Rolexcafé – løst og fast om Rolex

170561
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkoman1
Kvifor vert ikkje denne solgt?

 
Kvifor vert ikkje denne solgt?

Fordi at 5513 med hvitt gull markører ikke er så mye mer spennende enn en 14060, og de får du komplette og super stand til mye (!) lavere pris.

Klokka ser meget pen ut, men IMO vil jeg heller ha min slitte med matt skive til den prisen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Kvifor vert ikkje denne solgt?

Som det meste annet som ikke blir solgt - prisen er for høy.
5513 med white-gold markører starter fra ca 75k på chrono24. Da blir 120k litt vel drøyt. Dette er også, som nevnt over basert på skiven, der 5513 med matt skive (uten hvitt gull markører) er mer attraktivt (de starter å rundt 100k på chrono24). :)
Men 5513 har i motsetning til 14060 pleksiglass, så et fint eksemplar til rett pris vil fortsatt være en fin klokke i grenseland mellom vintage/moderne. Men i takt med de mer attraktive modellene som stadig øker i pris, vil også denne øke. Men som all annen "investering" gjelder det å kjøpe til markedsverdi eller lavere. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Rolex-vintage markedet er ekstremt lite i Norge og det meste blir noe tyngre å selge som en konsekvens men denne 5513 er et spesielt objekt selv på et internasjonalt perspektiv: det finnes ikke så mange av de sene 5513 ( med WG skive opprinnelig), det er få med en skive som har denne spesielle patina og ytterst få i en så flott stand. De fleste av oss tenker ofte på hvor mye de kan få igjen på kort sikt og det er klart at det ikke ser ut til å være noen som er villig til å betale 120K for denne her og nå men om jeg var etter en 5513 ( med den matte skiven eller med WG) og hadde 120K ville jeg spurt meg om hvor sannsynlig det er å finne en til i den stand.
Jeg går gjerne for eksemplarer som har levd litt og kanskje har noen servicedeler hvis det er estetisk og til riktig pris men innser at det er 3 regler når det gjelder pris: condition, condition, condition.
 
Og så har du denne, da. Relumet og veldig avvik på patina mot visere - «feil» lenke, krone og bezelinsert, altså nyere årgang.
Men likevel - ok pris og sikker mulig å oppdrive mer tidsriktige deler. Om det er viktig.
Hva er et bra kjøp i dag?
C924D7BC-2250-4369-8CA7-323857E19596.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Noen spekulasjoner rundt hva Rolex kan finne på å lansere ved neste års Baselmesse:

Først og fremst tipper jeg det kommer flere skiver til nye Datejust og Day-Date i 36mm. Akkurat dette er vel ganske "bankers".

Jeg vil også tippe at det kommer noen nye skiver til OP-serien. Kanskje til og med en ny kasse til OP 36? Slik jeg forstår det, så bruker OP36 den samme kassen som den gamle (nå utgåtte) DJ36, hvor eneste forskjell var finishen på lugsene. Nå som DJ36 har fått ny og slankere kasse, så gir det god mening at OP36 skifter over til samme "blueprint" den også.

OP36 selger heller ikke fryktelig godt i den nåværende konfigurasjonen, virker det som. Den trenger litt kjærlighet.

Ellers er det mye som tyder på at 2020 blir året hvor Submariner får det nye urverket, og med ny referanse kommer det sannsynligvis også små forandringer i designet. Maxi-kassen har eksistert i mange år nå, og tiden begynner å bli moden for neste kapittel.

Mine ønsker og håp for neste generasjon Sub er: litt slankere lugs, slankere crown guards og en matt keramisk insert. Fremdeles 40mm og proporsjoner et sted mellom 14060/16610 og 114060/116610.

Har dere noen tanker?
 
Redigert:
Fint med ny sub, i en virtuell verden. Rolex trenger ikke å presentere noe nytt for min del, de blir kun å få på skjerm i www

Så sant. Ulempen med å lansere en ny Submariner i dagens klima er at hypen vil gå fullstendig amok, og den vil bli tilnærmet umulig å få tak i. Som om det ikke var vanskelig nok allerede.

Litt kinkig situasjon for Rolex, egentlig. En hver nyhet i sportserien vil bare øke den allerede store frustrasjonen folk har med dem, med umulige ventelister og voldsomme gråmarkedpriser.
 
Redigert:
216570.
Startet med å trekke opp max og brukt den kver dag siden i det som må være en særdeles stillesittende jobb. Er ikkje på når en sover (ca9t pr døgn)
En dag uten bruk helt på slutten.( 29.11).

Screenshot_20191205-183906.png
 
Jeg forstår jo bakgrunnen for prisøkningen, samtidig, så er det unektelig en utvikling hvor Rolex begynner å koste langt mer enn det smaker. Én ting er mellomledd som selger i gråmarked, men at det nå vil ligge på snaue 100 000 for Datejust og GMT er jo absurd.
 
Jeg forstår jo bakgrunnen for prisøkningen, samtidig, så er det unektelig en utvikling hvor Rolex begynner å koste langt mer enn det smaker. Én ting er mellomledd som selger i gråmarked, men at det nå vil ligge på snaue 100 000 for Datejust og GMT er jo absurd.
Uenig. Syns Rolex har vært rimelig en stund. IMO skal det være en prioritet å kunne kjøpe en Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Uenig. Syns Rolex har vært rimelig en stund. IMO skal det være en prioritet å kunne kjøpe en Rolex.

Interessant tanke. Tenker du at det skal større eksklusivitet knyttet til Rolex? Eller først og fremst at ikke «allmuen» skal kunne ta seg råd?
 
Jeg er strengt tatt kun overrasket over at det har tatt så lang tid før de knaller til med prisøkning. Gitt at informasjonen stemmer da..
 
Interessant tanke. Tenker du at det skal større eksklusivitet knyttet til Rolex? Eller først og fremst at ikke «allmuen» skal kunne ta seg råd?
Rolex til folket! Neida. Tenker at uansett økonomi så skal en Rolex henge høyt. Og gjerne så høyt at det kniper litt å kjøpe mer enn en stk Rolex for de fleste. Tilgjengelighet begrenser, men skulle gjerne sett at eksklusivitet begrenset istedenfor. Gøy å spare til noe stort som nesten er utenfor rekkevidde og føle at det er galskap når kortet endelig trekkes. Hvor den grensa skal gå er umulig å si og høyst ulik for Røkke og meg, men at prisene øker syns jeg er greit.
 
Rolex til folket! Neida. Tenker at uansett økonomi så skal en Rolex henge høyt. Og gjerne så høyt at det kniper litt å kjøpe mer enn en stk Rolex for de fleste. Tilgjengelighet begrenser, men skulle gjerne sett at eksklusivitet begrenset istedenfor. Gøy å spare til noe stort som nesten er utenfor rekkevidde og føle at det er galskap når kortet endelig trekkes. Hvor den grensa skal gå er umulig å si og høyst ulik for Røkke og meg, men at prisene øker syns jeg er greit.

Hvorfor skal en Rolex absolutt henge høyt? De av edelt metall kan jeg forstå, men hvorfor skal stålmodellene være så forferdelig mye dyrere enn tilsvarende eller objektivt bedre ur fra andre produsenter? Jeg skjønner at merkevaren som stiller seg i linje med de store, Coca-Cola, McDonalds, Adidas etc krever et premium. Jeg synes dog at prisnivået allerede reflekterer det premiumet. Rolex leverer for det meste ur som objektivt sett må sies å være forholdsvis utdaterte, selv innen det nisjesegmentet som mekaniske ur egentlig er. Man får ur som er teknisk overlegne fra anerkjente produsenter til en vesentlig lavere pris slik det er. Eneste grunn til at folk betaler i bøtter og spann over veiledende pris for brukte ur er fordi det står noen klar til å betale i bøtter og spann for et brukt ur, fordi det står noen andre klar til å betale i bøtter og spann for et brukt ur....

Jeg liker Rolex, misforstå meg rett, men jeg synes hele Rolex markedet har blitt helt tullete. Om SS modellene følger samme halveis bekreftede prisøkning på ~20% sitter vi snart og ser på brukte stålsuber til 120k på finn.
Da ser jeg meg mye heller til andre merker som gir mer for pengene, noe som er synd da jeg liker både sub, dj og explorer 1 godt, men det får være grenser...