Rolex ufrivillig polert på service

Q: ........If a case lug was damaged and then over-polished of at list 0.5+mm until it was thinner than the other lug: would it be possible to rebuild the thickness of the lug with laser welding and then with a polishing, get the case form back like it was originally?

A: Yes we do do that kind of work but take a bit of time. Cost is USd1350. But Rolex cases have different lug widths between left and right though.


Cheers

Michael
 
Q: ........If a case lug was damaged and then over-polished of at list 0.5+mm until it was thinner than the other lug: would it be possible to rebuild the thickness of the lug with laser welding and then with a polishing, get the case form back like it was originally?

A: Yes we do do that kind of work but take a bit of time. Cost is USd1350. But Rolex cases have different lug widths between left and right though.


Cheers

Michael

@Timekeeper
giphy.gif
 
Ouch! Hørte ikke med Michael young..
Skulle vært spennede å se hvor bra det ble ifht poriøsiteter og misfarging, for jeg vet jo at man kan få det til. Spørsmålet er jo hvor bra. Utifra bildet på Daytona Bezel, så var det jo ganske synlig. Jeg håper (og tror) det er mulig å se med lupe. Ellers er det jo ingentling å stole på lenger..
takke seg til komplette sett med orginal kvittering og kjent historie da.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Måtte bare spør M. Young for å avslutte spekuleringene...

Q: ....Are they any chance or possibility of discoloration or porosity into the added layers of welding ?
In any case, it could slightly show even after polishing.

A: ....That is exactly what happens to repairs in some cases and makes it tricky to rectify when issues arise.
We do use a neutral gas during the laser weld. But when we deliver we make sure there is close to no porosity on the case.

Have a great day!

Cheers


Michael Young
Co-Founder

www.classicwatchrepair.com

Jeg må bare si at Michael Young var veldig rask, nøye og ærlig på svarene.
Ikke alt kom frem på TS men jeg tok delene som var mest relevante for dere.
Svarene kom innen 8 timer etter hver mail (han er i Hong-Kong) og jeg tror at alt er klar og tydelig for alle nå, spesielt for trådstarteren som kanskje fikk seg noe å tenke på.

ipman.gif
 
Tror nesten ikke det jeg leser her!
Vi snakker her om et smykke som har blitt ødelagt etter å ha blitt innlevert hos ærverdige Bjerke. Så krever de 8K etter å ha ødelagt uret! Den ødelagte urkassen vil irritere deg så lenge du eier uret.
- I min verden er saken opplagt. Jeg hadde bedt om et møte med Halvor Bjerke og forklart saken. Videre ville jeg krevd et nytt ur kostnadsfritt, med beskjed om at saken forfølges rettslig om ikke kravet innfris. Samtidig ville jeg gjort oppmerksom på den negative omtalen dette vil medføre på ulike forum og nettsteder. Alt i en hyggelig og ikke truende tone, om mulig.
Har selv en identisk Sub som snart skal inn på service, men jeg har en viss anelse om hvor den IKKE skal innleveres....
 
Tror nesten ikke det jeg leser her!
Vi snakker her om et smykke som har blitt ødelagt etter å ha blitt innlevert hos ærverdige Bjerke. Så krever de 8K etter å ha ødelagt uret! Den ødelagte urkassen vil irritere deg så lenge du eier uret.
- I min verden er saken opplagt. Jeg hadde bedt om et møte med Halvor Bjerke og forklart saken. Videre ville jeg krevd et nytt ur kostnadsfritt, med beskjed om at saken forfølges rettslig om ikke kravet innfris. Samtidig ville jeg gjort oppmerksom på den negative omtalen dette vil medføre på ulike forum og nettsteder. Alt i en hyggelig og ikke truende tone, om mulig.
Har selv en identisk Sub som snart skal inn på service, men jeg har en viss anelse om hvor den IKKE skal innleveres....

Helt ærlig tror jeg ikke at han kan kreve eller få til et helt nytt ur.
Men han kanskje kan bli foreslått en ny kasse fra Rolex som Bjerke burde betale eller Bjerke kan få den betalt av de som har gjort den -dritt- jobben...Da blir det uansett Bjerke sitt problem.
Spørs om hvis eieren vil ha en kasse som ikke tilhører selv klokken eller hvis han foretrekker en reparasjon som Mr Young gjør (betalt av Bjerke) for å bevare kassen sin.
 
Det er hevet over enhver tvil at kassen er påført skader etter at den ble innlevert til service. Skadevolder kan som kjent velge å utbedre feilen fremfor omlevering (ny vare). Enden på visa blir fort at feilen rettes i form av en ny kasse. Som kunde ville jeg ikke vært tilfreds med dette, ettersom kassen ikke tilhører resten av uret, og jeg er derfor usikker på om jeg ville godtatt en ny kasse. Men et kompromiss, der begge strekker seg er vel det man kaller en minnelig løsning - Så gjenstår det å se hva Bjerke velger å gjøre med en skadelidende kunde, og hvordan dette påvirker deres rykte og renommé.
 
Bjerke burde definitivt lagt seg flate og vært på tilbudsiden med en ny klokke og tilbakebetaling av servicekostnaden på 8000kr. Dette ville skapt mye goodwill og respekt i miljøet, og denne traurige situasjonen ville forsvunnet ut av verden uten at ryktet til Bjerke tok skade - heller tvert imot!

Dette er lengden de burde strukket seg om de ønsket å yte spesielt god service og bevare et godt rykte i et særdeles kresent (klokke)miljø. Men det er nok en god del lengre enn de juridisk sett er nødt til, ja. Og akkurat dette kan være en av de mindre positive sidene ved å bli en så stor aktør i markedet at et par negative historier ikke gir nevneverdige riper i lakken. Men, nå skal jeg passe på å ikke konkludere for tidlig heller. Det er jo godt mulig at Bjerke ordner opp til gullmedalje her. La oss håpe de finner en løsning som trådstarter blir fornøyd med!

Apropos dette med å strekke seg lengre enn man trenger for kunden. Jeg leste nettopp en historie hvor DavidSW, en av de mest legendariske re-sellerne med et nesten ubegripelig perfekt omdømme etter over 10 år i bransjen og tusenvis av salg, ordnet opp for en kunde på en ekstremt god måte.

Kunden hadde kjøpt en brukt GMT-master fra ham som var 1,5 år gammel ved kjøpstidspunktet. Forrige eier hadde på et tidspunkt tatt av bezelen for å få kassen polert, noe Rolex oppdaget under sin inspeksjon av klokken etter den ble sendt inn til service av den nye eieren et års tid etter kjøpet fra David. De skulle rette opp at bezelen ikke var perfekt sentrert, og anbefalte samtidig en total overhaling av urverket.

I den originale annonsen til DavidSW fremgikk det i sin tid at Rolex sin 5-års garanti var intakt. Rolex var altså ikke enig i dette, da det var gjort arbeid på den av en tredjepart, og det var nok vedkommende sin skyld at bezelen var satt på et hårstrå skjevt. Ett og et halvt år etter salget stiller han seg altså bak klokken og løftet i den originale annonsen, og betaler hele servicekostnaden på 1,100AUD. En service som nok bare var en "money grab" fra Rolex ettersom urverket ikke var mer tre år gammelt på dette tidspunktet. De skulle jo tross alt bare rette opp bezelen.

Har selv kjøpt fra DavidSW to ganger - en Explorer 2 i 2012, og en helt ny Explorer for et par uker siden. Jeg kan godt forstå hvorfor han har et perfekt omdømme. Han strekker seg lengre enn de fleste ADer for at du skal forbli fornøyd med kjøpet. God service og en mentalitet som sier at bare én misfornøyd kunde er én for mye, vil alltid betale seg i lengden.
 
Redigert:
Trenger Bjerke godt rykte? For meg som står på siden av hele flippebransjen virker det som om Bjerke har klart det samme Rolex. Å bli et behov i seg selv.

Scroll nedover salgsannonser her og andre steder og det virker som om det er viktigere å presisere at det er kjøpt på Bjerke enn hva som faktisk selges.
 
Hel enig med deg her @Kohe321
Vi har jo også hørt bare en side av situasjonen.
Måtte begge parter bli fornøyd og at tråden drukner bort, urmaker butikken har fått veldig mye tyn nå..
 
Trenger Bjerke godt rykte? For meg som står på siden av hele flippebransjen virker det som om Bjerke har klart det samme Rolex. Å bli et behov i seg selv.

Scroll nedover salgsannonser her og andre steder og det virker som om det er viktigere å presisere at det er kjøpt på Bjerke enn hva som faktisk selges.

Ja som du sier...
Problemet er at for mange sender klokke sin til Bjerke fordi de forventer top-service og der kommer vi til det jeg sa tidligere: "Er Bjerke blitt for stor for seg selv?"
Det ser sånn ut.
Fordi i sted å si at de ikke kan ta service på klokkene, sender de overskuddet helt til Sveits for å få disse ultrapolert à la Mr Miyagi.
wax.gif


Det jeg misliker mest er at etter at klokken ble polert -mot eirens tillatelse- og endte med en horn betydelig tynnere enn den andre, har ikke Bjerke reagert på noen andre måte enn å fakturere full guffe som ingenting galt hadde skjedd.
Det var frekk, grådig og ikke til hensyn av kunden.
Da, ja, Bjerke er blitt for stor for seg selv og på alle måter.
 
Med så mange klokker Bjerke håndterer hvert år, tenker jeg det skal litt til at det ikke skjer noe sånt en sjelden gang - og gjerne uten at de har vært oppmerksomme. Og vi vet ikke ennå hvordan denne historien endte. Jeg har veldig vanskelig å tro - ut fra egen erfaring med Bjerke - at de ikke rydder opp i dette på en eller annen måte. Eller at Rolex selv tar ansvar.
Krysser fingrene for et utfall OP kan leve godt med :)
 
Med så mange klokker Bjerke håndterer hvert år, tenker jeg det skal litt til at det ikke skjer noe sånt en sjelden gang - og gjerne uten at de har vært oppmerksomme. Og vi vet ikke ennå hvordan denne historien endte. Jeg har veldig vanskelig å tro - ut fra egen erfaring med Bjerke - at de ikke rydder opp i dette på en eller annen måte. Eller at Rolex selv tar ansvar.
Krysser fingrene for et utfall OP kan leve godt med :)

Skulle servicen bli gjort av en tredjepart, burde en butikk sjekke at alt er i orden før klokken skulle bli levert til kunden.
Spesielt hvis fra starten av, butikken står selv for å utføre servicen.
Og at kassen ble polert, mot kunden sin vilje, og at hornen er tynnere enn den andre var og er tydelig nok.
For meg betyr det at Bjerke sitt ansvar ble plutselig borte når de skulle få betaling.

Nå skal jeg si det klart og tydelig: nok om å gi unnskyldninger til folk som gir fullstendig faen om at kundene får klokkene sine tilbake med kødd.
Å pynte sannheten fordi "det ikke er pent å si noe dårlig om folk" er bare som å parfymere en hundedritt.
Bjerke butikken visste om alt og de ga faen: de kom ikke med noen løsning og de tok pengene.
Gjort er gjort.
 
  • Liker
Reaksjoner: oRamberg
Skulle servicen bli gjort av en tredjepart, burde en butikk sjekke at alt er i orden før klokken skulle bli levert til kunden.
Spesielt hvis fra starten av, butikken står selv for å utføre servicen.
Og at kassen ble polert, mot kunden sin vilje, og at hornen er tynnere enn den andre var og er tydelig nok.
For meg betyr det at Bjerke sitt ansvar ble plutselig borte når de skulle få betaling.

Nå skal jeg si det klart og tydelig: nok om å gi unnskyldninger til folk som gir fullstendig faen om at kundene får klokkene sine tilbake med kødd.
Å pynte sannheten fordi "det ikke er pent å si noe dårlig om folk" er bare som å parfymere en hundedritt.
Bjerke butikken visste om alt og de ga faen: de kom ikke med noen løsning og de tok pengene.
Gjort er gjort.
ok
 
PM sendt til trådstarter med en vennlig oppfordring om å oppdatere tråden med eventuelle nyheter ved anledning. Han får forhåpentligvis en mailvarsel fra meldingen slik at han ikke trenger å være innlogget for å se den.

Er spent på å høre om han har tatt opp saken med Bjerke igjen. De bør virkelig gjøre en innsats for å rette opp det særdeles negative inntrykket som ble skapt etter de leverte den fra seg med halve lugen borte, forklarte at "flere har kommet tilbake fra Sveits med polering selv om det ikke var spesifisert" (her hadde trådstarter eksplisitt bedt om at det ikke skulle gjøres), og likevel krevde 8000kr for en jobb som 1. ikke var utført etter avtale, og 2. som følge har redusert verdien til klokken kraftig.

Slik situasjonen står nå, med informasjonen vi har tilgjengelig inkl. bildet av lugen, så sitter Bjerke i kraftig minus. Inntil videre.

Tar meg friheten til å rotere bildet til trådstarter slik at den ødelagte symmetrien i kassen blir mer synlig. Det er rett og slett helt latterlig at de mente dette var greit å levere tilbake.

9sRncFx.jpg
 
Redigert:
PM sendt til trådstarter med en vennlig oppfordring om å oppdatere tråden med eventuelle nyheter ved anledning. Han får forhåpentligvis en mailvarsel fra meldingen slik at han ikke trenger å være innlogget for å se den.

Er spent på å høre om han har tatt opp saken med Bjerke igjen. De bør virkelig gjøre en innsats for å rette opp det særdeles negative inntrykket som ble skapt etter de leverte den fra seg med halve lugen borte, forklarte at "flere har kommet tilbake fra Sveits med polering selv om det ikke var spesifisert" (her hadde trådstarter eksplisitt bedt om at det ikke skulle gjøres), og likevel krevde 8000kr for en jobb som 1. ikke var utført etter avtale, og 2. som følge har redusert verdien til klokken kraftig.

Slik situasjonen står nå, med informasjonen vi har tilgjengelig inkl. bildet av lugen, så sitter Bjerke i kraftig minus. Inntil videre.

Tar meg friheten til å rotere bildet til trådstarter slik at den ødelagte symmetrien i kassen blir mer synlig. Det er rett og slett helt latterlig at de mente dette var greit å levere tilbake.

9sRncFx.jpg


"Det er rett og slett helt latterlig at de mente dette var greit å levere tilbake."

+1 og hvor mange ble behandlet på samme måte?

Jeg mistenker at urmakerne i Sveits gjør litt mer enn anbefalt for å vokse fakturaene sine.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Det felles harde dommer her til tross for at kun én part har uttalt seg.
Jeg tipper det det er sider ved saken vi foreløpig ikke kjenner.
Kanskje trådstarter dukker opp med en avklaring. Vi får se....
 
Det felles harde dommer her til tross for at kun én part har uttalt seg.
Jeg tipper det det er sider ved saken vi foreløpig ikke kjenner.
Kanskje trådstarter dukker opp med en avklaring. Vi får se....

Ja...
Egentlig ga han aldri beskjed om å ikke polere klokken sin.
Og Bjerke fikk den polert for fri fordi han er en god kunde.
Når han kom for å få den tilbake, hadde klokken en tynn horn men folk fra Bjerke sa med en gang at han trengte ikke å betale for servicen.
De sa også at han kunne få en ny kasse som plaster på såret.
Men han takket nei til den fordi han er ikke så opptatt av slike detaljer.