Seiko "Tuna"-tråden

Farlig å si dette, men denne er en keeper.
image.jpg
 
dial2.jpg




Den nye er rå, men jeg liker nok den forrige hakket bedre.

Jeg liker at den gamle har en skive med to høydenivåer, og jeg foretrekker at 6 og 9-markørene har forskjellig utforming som gjør klokken lettere å orientere. Så har du selvsagt Marinemaster-teksten.

49704646301_f65c9b71a9_h.jpg



Men de nye (gamle) viserne er veldig stilige.
 
Redigert:
Jeg er enig i at de gamle er bedre. Timemarkørene på SBBN025 er veldig fine ja. Dumt at de dropper Marinemaster på den nye. Min Marinemaster SBBN013 blir nok værende i samlingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg er enig i at de gamle er bedre. Timemarkørene på SBBN025 er veldig fine ja. Dumt at de dropper Marinemaster på den nye. Min Marinemaster SBBN013 blir nok værende i samlingen.

Når de først skal tilbake til runde markører 6 og 9, så burde de brukt strekene man finner i SBBN013.

Merk hvor mye lettere denne er å orientere med disse markørene. Skiven ser nesten ut som et sikte.

Seiko-Darth-Tuna-SBBN013-Prospex-black-dial.jpg



Og jeg er helt enig med deg. Det er leit at de dropper Marinemaster. Disse blir nok samleobjekter nå som denne betegnelsen fases ut. Det var tidligere kun en håndfull modeller som var verdige å bære dette navnet, hvor Prospex nå er blitt en kategori som inkluderer utrolig mange modeller som koster alt fra noen få tusenlapper til flere ti-tusener. I forsøket på å strømlinjeforme produktlinjen så har de definitivt flatet ut modellhierarkiet for mye etter min mening.

Men med alt det sagt: De nye Prospex-tunaene er fremdeles råkule klokker med det vesentligste DNA-et i behold.
 
Redigert:
Det var godt oppsummert. Selv om de skitner til 1000m Tuna med Prospex-navnet så er det fortsatt verdens kuleste klokke. Kun overgått av sine forgjengere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg har fått opp øynene for Seiko i det siste. Det er ett stort merke å Seiko har en veldig spennende og omfangsrik historie. Etter å ha samlet vintage Rolex i mange år har jeg mistet lysten. Da "samlerne" ikke lenger var genuine klokke folk, men profitt jegere så har litt av gleden forsvunnet.
Rolex har også en tung og god historie, men nå bygges bare merkevaren gjennom å prøve å være en toolwatch. Det er ingen som kjøper en Rolex som en Toolwatch lenger. Selv om den fortsatt markedsføres som det og kan brukes til dykking så er det sjelden vare.

En såkalt Hulk har vell aldri dykket lenger enn ned i litt kebab saus en sen fredags kveld..
Dette innlegget burde jeg kanskje ha publisert i Rolex forumet men frykten for trusler ble for stor.

Da jeg kjøpte min første Comex så var det av en venn av min far som var en nordsjødykker. Dette er nærmere 30 år siden.
Vi hadde en prat nå nylig å vi kom igjen inn på Rolex Comex klokken jeg kjøpte av han. Da fortalte jeg det jeg skriver over her om Rolex. Da sa han med engang, de fleste Comex klokkene havnet hos ledere etc. Å kom aldri ned til dykkerne eller ned på havets dyp.
Hva brukte dere da spurte jeg, da svarte han : noen digre Seiko klokker. Jeg ble jo selvfølgelig nysgjerrig. Å nerden i meg googlet frem noen bilder, jeg viste han bilder av Seiko Tuna. Å han nikket anerkjennende på hodet. Å sa de var sorte å noen var Gull fargede. Dette viser litt at historien gjentar seg.
Jeg har ihvertfall fått øynene opp for Seiko, å er skikkelig betatt av kvaliteten de leverer i forhold til pris. Jeg er mest fasinert av Turtle og Tuna serien, å har begynt å lese alt jeg kommer over. Blir bare mer og mer Seiko frelst. Jeg har også i mine øyne fått tak i en Skikkelig Tuna godbit som jeg hadde lyst til å dele med dere her.
15937844593919039725380926898917.jpg
15937845031295062321185186670992.jpg
Seiko Tuna 7c46-7011 Scubapro, dette er en sjelden sak som er Seiko sitt siste samarbeid med Scubapro. Scubapro er ett firma som leverer dykker utstyr. ( tror de er svenske) her er det kanskje noen på forumet som kan bidra.
klokken på bildet over er produsert i 300 nummererte eksemplarer i 1999. Jeg har sett etter denne siden Seiko interessen begynte å våkne inni meg. Ble over lykkelig da det plutselig dukket opp ett komplett og bra eksemplar.
15937850543515340312658347795468.jpg
Boksen er også annerledes kul. Legg også merke til krona som har Scubapro logo.
Bærekomforten på klokker som nærmer seg 50mm har for meg vært helt rævva. Å derfor har jeg styrt unna store klokker de siste årene. Har du noengang prøvd en Tuna så bærer du aldri en Rolex Deepsea, Omega Plo eller en diger Breitling igjen.
En liten fredags utblåsning fra Sørlandet.

GOD HELG FRA MEG
 
Redigert:
Real tool-watch der @Preben Lidi
Litt korreksjon på Scubapro. Det foretaket ble etablert i USA på 60-tallet av Dick Bonin, tidligere USN marinedykker og italieneren Gustav Dalla Valle.

Scubapro er i dag kjøpt opp av et annet selskap, men merkevaren selges fortsatt, på så og si alt av dykker-utstyr.

De hadde et samarbeid med Seiko på levering av dykker-ur, men ikke mange originale ur som har overlevd.

Derimot Scubapro 500 er det fortsatt en del originale ur å oppdrive. Både automatisk og quartz utgaver. Det er noe usikkerhet på hvem som produserte disse for SP, men noen hevder Eterna stod bak.

Poseidon diving systems er derimot svensk, kanskje de du tenkte på? De var tidlig ute med en patent på regulator så vidt jeg husker.
 
@Preben Lidi , du har nok mykje rett . Det er vel generelt få av dei såkalla luksus toolwatchene som blir brukt slikt dei i utgangspunktet var tenkt til. Når det er sagt så har eg no ved fleire anledninger møtt nordsjødykkera som brukte sine Rolex ( noke klokkene helt klart bar preg av ). I dag er merket mest brukt for flashing. Litt synd for det er gode klokker. Eg tipper ihvertfall at fleire seikoer en Rolex ser dykketid sånn jamnt over