Sigarer og lightere

Sluttet å røyke for 5 år siden, men nyter nå gjerne en sigar i helger og ferier.

Er i samme båt, men anbefaler du virkelig dette?

Jeg har kommet over fristelsen og når jeg "lukter på" en røyker så er det med forundring at de stinker.

Samtidig er det slik at når jeg passerer folk som røyker så trekker jeg inn litt ekstra luft og mimrer...

Er noe bekymret om jeg gjør et forsøk med en sigar. Deretter kanskje jeg kjøper 1 pakke med sigarellos deretter... tilbake på marlboro...

Er i samme båt, men anbefaler du virkelig dette?

Jeg har kommet over fristelsen og når jeg "lukter på" en røyker så er det med forundring at de stinker.

Samtidig er det slik at når jeg passerer folk som røyker så trekker jeg inn litt ekstra luft og mimrer...

Er noe bekymret om jeg gjør et forsøk med en sigar. Deretter kanskje jeg kjøper 1 pakke med sigarellos deretter... tilbake på marlboro...

Jeg har vært/er noe bekymret for den problemstillingen selv, men rettferdigjør det med at sigarer røyker jeg så sjeldent (kanskje 2-3 ganger i måneden i sommerhalvåret) og innhalerer så å si ingenting. Nå skal det sies at jeg likte aldri smaken av sigaretter, jeg ble bare hekta på de mens jeg var ung og trodde det var kult!

Kan ikke se for meg hvordan den kan være så mye dårligere enn en til 2000 kr. 30 euro før frakt og moms kan jeg leve med.

Du er inne på noe der! Hva er det som gjør en humidor bra? Kan selve boksen egentlig være hva som helst så lenge hygrometeret og fuktighetsgiveren er gode? Eller stilles det spesielle krav til selve kassen (hvis man ser bort i fra hvor fin og eksklusiv den er da)?

Artig at så mange her inne også setter pris på en god cigar. Selv nyter jeg også en god cigar på sommerkveldene .... når utetemperaturen er kommet opp på et greit nivå.

Når det gjelder humidorer finnes det mye bra til en forholdsvis grei pris.
Det som er viktig er at den er tett og holder på fuktigheten, ellers vil cigarene fort bli tørre. De fleste humidorer er derfor bygget med cedertre innvendig og annet edlere treverk utvendig.

For rimelige humidorer og utstyr kan følgende butikk anbefales: http://www.cheaphumidors.com/

tigergutt

[video=youtube;GF09hjQQHqs]http://www.youtube.com/watch?v=GF09hjQQHqs&NR=1[/video]

Det stilles definetivt krav til boksen. Hvilket materiale er den i? Er den lufttett? Når den er mettet holder den greit på fuktigheten eller fortsetter den å stjele fukt fra sigarene dine etc. etc.

Men med 30 € er det jo bare å prøve. Sørg bare for å klargjøre humidoret skikkelig. Putter du sigarene oppi når du mottar humidoret er de ødelagt etter to dager.

Har både billige og dyre humidorer og de billige er minst like gode som de dyre. Det som gjerne er dårligere på de billige er fukteren og hygrometeret. Spesielt fukteren er viktig men de får man kjøpt løst. Jeg har gode erfaringer med de som er "krystall" baserte. Og riktig som nevnt ovenfor: Humidoren må "kjøres inn" noen dager før du slenger dyre sigarer oppi

Takk for masse bra info. Jeg tror jeg satser på en rimelig humidor og heller kjører på litt med fukter og hygrometer.

Kan selv anbefale CheapHumidors.com.

En får nok bedre humidorer enn disse, men da må man gange prisen med 3 og kanskje 4, og de pengene vil jeg heller legge i sigarer. Et alternativ er jo å lage en selv også, og jeg har sett folk som har gjort dette til en relativ billig krone. ;)
Et annet alternativ er å bruke gamle kjøpeskap som ikke er i bruk lenger, ettersom disse er lufttette. Men en humidor skal ikke være 100% lufttett siden man vil innimellom byttet ut luften inni, så det vil da være en ide å ha en rutine å åpne kjøpeskapet innimellom å få byttet ut luften inni. Dessuten bør man også få tak i endel cedar-tre (gjerne fra tomme sigar-kasser) som legges inni som et extra fuktighetselement.
Ser også noen her har anbefalt Boveda-fuktighetspakker, og vet om mange som bruker disse, men snakker man om lagring over lang tid vil jeg anbefale Humidity Beads!
http://www.heartfeltindustries.com/

24042011117.jpg

Nok et bilde ute av fokus. Tror dog de fleste ser hva det dreier seg om. Montecristo 4 og PAM 197.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Setter pris på en god sigar i ny og ne.
I motsetning til de stressende sigarettene som røykes på et gatehjørne må man ta seg tid til en god sigar.
Tid som kan brukes til å slappe av, tømme hodet, og eventuelt samle tankene og komme på gode ideer.
Satt igår og kom på flere gode løsninger på noen små utfordringer jeg har på jobben om dagen.:)

Jeg har disse liggende for tiden.
Cohiba Siglo 1: En god og middels sterk sigar. Akkurat passe kort til at den kan nytes i løpet av en kort pause.
Montecristo no.2: En litt sterk type synes jeg. Ikke noen nybegynner sigar i mine øyne. Disse vil nok bli røyket opp under lettere påvirkning av alkohol.
Montecristo mini sigarillos: Bedre enn sigarene synes jeg. Synd de er litt korte. Kanskje litt skarpe i smaken.
Tilslutt min favoritt; Romeo y Julieta Churchills. Disse er akkurat passe sterke, og de varer en god time.

20120821_215014.jpg

20120821_214946.jpg

Nice!
Det er mye man kan si om sigarer...., men kort sagt; - jeg deler så definitivt interessen for dem.
Og lysten på dem.

Ikke røyker jeg - og har faktisk aldri smakt tobakk/sigaretter, ei heller snus (gud forby) - men sigar har jeg tatt frem i de riktige øyeblikk og anledninger.
Intet er som den gode sødmen som en velsmakende sigar gir.

For min del har jeg en sterk forkjærlighet for den cubanske tradisjon og produksjon, og liker spesielt godt Montecristo nr 4 og Cohiba Esplendidos. For tiden. Solide forbrukssigarer.

Kan anbefales - i den grad noen skulle trenge det...;)

monteristo-nr-4-.jpg

trabucuri-cubaneze-cohiba-esplendidos-brand-habanos.jpg

Her er min «samling», jeg har vært en stor Cigarentusiast siden midten av 90-tallet men det har dabbet veldig de siste årene og humidoren har blitt mer luftig innvendig, enkelte av Cigarene har nok lagt i skapet i 10-12 år, med små påfyll i ny og ne.
Jeg reiste mer tidligere og da fulgte det alltid med hjem en kasse eller to i bagasjen.

Fortsatt holder jeg en knapp på Cubanske, selv om jeg flere ganger har opplevd variabel «trekk» på enkelte. Favorittene er Montecristo No. 2 og Hoyo de Monterrey (og Punch) Double Corona.
Jeg føler mange Dominikanske merker er på vei mot Cubanske på smak, er alltid pene og se på og med god trekk.

Har de siste årene vært på treff med Håkon fra sigar.com og kan absolutt anbefale Chess Extreme.

A3574257-E486-4BDE-83A6-C0BDAE313B72-9545-00000544C92726BB_zps8584d48d.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Liker godt å ta meg en sigar når helga kommer, er så heldig at mitt (svært) lokale vannhull tillater innerøyking :)

Har prøvd mye rart , men favoritt så langt er CAO - Brazilia

Anbefaler atlantccigar.com for billig og bra sigarer. De har ikke cubanske siden de holder til i USA.

Lighter er en Colibri Quantum.

+1 til beads for fukt i humidor.