Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Min tanke er at Rolex går inn i andrehånds markedet utelukkende for å beskytte merkevaren sin mot piratkopiering - og nødvendigvis ikke er drevet av å profitere i dette markedet.
En sertifisert brukt Rolex vil gi beskyttelse for kjøper og skape usikkerhet for selgere av (skremmende gode) kopier og «franken» klokker.
 
Redigert:
Å, faen.

Ref ovenstående: hvordan går en hvemsomhelst uten kjøpshistorikk nå frem for å skaffe seg en fabrikkny sportsmodell? Jo:
1. han kjøper en 3 år gammel i brukt/gråmarkedet (eller CPO hos Bjerke til ca. samme pris = "markedspris")
2. han går til sin lokale forhandler (eller ut døra og inn igjen)
3. og sier "skal vi bytte? Denne mot den neste Suben du får inn."
4. og vips, så har MSRP blitt til gråmarkedspris.

Gitt at jeg har tenkt og regnet riktig over her vil dette gi AD et ekstremt insentiv til å aldri selge nye sportsmodeller uten å ta gamle i innbytte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pollux
Min tanke er at Rolex går inn i andrehånds markedet utelukkende for å beskytte merkevaren sin mot piratkopiering - og nødvendigvis ikke er drevet av å profittere fra dette markedet.

... men jeg frykter at uansett hvorfor det er gjort, vil det tillate ADene - som har tigget og bedt Rolex om økt produksjon eller økt tildeling - å tjene massivt mye mer penger.
 
... men jeg frykter at uansett hvorfor det er gjort, vil det tillate ADene - som har tigget og bedt Rolex om økt produksjon eller økt tildeling - å tjene massivt mye mer penger.
Men er ikke det bedre at AD/Rolex tjener mer penger enn at en haug med instagrammere og youtubere skal håndtere merkevaren deres og forsyne seg av kaka? Som de har gjort lenge nok. Jeg vil tro det er Rolex sitt utgangspunkt for denne operasjonen.
 
Men er ikke det bedre at AD/Rolex tjener mer penger enn at en haug med instagrammere og youtubere skal håndtere merkevaren deres og forsyne seg av kaka? Som de har gjort lenge nok. Jeg vil tro det er Rolex sitt utgangspunkt for denne operasjonen.
I utgangspunktet er jeg svært kritisk til at få mennesker skal tjene enda mer! Liker bedre at flere mennesker tjener godt med penger. Men her ble jeg usikker altså :rolleyes:
 
Redigert:
Jo, men det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Rolex bare øker MSRPen opp til faktisk markedsverdi. Da ville de tjent ekstremt mye mer penger selv, samtidig som ADene vil øke sin inntjening tilsvarende.

Nå må de nærmest stole på at ikke ADene vil bruke anledningen til å doble reell MSRP via bakveien og ta hele fortjenesten selv.
 
Selvfølgelig kommer dette jo helt an på hvordan ADen reagerer om man kommer inn med en 3 år gammel Sub og ber om å få bytte den i en ny. Sier de konsekvent "nei" er hele argumentet mitt borte.

Uansett vil det være rasjonelt av AD å kjøpe på Finn.no, sjekke at den er ekte, politianmelde om den ikke er det, sertifisere den og legge til garanti, og legge den ut for salg med kanskje 20 000,- i påslag. Jeg skjønner ikke annet enn at dette vil drive bruktprisene OPP.

Edit:

Med mindre det er noe her jeg overser, som muligens presser prisene ned igjen over litt lengre horisont. Som for eksempel at klokker som selges privat blir litt suspekte og at det presser prisene i privatmarkedet ned.
 
Selvfølgelig kommer dette jo helt an på hvordan ADen reagerer om man kommer inn med en 3 år gammel Sub og ber om å få bytte den i en ny. Sier de konsekvent "nei" er hele argumentet mitt borte.

Uansett vil det være rasjonelt av AD å kjøpe på Finn.no, sjekke at den er ekte, politianmelde om den ikke er det, sertifisere den og legge til garanti, og legge den ut for salg med kanskje 20 000,- i påslag. Jeg skjønner ikke annet enn at dette vil drive bruktprisene OPP.

Edit:

Med mindre det er noe her jeg overser, som muligens presser prisene ned igjen over litt lengre horisont. Som for eksempel at klokker som selges privat blir litt suspekte og at det presser prisene i privatmarkedet ned.

Sitter litt med samme tanker som deg. Frykter høyere bruktpriser og enda mer utfordrende å etablere kundeforhold for nye kunder. Unntaket er nye kunder som har råd til å trekke kortet to ganger for samme klokke.
 
Jo, men det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Rolex bare øker MSRPen opp til faktisk markedsverdi. Da ville de tjent ekstremt mye mer penger selv, samtidig som ADene vil øke sin inntjening tilsvarende.

Nå må de nærmest stole på at ikke ADene vil bruke anledningen til å doble reell MSRP via bakveien og ta hele fortjenesten selv.
Enig, men tror ikke det er en farbar vei, verken at AD kan, eller vil...
1. Det virker useriøst f.eks. å doble prisene på kort tid. (men de har jo økt prisene gradvis. problemet er at bruktmarkedet har økt enda raskere).
3. Det virker useriøst å overprise produktet sitt (selv om det allerede er det), men jeg er usikker om det er noe problem i luksus-segmentet. Utfordringen er kanskje at vi primært snakker sportsklokker som er "problemet", og en økning her vil også medføre en naturlig økning av andre modeller, se neste punkt.
3. De må dra opp priser på "upopulære modeller" (f.eks. vil det ikke være naturlig/rasjonelt at en Stålsub koster mer enn en TT, eller at 40mm modeller koster 3x av en 34mm modell). I verste/beste fall vil man kunne øke etterspørselen på de "upopulære" modellene som fortsatt er "rimelige". Det har vi jo delvis sett skjedde, plutselig var også Explorer, AirKing og OP vanskelig å få kjøpt og startet å stige i pris... Men det spørs om det kan smitte over på andre modeller, f.eks. dyre gull-modeller (utenom daytona, sub og gmt)?
4. HVIS de hadde matcehet MRSP med markedspriser, hvorfor skal folk da kjøpe klokkene? Om de ikke tjener noe på de altså.. De ville jo strupet etterspørselen så til de grader, kanskje så mye at bruktprisene hadde falt. (sett bort fra fortsatt meget begrensett antall nye til salgs, så hadde det ikke hatt sååå mye å si forsåvidt). Og det ville jo kanskje vært en selvforsterkende negativ spiral?? (tilsvarende selvforsterkende positiv spiral vi har vært borti til nå. Kjøp Rolex (brukt eller ny), legg på påslag, selg. Funker det for andre funker det for meg - ergo høyere etterspørsel, og til slutt en liten boble vi ser nå...)

Men nå vil AD i toerien kunne ta mer av fortjenesten, særlig de litt shady AD-ene. Selg ny til "bekjente", vent (3 år pdd), ta de inn igjen for brukt salg av samme personer. Ta mer av profitten ifm. dårlig pris ved tilbakekjøp...
 
Liten avsporing til debatten.
Enkelte AD nå innfører karantene på å sette seg på ny modell etter kjøp av Rolex.
Det vil iallfall medføre at flere kunder kan få en liten bit av kaka. Synes den praksisen virker fornuftig.
 
Hei, er det noen som har erfaring med Rolex på non Schengen område på Schiphol?
Var innom før helgen og de hadde en Yacht-Master med blå skive og tilgjengelig med en liten rabatt.
 
Vet ikke om denne er delt før.
ca. 7.min ut i episoden. Ung herremann som har gått på grønt uten å ha betalt MVA på sin flunkende nye klokken fra Sveits.

discovery.png
 
  • Liker
Reaksjoner: larsbaju
Vet ikke om denne er delt før.
ca. 7.min ut i episoden. Ung herremann som har gått på grønt uten å ha betalt MVA på sin flunkende nye klokken fra Sveits.

Når du spiller dum i tullen med din gule OP og tollbetjenten som beslaglegger den forteller at han har en Black Bay 58 og en Seamaster, kvalifiserer det til at man kan gå på Klokkeriet og takke for en hyggelig klokkeprat?