Sigarer og lightere

Prøver denne ikveld.:)

20120831_184135.jpg
 
Mitt første skrik på et klokke-forum er om sigarer, faktisk.. ;)

Er stor fan, og til tider avhengig av en biff "stogie". Spesiellt på sommeren, da jeg unngår å røyke inne.

Choiba er storfavoritten, sammen med Davidoff.

Har en Montecrisro Open Master som ligger og venter på meg i humidoren. :D

Hvis noen har tips om en god humidor som tar 15-20 sigarer til en ok pris, så er jeg på jakt.
 
Sjekk denne siden.
Helt grei kvalitet. Tror du bør finne noe som passer.

Ellers kan vi jo alltids ta en diskusjon på om generell kvalitet på Cohiba står i stil til prisen...;)

Takker! Skal ta en titt. :)

Er helt enig med deg, men de passe min smak.

Humidoren jeg har nå holder dårlig på fuktighet, og da sliter spesiellt Cohiba'ne.

Så forresten skriveleifene nå.. :S
 
Havnet inn i sigar verdenen etter en flott gave fra gode venner. En ganske enkel humidor, men gjør nok nytten for en som ikke har peiling :) Noen som vet hvor fuktig den padden i lokket ca skal være? Har skvettet litt vann på den nå og får vel følge med litt hvor lang tid det tar før den er tørr.

20130216_235410.jpg
 
Den så jo fin ut den! :)

Jeg ville gått til innkjøp av et hydrometer, da er det lettere å ha full kontroll.
Tro meg, det er så stor forskjell fra en perfekt til knusk-tørr stogie.

Hold luftfuktigheten alt ifra 65 - 75% og en gjevn temperatur.
 
Havnet inn i sigar verdenen etter en flott gave fra gode venner. En ganske enkel humidor, men gjør nok nytten for en som ikke har peiling :) Noen som vet hvor fuktig den padden i lokket ca skal være? Har skvettet litt vann på den nå og får vel følge med litt hvor lang tid det tar før den er tørr.

20130216_235410.jpg

Den skal fuktes helt, men ikke sånn at det drypper av den! Det kan også være en fordel å fukte boksen innvendig og lå dette tørke lit før det blir lagt sigarer i den!:)

Sigarene skal da legges i boksen uten metalhylsene!:D

Riktig luftfuktighet skal ligge på 65-75%!

Lykke til!:)
 
Vær forsiktig med små humidorer og 75%, kan fort bli mugg om
den ikke åpnes "daglig". Jeg måtte for noen år siden
kaste noen, da de ble hårete av mugg grunnet for tett og høy fuktighet :(

Skapet mitt fungerer best rundt 68%, fyller gjerne destilert vann når det nærmer
seg 60, jeg anbefaler 65-70%.
 
Tre lag med godsaker og 65% fukt er helt perfekt.
Fikk inn en stor ladning Montecristo open junior.
Ikke mye junior med smaken på disse. Deretter skal jeg ta fatt på en eske med open master. Gleder meg.:cool:

20130401_134146_zpsaefdd9fb.jpg


Noen må jo holde liv i denne tråden.:p
 
Ad diskusjonen angående fuktighet i humidor osv ovenfor her så vil jeg anbefale humidipak fra Boveda. Selges for eksempel via denne siden. De gjør det mye enklere å ha ønsket luftfuktighet med sigarene sine. Forøvrig en knakende hyggelig fyr som har den nettbutikken, og gode priser (Jeg har ingen eierinteresser).

Selv liker jeg en sigar i ny og ne, men det blir ikke til at jeg røyker sigar så ofte, men har en liten samling i humidoren. En god sigar på terassen på fine dager er en herlig ting! Har en sweetspot for et merke som heter San Cristobal, ikke veldig sterke, men velsmakende.

Ser at Bovedaen er skrytt av tidligere i tråden, sorry
 
Redigert:
For oss som ikke har humidor. Hvordan er beste måten å lagre sigarene? Kjøleskap eller tørt og mørkt?
Har fått noen sigarer den siste tiden og vil nødig ødelegge dem ved å lagre dem feil.
Takk for alle tips, hilsen fra en stor noldus innen sigar verdenen:eek:
 
Bestill en humidipak og putt dem i en stor plastpose.
Husk å lufte med jevne mellomrom.:)
 
Jøss, en egen tråd om sigarer også jo. Det kan jeg like, da det er en av mine andre interesseområder. Det har avtatt endel etter at jeg meldte meg inn her på asylet. En boks med gode sigarer er jo fanken meg en flott klokke og da må det prioriteres riktig :D

Her er iallefall min samling

Hovedhumidoren



Toppetasjen



Midtetasjen. Begynner å minke på cubanerne :(



Kjellern



Mine favoritter :cool:



Og når man ikke har stor/mange nok humidorer, får man ta andre metoder i bruk :)


Et avdanket kjøleskap (nei, det er ikke strøm på det :) ) funker utmerket som humidor. Holder konstant 68% fuktighet og ca 20 grader året gjennom.

Det var min sigarsamling og nå kjenner jeg jaggu på meg at jeg skal fyre opp enn liten rakker :)


Takk for titten :)