Rolex ufrivillig polert på service

Hadde vært skeptisk til å sende til CWR aka Michael Young.
Har det ikke vært noen episoder hvor pakken har ankommet åpnet, innholdet stjålet, og mottager ikke gidder å anmelde det lokalt slik at forsikringen ikke gjelder for avsender?

1) Man sender bare kassen (ikke hele klokke)
2) Man sender den med DHL

Det der er hva jeg sa de gjør, fyller hakk. Du ser tydelig på resultatet hvor det er, men det ble pent. Det er ikke forstørrende i bredde og høyde. Er det mulig? Ja sikkert, men det blir ikke pent og da vil jeg heller holde de orginale. Men hakket i bezel ble jo ganske bra, og en god løsning der ifht å erstatte.

Disse fikser også tannpirkerlugs og andre tilfeller av ødelagte kasser etter årevis med polering. De har også lappingmaskin og alt utstyr som skal til. Mulig vår kjære @Greg kan bidra her.
Så forøvrig kanskje verdens keegeste lappingmaskin på kassefabrikken til FPJ.
At du ikke tror dette gjøres får gå for din regning. Jeg vet at det gjøres, og har sett flere tilfeller av det.
Problemet er når disse omsettes som NOS.

Disse fikser også tannpirkerlugs og andre tilfeller av ødelagte kasser etter årevis med polering. De har også lappingmaskin og alt utstyr som skal til. Mulig vår kjære @Greg kan bidra her.
At du ikke tror dette gjøres får gå for din regning. Jeg vet at det gjøres, og har sett flere tilfeller av det.

Jeg har sendt forespørsel til M. Young. ( i Mandarin... Nei i engelsk:D)
Vi får se hvis han har meninger på "tynn-lug saken".
Da poster jeg videre svaret sitt.

De bildekasusene du linket var jo ikke det du forklarte meg? Og de jeg har hørt med mente det ble for dårlig, så de gjorde det ikke. Jeg er ikke for å laservelde og omsette dette som upolert. Vis gjerne bilder av kasus hvor dette er vist da! Eller linker til steder hvor de gjør dette eller sier at de gjør det. Hjelper ikke meg å bare høre overbevisende kommentarer om at skjer.. jeg frykter at dere har rett, og det er trist.

Forslag til løsning. Be om første tilgj. 116610, og selg klokken i markedet til høyeste bud. Her inne er folk kanskje i overkant dømmende. Klokken er på ingen måte ødelagt og går nok for det samme du gir for en ny. 116610 har jo altfor store lugs orginalt, så man kan trimme litt på resten så blir den perfekt:)

Personlig så synes jeg dette høres ut som den beste løsningen på problemet til trådstarter. Det gir også Bjerke en anledning til å rydde opp.

For øvrig interessant å følge utvikling i denne tråden :)

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Q: ........If a case lug was damaged and then over-polished of at list 0.5+mm until it was thinner than the other lug: would it be possible to rebuild the thickness of the lug with laser welding and then with a polishing, get the case form back like it was originally?

A: Yes we do do that kind of work but take a bit of time. Cost is USd1350. But Rolex cases have different lug widths between left and right though.

Cheers

Michael

Q: ........If a case lug was damaged and then over-polished of at list 0.5+mm until it was thinner than the other lug: would it be possible to rebuild the thickness of the lug with laser welding and then with a polishing, get the case form back like it was originally?

A: Yes we do do that kind of work but take a bit of time. Cost is USd1350. But Rolex cases have different lug widths between left and right though.

Cheers

Michael

@Timekeeper
giphy.gif

Ouch! Hørte ikke med Michael young..
Skulle vært spennede å se hvor bra det ble ifht poriøsiteter og misfarging, for jeg vet jo at man kan få det til. Spørsmålet er jo hvor bra. Utifra bildet på Daytona Bezel, så var det jo ganske synlig. Jeg håper (og tror) det er mulig å se med lupe. Ellers er det jo ingentling å stole på lenger..
takke seg til komplette sett med orginal kvittering og kjent historie da.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Måtte bare spør M. Young for å avslutte spekuleringene...

Q: ....Are they any chance or possibility of discoloration or porosity into the added layers of welding ?
In any case, it could slightly show even after polishing.

A: ....That is exactly what happens to repairs in some cases and makes it tricky to rectify when issues arise.
We do use a neutral gas during the laser weld. But when we deliver we make sure there is close to no porosity on the case.

Have a great day!

Cheers

Michael Young
Co-Founder

www.classicwatchrepair.com

Jeg må bare si at Michael Young var veldig rask, nøye og ærlig på svarene.
Ikke alt kom frem på TS men jeg tok delene som var mest relevante for dere.
Svarene kom innen 8 timer etter hver mail (han er i Hong-Kong) og jeg tror at alt er klar og tydelig for alle nå, spesielt for trådstarteren som kanskje fikk seg noe å tenke på.

ipman.gif

Tror nesten ikke det jeg leser her!
Vi snakker her om et smykke som har blitt ødelagt etter å ha blitt innlevert hos ærverdige Bjerke. Så krever de 8K etter å ha ødelagt uret! Den ødelagte urkassen vil irritere deg så lenge du eier uret.
- I min verden er saken opplagt. Jeg hadde bedt om et møte med Halvor Bjerke og forklart saken. Videre ville jeg krevd et nytt ur kostnadsfritt, med beskjed om at saken forfølges rettslig om ikke kravet innfris. Samtidig ville jeg gjort oppmerksom på den negative omtalen dette vil medføre på ulike forum og nettsteder. Alt i en hyggelig og ikke truende tone, om mulig.
Har selv en identisk Sub som snart skal inn på service, men jeg har en viss anelse om hvor den IKKE skal innleveres....

Tror nesten ikke det jeg leser her!
Vi snakker her om et smykke som har blitt ødelagt etter å ha blitt innlevert hos ærverdige Bjerke. Så krever de 8K etter å ha ødelagt uret! Den ødelagte urkassen vil irritere deg så lenge du eier uret.
- I min verden er saken opplagt. Jeg hadde bedt om et møte med Halvor Bjerke og forklart saken. Videre ville jeg krevd et nytt ur kostnadsfritt, med beskjed om at saken forfølges rettslig om ikke kravet innfris. Samtidig ville jeg gjort oppmerksom på den negative omtalen dette vil medføre på ulike forum og nettsteder. Alt i en hyggelig og ikke truende tone, om mulig.
Har selv en identisk Sub som snart skal inn på service, men jeg har en viss anelse om hvor den IKKE skal innleveres....

Helt ærlig tror jeg ikke at han kan kreve eller få til et helt nytt ur.
Men han kanskje kan bli foreslått en ny kasse fra Rolex som Bjerke burde betale eller Bjerke kan få den betalt av de som har gjort den -dritt- jobben...Da blir det uansett Bjerke sitt problem.
Spørs om hvis eieren vil ha en kasse som ikke tilhører selv klokken eller hvis han foretrekker en reparasjon som Mr Young gjør (betalt av Bjerke) for å bevare kassen sin.

Det er hevet over enhver tvil at kassen er påført skader etter at den ble innlevert til service. Skadevolder kan som kjent velge å utbedre feilen fremfor omlevering (ny vare). Enden på visa blir fort at feilen rettes i form av en ny kasse. Som kunde ville jeg ikke vært tilfreds med dette, ettersom kassen ikke tilhører resten av uret, og jeg er derfor usikker på om jeg ville godtatt en ny kasse. Men et kompromiss, der begge strekker seg er vel det man kaller en minnelig løsning - Så gjenstår det å se hva Bjerke velger å gjøre med en skadelidende kunde, og hvordan dette påvirker deres rykte og renommé.

Bjerke burde definitivt lagt seg flate og vært på tilbudsiden med en ny klokke og tilbakebetaling av servicekostnaden på 8000kr. Dette ville skapt mye goodwill og respekt i miljøet, og denne traurige situasjonen ville forsvunnet ut av verden uten at ryktet til Bjerke tok skade - heller tvert imot!

Dette er lengden de burde strukket seg om de ønsket å yte spesielt god service og bevare et godt rykte i et særdeles kresent (klokke)miljø. Men det er nok en god del lengre enn de juridisk sett er nødt til, ja. Og akkurat dette kan være en av de mindre positive sidene ved å bli en så stor aktør i markedet at et par negative historier ikke gir nevneverdige riper i lakken. Men, nå skal jeg passe på å ikke konkludere for tidlig heller. Det er jo godt mulig at Bjerke ordner opp til gullmedalje her. La oss håpe de finner en løsning som trådstarter blir fornøyd med!

Apropos dette med å strekke seg lengre enn man trenger for kunden. Jeg leste nettopp en historie hvor DavidSW, en av de mest legendariske re-sellerne med et nesten ubegripelig perfekt omdømme etter over 10 år i bransjen og tusenvis av salg, ordnet opp for en kunde på en ekstremt god måte.

Kunden hadde kjøpt en brukt GMT-master fra ham som var 1,5 år gammel ved kjøpstidspunktet. Forrige eier hadde på et tidspunkt tatt av bezelen for å få kassen polert, noe Rolex oppdaget under sin inspeksjon av klokken etter den ble sendt inn til service av den nye eieren et års tid etter kjøpet fra David. De skulle rette opp at bezelen ikke var perfekt sentrert, og anbefalte samtidig en total overhaling av urverket.

I den originale annonsen til DavidSW fremgikk det i sin tid at Rolex sin 5-års garanti var intakt. Rolex var altså ikke enig i dette, da det var gjort arbeid på den av en tredjepart, og det var nok vedkommende sin skyld at bezelen var satt på et hårstrå skjevt. Ett og et halvt år etter salget stiller han seg altså bak klokken og løftet i den originale annonsen, og betaler hele servicekostnaden på 1,100AUD. En service som nok bare var en "money grab" fra Rolex ettersom urverket ikke var mer tre år gammelt på dette tidspunktet. De skulle jo tross alt bare rette opp bezelen.

Har selv kjøpt fra DavidSW to ganger - en Explorer 2 i 2012, og en helt ny Explorer for et par uker siden. Jeg kan godt forstå hvorfor han har et perfekt omdømme. Han strekker seg lengre enn de fleste ADer for at du skal forbli fornøyd med kjøpet. God service og en mentalitet som sier at bare én misfornøyd kunde er én for mye, vil alltid betale seg i lengden.

Redigert:
Trenger Bjerke godt rykte? For meg som står på siden av hele flippebransjen virker det som om Bjerke har klart det samme Rolex. Å bli et behov i seg selv.

Scroll nedover salgsannonser her og andre steder og det virker som om det er viktigere å presisere at det er kjøpt på Bjerke enn hva som faktisk selges.