Sko. Jeg trenger nye. Tips?

For de som er interessert er det salg hos Skomaker Dagstad i morgen, fredag og lørdag.
Mye klassiske sko i alle størrelser, samt grovere varianter også.
Saint Crispin's til under halv pris er en god mulighet for de som vil teste ;)
 
Redigert:
For de som er interessert er det salg hos Skomaker Dagstad i morgen, fredag og lørdag.
Mye klassiske sko i alle størrelser, samt grovere varianter også.
Saint Crispin's til under halv pris er en god mulighet for de som vil teste ;)
Lot meg friste til kjøp av et par RedWing jeg egentlig ikke trenger, bare -30% rabatt på disse i tillegg:(
 
Lot meg friste til kjøp av et par RedWing jeg egentlig ikke trenger, bare -30% rabatt på disse i tillegg:(
30% på red wing er fortsatt bra!
På enkelte par er det opp til 70%. Tror Saint Crispin's med trær er 55-60, men sikkert ikke så mange igjen.

Mye bra deals igjen, og siste dag i morgen
 
30% på red wing er fortsatt bra!
På enkelte par er det opp til 70%. Tror Saint Crispin's med trær er 55-60, men sikkert ikke så mange igjen.

Mye bra deals igjen, og siste dag i morgen
Du jobber sikkert der?;)
Høyer selger RedWings på lagerutsalget sitt i nydalen med -60%:)
Litt dårlig utvalg dog.
 
Du jobber sikkert der?;)
Høyer selger RedWings på lagerutsalget sitt i nydalen med -60%:)
Litt dårlig utvalg dog.

Jobber litt i kulissene. :D
Det Høyer selger på lagerutsalget sitt er vel de produktene de ikke har klart å bli kvitt på flere måneder med salg i butikkene. Du fikk 30% på første eller andre dagen med salg! ;)
 
Mitt inntrykk er at på Høyer (bl.a. Sjølyst) samme modeller står i flere år. Sånne sko ,som ble prøvd mange ganger og derfor fikk creasing og riper på sålen, selges da på -30% salg. Må det være 50 - 70 % på disse etter min mening...
 
  • Liker
Reaksjoner: stefanravnanger
Mitt inntrykk er at på Høyer (bl.a. Sjølyst) samme modeller står i flere år. Sånne sko ,som ble prøvd mange ganger og derfor fikk creasing og riper på sålen, selges da på -30% salg. Må det være 50 - 70 % på disse etter min mening...
litt creasing er ikke så farlig. Det kommer etter bare et par steg, og er helt uunngåelig. Riper i sålen kan være mye forskjellig. Er de brukt bør de selvfølgelig selges med god rabatt, men er de prøvd forsiktig i butikk synes jeg 30% er helt ok. Fordelen med Red Wing er at de kler litt slitasje :cool: Hva andre butikker velger å gjøre er dog ikke mitt anliggende. Synes det er flott at Høyer selger litt ordentlige sko :)
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Hei!
Kan man handle tollfritt i svenske skobutikker?
Loake Nordic sier f.eks. at de ikke ekskluderer MVA ved kjøp, så betaler jeg ingenting til fortolling.
 
Hei!
Kan man handle tollfritt i svenske skobutikker?
Loake Nordic sier f.eks. at de ikke ekskluderer MVA ved kjøp, så betaler jeg ingenting til fortolling.

Loake Nordic lister priser inkludert norsk mva, så de rapporterer og betaler nok til norske skattemyndigheter. Det samme gjelder f.eks. Care of Carl, som har en norskregistrert filial selv om lageret er i Sverige.

Svenske skobutikker som innretter seg primært mot svenske kunder (og f.eks. ikke har priser i NOK) må du nok regne med å betale norsk mva på ved innførsel. Sko er tollfritt (du betaler fremdeles et "fortollingsgebyr" som egentlig er speditørens gebyr for å behandle mva-innkrevingen).

Importkalkulatoren til Tollvesenet er ganske kjekk: https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/
 
  • Liker
Reaksjoner: Kochegar47
Fortollingsgebyr er ofte 300 - 400 kr, la oss si det er cirka 15% av hele summen. Slipper jeg å betale den hvis jeg handler fra Loake Nordic?
Tanken min er at jeg betaler MVA på forhånd og så betaler ikke fortollingsgebyr til DHL/UPS.
 
Fortollingsgebyr er ofte 300 - 400 kr, la oss si det er cirka 15% av hele summen. Slipper jeg å betale den hvis jeg handler fra Loake Nordic?
Tanken min er at jeg betaler MVA på forhånd og så betaler ikke fortollingsgebyr til DHL/UPS.

Som sagt, du betaler ingen ekstra gebyrer om du handler fra Loake Nordic (og andre nettbutikker som har registrerte filialer/kontorer i Norge og betaler norsk mva). Kun prisen på skoene (eller hva som helst annet derfra for den saks skyld) + frakt. Om du handler sko fra en annen svensk nettbutikk, så kan det hende (les: det er sannsynlig) du må betale mva (men ikke toll, for sko er tollfritt mens de fleste klesplagg er tollbelagt), og dermed kommer gjerne et gebyr på toppen av det igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kochegar47
Mange måter å sende på. Blant annet Delivery Duty Paid (incoterms).

DDP-begrepet brukes som oftest når man snakker om transport av varer fra leverandører til andre selskaper/distributører/butikker, hvor leverandøren besørger fortolling og har ansvaret for alle avgifter involvert i transporten til leveringsadressen. Kostnadene er da som regel innregnet i vareprisen. Alternativet er ofte DAP (Delivery At Place) hvor leverandøren besørger kostnader relatert til transport til et overleveringspunkt, men ingen toll/import/skatter/gebyrer etc som kan gjelde for importøren.

Det er noen (men langt fra alle) utenlandske nettbutikker som tilbyr privatkunder å forhåndsbetale toll og mva-satser for å unngå bryet med at sluttkunden får en ekstra regning, men det er gjerne valgfritt. Eksempelvis ctshirts.com har begynt å tilby dette.. Alternativet er jo at transportøren (Posten, DHL, etc) må fortolle sendingen før de kan levere den til deg - og det tar de seg klekkelig betalt for.
 
DDP-begrepet brukes som oftest når man snakker om transport av varer fra leverandører til andre selskaper/distributører/butikker, hvor leverandøren besørger fortolling og har ansvaret for alle avgifter involvert i transporten til leveringsadressen. Kostnadene er da som regel innregnet i vareprisen. Alternativet er ofte DAP (Delivery At Place) hvor leverandøren besørger kostnader relatert til transport til et overleveringspunkt, men ingen toll/import/skatter/gebyrer etc som kan gjelde for importøren.

Det er noen (men langt fra alle) utenlandske nettbutikker som tilbyr privatkunder å forhåndsbetale toll og mva-satser for å unngå bryet med at sluttkunden får en ekstra regning, men det er gjerne valgfritt. Eksempelvis ctshirts.com har begynt å tilby dette.. Alternativet er jo at transportøren (Posten, DHL, etc) må fortolle sendingen før de kan levere den til deg - og det tar de seg klekkelig betalt for.
En god del nettbutikker som gjør det, blant annet Yoox. Som kunde er det en ganske gunstig løsning, selv om varene blir dyrere ved betaling.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Bexley skotrær

41926148_1995045860540957_6336087543498407936_n.png
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
30% på red wing er fortsatt bra!
På enkelte par er det opp til 70%. Tror Saint Crispin's med trær er 55-60, men sikkert ikke så mange igjen.

Mye bra deals igjen, og siste dag i morgen

Vurderer mitt første par Saint Crispins, hvordan vil du si disse ligger kontra EG, Alden, bontoni (mitt hjerte nær)?

H
 
Vurderer mitt første par Saint Crispins, hvordan vil du si disse ligger kontra EG, Alden, bontoni (mitt hjerte nær)?

H

Saint Crispin's has vastly superior standards (materials, construction, and quality contro) than factory-made shoes like Alden.
Edward Green's shoes are factory-made, but with substantially better materials, and quality controls, but when compared to St.C it has significantly less expensive construction methods (machine lasted, machine welted stitch, sole stitch, and cemented holdfast, machine edge ironing, etc)

Saint Crispin's quality and construction is comparable to, Bestetti, Paolo Scafora, and to a lesser degree to Bontoni.
St.C has more complex hand-work than Bontoni on outsoles, and waist (pegged), but St.C's higher price is due to the fact their sales model builds in M-T-O surcharges into their price.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Saint Crispin's has vastly superior standards (materials, construction, and quality contro) than factory-made shoes like Alden.
Edward Green's shoes are factory-made, but with substantially better materials, and quality controls, but when compared to St.C it has significantly less expensive construction methods (machine lasted, machine welted stitch, sole stitch, and cemented holdfast, machine edge ironing, etc)

Saint Crispin's quality and construction is comparable to, Bestetti, Paolo Scafora, and to a lesser degree to Bontoni.
St.C has more complex hand-work than Bontoni on outsoles, and waist (pegged), but St.C's higher price is due to the fact their sales model builds in M-T-O surcharges into their price.

Takk for dette! Nå viste det seg at min størrelse akkurat ble solgt... Noen formening om disse Bontoni penny'ene?
Føler det er rart å betale 8000,- for blake rapid, men så er sålene veldig tykke og folk mener kvaliteten er høy..?
Bontoni.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Takk for dette! Nå viste det seg at min størrelse akkurat ble solgt... Noen formening om disse Bontoni penny'ene?
Føler det er rart å betale 8000,- for blake rapid, men så er sålene veldig tykke og folk mener kvaliteten er høy..?Vis vedlegg 112310
Makers of “Goodyear a Mano” (hand welted) do Blake construction the same way, they use a very thick insole stitched to the upper ( and midsole sometimes) in a leather to leather bond (considered superior than modern Goodyear construction), and then “doubled” (sole stitch) to an outsole (sometimes also a midsole). That kind of construction is far better than any English rtw Goodyear welted shoe (Edward Green, John Lobb)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HSR