Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Er det egentlig det? Submariner er vel klokkenes svar på Mercedes Geländewagen. Laget for å tåle "alt", men tas knapt utenfor vestkanten.

Ja. Submariner blir framleis kjøpt av arbeideren eller mellomlederen som må knuse sparegrisen for å få råd til en , og som er opptatt av gjensalgsverdi og den slags. Den som går inn i butikken og smeller 200k i disken for en gull dd gir blanke f i slikt då det er berre småpenger anyway ;)
 

Ja apropos 1978 hos Bjerke;
42CB28B0-B825-4C6F-8F89-148F1EA2880F.jpeg
 
Nja. Man har ikke opparbeidet mye kapital ved å ikke være bevisst på verdier...;)

Sjølvsagt , derfor prutinga alltid foregår i handelsprosessen og ikkje shopping etter rabatter ;) . Submariner er framleis en workingmans klokke , relativt rimelig sådan sjølv om den også har lagt på seg litt over åra ig ikkje helt fulgt lønnsveksten.
 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157547086

« jeg har aldri gjort noe med klokken før i 2017. Da ble det tatt full service hos urmaker Lian ( Rolex) i Trondheim, med servicekort og kvittering. Ingenting ble skiftet, og den ble ikke polert» : javel.

Her er det sikkert 100 tegn på at noe skurrer, men det første jeg legger merke til er:
- servicebezel?
- serviceskive?
- servicevisere?
- feil endeledd? Ser flere 1680'er fra 79 kommer med 593 endeledd.
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra og lobergen
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157547086

« jeg har aldri gjort noe med klokken før i 2017. Da ble det tatt full service hos urmaker Lian ( Rolex) i Trondheim, med servicekort og kvittering. Ingenting ble skiftet, og den ble ikke polert» : javel. :rolleyes:

Tipper det er korrekt og at selger har vært nøye med å beskrive sin rolle i klokkens historie:

"Aldri vært på armen i mitt eie, og jeg har aldri gjort noe med klokken før i 2017. Da ble det tatt full service hos urmaker Lian ( Rolex) i Trondheim, med servicekort og kvittering. Ingenting ble skiftet, og den ble ikke polert."



At skive, bezel, datohjul (?) og trolig visere er skiftet tidligere er selvsagt. Kjip annonsetekst. Mine uskrevne notater tilsier at klokker med disse delene skiftet faller ca 50' i verdi. Og at han ikke klarer å lure markedet. Hvis kassa er legit og den er lite brukt så er det jo en pen 1680, men ikke til en høy verdi eller en klokke som jeg syns er interessant.



100' er IMO mer fornuftig enn 135'.
 
Eg har ein case: har kjøpt ein smud 16600. Alt er på stell, utenom bezel. I sommer fekk klokka ny bezel og insert (heile assy’en) hos Bjerke og den fungerer sjølvsagt utmerket, men eg ønsker å bruke den originale med tritiumperla. Original bezel og insert medfølgte, men den sitter laust på klokka. Den klikker på, og fungerer som den skal under rotasjon, men den sitter såpass laust at eg kan ta den av med bare hendene. Greit nok, kan bezelen være utslitt? Kva er problemet tenker du no, kvifor ikkje bare ta gammel insert på ny bezel? Jo, fordi gammel insert sitter løst i ny bezel, så løst at den kan roteres inni bezelen. Til min store overraskelse sitter den tight og fint i gammel bezel..Kan nokon utdjupe litt her? Er eldre og nye inserts og bezels forskjellige dimensjonar? o_O
 
Bezelringen kan krympes med et spesiellt verktøy. Urmakere som server Rolex har som regel dette.
Vet at Klaus-Olaf Heier i Enebakk har..