Sigarer og lightere

Hva tenker dere om å ha pipa i humidoren?
Overdriver jeg tanken om hvor fuktig 68-70% er, eller kan det bli vanskelig å tenne i den?
Jeg oppbevarer pipetobakk i humidoren og anbefaler absolutt det. Hva selve pipen angår tror jeg ikke det har noe for seg.
 
Prøver noe nytt i dag: Costa Lanceros.
Bra sigar.
IMG_0654.JPG
 
Har mottatt pakken og det er klart for bokstavelig unboxing kjør i god urøddig stil!

Startpakken og nåkkå attåt
E480ADD5-28E5-4737-863D-12C554E03BC0_zps9ggqi0mf.jpg


Kanskje litt jålete, men på denne mannemåten er det jaggu OK!
E7228562-01D6-4FD7-9236-A3D5CB3F68F3_zpsztx3rwrp.jpg


Til fjell, strand, park og fezt (romeo&juliet og padron 2000)
8C2C43C5-978F-4ABF-A9D1-F26593639599_zpsfp4gteox.jpg


Mitt skrin er lastet med:
9A99A84E-7598-42EE-BACA-850214BA79B6_zpso4yqtk7a.jpg


Humidifieren har trekt inn sterilt vann og treverket er penslet inn x 2. Etter å ha mettet treverket er det klart for loading!
BC41BB4C-7312-42F8-B63E-A2A8FE5A8642_zpsdctq56jy.jpg


Det er lenket til siden hvor denne er kjøpt tidligere i denne tråden, så jeg velger å ikke gjøre det. Dere kan dere også finne navnene på de 5 sigarene som fulgte med.

Dersom dere har tips, ser på bildene eller teksten at jeg har gjort noe mindre lurt, rop ut! :)

Slitan! Som vi sier i Bergen. Som overdreven entusiast skal jeg gi deg et godt tips: Gå i bokhandelen og kjøp deg en liten notisblokk med perm. Så hver gang du røyker en ny stick så tar du vare på båndet og limer det inn. Selv har jeg Dato, Sted, Anledning, sigarnavn, bånd, hvor den en kjøpt og oppfatning av den på hver sin side i boken. Begynte med dette tidlig i "karrièren" og det er veldig morsomt å bla seg litt tilbake til første gang jeg røykte en Cohiba Siglo V eller en for å sjekke hvilken av Partagasene jeg har prøv.
 
Slitan! Som vi sier i Bergen. Som overdreven entusiast skal jeg gi deg et godt tips: Gå i bokhandelen og kjøp deg en liten notisblokk med perm. Så hver gang du røyker en ny stick så tar du vare på båndet og limer det inn. Selv har jeg Dato, Sted, Anledning, sigarnavn, bånd, hvor den en kjøpt og oppfatning av den på hver sin side i boken. Begynte med dette tidlig i "karrièren" og det er veldig morsomt å bla seg litt tilbake til første gang jeg røykte en Cohiba Siglo V eller en for å sjekke hvilken av Partagasene jeg har prøv.

Herlig tilnærming.:)
Det er utrolig hvor mye smaken endrer seg jo flere typer man prøver.
Bare lagringstid kan jo ha utrolig mye å si for smaken, trekket, ja hele opplevelsen.
Husk å logge produksjonsdato og lagringstid.
Husk at mange sigarer blir spydd ut på markedet før de er skikkelig modnet.
 
Slitan! Som vi sier i Bergen. Som overdreven entusiast skal jeg gi deg et godt tips: Gå i bokhandelen og kjøp deg en liten notisblokk med perm. Så hver gang du røyker en ny stick så tar du vare på båndet og limer det inn. Selv har jeg Dato, Sted, Anledning, sigarnavn, bånd, hvor den en kjøpt og oppfatning av den på hver sin side i boken. Begynte med dette tidlig i "karrièren" og det er veldig morsomt å bla seg litt tilbake til første gang jeg røykte en Cohiba Siglo V eller en for å sjekke hvilken av Partagasene jeg har prøv.

Knallgodt forslag! Det var akkurat den siste detaljen som gir "hobbyen" substans, gjør den spennende.

Jeg er tenkte å bruke 2-3.000 for å kjøpe inn diverse til sommeren. Tittet raskt innom sigar.com da augusto har mistet bildene på hjemmesiden grunnet helsedirektoratet (wtf)

Forslag til gode sigarer for å kickstarte notisblokk-prosjektet tas i mot med åpne armer:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ckbuff
Repost fra dagens klokke
BC617BCA-C505-45D6-8D29-F3BD3F455084_zps6vd4jzgx.jpg


Første Cohiba! Kjenner ikke navnet da jeg fikk den i gave.
Sloknet 4 ganger, uproblematisk, hadde det ikke vært for vanskeligheten å få fyr igjen og dårlig trekk. Ga en varm og sur smak etter hissig fyring.

Oppsummert var de første og siste to cm best. Noe som egentlig gir en god opplevelse alt i alt :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU, Ckbuff og jonska
Slitan! Som vi sier i Bergen. Som overdreven entusiast skal jeg gi deg et godt tips: Gå i bokhandelen og kjøp deg en liten notisblokk med perm. Så hver gang du røyker en ny stick så tar du vare på båndet og limer det inn. Selv har jeg Dato, Sted, Anledning, sigarnavn, bånd, hvor den en kjøpt og oppfatning av den på hver sin side i boken. Begynte med dette tidlig i "karrièren" og det er veldig morsomt å bla seg litt tilbake til første gang jeg røykte en Cohiba Siglo V eller en for å sjekke hvilken av Partagasene jeg har prøv.
Dette gjorde jeg også det første halvåret som sigarrøyker. Jeg angrer på at jeg ikke fortsatte med det da det er veldig gøy å bla tilbake og umiddelbart huske kontekst og smaksbilde på sigarer jeg røykte for flere år siden. Bra tips!

Repost fra dagens klokke
Første Cohiba! Kjenner ikke navnet da jeg fikk den i gave.
Sloknet 4 ganger, uproblematisk, hadde det ikke vært for vanskeligheten å få fyr igjen og dårlig trekk. Ga en varm og sur smak etter hissig fyring.

Oppsummert var de første og siste to cm best. Noe som egentlig gir en god opplevelse alt i alt :cool:

Cohiba Robusto smakte jeg veldig tidlig men la merket på hylla som oppskrytt og overpriset. Etter noen år prøvde jeg Siglo VI, og fikk ny favoritt. Da jeg senere fikk en godt rullet og lagret Esplendidos måtte jeg bare innrømme at dette ikke er noen hype men meget gode sigarer. Prisen står dessverre allikevel ikke i forhold og Cohiba er ikke noe jeg røyker ofte.

Med cubanere generelt et mitt råd å lese mye reviews fra folk som har oppgitt boxcode. Dette er jo håndverk og kvaliteten varierer fra år til år og fabrikk til fabrikk. Fra 2013 virker det som det skjedde noe på Cuba, for særlig dette året og 2014 er bra.

Ellers har du her et knippe sigarer jeg kan anbefale deg (det meste finnes vel hos Augusto eller Sigar.com): Montecristo Edmundo (lagrer veldig bra), Hoyo de Monterrey Ep.2, alt fra Padron (sterke saker), det meste fra MyFather, Perdomo Champagne, Davidoff Nicaraguaserien, Tatuaje Noellas, Drew Estate Four Kicks og Arturo Fuente (standardseriene) for å nevne noe. Resten kan vi ta siden:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød, UJU og Steiniz
D8897705-BCF8-414E-8B8F-89AEA3D6AE60_zpswg7fu7yt.jpg


Jeg forstår det slik at mørkheten på wrapperen til en sigar angir hvor kraftig den er.
Samtidig deles tobakksplanten inn i tre soner, topp, midt og bunnen hvor den blir lysere jo lengre ned og mindre sollys bladene får.

Hva kan det ha seg at denne esken har så tydelig forskjellige fargenyanser på et utvalg som skal være "samme" sigar?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jonska
D8897705-BCF8-414E-8B8F-89AEA3D6AE60_zpswg7fu7yt.jpg


Jeg forstår deg slik at mørkheten på wrapperen til en sigar angir hvor kraftig den er.
Samtidig deles tobakksplanten inn i tre soner, topp, midt og bunnen hvor det blir lysere jo lengre ned og mindre sollys bladene får.

Hva kan det ha seg at denne esken har så tydelig forskjellige fargenyanser på et utvalg som skal være "samme" sigar?
Litt dårlig bilde, men jeg tipper fake er årsaken.
Skjev tekst på magebelter, finish på kasse, klistremerke i lokk, fargen og finish på sigar.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Jeg må nok dessverre si meg enig med @Rød . Det legges stor vekt på å legge sigarer med samme farge i en kasse. Dette er en del av kvalitetskontrollen. Om det ikke er mulig skal de minimum være sortert etter fargenyanse.
Klistremerket som ligger oppi skal også være limt utenpå som en forsegling og ikke ligge løst inni.
Når det er sagt kan dette forekomme i gråmarkedet hvor ansatte på fabrikk har smuglet ut varer.
Når så det igjen er sagt; jeg har smakt gode fake Esplendidos også:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz og Rød
Man blir veldig detaljbevisst av å være på sonen! Litt gøy at jeg var såppas nede i glasset at esken og alt rundt selve sigaren gikk meg hus forbi:p

Vi satt så lenge at jeg tok to og de var gode. Faktisk var det bedre trekk på begge disse, antagelig fake, enn på den fra tidligere post som var kjøpt på flyplass. -Jeg går ut i fra at det er et sikkert tegn på the real deal, eller hur?

God stemning og mye skitprat, sigaren utfylte sin hensikt:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Cohiba er jo sigarenes Louis Vuitton :D
Jeg hadde ikke turd å røyke de, ettersom du ikke aner hvaslags støv som ligger inni. Åpne iallefall en og se først. Men nå har jo du røykt en og er her enda, så da går det sikkert bra!


D8897705-BCF8-414E-8B8F-89AEA3D6AE60_zpswg7fu7yt.jpg


Jeg forstår det slik at mørkheten på wrapperen til en sigar angir hvor kraftig den er.
Samtidig deles tobakksplanten inn i tre soner, topp, midt og bunnen hvor den blir lysere jo lengre ned og mindre sollys bladene får.

Hva kan det ha seg at denne esken har så tydelig forskjellige fargenyanser på et utvalg som skal være "samme" sigar?
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska, Rød og UJU
Cohiba er jo sigarenes Louis Vuitton :D
Jeg hadde ikke turd å røyke de, ettersom du ikke aner hvaslags støv som ligger inni. Åpne iallefall en og se først. Men nå har jo du røykt en og er her enda, så da går det sikkert bra!

Fucked up my day! :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Ckbuff