Seiko "Tuna"-tråden

På armen igjen etter ganske nøyaktig ett år i boksen. Herlig! Og den går på sekundet riktig med klokken på justervesenet.no etter all denne tiden.

Etter hva merkingen på baksiden sier, så skal tiden være moden for et batteriskifte nå på våren 2020. Da har urverket tikket og gått i 5 år. Klokken skal gi beskjed ved at sekundviseren begynner å "hoppe" hvert andre sekund, som signaliserer at det bare er noen måneder igjen med energi. Dette har ikke skjedd enda, og jeg leser at mange opplever at det tok over 7 år før dette begynte. Noen har faktisk opplevd at batteriet holdt i over 9 år!

Utrolig hvor energieffektivt 7c46 er. Det beveger tre tunge visere fulle av lume, og skifter både dag og dato hver natt, og klarer altså å holde dette gående i årevis på bare ett batteri. Rått!

49693811573_cf5aad4238_h.jpg
 
Jeg digger virkelig denne her. De matte, sorte overflatene fanger lyset på en utrolig tilfredsstillende måte.

Og for folk som blir skremt av 50mm: det er sagt flere ganger før, men det at klokken ikke har lugs gjør at disse målene må tolkes på en helt annen måte enn vanlig. Håndleddet mitt måler 17,5cm på bildet under. Joda, den er stor, men størrelsen føles ikke uhåndterlig eller ubalansert. At den er en solid klump en bare noe av sjarmen til en Tuna.

49704646301_f65c9b71a9_h.jpg
 
Redigert: