Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Denne er vel innafor? En eller annen har fått en sub i firmagave, bryr seg ikke om klokken og vil selge den videre?

Joda. Det er nok mer enn nok innafor.
Husker jeg rett er denne klokken luftet mange ganger tidligere. Ellers så er det mange hos Schlumberger som skal kvitte seg med sin inngraverte Submariner.
 
De satser nok på økt turisme! :rolleyes:

Apropos turisme og Sveits. Sist jeg var i Sveits traff jeg på en romfarer.
00F5DEEC-56A8-4E7F-999D-9E374CC895AE.jpeg
 
For en del år siden var det omtrent bare Daytona som var vanskelig å få tak i hos AD, og det var viden kjent at Rolex selv holdt igjen produksjonen av dem.

På 80/90-tallet var det tilgangen til El Primero verket som begrenset produksjonen av Daytona, på begynnelsen av 2000-tallet fikk Rolex sitt eget verk og økte produksjonen av Daytona betraktelig men hadde likevel først vanskeligheter med kapasitet og kompetanse på kronograflinjen og måtte leie inn hjelp fra Dubois-Depraz. Jeg leser mye merkelig om hva folk på nettet tenker rundt produksjonskapasitet til de sveitsiske gigantene. Det er manko på kvalifisert arbeidskraft og den arbeidskraften som må importeres fra andre europeiske land har ikke råd til å etablere seg i Sveits ( jeg kommer selv fra en region som historisk sett har skaffet arbeidskraft til Genève området). Å øke produksjonen betyr at Rolex etablerer et langsiktig utdanningsprogram, integrerer arbeidskraften, satser tungt på maskinparken og muligens eiendomsmassen: det er tunge investeringer ( irreversible) og et tungt sosialt ansvar. Etterspørselen etter Rolex ur regnes som kunstig høy når resten av industrien ikke er så frisk og økt tilbud vil kunne resultere i fallende etterspørsel. Hvorfor skal en sunn modell risikere å fremprovosere en ny krise?
 
Ny praksis?
Noen dager før jul fikk en venn av meg telefon fra Bjerke i KJ om at GMT-master II'en hans var ankommet. Endelig skulle han få sin etterlengtede Batman. Spesielt Jubileelenken gledet han seg mye til.....
Etter tilpasning og betaling ble klokken overlevert uten bezel beskytter og uten ytre (hvit) pappeske! Dette var ny praksis for bl.a. redusere videresalg! Latterlig, IMHO!
Noen med tilsvarende erfaringer?

Vis vedlegg 175781

Disse retningslinjene kom fra Rolex alerede i 2018

FC89316B-47C1-4148-92E2-E446D6FA49B9.png
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368
Disse retningslinjene kom fra Rolex alerede i 2018

Vis vedlegg 175988

Ny praksis?
Noen dager før jul fikk en venn av meg telefon fra Bjerke i KJ om at GMT-master II'en hans var ankommet. Endelig skulle han få sin etterlengtede Batman. Spesielt Jubileelenken gledet han seg mye til.....
Etter tilpasning og betaling ble klokken overlevert uten bezel beskytter og uten ytre (hvit) pappeske! Dette var ny praksis for bl.a. redusere videresalg! Latterlig, IMHO!
Noen med tilsvarende erfaringer?

Vis vedlegg 175781

Ja, det er praksis hos Bjerke, men jeg syns det er en vel streng tolkning av brevet det henvises til. Jeg klarer ikke å lese verken bezelbeskytter eller ytterpapp i ordene "Tape and protective stickers...".

Selv argumenterte jeg for at bezelbeskytterne har en funksjon iom at jeg har flere klokker i sirk og fikk dem utlevert. For ytterpapp argumenterte jeg med uvisse reaksjoner dersom OCD-en ble for tøft utfordret, og fikk også disse utlevert.

For øvrig var klokkene (nesten) ribbet for plast, og det syns jeg er helt ok praksis ref gråmarkedsattraktivitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368
Brevet det referes til er fra Rolex USA og henvender seg til Rolex Jewelers (AD) i USA
Slik jeg forstår det, USA har vel i alle år kjørt en helt annen praksis enn Europa ?
 
Mye bedre trekk fra Rolex enn å skru opp produksjonen. Får håpe de har baller til å skru ned prisene igjen når/om det kommer en korreksjon. Fuck invistorer.

Markedsøkonomi 101 dette her. Skru opp prisen og gråmarkedet skrur opp prisen, øk produksjonen og gråmarkedet begynner å underby hverandre. Rolex tenker her selvfølgelig på fortjenesten sin, og bryr seg nada om at kundene ikke får.

JLC og lignende merker framstår som rene røverkjøp nå, synd at JLC tryna så grundig med polaris.
 
Markedsøkonomi 101 dette her. Skru opp prisen og gråmarkedet skrur opp prisen, øk produksjonen og gråmarkedet begynner å underby hverandre. Rolex tenker her selvfølgelig på fortjenesten sin, og bryr seg nada om at kundene ikke får.

JLC og lignende merker framstår som rene røverkjøp nå, synd at JLC tryna så grundig med polaris.

JLC Polaris er riktig så fine klokker synes jeg!
 
Nesten som man skulle tro at Rolex er klokkeverdens Tesla:eek:

"Tesla-folk" og "Rolex-folk".

"Bilinteresserte" og "klokkeinteresserte".

Når det er sagt så mener jeg ikke at hverken Tesla og Rolex er noe dritt – bare at begge deler tilrekker seg mange fullstendig uinteressante mennesker, som utøver en form for interessedyrking jeg (og sannsynligvis de fleste på Tidssonen – også de som har Rolex som fokusområde) har null interesse av ;)
 
Stereotyper synes ofte å reflektere ganske godt. En gjenganger jeg har lagt merke til i kommentarfelt og fora ikke knyttet til klokker er at Rolex og eierne er harry. Er dette noe som henger igjen fra tidligere tider?
 
  • Haha
Reaksjoner: Mr.Erling