelig stygt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vij
Takk for alle innspill. Jeg satser på Paraboot.

Neste spørsmål: har noen erfaring med å farge mellombrune semskede sko mørkere? Er det noe vits å gi seg i gang med, eller er det større sannsynlighet for at jeg ødelegger dem i forsøket?

Jeg mistenker at @stefanravnanger ikke fikk med seg at det var semsket skinn du ønsket mørkere.

Jeg ville brukt Renovetine ( en anelse mørkere enn skoene) på rene sko etter å ha børstet dem ordentlig ( crepe eller messing)

Saphir Renovetine | Skinnpleie | StegetShop
 
  • Liker
Reaksjoner: Vij
  • Liker
Reaksjoner: Vij
Hei,

Har et par Red Wing Iron Ranger, kjøpt for et par år siden for å bruke i høst og vintermånedene. Gode sko, men så fort det legger seg litt frost, snø eller is på bakken sklir jeg rundt som et såpestykke, nypreppede skøyteski sitter jo bedre enn Vibram sålene på disse skoene..
Noen som vet om alternative såler som beholder utseende og som sitter slik Vibram såler pleier å sitte på glatta?
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Har du de med glatt såle, eller de med grovmønstret såle? Jeg har de med glatte, og fikk skomakeren til å lime på en tynn vibramsåle, og det funker sånn tålelig greit om vinteren synes jeg.
 
Noen som vet om alternative såler som beholder utseende og som sitter slik Vibram såler pleier å sitte på glatta?

Jeg ville testet sålene til Dr.Sole i Taiwan. De reproduserer/kopierer vintage amerikanske såler som Cat's Paw og lager erstatningssåler til Red Wings.
Tipper det du er ute etter er halvsåler og hæler med de runde "Supergrip" pluggene som er beregnet på is.

RedWing-Iron-Ranger-Dr-Sole-SureGrip-sole3.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler og UJU
Vibramsålene (de grove) på Iron Ranger er glatte som fy på snøen.
Har vurdert å bytte til traction tred sålene som sitter på moc toe modellen.
Noen som har erfaring med det?
 
De hvite tykke? De er glatte.

Edit: det er også en enorm jobb å bytte til en så forskjellig såle. Tror du omtrent like gjerne kunne kjøpt et par nye støvler i stedet, sånn prismessig.

Edit 2: jeg har brukt Roughneck som vinterstøvler i flere år; Moc Toe med vibram Lug såle. De er ikke glatte.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU