SIHH 2019 - Lanseringer og forhåpninger

Jeg merker jeg føler en distinkt skuffelse over mye i år. At Panerai gjør merkelige ting er ikke totalt overraskende, og for meg som tidligere eier av flere og kanskje ikke helt ekte paneristi men ganske, så er det noe gjenkjennelig med hva de har gjort nå. Litt skrik etter oppmerksomhet, litt forsøk på å fange flere. Duo var, på tross av sin obskure vanntetthet en bedre retning synes jeg, men den har de jo gjort. Kanskje man kan håpe på noen nikk til den harde kjerne neste år? Dette virket som et fanatisk forsøk på å vise at de kan lage noe lekent, om man vil kalle det det...

Så har vi AP, og her blir jeg mildt sagt fascinert. Er de på jakt etter nyrike russere? De skal vel knappest konkurrere med langt billigere merker, men for meg i sin reneste subjektivitet fremstår urene på bilder som litt infantile. Det er noe simpelt over de, men heller ikke estetisk vinnende for meg. Feil font, feil skive, feil alt? Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor, på tross av hysteriske linjer mellom VC og DW ser jeg.

Så - hva er det vi i stor grad finner helt feil med code? For jeg er enig i at de andre VC-lanseringene var direkte guddommelige.
Blander du AP og VC nå? Eller leser jeg bare posten din feil...?

Ifm Code tror jeg de hadde sett mye bedre ut med andre visere, timemarkører og fonter (de designelementene ser det ut som de har stjålet fra et kickstarter prosjekt).
Selve skiven synes jeg ser bra ut på flere modeller, og kassa er jo ganske kul.
 
Analogshift sa det bra, da vi diskuterte den nye retningen til Panerai tidligere idag:

"I think the brand has always been this way. The biggest difference this year, is that the fans finally have realized it."

;)

Kjøper ikke den ass. For ti år siden var PAM LE like hot som stål Rolex er i dag. Hele Paneristi.com satt og venta på hver release. Nå greier de ikke å bli kvitt skiten engang. Interessen for Panerai har sunket omvendt proporsjonalt med at alle mytene om de gamle Rolex/PAM og nye grails har blitt busta en etter en, Panerisit er blitt utelukkende en ubetydelig fanboy side og merke har mistet all kontakt med den egentlige fanbasen samt at samlere skyr PAM som pesten siden det stort sett er shady tinge med alt som omsettes.

Om de klarer å lage seg en ny fanbase basert på det de viser her er jeg usikker på. Ryktet sier at alle fanbasen er på vei over til Tudor. Soooooo Tudor is the new PAM.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Kjøper ikke den ass. For ti år siden var PAM LE like hot som stål Rolex er i dag. Hele Paneristi.com satt og venta på hver release. Nå greier de ikke å bli kvitt skiten engang. Interessen for Panerai har sunket omvendt proporsjonalt med at alle mytene om de gamle Rolex/PAM og nye grails har blitt busta en etter en, Panerisit er blitt utelukkende en ubetydelig fanboy side og merke har mistet all kontakt med den egentlige fanbasen samt at samlere skyr PAM som pesten siden det stort sett er shady tinge med alt som omsettes.

Om de klarer å lage seg en ny fanbase basert på det de viser her er jeg usikker på. Ryktet sier at alle fanbasen er på vei over til Tudor. Soooooo Tudor is the new PAM.

Det er vel akkurat det Analog egentlig mente. Altså at Panerai hele tiden har vært veldig markedsførings-basert (men med fokus på en annen profil enn det vi så i år).

At Tudor er det nye Panerai, ser jeg ikke helt men. Det er to veldig forskjellige merker, med veldig ulike klokker :)
 
At Tudor er det nye Panerai, ser jeg ikke helt men. Det er to veldig forskjellige merker, med veldig ulike klokker :)

Tror noe av det som dro folk til Panerai var at de var litt hardcore og samtidig litt utenom mainstream. Nå er Panerai iferd med å bli fullstendig utvanna og mainstream. Kan godt se at Tudor kan virke litt utenom mainstream samtidig som de har litt historie og tiltrekke seg noe av de samme folka.

Spår at Panerai relanserer Mille Metri neste å for å prøve å få tilbake DNA gutta før de i 2021 tar den helt ut og relanserer alle Pre-Vendome modellene.

For min del må OP gjerne fortsette å rasere hele merkevaren for det har svært positive utslag på bruktprisene, så jeg sitter bare å venter på at alle DNA gutta kaster inn hånkle og de modellene jeg vil ha blir rasende billige.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Blander du AP og VC nå? Eller leser jeg bare posten din feil...?

Ifm Code tror jeg de hadde sett mye bedre ut med andre visere, timemarkører og fonter (de designelementene ser det ut som de har stjålet fra et kickstarter prosjekt).
Selve skiven synes jeg ser bra ut på flere modeller, og kassa er jo ganske kul.

Blander AP og VC ja. VC kom inn på slutten uten grunn.

Ikke uenig i at selge skiven kunne vært fin, men det er noe med helheten som du beskriver meget treffende som "kickstarter". Noe litt 3d-printet eller 3d-sketchet. Er sjelløst ordet jeg leter etter, og når ytret noen det ordet om AP sist?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Tror noe av det som dro folk til Panerai var at de var litt hardcore og samtidig litt utenom mainstream. Nå er Panerai iferd med å bli fullstendig utvanna og mainstream. Kan godt se at Tudor kan virke litt utenom mainstream samtidig som de har litt historie og tiltrekke seg noe av de samme folka.

Spår at Panerai relanserer Mille Metri neste å for å prøve å få tilbake DNA gutta før de i 2021 tar den helt ut og relanserer alle Pre-Vendome modellene.

For min del må OP gjerne fortsette å rasere hele merkevaren for det har svært positive utslag på bruktprisene, så jeg sitter bare å venter på at alle DNA gutta kaster inn hånkle og de modellene jeg vil ha blir rasende billige.

Jeg syntes dette er en interessant diskusjon. Av ren nysgjerrighet: Hva definerer du som mainstream? Tenker du da på bruken av nye materialer som er på "moten" (slik som karbon) eller er det mer knyttet til introduksjon av mindre modeller som favner flere og Luminor Due-serien?
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalse
Jeg syntes dette er en interessant diskusjon. Av ren nysgjerrighet: Hva definerer du som mainstream? Tenker du da på bruken av nye materialer som er på "moten" (slik som karbon) eller er det mer knyttet til introduksjon av mindre modeller som favner flere og Luminor Due-serien?

Well, med mindre du var innom en urmaker som solgte Panerai i 1998-2003 så er det litt vanskelig å forklare hvor "annerledes" de var den gangen. I tillegg var de jo nesten klin umulig å få tak i.

I dag er store klokker helt vanlig og i tillegg har internett gjort alt tilgjengelig og Panerai sitt modellutvalg blitt så stort at det å ha en Panerai ikke er no spes lenger. Det greide lenge å holde det HOT med LE modellene, men det gikk over til slutt det og. Nå står de igjen å famler i mørket etter nye kunder og teppebomber markedet med nye modeller for å se om noe slår an. Det er noe litt Ed Hardy på andre året aktig over hele greia.......

Det andre problemet de har er at det jo egentlig er svært få som fikser å gå med en "ordentlig" Panerai til daglig, så de fleste ender opp med å ha dem i en skuff eller tar til vettet og selger dem igjen og kjøper en stål Rolex stedet...... ha ha ha.
 
Den ellers svært så krasse kritikeren Perezcope har et litt annet syn på lanseringen av 961: https://perezcope.com/2019/01/18/pa...1m78yTOCw7GQE2vLeKR9qf1-RKfkTeaIPs6AiuBWnefsg
Han fyren her har jeg fått inntrykk av at er like troverdig som bruktbilselgere med overrepresentasjon av diesel i varelageret.
Enten det er hun italienske Rolex-dama med bøker, Perez, hodinkee eller han sør-amerikanske fienden til Perez. Alle smir sitt eget budskap, budskap fylt av baktanker for å selge sine produkter til best mulig pris.

#tinfoilhat
 
Well, med mindre du var innom en urmaker som solgte Panerai i 1998-2003 så er det litt vanskelig å forklare hvor "annerledes" de var den gangen. I tillegg var de jo nesten klin umulig å få tak i.

I dag er store klokker helt vanlig og i tillegg har internett gjort alt tilgjengelig og Panerai sitt modellutvalg blitt så stort at det å ha en Panerai ikke er no spes lenger. Det greide lenge å holde det HOT med LE modellene, men det gikk over til slutt det og. Nå står de igjen å famler i mørket etter nye kunder og teppebomber markedet med nye modeller for å se om noe slår an. Det er noe litt Ed Hardy på andre året aktig over hele greia.......

Det andre problemet de har er at det jo egentlig er svært få som fikser å gå med en "ordentlig" Panerai til daglig, så de fleste ender opp med å ha dem i en skuff eller tar til vettet og selger dem igjen og kjøper en stål Rolex stedet...... ha ha ha.

Takk for svar.

I 2003 hadde jeg såvidt lært meg å forstå hvordan man leste tiden på klokken. Sånn sett har jeg ikke noe personlig bakgrunn for å vite hvordan Panerai var "back in the days". Men på dette tidspunktet var vel Panerai fortsatt ganske "nytt" som kommersielt merke. Da vil det vel være naturlig at kolleksjonen var mye mindre – og favnet færre?

Så har vel kolleksjonen nådd dagens punkt, hvor de har veldig mange referanser – ett resultat av at de har prøvd seg på mye forskjellig (kronografer, Due, Regatta osv...), noe vi forsåvidt ikke kan klandre dem for. Men, sånn sett deler jeg ditt synspunkt på at det har blitt for mye. Når jeg går gjennom referansene på Panerais hjemmesider er det mye jeg rynker litt på nesen av. Kanskje vi kan håpe på at 2019 er toppen av antall forskjellige Paneraier i produksjon og at de forstår at det er på tide å justere strategien noe.

Jeg ser appellen ved tidlige kommersielle Panerai, hvor det var nytt og spennende – hvor få viste hva det var. Samtidig syntes jeg at det er flott at flere har fått muligheten til å eie slike ur. Panerai er jo blant de ytterst få som har et slikt spennende DNA!

Dermed er jeg fortsatt noe usikker på hva den nye Submersible-serien som en egen kolleksjon betyr for fremtiden. Er det en indikasjon på enda flere referanser – eller at Panerai blir mer konsentrert? Det vil vel fremtiden vise. Uansett vil jeg fortsatt gå med min PAM372 daglig – uten at jeg skal la navnet på skiven frustere meg alt for mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalse og Oddemann
3D97A680-E073-414D-BB69-8141EADDC734.png

Fantastisk på alle måter.
 
Flott at de som er blinde også kan nyte armbåndsur og får stadig nye ulike modeller. Kjekt å se at sveitsisk klokkeindustri tenker på andre enn de typiske målgruppene. ;)
 
Tror noe av det som dro folk til Panerai var at de var litt hardcore og samtidig litt utenom mainstream. Nå er Panerai iferd med å bli fullstendig utvanna og mainstream. Kan godt se at Tudor kan virke litt utenom mainstream samtidig som de har litt historie og tiltrekke seg noe av de samme folka.

Spår at Panerai relanserer Mille Metri neste å for å prøve å få tilbake DNA gutta før de i 2021 tar den helt ut og relanserer alle Pre-Vendome modellene.

For min del må OP gjerne fortsette å rasere hele merkevaren for det har svært positive utslag på bruktprisene, så jeg sitter bare å venter på at alle DNA gutta kaster inn hånkle og de modellene jeg vil ha blir rasende billige.

Hadde håpet at Zenith skulle ta over for paneraifeberen, de gjør mye riktig om dagen.
 
4D39E63C-88CA-42E9-8396-08165333A98F.jpeg
635C98F9-3786-44D9-867B-4E43717C300E.jpeg


Fortsatt forholdsvis anonyme og retningsløse i de tilgjengelige delene av kolleksjonen sin TAGHeuer. Men i den dyre enden gir de fortsatt full gass i retning Hublot. Bare ikke JCB avslutter karrieren sin i Rolex nå da. Da får en vel se SUBchrono i lilla safir
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Pollux