Rolex ufrivillig polert på service

I praksis, det er mulig å få klokken til trådstarteren som den var , altså at hornen som ble nedpolert blir så tykk som den andre (eller som den var før).
Der man unngår å får seg en ny kasse med et annet nummer.
Men det blir en del sveisestrenger å sette på og det krever også en person som er en "polering mester" for å få hornen akkurat som den var.
Mulig men ikke lett...

Det er det ingen som gjør. Det blir poriøsiteter og ikke pent. Det er mulig å fylle hakk og riper tilnærmet perfekt, men ikke fylle på bredder og høyder i kassen, desverre. Har hørt med de beste i Italia, Japan og USA. Så når folk hiver ut at lugsa er laserwelded og større blablabla er dette bare synsing. Det som derimot har skjedd siste årene er at poleringen har blitt INSANE mye bedre. Derfor ser gamle kasser nye ut.
 
Forslag til løsning. Be om første tilgj. 116610, og selg klokken i markedet til høyeste bud. Her inne er folk kanskje i overkant dømmende. Klokken er på ingen måte ødelagt og går nok for det samme du gir for en ny. 116610 har jo altfor store lugs orginalt, så man kan trimme litt på resten så blir den perfekt:)
 
Det er det ingen som gjør. Det blir poriøsiteter og ikke pent. Det er mulig å fylle hakk og riper tilnærmet perfekt, men ikke fylle på bredder og høyder i kassen, desverre. Har hørt med de beste i Italia, Japan og USA. Så når folk hiver ut at lugsa er laserwelded og større blablabla er dette bare synsing. Det som derimot har skjedd siste årene er at poleringen har blitt INSANE mye bedre. Derfor ser gamle kasser nye ut.

Da er det mulig å fylle en Xmm tykk fuge på -for eks- et stål rør (316, 6MO etc etc) inkl. titanium med tig sveising og få sveise lagerene UTEN porøsitet (mikro-bobbler) som kan vises på røntgen men INGEN kan få det til med 1mm tilleggs metal på en klokke kasse?o_O
Sveiser man godt nok under beskyttet atmosfære (med en neutral gas), skulle det ikke bli noen porøsitet (som er skapt av oksidering) .

Kanskje en del urmakere burde ta kurs i olje eller annen seriøs industri...
 
Da er det mulig å fylle en Xmm tykk fuge på -for eks- et stål rør (316, 6MO etc etc) inkl. titanium med tig sveising og få sveise lagerene UTEN porøsitet (mikro-bobbler) som kan vises på røntgen men INGEN kan få det til med 1mm tilleggs metal på en klokke kasse?o_O
Sveiser man godt nok under beskyttet atmosfære (med en neutral gas), skulle det ikke bli noen porøsitet (som er skapt av oksidering) .

Kanskje en del urmakere burde ta kurs i olje eller annen seriøs industri...

Start firma da. Da blir du en rik man.
 
Start firma da. Da blir du en rik man.

Først og fremst er jeg ikke sveiser av yrke men man trenger ikke å bli det for å forstå at dine påstander er basert på folk som gidder ikke å komme seg "opp der" i yrket sitt.
Det der er ikke basert på "det er umulig å oppnå" fordi vi liksom ikke har teknologien eller kunnskap for dette.
De liker best å polere ned kassene eller selge nye deler.
Værsågod, de kan bare fortsette...
 
https://www.instagram.com/p/Bl71zmwnJ8J/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=444lmoiz9g00
5F52AED4-992A-4A09-8831-51008CEF93B3.png
 
Imponerende med tanke på hvor stor bit av metallet som mangler i den bezelen. Mon tro om det hadde vært billigere å bytte hele bezelen..

Billigere kan det hende det er. Men poenget er vel å ta vare på det man har, og beholde klokken som original som mulig. Husker @Jon Henrik fikk lasersveiset kassen til en Patek Philippe i platina. Husker jeg rett var det en 5146P som hadde en stygg ding i kassen. Denne ble god som ny etter en tur innom Sveits.
Mulig han kan dele et før og etter-bilde.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord

Rått!
Jeg hadde i tankene at "jo, det er jo mulig, men er det kostnadsmessig forsvarlig?". En ny klokkekasse er jo bare en del som kan byttes. Det blir som å bytte dynamo på en bil; "Det er billigere å bytte hele delen". Tja. Når det gjelder bil kan du få en fabrikkoverhalt del som ville vært din innleverte dynamo reparert. Kanskje det er samme med klokkekassene også?

8
 
Rått!
Jeg hadde i tankene at "jo, det er jo mulig, men er det kostnadsmessig forsvarlig?". En ny klokkekasse er jo bare en del som kan byttes. Det blir som å bytte dynamo på en bil; "Det er billigere å bytte hele delen". Tja. Når det gjelder bil kan du få en fabrikkoverhalt del som ville vært din innleverte dynamo reparert. Kanskje det er samme med klokkekassene også?

8

Å bytte klokkekasse er jo nesten et eksistensialistisk spørsmål :confused:
Ved bytting av mange deler, må man på et eller annet tidspunkt stille seg spørsmålet; På hvilket tidspunkt er det lenger den samme klokken?

Jeg har en Omega der alt er byttet bortsett fra baklokk og kasse. Til og med urverk er byttet ut. Alt som er byttet ut er selvsagt originalt Omega, men det er service deler.
Kan man si at det fortsatt er samme klokken som ble kjøpt første gang i 1967..?

I lys av det forstår jeg godt hvorfor mange går langt i å bevare originale deler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Grendel
Å bytte klokkekasse er jo nesten et eksistensialistisk spørsmål :confused:
Ved bytting av mange deler, må man på et eller annet tidspunkt stille seg spørsmålet; På hvilket tidspunkt er det lenger den samme klokken?

Jeg har en Omega der alt er byttet bortsett fra baklokk og kasse. Til og med urverk er byttet ut. Alt som er byttet ut er selvsagt originalt Omega, men det er service deler.
Kan man si at det fortsatt er samme klokken som ble kjøpt første gang i 1967..?

I lys av det forstår jeg godt hvorfor mange går langt i å bevare originale deler.

He he, denne diskusjonen strekker seg tilbake til Heraklit og Platons tid.
Tenker på "Ship of Theseus"
og ulike varianter av grandfathers axe
 
Hadde vært skeptisk til å sende til CWR aka Michael Young.
Har det ikke vært noen episoder hvor pakken har ankommet åpnet, innholdet stjålet, og mottager ikke gidder å anmelde det lokalt slik at forsikringen ikke gjelder for avsender?

1) Man sender bare kassen (ikke hele klokke)
2) Man sender den med DHL
 
Det der er hva jeg sa de gjør, fyller hakk. Du ser tydelig på resultatet hvor det er, men det ble pent. Det er ikke forstørrende i bredde og høyde. Er det mulig? Ja sikkert, men det blir ikke pent og da vil jeg heller holde de orginale. Men hakket i bezel ble jo ganske bra, og en god løsning der ifht å erstatte.

Disse fikser også tannpirkerlugs og andre tilfeller av ødelagte kasser etter årevis med polering. De har også lappingmaskin og alt utstyr som skal til. Mulig vår kjære @Greg kan bidra her.
Så forøvrig kanskje verdens keegeste lappingmaskin på kassefabrikken til FPJ.
At du ikke tror dette gjøres får gå for din regning. Jeg vet at det gjøres, og har sett flere tilfeller av det.
Problemet er når disse omsettes som NOS.
 
Disse fikser også tannpirkerlugs og andre tilfeller av ødelagte kasser etter årevis med polering. De har også lappingmaskin og alt utstyr som skal til. Mulig vår kjære @Greg kan bidra her.
Så forøvrig kanskje verdens keegeste lappingmaskin på kassefabrikken til FPJ.
At du ikke tror dette gjøres får gå for din regning. Jeg vet at det gjøres, og har sett flere tilfeller av det.
Problemet er når disse omsettes som NOS.

Jeg har sendt forespørsel til M. Young. ( i Mandarin... Nei i engelsk:D)
Vi får se hvis han har meninger på "tynn-lug saken".
Da poster jeg videre svaret sitt.
 
Disse fikser også tannpirkerlugs og andre tilfeller av ødelagte kasser etter årevis med polering. De har også lappingmaskin og alt utstyr som skal til. Mulig vår kjære @Greg kan bidra her.
Så forøvrig kanskje verdens keegeste lappingmaskin på kassefabrikken til FPJ.
At du ikke tror dette gjøres får gå for din regning. Jeg vet at det gjøres, og har sett flere tilfeller av det.
Problemet er når disse omsettes som NOS.

De bildekasusene du linket var jo ikke det du forklarte meg? Og de jeg har hørt med mente det ble for dårlig, så de gjorde det ikke. Jeg er ikke for å laservelde og omsette dette som upolert. Vis gjerne bilder av kasus hvor dette er vist da! Eller linker til steder hvor de gjør dette eller sier at de gjør det. Hjelper ikke meg å bare høre overbevisende kommentarer om at skjer.. jeg frykter at dere har rett, og det er trist.
 
Forslag til løsning. Be om første tilgj. 116610, og selg klokken i markedet til høyeste bud. Her inne er folk kanskje i overkant dømmende. Klokken er på ingen måte ødelagt og går nok for det samme du gir for en ny. 116610 har jo altfor store lugs orginalt, så man kan trimme litt på resten så blir den perfekt:)

Personlig så synes jeg dette høres ut som den beste løsningen på problemet til trådstarter. Det gir også Bjerke en anledning til å rydde opp.

For øvrig interessant å følge utvikling i denne tråden :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver