Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Her fant jeg forøvrig en diskusjon som nyanserer dette en del @BigT : https://www.askandyaboutclothes.com/forum/threads/cordovan-shoes-in-the-rain.94719/
Kjør debatt!

Mulig jeg hørtes veldig dramatisk ut, men det er jo ikke slik at de endrer seg totalt. Jeg havnet i uforutsett regn med mine, de fikk da flekkfeber, men ved å tørke av dem så fort som mulig og levere en real gnukkejobb med en god hestehårsbørste, så er de like fine igjen. Har holdt meg unna kritisk regn. Tenker bare at det er greit å ha dette i bakhodet, så man ikke tenker Gore-Tex-beaters.

• Liker
Reaksjoner: jonska
Enig.
Shell cordovan vs regn er ikke hyggelig, gjerne med hovne flekker som resultat..
Det er da det er fint å ha et godt glatteben, og en god hestehårsbørste + en poleringsklut.
Mine to par er rundt 10 år - tipper de varer en 40-50 år til..

• Liker
Reaksjoner: jonska og Edzilla
Enig.
Shell cordovan vs regn er ikke hyggelig, gjerne med hovne flekker som resultat..
Det er da det er fint å ha et godt glatteben, og en god hestehårsbørste + en poleringsklut.

Mine har mange timer og mil bak seg nå, men ser fortsatt spill nye ut. Det rettferdiggjør prisen, som definitivt må sies å være høy for fottøy.

• Liker
Reaksjoner: jonska og Kjors
Takk for at dere deler erfaringer.
Enig.
Jeg har sett et bilde i denne tråden av et slikt ben. Hvordan jobber man med det? Jeg klarer ikke se for meg hvordan dette funker.

Takk for at dere deler erfaringer.

Jeg har sett et bilde i denne tråden av et slikt ben. Hvordan jobber man med det? Jeg klarer ikke se for meg hvordan dette funker.
Du gnikker og gnir slik at benet avgir oljer og naturlig fett. Dette børstes videre godt inn med hestehårsbørste. Jeg var skeptiker og uforstående frem til jeg forsøkte det. Magisk effekt!

• Liker
Reaksjoner: jonska
Dette blir årets vår/sommersko for meg. Hadde egentlig tenkt lærsåle, men disse ser så bra ut at det går greit med Dainite. (Duskene på lissene blir nok klipt av.)
cheaney-thomas-capped-derby-in-almond-grain-leather-p116-1642_zoom.jpg

• Liker
Reaksjoner: g-s og Hammerfjord
Bestilte fra Herring på lørdag. Tirsdag kom disse på døren. Har ikke fått prøvd de skikkelig. Førsteinntrykk; stiv og kraftig Dainitesåle, store i størrelsen. Konstruksjonen gjør nok at det er god plass i front, uansett. Lesten skal være en F, som er vanlig/smal. Stemmer nok det
IMG_20180116_193506360-01.jpeg

God og ryddig service fra Herring. Fulgte med skoposer, skokrem og skohorn. Modellen er iflg trykket tekst på innersålen "goodyear welted". Det sto ikke på nettsiden; positiv overraskelse.

Bestilte fra Herring på lørdag. Tirsdag kom disse på døren. Har ikke fått prøvd de skikkelig. Førsteinntrykk; stiv og kraftig Dainitesåle, store i størrelsen. Konstruksjonen gjør nok at det er god plass i front, uansett. Lesten skal være en F, som er vanlig/smal. Stemmer nok detVis vedlegg 75666
God og ryddig service fra Herring. Fulgte med skoposer, skokrem og skohorn. Modellen er iflg trykket tekst på innersålen "goodyear welted". Det sto ikke på nettsiden; positiv overraskelse.
Er det bare bildet, eller har skoene to stygge merker?
BD1B7055-1768-4744-B71C-C5750A8D95EF.jpeg

Jeg går i dress til vanlig, og da naturligvis dressko. Tidligere har det ikke vært forsvarlig å legge særlig mye i sko, men ser ut til at jeg kan koste på meg litt mer nå. Jeg tenker å skifte ut de parene jeg har brukt det siste året, og tenker å legge rundt ca. 2000,- per par i Oxfords (i alle fall ett sort par, men sannsynligvis også et par mørkebrune). Hva er beste alternativ her? Jeg går kun med de på kontoret, og kun ute hvis det er tørt.

Tips til double monks mottas også med takk.

Tror ikke du kommer noe særlig under prisene til Loake 1880 uten å måtte ofre litt enten på kvalitet eller stil - i alle fall om du vil oppgradere til randsydde sko.

• Liker
Reaksjoner: Sjø