Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Dette tror jeg er gode nyheter. Smart trekk av Rolex å ta dette markedet selv. Da blir vi forhåpentligvis kvitt mesteparten av gråmarkedshandlerne i samme sluket.
Tror ikke det har så mye å si jeg gitt.
Har f.eks. Bjerke sin Vintage & Pre-owned påvirket markedet noe som helst?
Det er vel i praksis det samme konseptet, bortsett fra at man nå eventuelt får Rolex sin anerkjennelse på toppen...
De få hypede objektene som er bra, og bra priset ift. markedet blir revet bort kjapt uansett, og medfører vel hverken rimeligere eller dyrere priser generelt i markedet..
Det virker heller ikke for meg at Bjerke har koblet kjøp/salg sammen som i bilbransjen med innbytte av objekter. Tviler på at Rolex vil gjøre noe tilsvarende. "Kjøp en ny sub, vi tar din gamle sub i innbytte, og betaler deg masse mellomlegg i tillegg....". Kan være noe annet på ikke-hypede modeller dog, vi må vel ikke glemme at Rolex har mye annet enn stål sportsklokker.
Men dette er vel mer en ekstra inntektskilde, og mulighet til å være en "totalleverandør" av tjenester i sitt segment. Kjøp-service-salg...

Men indirekte legitimerer de jo spekulasjon og investering i klokkene om de priser de til "markedspris". Har Rolex og forhandlere egentlig noen gang sagt at de ikke ønsker at folk skal kjøpe klokker som investering? Det er selvsagt hyggelig for de som driver butikk å selge til folk som bryr seg om produktet (og det ene må ikke utelukke det andre), men bryr Rolex (og butikkeiere) seg til syvende og sist - så lenge de får solgt produktene og etterspørselen er skyhøy?
 
Redigert:
Men hvis man kan velge mellom å kjøpe en brukt Pepsi fra en AD eller en klovn på finn til samme tullepris så hadde vel 9 av 10 valgt AD? Hvis man først har bestemt seg for å betale dobbel pris allikevel? Da kan man bygge på kundeforholdet i samme slengen.

Per nå er jo ikke Bjerke pre-owned noe særlig relevant å sammenligne med all den tid de ikke får lov å omsette Rolexmodeller som fortsatt er i sortimentet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt og McQ
Men hvis man kan velge mellom å kjøpe en brukt Pepsi fra en AD eller en klovn på finn til samme tullepris så hadde vel 9 av 10 valgt AD? Hvis man først har bestemt seg for å betale dobbel pris allikevel? Da kan man bygge på kundeforholdet i samme slengen.

Per nå er jo ikke Bjerke pre-owned noe særlig relevant å sammenligne med all den tid de ikke får lov å omsette Rolexmodeller som fortsatt er i sortimentet.
Jepp.
Og mange ville til og med betalt litt mer for "tryggheten" hvilket jeg mener er en stor del av konseptet med bruktforhandlere (ikke at det er det nødvendigvis, men at folk flest føler det)...
Men som bruktbilmarkedet, så tviler jeg at de overtar mye av markedet. Tipper det blir en dråpe i havet uansett.
 
Spent på hvordan dette vil se ut i praksis. "Du er kvalifisert til å kjøpe en brukt sub for 150k, men ny for 100k - det får du ikke."

I praksis blir det akkurat slik, hvordan skulle det ellers blitt? Det eneste som kan få ned gråmarkedprisen på nye Rolex til ned mot butikkpris er redusert etterspørsel. Det ser ut til at denne prosessen er godt igang, og at det etterhvert blir mulig å kjøpe de aller fleste Rolex modellene uten ventetid til vanlig pris.
 
Det vil utvilsomt legge grunnlaget for et nytt Premiumkonsept for dem som tror Rolex produseres i kjelleren på Karl Johan på Finn:

Rolex Submariner. Bjerkekjøpt. Rolex preowned certified
 
I praksis blir det akkurat slik, hvordan skulle det ellers blitt? Det eneste som kan få ned gråmarkedprisen på nye Rolex til ned mot butikkpris er redusert etterspørsel. Det ser ut til at denne prosessen er godt igang, og at det etterhvert blir mulig å kjøpe de aller fleste Rolex modellene uten ventetid til vanlig pris.
Det er jo et poeng. Men for Rolex sin del vil det jo være fordelaktig å kunne styre en stor del av annenhåndsmarkedet selv. Alle vil jo heller kjøpe av de enn av gråmarkedstullingene og spekulantene. Det eneste grepet de kan gjøre i en sånn situasjon for å ha noe som helst kundegrunnlag er jo å senke prisene til under AD. Og forhåpentligvis vi vil dette sakte men sikkert kvele grunnlaget de har for å holde det gående. Hvis de greier å holde hjula i gang blir det til under retail i stedet for over og alle vinner.
 
Kan man ikke trekke en parallell til merkeforhandler vs. Edgars Auto?
Hvorfor kjøpe en pent brukt Golf hos Møller om du kan kjøpe den like pent brukt hos en uavhengig bruktbilforhandler?
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Det er jo et poeng. Men for Rolex sin del vil det jo være fordelaktig å kunne styre en stor del av annenhåndsmarkedet selv. Alle vil jo heller kjøpe av de enn av gråmarkedstullingene og spekulantene. Det eneste grepet de kan gjøre i en sånn situasjon for å ha noe som helst kundegrunnlag er jo å senke prisene til under AD. Og forhåpentligvis vi vil dette sakte men sikkert kvele grunnlaget de har for å holde det gående. Hvis de greier å holde hjula i gang blir det til under retail i stedet for over og alle vinner.

Jeg har vanskelig med å forstå hvordan dette skal utspille seg. Etterspørselen vil jo ikke gå ned og tilbudet er uforandret. Selger de brukt under retail, vil de gå tom for ur og spekulanter kan profitere grått slik som tidligere. Ettersom jeg ikke kan skryte på meg en Rolex-kolleksjon, så håper jeg selvsagt at jeg tar feil.
 
Kan man ikke trekke en parallell til merkeforhandler vs. Edgars Auto?
Hvorfor kjøpe en pent brukt Golf hos Møller om du kan kjøpe den like pent brukt hos en uavhengig bruktbilforhandler?
Fordi man ( jeg ) kjøper heller av en solid aktør som er en forhandler av merket enn av Edgar.
 
Jeg har vanskelig med å forstå hvordan dette skal utspille seg. Etterspørselen vil jo ikke gå ned og tilbudet er uforandret. Selger de brukt under retail, vil de gå tom for ur og spekulanter kan profitere grått slik som tidligere. Ettersom jeg ikke kan skryte på meg en Rolex-kolleksjon, så håper jeg selvsagt at jeg tar feil.
Jeg tror ikke de kommer til å selge under retail. Det vil jo bare gi drivstoff til det markedet man prøver å drepe. Men mine antagelser bygger på at man som kunde heller velger en seriøs aktør fremfor en som driver i gråmarkedet. Det vil slå beina under gråmarkedet som igjen må senke prisene for å bli attraktive for kunden. Og forhåpentligvis blir vi kvitt de av den grunn.

Jokeren her er jo at Rolex tar bare inn klokker som er over 3 år gamle så det vil nok fortsatt være noe kjøtt igjen på beinet til gribbene på inntil 3 år gamle klokker.

Men vi får se hvordan det utspiller seg, man kan bare håpe.
 
Jeg tror ikke de kommer til å selge under retail. Det vil jo bare gi drivstoff til det markedet man prøver å drepe. Men mine antagelser bygger på at man som kunde heller velger en seriøs aktør fremfor en som driver i gråmarkedet. Det vil slå beina under gråmarkedet som igjen må senke prisene for å bli attraktive for kunden. Og forhåpentligvis blir vi kvitt de av den grunn.

Jokeren her er jo at Rolex tar bare inn klokker som er over 3 år gamle så det vil nok fortsatt være noe kjøtt igjen på beinet til gribbene på inntil 3 år gamle klokker.

Men vi får se hvordan det utspiller seg, man kan bare håpe.
Jeg tror at de kan ta en andel av markedet, liten eller stor, men tror ikke at det vil slå beina under noen.
Det er ikke alle kjøpere som bryr seg om å betale ekstra fra en seriøs aktør. Og selv hvis veldig mange ville kjøpe via merkeforhandler, så måtte de kjørt på med rimelig stort volum. Og for å klare dette og lokke selgere til seg, måtte de tatt relativt lite betalt for tjenesten. Tviler sterkt til at dette skjer, og særlig begge deler samtidig...
Og trenger man egentlig den "tryggheten"? Hvor mye galt kan egentlig gå ved kjøp av en klokke? Fake osv. er jo viktig å unngå, så det er et veldig godt poeng for å handle fra forhandler(ikke nødvendigvis merkeforhandler, det finnes jo andre seriøse aktører også! Særlig tilsynelatende aktører som noen føler seg trygge på). Men ellers er det jo ikke produkter man ofte trenger å reklamere på for eksempel. For min del er garantien fra en bruktforhandler svært lite verdt. Jeg vet at en Rolex som regel tikker og går til den trenger service (som er relativt langt intervall), og noe annet er lite sannsynlig..
Og at gråmarkedet må senke prisene, handler vel enten om at generelt prisene blir/må bli lavere i markedet (hvilket jeg ikke tror at en merkeforhandlers salg vil bidra til, de vil jo heller kunne legge seg på noe over markedspris da folk er villige til å gi litt ekstra for trygghet), eller så handler det om at gråmarkedsforhandlere må ha lavere priser ut, men det betyr kun at de gir mindre for klokkene. Tviler på at noen få prosent eller tusenlapper i påslag/provisjon har noe å si. Men hvorfor skal de senke prisene/provisjon når etterspørselen er så stor? Det vil alltid finnes de som ønsker å bruke gråmarkedsforhandlere, for å gjøre det enkelt å selge(og billigere enn via merkeforhandler).
Og så må vi ikke glemme at det store volumet selges utenom forhandlere/brukthandlere, nemlig privatpersoner. De privatpersoner som kjøper/selger mye (altså opererer på kanten av der de egentlig burde starte firma og betale skatt/mva av fortkjeneste), vil nok ikke bli veldig påvirket av dette heller tror jeg. Priser og etterspørsel påvirkes nok av andre ting f.eks. at det har vært en unaturlig prisvekst i forhold til folk som faktisk har lyst på klokkene, og ikke bare fordi det har gitt god avkastning å kjøpe/selge en Rolex (les gråmarkedet og flippere). Noen må jo ende opp med klokkene til slutt... Så jeg tror og håper at det blir litt roligere prisvekst fremover så det ikke blir like attraktivt å drive useriøs business. Men så lenge det også er et godt produkt med godt rykte, og så lenge bruktprisene er høyere enn ny-priser, så vil det være mer etterspørsel enn tilgang - og dertil prisvekst. Tviler på at Rolex kommer til å pumpe ut mye større volum og/eller sette opp prisene nær/over bruktpriser med det første. Men nå får de hvertfall anledning til å få litt av grå-kaka også. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Kjapt tankespinn her, om CPO, priser, fortjeneste og ADer med prioriteringslister:

- Si at du er en sentral AD med stort nedslagsfelt
- og du har allerede etablert at "ventelistene" dine er lukket og at gamle kunder med lang kjøpshistorikk prioriteres
- slik at nye kunder forventer å aldri få kjøpt noe
- og slik at selv gamle kunder kanskje aldri stiller noen krav

Så gjør du disse vurderingene:
- Hvordan maksimerer jeg fortjenesten?
- Kan jeg please både gamle kunder og nye?
- Kan jeg selge de nye klokkene til gamle kunder og gamle klokker til nye kunder?
- Hvor skal jeg få gamle klokker fra?

Så gjør du dette:
1. Snakker med gode gamle kunder og samlere/ kamerater/ losjebrødre/ pappas golfkamerater/ han ansatte med liten leilighet og stor klokkeboks/, helst når de svinger innom for å kikke på nye sportsmodeller.
2. Bytter: jeg får din 3 år gamle Sub, du får en fabrikkny.
3. Du er ikke flipper, men en god kunde som ønsker å oppgradere hos din gamle forhandler. Ikke bare blir du ikke svartelistet, men du blir prioritert også neste gang. For eksempel neste uke når du ønsker å oppgradere din 4 år gamle GMT.

Kjapt og gærent regnestykke:

Alt. 1: selge fabrikkny Submariner no-date
Veil. 94 750
Fortjeneste ca 35%
= ca 33 000
og 1 happy kunde


Alt: 2: bytte 3 år gammel mot ny og selge gammel
Forutsatt Bucherer-pris på ca 160 000
Fortjeneste 160 000 - innkjøpspris på ny + moms
= ca 98 000
og 2 happy kunder


Selv om jeg har bommet på momsberegninger eller annet må det jo her være ekstremt store insentiver for å få gode kunder til å bytte inn litt over 3 år gamle klokker? Faktisk så store at man kan slenge på "en liten Tudor til kona di" og likevel gå stort i pluss?