Skjorter

Hvilket stoff anbefales til klassiske skjorter på tailorstore? Bruker også gjerne skjorter til jeans. Anbefaling her og? Ikke noe flanell greier:p
 
Hvilket stoff anbefales til klassiske skjorter på tailorstore? Bruker også gjerne skjorter til jeans. Anbefaling her og? Ikke noe flanell greier:p

Bestill deg noen prøver samt et målebånd. Alle stoffene jeg har vært borti er bra, men står forklart på sidene hva du bestiller, hva tallene betyr osv.
 
Ingen som har nevnt Ricco Vero her? How come?

Ser Eton er en gjenganger som jeg er helt enig i, pluss at Matinique har gode skjorter syns jeg.

Pga. min kroppsform må jeg ha slim fit. Andre passformer blir for "posete" på en måte.

Mine skjortemerker:

* Ricco Vero
* Eton
* Matinique
 
Jeg bestile noen skjorter fra Charles Thyrwitt etter å ha satt opp spreadsheet hvor jeg sammenlignet fit'n med Stenstrøms og Eton. Inntil nå har jeg vært strålende fornøyd. Brukt ukentlig siden medio mars. Vasket tilsvarende, skjortene ser veldig bra ut fremdeles. Det aller beste med CT er prisen - 4 for £ 100. Helt latterlig billig.

Har testet ut disse etter din anbefaling, og er så langt fornøyd med skjortene.
Jeg er noe "kraftig" bygd, og trenger størrelse 19 i snippen, men disse skjortene passet meg i fasongen.

Takk for tipset! ;)
 
Mine favoritt skjorter er fra Pasqui, siden jeg må ha slimfit og ganske smal krage(15-16) passer disse perfekt. Jeg er også veldig fornøyd med Eton, Tiger og Sweden og Mario Conti.
 
Jeg har kjøpt en del skjorter hos 7Camicie og liker de veldig godt. Skjortene er ikke veldig klassiske, men spreke både i farge, mønster og måten de er laget på. En slik skjorte sammen med jeans eller chinos synes jeg gir ett bra antrekk for byen og jobb når man ikke trenger å være veldig formell. Alle skjortene syes i to fasonger per størrelse, så jeg har funnet en som passer meg perfekt (veldig få andre standardskjorter som gjør). På mer formelle skjorter kjøper jeg som oftest Eton, men må ha extra long sleeve og det er det ikke mange som har inne.

Fra 7Camicie har jeg en ganske lik denne blandt annet.
427336_508829869134351_1378696512_n.jpg
 
Jeg har kjøpt en del skjorter hos 7Camicie og liker de veldig godt. Skjortene er ikke veldig klassiske, men spreke både i farge, mønster og måten de er laget på. En slik skjorte sammen med jeans eller chinos synes jeg gir ett bra antrekk for byen og jobb når man ikke trenger å være veldig formell. Alle skjortene syes i to fasonger per størrelse, så jeg har funnet en som passer meg perfekt (veldig få andre standardskjorter som gjør). På mer formelle skjorter kjøper jeg som oftest Eton, men må ha extra long sleeve og det er det ikke mange som har inne.

Fra 7Camicie har jeg en ganske lik denne blandt annet.

Hvordan ligger disse i pris?
 
Har testet ut disse etter din anbefaling, og er så langt fornøyd med skjortene.
Jeg er noe "kraftig" bygd, og trenger størrelse 19 i snippen, men disse skjortene passet meg i fasongen.

Takk for tipset! ;)

Bra. Bare hyggelig.

Selv bruker jeg slim fit, str 15, fremdeles nøgd etter x antall bruk og vask den seneste halve året.
Venter på min neste forsendelse med seks stk skjorter fra CT. Bør være rett rundt hjørnet.
 
Bra. Bare hyggelig.

Selv bruker jeg slim fit, str 15, fremdeles nøgd etter x antall bruk og vask den seneste halve året.
Venter på min neste forsendelse med seks stk skjorter fra CT. Bør være rett rundt hjørnet.

Tenkte kanskje å prøve et par av disse. Men - hvordan kan jeg finne ut av størrelsene? Kan jeg måle ermelengde på en skjorte jeg er godt fornøyd med, eller må jeg måle på kroppen? Og hvor måler jeg?
 
Mål ermlengde og størrelse rundt halsen.
Send meg en pm med mail så kan jeg sende deg et bra spreadsheet som sammenligner med en del andre skjorter.
 
Når jeg vurderer skjorter mener jeg at følgende kriterier bør legges til grunn:

1. Passform: En business skjorte bør ikke være for vidt (naturligvis), men heller ikke sitte som et pølseskinn. Husk også at skjorten bør være så lang at den holder seg nede i buksen. Selv den fineste skreddersydde skjorte i egyptisk bomull ser forferdelig ut om den ikke sitter som den skal. Er du tynn/atletisk bygd kan du bruker mer tettsittende skjorter enn om du har "noe velstandstillegg". Om du bruker slips bør du lett kunne få en finger inn mellom skjorten og halsen når den er helt igjenkneppet. Husk at italiensk og britisk passform ofte har samme navn (slim fit etc), men kan være meget forskjellige i snittet (førstnevnte tenderer mot å være slankere).

2. Stoffkvalitet. Jeg vil anbefale og kun benytte skjorter som er laget i dobbeltspunnet bomull (finnes bla. i 1*2 og 2*2 trådskvalitet) da disse føles langt mer komfortable. Yarn count er et måletall på hvor tett veven er og angis som et måletall (f.eks er 144*76 tegn på at stoffet er av høy kvalitet). Yarn number er et måletall som angir hvor lang en tråd av en viss tykkelse må være for å veie et skålpund. Jo tynnere en tråd er, jo lengre må den være for at den skal veie et skålpund og jo tynnere den er jo bedre regnes kvaliteten å være og kjøper du skjorter med et yarn number på 100 eller høyere kan du gå ut fra at kvaliteten er tilstrekkelig høy. Skorter med meget høyt måletall (f.eks over 140) føles nesten silkeaktige ut, men er tilgjengjeld langt verre å stryke. Bomull med geografisk opprinnelse (først og fremst egyptisk, Pima fra Peru og Sea Island fra Sri Lanka) regnes som særlig eksklusiv).

3. Design. Her tenker jeg på krage, mansjetter og ting som lomme eller ikke og liknende. En del detaljer (monogram etc.) er ikke viktige, men mer et ytrykk for personlig smak. Dobble mansjetter er alltid mer formelt enn enkle. Kragen (hvis du bruker slips) bør etter min mening tilpasset hvilken knute du foretrekker. Hvis du har en krage med stor spread/cut away bør du etter min mening benytte en forholdsvis stor knute som en full Windsor. En enkel Hand in four vil se litt spinkel ut. I tillegg kan kragen form benyttes til å gi et inntrykk av smaler hals og skulder om du skulle avvike mye der.

4. Stofftype. Her tenker jeg på de forskjellige vevingene du kan få bomullsskjorter i (en businesskjorte skal aldri være i andre stoffer en ren bomull med mindre du tror du er med i Miami Vice og eller importerer diverse "stoffer" fra eksotiske land (da gjerne i kombinasjon med Panama hatt). Det finnes et utall forskjellige måter å veve bomullstoffet på bla. poplin, twill, oxford, end on end, pinpoint, herringbone. Poplin er sett på som den mest formelle veven og du kjenner den igjen på den glatte og "tynne" følelsen du får når du kjenner på stoffet. Ulempen med Poplin er at det er noe verre å stryke enn de fleste andre stofftypene. Twill kjennes noe mer loddent og tykt og er lettere å stryke og i tillegg er det varmere. Oxford er veven du kjenner igjen fra de klasiske Ralph Lauren skjortene og er etter min mening kun egnet for fritidsbruk og casual friday.

I tillegg vil det naturligvis være svært utslagsgivende hvem som har sydd skjorten, hvordan de har sydd den. Enkelte produsenter limer for eksempel kragen til skjorten, mens andre syr den på for hånd.

Hva jeg vil anbefale av merker vil naturligvis avhenge av størrelsen på lommeboken din, men på generell basis vil jeg på det varmeste anbefale målsøm om du har råd til det. Det er simpelt hen noe med en skjorte som er sydd for å passe akkurat deg.

En rangering av noen merker jeg har erfaring med (listen er på ingen måte uttømmende):

Lavbudsjett: Her mener jeg at en del tradisjonsrike britiske shortmakers som har gått lavbudsjett produserer skjorter som gir meget bra "bang for buck".

T.M. Lewin
Charles Tyrwhitt
Harvie & Hudson
Curtis & Hawes

Her snakker jeg om RTW skjorter og ikke målsøm.

Mid-range:
Eaton
Stenstrøm
Ralph Lauren (hovedlinjen)
Boss

Top range:
Ralph Lauren (Purple label)
Luigi Borrelli
Brioni
Kiton
Turnbull & Asser
New & Lingwood

Mvh.
 
Der kom skjorteekspertisen frem, gitt!! Takk og bukk!

Kan jeg spørre om du bare er ekstraordinært interessert eller jobber i bransjen? Du virker å ha oversikten....
 
Kun interesse for klassiske herreklær og generell interesse av å vite at det jeg betaler mye penger for er av høy kvalitet og ikke bare en dyr designerlogo....

Imidlertid er ikke skjorter der du skal legge mest penger om du har et begrenset budsjett. Jeg vil anbefale (I tillegg til klokker natruligvis:) å legge penger i kvalitetssko, dresser (og jakker), slips, samt solbriller og lærvarer. Dette er ting som har langt større varighet og ved å investere i disse får du mere bang for buck i forhold til skjorter.

Jeg anbefaler i tillegg alltid å kjøpe fra produsenter som er spesialister på sitt område. Du ser for eksempel at Ralph Lauren innsourcer dresser fra Corneliani og Caruso, men da til en langt høyere pris enn om du går "rett til kilden".....
 
Hvilket stoff anbefales til klassiske skjorter på tailorstore? Bruker også gjerne skjorter til jeans. Anbefaling her og? Ikke noe flanell greier:p

Her får du stort sett det du betaler for.
Anbefaler de strykefrie stoffene, spesielt herringbone som jeg synes er god kvalitet til en god pris.
Til jeans synes jeg kanskje du bør gå for poplin, evt. oxford.
De billigere stoffene duger stort sett bare til å prøve og feile med kroppsmålene.:)
Selv brukte jeg tre skjorter til målene satt som de skulle.
 
Lavbudsjett: Her mener jeg at en del tradisjonsrike britiske shortmakers som har gått lavbudsjett produserer skjorter som gir meget bra "bang for buck".

T.M. Lewin
Charles Tyrwhitt
Harvie & Hudson
Curtis & Hawes

Her snakker jeg om RTW skjorter og ikke målsøm.

Mid-range:
Eaton
Stenstrøm
Ralph Lauren (hovedlinjen)
Boss

Top range:
Ralph Lauren (Purple label)
Luigi Borrelli
Brioni
Kiton
Turnbull & Asser
New & Lingwood

Mvh.

Mye enig, men stusser litt over noe av klassifiseringen din.
Turnbull & Asser-skjortene mine er de aller dårligste skjortekjøpene jeg noengang har gjort. Snittet er flott og stoffene er gode, men limet de bruker i mansjetter, knappestolpe og snipp liker ikke å bli vasket etter vaskeseddelen. Etter noen få vask krøller og bulker mansjetter og snipper seg, og knappestolpen får "meslinger".

Jeg har skjorter fra 10-15 forskjellige mer eller mindre "gamle navn", og T&A er de som skiller seg klart ut i negativ retning. Det kan godt være at de har utbedret dette på de 10 årene sine jeg kjøpte mine, men slik jeg kjenner engelskmenn er jo ikke det sikkert....

A propos: er det noen som aner hvor F.M. Ramstad fikk sydd sine skjorter? Han sa at det var "noen i Jermyn Street" men ikke hvem. Nå har han tilsynelatende gitt seg, og skjortene hans var blant de beste jeg har hatt per krone, så det hadde vært fristende å kunne gå rett til kilden.
 
Elsker denne tråden! (*kremt*)

Charles & Thyrwitt ligger ann til et naturlig step up fra min kolleksjon av H&M 38-40, slim fit sljorter (som i og for seg gjort sitt som bang for the buck/beater-skjorter)

Bra tips med å legge penger på accessoarer/dress. Føler det kribbler litt i shoppenerven
 
Edward: Personlig har jeg bare erfaring med T&A sine målsømskjorter og de synes jeg er glimrende og de har ingen limte sømmer. Kan kanskje hende at det er forskjell på MTM og RTW skjortene deres?