Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Hvordan er disse sålene?
EmptyName1988_1200x.jpg
 
Roughnecks fra 2002. Brukt til og fra hele året, hvert år, i snø og saltslaps og festival og rottefyll og sommersvette.

Har aldri brukt noe fottøy hardere eller lengre enn disse. Har slitt ut par på par med pene vinterstøvler og trekker alltid frem igjen disse med raggsokker i når jeg har måttet kaste de pene.

Disse har blitt stygge som juling, og jeg får dem ikke renere selv med Renovateur, men læret er helt og sålene har grep og de var ferdig inngått for 19 år siden. Og jeg tipper jeg fremdeles har dem i 2042.

20221117_212724.jpg
 
Hvordan er størrelsen på Red Wing skoene? Ser noen anbefaler og gå ned en størrelse mens careofcarl anbefaler samme størrelse som vanlig.…
 
Hvordan er størrelsen på Red Wing skoene? Ser noen anbefaler og gå ned en størrelse mens careofcarl anbefaler samme størrelse som vanlig.…
Sammenlignet med Adidas-skoene mine så har jeg gått ned én str. på Red Wingene mine, foruten vinterskoene mine fra RW som er en halvstørrelse større for å få plass til litt tykkere sokker når det trengs.
Men hvis du har mulighet til det så er det beste å teste i butikk :)
 
Hvordan er størrelsen på Red Wing skoene? Ser noen anbefaler og gå ned en størrelse mens careofcarl anbefaler samme størrelse som vanlig.…

Det kommer nok mer an på formen på føttene enn på størrelsen.
Dessuten kan det være en fordel å ha plass til litt tykkere sokker enn de du gjerne bruker i "penere" sko. :)

Edit; hvilken modell snakker vi om? Tok utgangspunkt i Iron Ranger her.
 
Hvordan er størrelsen på Red Wing skoene? Ser noen anbefaler og gå ned en størrelse mens careofcarl anbefaler samme størrelse som vanlig.…

Jeg har Beckmann og Blacksmith. I begge modellene har jeg gått ned 1/2 størrelse sammenlignet med «klassiske engelske skinnsko». Da er de fortsatt romslige etter at de er ferdig inngått.
NB! Det kan ta veeldig lang tid å gå inn RedWings så ikke gi opp for tidlig.
 
Hvordan er størrelsen på Red Wing skoene? Ser noen anbefaler og gå ned en størrelse mens careofcarl anbefaler samme størrelse som vanlig.…
Jeg kjøper samme størrelse (og samme som dress-sko) uansett modell, men jeg har et par Weekender Chukkas og noen gamle Postman-lignende oxfords som er mye mindre enn Roughnecks og Moc Toes. Men de siste er støvler som er litt grovere på innsiden og virker som å være designet for å ha tykke sokker i.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Hvordan er størrelsen på Red Wing skoene? Ser noen anbefaler og gå ned en størrelse mens careofcarl anbefaler samme størrelse som vanlig.…
Jeg bruker US10,5 i Iron Ranger og normalt UK9,5 i lærsko. Adidas sneakers 46, New Balance 45. Har nok litt brede føtter. Iron Rangerne passet meg perfekt fra dag 1.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Loafers! Hvordan bør de sitte når de er skvett nye? Usikker på om jeg skal gå for den størrelsen som har rom til tærne, men hvor helen sitter dønn støpt bak, eller om jeg skal gå opp til noe litt løsere. Normalt synes jeg det er en dårlig idé å satse på at de utvider seg i bredde og lengde, men her så er det mer som at de sitter som støpt, men klemmer litt her og der, og leser at generelt så skal de sitte litt akkurat når de er nye. Noen som har erfaringer?
 
Loafers! Hvordan bør de sitte når de er skvett nye? Usikker på om jeg skal gå for den størrelsen som har rom til tærne, men hvor helen sitter dønn støpt bak, eller om jeg skal gå opp til noe litt løsere. Normalt synes jeg det er en dårlig idé å satse på at de utvider seg i bredde og lengde, men her så er det mer som at de sitter som støpt, men klemmer litt her og der, og leser at generelt så skal de sitte litt akkurat når de er nye. Noen som har erfaringer?

Kommer litt an på om de er fóret eller ufóret, og om du skal gå med eller uten sokker.
Ufóret og/eller uten sokker kan du fint gå ned 1/2 str, ellers kjøper jeg vanlig str.
 
Jeg hadde lyst for et par sko i Canvas for sommeren og kom tilfeldigvis forbi disse.
Veja er et fransk selskap som får skoene sine laget i Brasil.
At det er ekte gummi og lukter fin* naturlig gummi(vilt tre fra Amazonas til og med) var en stor pluss for meg, også når det gjelder komfort.
(*Ingenting er verre en sko som lukter som et oljebrønns tilbakeslag på platforms dekk).
Etter min mening, er ekte gummi best når det gjelder såler og komfort.
Innesålene er overraskende bra laget, tykke og tåler bra mine +100kg.
Begge sko veier 826gr i 45 størrelse, da snakker vi om lette saker.
Canvas'n er av høy kvalitet og sagt til å bli av økologisk bomull. Ja, hvorfor ikke...
Selskapet er veldig gjennomsiktig angående produksjonen sin og det gjør det enklere å finne ut hva man kjøper.
Converse og Vans var uansett ute fra tankene mine, spesielt når det gjelder komfort.
Prisen var 1399Kr , da snakker vi ikke om billige sandaler, men så lenger man får kvalitet og etiske produkter som kommer fra en annen plass enn Kina, er det greit for min del.
Det ser ut som jeg kommer til å bli fornøyd med disse.
Nå er det bare å vente for solen(jaja, fortsatt), sommeren med tur til Kristiansand og Normandie.
IMG_20230606_200141908.jpg


IMG_20230606_200224516.jpg


IMG_20230606_200529092.jpg


IMG_20230606_200250238.jpg


IMG_20230606_200448674.jpg


IMG_20230606_201952577.jpg
 
Skal kjøpe opera pumps og står mellom Morjas (ca 3000 etter toll/mva) og Bowhill and Elliot (4400). Har ingen sko fra noen av dem. Noen tanker om sistnevnte er verdt differansen? Blir utelukkende brukt i bryllup (med dertilhørende dansegulv).


 
Skal kjøpe opera pumps og står mellom Morjas (ca 3000 etter toll/mva) og Bowhill and Elliot (4400). Har ingen sko fra noen av dem. Noen tanker om sistnevnte er verdt differansen? Blir utelukkende brukt i bryllup (med dertilhørende dansegulv).



Kun erfaring med Morjas, men det er etter mitt syn veldig value for money!
 
  • Liker
Reaksjoner: Vij
God kveld.
Noen som kjenner til merket Bottega Senatore?
Kom over et par pene sko både jeg og føttene mine likte, og håper noen har noe positivt å si om kvaliteten :)