Rolexcafé – løst og fast om Rolex

15.000 i prisøkning på klokker man ikke får kjøpt, synes jeg er et akademisk problem.

Klart man får tak i de. 110 000 blanke kronasjer for sliten gammel subc date er jo rene kuppet! Leste i kommentarfeltet til E24 at ingenting slår Rolex på kvalitet og presisjon, så da er jo 110k bare småpenger!
 
  • Haha
Reaksjoner: Trifide og Jon Henrik
Det er spesielt og se hvordan markedet aldri mettes av Rolex. Hvor enn jeg snur meg så føler jeg at jeg ser en Rolex. I kantinen, lekeland, skibakken osv osv. Markedet flyter jo over av Rolex! Det er i skrivende stund 76000 Rolex annonser på Chrono.

Fantastiske ur som er robuste, presise og har en unik standing, men er de verdt de spinnville prisene? Det må da være kulere og rocke feks JLC Deep sea til 3/4 av prisen av en brukt Sub.

Det som dog er positivt med all denne klokke «interessen» er at folk nok dreies over på andre merker over tid og at mekaniske klokker vil bestå langt inn i fremtiden.
 
Det er spesielt og se hvordan markedet aldri mettes av Rolex. Hvor enn jeg snur meg så føler jeg at jeg ser en Rolex. I kantinen, lekeland, skibakken osv osv. Markedet flyter jo over av Rolex! Det er i skrivende stund 76000 Rolex annonser på Chrono.

Fantastiske ur som er robuste, presise og har en unik standing, men er de verdt de spinnville prisene? Det må da være kulere og rocke feks JLC Deep sea til 3/4 av prisen av en brukt Sub.

Det som dog er positivt med all denne klokke «interessen» er at folk nok dreies over på andre merker over tid og at mekaniske klokker vil bestå langt inn i fremtiden.

JCB har noen tanker om klokkeindustrien og spesielt om Rolex. Se fra 10:05
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: heimert
Det er spesielt og se hvordan markedet aldri mettes av Rolex. Hvor enn jeg snur meg så føler jeg at jeg ser en Rolex. I kantinen, lekeland, skibakken osv osv. Markedet flyter jo over av Rolex! Det er i skrivende stund 76000 Rolex annonser på Chrono.

Fantastiske ur som er robuste, presise og har en unik standing, men er de verdt de spinnville prisene? Det må da være kulere og rocke feks JLC Deep sea til 3/4 av prisen av en brukt Sub.

Det som dog er positivt med all denne klokke «interessen» er at folk nok dreies over på andre merker over tid og at mekaniske klokker vil bestå langt inn i fremtiden.
image.jpg
 
Heisann, noen som har satt gummi-rem på en datejust som kom på croco-rem fra fabrikk? Er det evt en vanlig rubber B 20mm?
 
Stereotyper synes ofte å reflektere ganske godt. En gjenganger jeg har lagt merke til i kommentarfelt og fora ikke knyttet til klokker er at Rolex og eierne er harry. Er dette noe som henger igjen fra tidligere tider?

Jeg får inntrykk av at du håper at jeg skal skrive "ja". Flashy krom/gull og spreke farger.
 
Søren Klype, .. nå koster ''Bluesy'n'' nkr. 142 500,-
Sist april betalte jeg over disk til urmaker Bjerke nkr. 120 000,-
Alt for mye for denne deilige klokke


1578150905226.png
 
Interessant lesing. Selv originale ur kan bli klassifisert som fake av Rolex SA, dersom uoriginale deler benyttes.
https://www.thefashionlaw.com/home/...into-rolexs-definition-of-a-counterfeit-watch
Mange av oss har vintage klokker som ble til i løpet 50/60/70/80-tallet. Akkurat som biler må deler byttes ut en gang blant. Av og til benyttes uorginale deler enten til glass, urverk eller lenker. Det kan skyldes at det er mer lettvint, mer kostnadseffektivt eller kanskje mer naturlig at originale deler ikke er lette å oppdrive. Man kan ikke forvente å ha såpass gamle klokker som fortsatt er 100 % originale. De færreste er det. Det er alltid en eller flere ting som er byttet ut med årenes løp.

Å likestille dem med noe du får for 50 euro i Tenerife er tull.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni og netrom71
Ultimately, the court held that because “the bezel on a Rolex watch is a necessary and integral part of the watch and serves a water-proofing function,”
Denne er ganske drøy! Man kan vel lett argumentere for at dekk og felger er en ganske vesentlig del av en bil også? Så om jeg monterer uoriginale felger på Mercedesen, er den ikke lenger en Mercedes, og de kan nekte meg fremtidig service? Det skulle tatt seg ut...

Dette sier vel litt om særheter i klokke/motebransjen, og hvordan enkelte av produsentene tar seg til rette.
Gråmarkedet for deler oppstår i utgangspunktet ofte fordi produsenten selv struper tilgangen, og dermed effektivt hindrer all form for konkurranse, og opprettholder monopol på service og pris i ettermarkedet.

Disclaimer; alle mine klokker er 100% originale, og jeg foretrekker dem slik. Men det er mine klokker. Så det skal selvfølgelig være mitt eget valg, og ikke produsentens.
 
I kampen mot falske merkevarer blir det selvsagt noen små ubekvemmeligehter som jeg helt fint kan leve med.
Jeg foretrekker heller rigide produsenter og strenge autoriserte forhandlere enn et marked oversvømt av fakes.
 
Ny praksis?
Noen dager før jul fikk en venn av meg telefon fra Bjerke i KJ om at GMT-master II'en hans var ankommet. Endelig skulle han få sin etterlengtede Batman. Spesielt Jubileelenken gledet han seg mye til.....
Etter tilpasning og betaling ble klokken overlevert uten bezel beskytter og uten ytre (hvit) pappeske! Dette var ny praksis for bl.a. redusere videresalg! Latterlig, IMHO!
Noen med tilsvarende erfaringer?

Vis vedlegg 175781
Samme opplevelse i forhold til ytre hvit eske, men tenkte ikke over det før senere.
 
I kampen mot falske merkevarer blir det selvsagt noen små ubekvemmeligehter som jeg helt fint kan leve med.
Jeg foretrekker heller rigide produsenter og strenge autoriserte forhandlere enn et marked oversvømt av fakes.
Støtter absolutt kampen mot fakes.
Men jeg sliter litt med å se sammenhengen mellom hvordan montering av f.eks. en ettermarkedsbezel på et mitt eget ellers helt originale brukte ur, er med på å bekjempe fakes f.eks. på stranda i Grandca (som vel egentlig er det reelle problemet her). Men det er meg.
 
Jo færre falske deler som kjøpes, jo mindre økonomisk gunstig blir det å produsere dem.
Og jo dyrere delene blir jo færre fakes vil bli produsert og oversvømme markedet.
Så lenge det er en etterspørsel vil produsentene av disse delene tilstrebe seg å lage deler som er nærmest identiske med originale.
Ikke spesielt vanskelig dette. Men det er meg...

Edit; Å kalle en del for "ettermarked" endrer ikke det faktum at det blir en eufemisme for en vulgær fake.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Edzilla
Jo færre falske deler som kjøpes, jo mindre økonomisk gunstig blir det å produsere dem.
Og jo dyrere delene blir jo færre fakes vil bli produsert og oversvømme markedet.
Så lenge det er en etterspørsel vil produsentene av disse delene tilstrebe seg å lage deler som er nærmest identiske med originale.
Ikke spesielt vanskelig dette. Men det er meg...

Edit; Å kalle en del for "ettermarked" endrer ikke det faktum at det blir en eufemisme for en vulgær fake.
Å karakterisere noen som av ulike årsaker kanskje velger å modifisere klokken sin en liten smule som "vulgære fake" (aka kinakopier på stranda) er i beste fall rimelig sort/hvitt for å si det mildt. Og hvor går grensen? En uoriginal reim, så kan man bare kaste klokken i søpla? Dette går på smak og behag, og er egentlig en franken diskusjon. Vi to er i utgangspunktet begge enige at hverken franken eller fake er greit, og ville aldri kjøpt det selv. Men det gir meg ingen automatisk rett til å forby alle andre å utføre enkle modifikasjoner på sine egne ur.

De som lager komplette falske ur, kjøper vel neppe del for del på internett, men produserer dem fortrinnsvis selv. Mange av enkeltdelene som selges koster langt mere enn komplette fakes, så det høres ut som svært dårlig butikk dersom samme deler skulle benyttes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto og Genta
Dette betyr vel at dersom man setter på en annen bezelinsert enn den klokka ble levert med, så er det galt? F.eks. bytte mellom Coke og Pepsi, selv om begge er originale fra Rolex?