Sigarer og lightere

Noen tips til gode kjøp i tax-free på Gardermoen? Alltid greit å spare noen kroner :)
Her er mine tips til duty free:
H.Upmann: Magnum 50 ( og evt Half Corona da det er en anstendig minisigar)
Montecristo: Edmundo og No.2
Cohiba (alt for dyrt men skal du prøve det er dette stedet å kjøpe): Siglo VI og Robusto og evt en 3pk Esplendidos
Romeo y Julieta: Short Churchill, Wide Ch. og evt en 3pk ordentlig Churchill i aluminiumstube
Partagas Serie D 4

Hva kan det være? Må vell ikke fylle på fukteren allerede etter 4 dager?

Det kan vel være 2 ting:
- mangel på fuktighet. Da er det bare å fylle på. Ikke fukt direkte i treverket men la det stå en bolle med sterilt vann inni slik du har gjort
- hygrometeret er ikke riktig kalibrert. Jeg ville skaffet meg et digitalt så fort som mulig. Det er kun de du kan stole på. I mellomtiden kan du kalibrere det selv med salt og vann. Søk på nettet så finner du en metode for dette.
 
Her er mine tips til duty free:
H.Upmann: Magnum 50 ( og evt Half Corona da det er en anstendig minisigar)
Montecristo: Edmundo og No.2
Cohiba (alt for dyrt men skal du prøve det er dette stedet å kjøpe): Siglo VI og Robusto og evt en 3pk Esplendidos
Romeo y Julieta: Short Churchill, Wide Ch. og evt en 3pk ordentlig Churchill i aluminiumstube
Partagas Serie D 4



Det kan vel være 2 ting:
- mangel på fuktighet. Da er det bare å fylle på. Ikke fukt direkte i treverket men la det stå en bolle med sterilt vann inni slik du har gjort
- hygrometeret er ikke riktig kalibrert. Jeg ville skaffet meg et digitalt så fort som mulig. Det er kun de du kan stole på. I mellomtiden kan du kalibrere det selv med salt og vann. Søk på nettet så finner du en metode for dette.

Takk for gode tips! De skal absolutt sjekkes ut.

Stiller meg forøvrig bak det du sier om humidor og hygrometer. Selv kjøpte jeg et lite Wilfa hygrometer fra Lefdal til 70 kr som gjør jobben så det holder. Bruker et sånt til mine akustiske gitarer også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Her er mine tips til duty free:
H.Upmann: Magnum 50 ( og evt Half Corona da det er en anstendig minisigar)
Montecristo: Edmundo og No.2
Cohiba (alt for dyrt men skal du prøve det er dette stedet å kjøpe): Siglo VI og Robusto og evt en 3pk Esplendidos
Romeo y Julieta: Short Churchill, Wide Ch. og evt en 3pk ordentlig Churchill i aluminiumstube
Partagas Serie D 4



Det kan vel være 2 ting:
- mangel på fuktighet. Da er det bare å fylle på. Ikke fukt direkte i treverket men la det stå en bolle med sterilt vann inni slik du har gjort
- hygrometeret er ikke riktig kalibrert. Jeg ville skaffet meg et digitalt så fort som mulig. Det er kun de du kan stole på. I mellomtiden kan du kalibrere det selv med salt og vann. Søk på nettet så finner du en metode for dette.
Satte inn en skål med vann igjen. Da steg det ganske fort. Så får stå sånn et døgn.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Churchills er vel de eneste fra RyJ som fortjener litt plass i humidoren.
Resten er rimelig intetsigende.
Skal være så arrogant og kalle RyJ for nybegynnersigarer.:p;)
Ellers er Montecristo Edmundo alltid verdt plassen sin.:)
En annen favoritt er de overprisede og notorisk ujevnt rullede Cohiba Robusto.
Sinnsykt irriterende å støte på et dårlig rullet eksemplar, men utrolig tilfredstillende å nyte en som er godt rullet.
Har også hatt noen fine opplevelser med Maduro fra Davidoff.
(Husker ikke navnet i farten.)
Må prøves.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Churchills er vel de eneste fra RyJ som fortjener litt plass i humidoren.
Resten er rimelig intetsigende.
Skal være så arrogant og kalle RyJ for nybegynnersigarer.:p;)
Ellers er Montecristo Edmundo alltid verdt plassen sin.:)
En annen favoritt er de overprisede og notorisk ujevnt rullede Cohiba Robusto.
Sinnsykt irriterende å støte på et dårlig rullet eksemplar, men utrolig tilfredstillende å nyte en som er godt rullet.
Har også hatt noen fine opplevelser med Maduro fra Davidoff.
(Husker ikke navnet i farten.)
Må prøves.:)

Davidoff Maduro er veldig flott!
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Mulig du tenker på Davidoff Nicaragua-serien? Den synes i hvert fall jeg er veldig bra så den tiltredes.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Lastet ned et par sigarapper. Noen som bruker sigarapper her? Eller kun notatblokk?
Denne appen heter Cigar Scanner.

IMG_1202.PNG
IMG_1203.PNG
 
Jeg prøvde et par apper for stund siden. Den jeg fikk mest glede av var Cigar Geeks, hvor du kan føre kartotek over beholdningen og legge inn rating. Det ble ikke til at jeg vedlikeholdt denne så nå har jeg ingen sigarrelaterte apper i bruk. Og jeg savner det heller ikke;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Jeg prøvde et par apper for stund siden. Den jeg fikk mest glede av var Cigar Geeks, hvor du kan føre kartotek over beholdningen og legge inn rating. Det ble ikke til at jeg vedlikeholdt denne så nå har jeg ingen sigarrelaterte apper i bruk. Og jeg savner det heller ikke;)
Det enkle er ofte det beste ja:) Kan bli litt mye apper og
 
Ble veldig glad en stund og trodde det tullete bildeforbudet var opphevet. Men bildene var der bare et par sekund før de forsvant. Er vell ikke permanent denne tulleregelen? Kan man bestille brosjyrer med bilde? Fra sigar.com, Augusto og Sol Cigar? Hvor kjøper dere helst sigarer? Hvem har best utvalg?

IMG_0272.PNG
IMG_0273.PNG
 
Ble veldig glad en stund og trodde det tullete bildeforbudet var opphevet. Men bildene var der bare et par sekund før de forsvant. Er vell ikke permanent denne tulleregelen? Kan man bestille brosjyrer med bilde? Fra sigar.com, Augusto og Sol Cigar? Hvor kjøper dere helst sigarer? Hvem har best utvalg?

Vis vedlegg 49902 Vis vedlegg 49903
Jeg mener sigar.com kommer opp med bilder hvis du er medlem og pålogget. Grei måte å omgå regelen på. Håkon har bra utvalg og stort lager samt at han drar rundt om i landet og stiller villig opp med sigarboden sin på diverse arrangement. Han er også god på å ta inn nye og ukjente ting.
Augusto synes jeg kanskje har noe bedre smaksekspertise og et litt annet perspektiv. Blant annet er de ikke så store ambassadører for kubanske sigarer (var i hvert fall ikke det før), og jeg synes det virker som de har begrenset lager og utvalg.
Jeg har også hørt mye bra om Sørensen i Bergen men aldri handlet der selv.