Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Ikke umulig at folk allerede posisjonerer seg før Baselworld 19, at disse mod. blir mer tungsolgte når nylanseringene kommer

Det kan godt hende du er inne på noe her. Det vil i såfall løfte dette til nye høyder IMO. Invistorer som posisjonerer seg ni måneder i forveien :(

Ikke umulig at folk allerede posisjonerer seg før Baselworld 19, at disse mod. blir mer tungsolgte når nylanseringene kommer

Haha... fantastisk om dette stemmer.. Om man har behov for å «posisjonerer» seg ifht lansering av ny modell føler jeg at man må sitte på minst et tosifret antall klokker av den/de aktuelle modellen(e) for at det skal være noen vits. #invistor

Videre synes jeg det er fantastisk at folk tror prisen på nåværende sub vi gå ned ved lansering av ny versjon. Dersom ny versjon ikke blir så vellykket som man kanskje kan håpe, vil prisen på den gamle gå opp. Dersom den nye blir vellykket, vil det være 10 års venteliste og svært begrenset tilgjengelighet for de som ikke er storkunder og prioriterert hos «sin» AD. (My 2cents)

For å si det slik, jeg tror ikke BLNR gikk betydelig ned i pris ved lansering av BLRO og jeg tror heller ikke 116520 har gått betydelig ned i etterkant av lansering av 116500. Heller det stikk motsatte - selv om det kan være flere grunner til det..

Redigert:
Det kan godt hende at du synes det er "fantastisk at folk tror prisen på nåværende sub vil gå ned". Du tror kanskje folk vil betale mer enn listepris for en ganske "kjedelig" klokke i all fremtid? Det synet synes jeg er fantastisk da. Har noen gullsmykker fra 80 tallet og noen Buffalosko fra 90 som du kan få kjøpe for 10-20% over listepris hvis du er interessert. De er vintage BTW.

Beklager om jeg har tråkket deg litt på tærne her..

Om du faktisk har tatt vare på gullsmykker fra 80-tallet og buffalo-sko i håp om å selge med fortjeneste, håper jeg ikke du livnærer deg som finansrådgiver ;) (PS! Om det ikke kommer klart nok frem, så er dette skrevet med et glimt i øyet!)

I fare for at denne diskusjonen sklir helt ut, så skal jeg heller ikke si hva jeg mente om buffalo sko den gang det var populært.

Nå er dette heldigvis ikke et forum for buffalo-sko eller vintage gullsmykker, så la oss holde oss til saken..

Det er mange ting som vil medføre at dagens pris på sub vil falle i fremtiden. Økt rente er en avgjørende faktor.. Lansering av ny versjon, med tilsvarende etterspørsel som i dag og manglende økning av produksjonen vil - slik jeg ser det - ikke ha noen nevneverdig betydning. Eksemplene jeg har vist til, peker i alle fall i den retning.

Mitt innlegg var ikke ment som et direkte angrep på deg eller ditt innlegg, men tanken om at invistorer «posisjonerer seg» basert på det jeg anser som ganske begrenset markedsinnsikt.

Min klokkeinteresse bunner verken ut i håp om gevinst ved salg, kun ren og skjær klokkeglede.. At folk faktisk velger å selge en klokke nå fordi de vil få fem til ti tusen mindre for den i fremtiden etter Basel-messen neste år, er vanskelig å forstå for meg - jeg lever i den tro at klokkemarkedet ikke er slik, men det hadde jo vært moro, da jeg tror disse «invistorene» hadde gått på en aldri så liten smell :)

Redigert:
Vis meg en Sub som har falt voldsomt i pris noensinne..

Ikke det nei?

Dagens versjon vil holde seg godt, nettopp på grunn av de argumentene som presenteres her. En ny versjon vil ha ventelister fra hel****. Mens prisene på nyeste versjon stiger og leveransene er små vil eldre modeller holde seg flott i pris..

Case closed..

;)

• Liker
Reaksjoner: Risti4life
@Ph34r, vis meg gjerne de subene som er omsatt for 10-20% over listepris i månedene etter nyslipp. Forøvrig er det ingen naturlov som sier at etterspørselen etter luksusklokker kommer til å vare evig. Historien viser noe annet.

Edit: Get the fuck down from that horse...

• Liker
Reaksjoner: Andreaskh
Rart dette her,

"Pre 2016" så var det årvisse prisjusteringer på Rolex på ca +7% Derav holdt prisene på brukte Rolex seg veldig godt, siden bruktprisene da gjerne var en viss prosent under den gjeldende ny-pris for et tilsvarende ur.
Alle som eide et ur "over" to-tre prisoppganger, fikk således igjen det samme eller mer enn de selv hadde betalt for uret - og alle var glade.:)

"Post 2016" så har det ikke vært noen prisoppganger, men Rolex sin produksjon har gått ned/stagnert i et marked med økt etterspørsel og dermed åpnet opp for et overopphetet andrehåndsmarked - og "alle" er sure:mad::(

Tror uansett at det over et lengre perspektiv, at det skal godt gjøres å klare og "tape" på et kjøp av et etterspurt luksus produkt som Rolex. Dette siden ny tilsvarende vare er vanskelig tilgjengelig - enten fordi ny vare er langt mer kostbar enn brukt, eller er rett og slett vanskelig å få tak i som vi ser akkurat nå.

Tror dette er mer opplagt enn at aksjemarkedet over tid skal være mer lønnsomt enn bankinnskudd, bare fordi det "alltid" har vært slik.

Du er nok inne på noe her @Gin . På lengre sikt taper man nok ikke pengene sine ved å kjøpe en overpriset sub i dag, men jeg personlig tror at det kan bli vanskelig å få 85k for en sub f.eks. neste eller påfølgende sommer. Min far lærte meg at ingenting vokser inn i himmelen. Mulig han tok feil.

Da er det vi alltid har ment, på et litt skrått vis, bekreftet av en ekte professor i faget:
B2D41B1A-AEF9-4580-AAC9-CAB52160DFE0.png

(bilde stjålet fra FB)

Da er det vi alltid har ment, på et litt skrått vis, bekreftet av en ekte professor i faget:
Vis vedlegg 102600
(bilde stjålet fra FB)
Som hen skriver så er det UVANLIG å tenne på Rolex klokker.
Heldigvis for oss menn, så er det lett å spotte de kvinner som tenner på Rolex. De er lett gjenkjennelig med sine store silikon implantasjoner forskjellige steder på kroppen, supplert med kunstige laange øyenvipper og et sjokk-bleket hår.

(beklager denne veggen med tekst, kjeder meg mens jeg venter på legesenteret (50 minutter så langt))
Ser man på trendene er dagens situasjon enkel å forklare.
Etterspørselen har for lengst tangert produksjonen, eller i det minste distribusjonen (vi kan ikke med sikkerhet si hva som stemmer her). En relativt sikker oppgang i utsalgspris har ført til en relativt sikker oppgang i prisen på bruktmarkedet, som igjen har ført til et ekkokammer av invistorer og forventet fortjeneste og til syvende å sist tilstander som vi ser i dag.
Hva fremtiden har å by på kan ingen med visshet si, men jeg mistenker at ifm et nyslipp av ny stålsub så står bruktprisen og faller på tilgangen til den nye modellen først og fremst, men pris på den nye modellen vil også absolutt være en faktor.
Om butikkhyllene fylles blir det umulig å kreve et premium over nypris. Hvordan bruktmarkedet reagerer bestemmes da av pris på den nye modellen. Ser vi på en vesentlig høyere pris, så er det ikke sikkert vi vil se noen nedgang i dagens bruktpriser, kanskje de vil stige. Blir prisen den samme skal vi ikke se bort ifra at dagens modell faller under utsalgspris, men antagelig ikke langt under. Blir tilgangen like dårlig og eventuelt prisen også høyere skroter jeg alle planer om noen gang å eie en sub..

Ingenting stiger evig, men har like store forhåpninger om å kjøpe sub til 2012 pris i fremtiden som jeg har håp om å kjøpe luftkjølt Porsche til 2012 pris..

Godt oppsummert @waterbottom. Poenget mitt er at etter min mening er prisene kunstig høye nå. Dette skyldes at etterspørselen er større enn noen gang, samt at dette kombineres med lav tilgang til nye klokker. Da fyker prisene oppover. Historisk sett vil ikke slike trender fortsette i evig tid og ting vil normalisere seg etter hvert. Hva det innebærer vet vi ikke, men kanskje blir 85k det nye prisnivået for en 3-4 år gammel sub med noe gammel plast på?