Råd til første bil

Toyota eller Mazda er nok de mest driftsikre bilene i den prisklassen som ikke koster all verden å reparere. I tillegg er det sjeldent store reperasjoner.

Har selv Mazda 626 fra 96 GE sedan som jeg er svært fornøyd med. Stort bagasjerom, god plass innvendig, ser ganske alright ut samt at deler er billige å skaffe, samt bytte.

La oss være ærlige å innrømme at for 30k kan du glemme design, ekstrem kjøreglede og sprengkåte damer som slåss om å få sitte på.;)

Jeg begynner å innse det nå ;) får håpe jeg klarer å skaffe en klokke som har den effekten på de sprengkåte damene og som da kan veie opp for bilvalget!

Toyota eller Mazda er nok de mest driftsikre bilene i den prisklassen som ikke koster all verden å reparere. I tillegg er det sjeldent store reperasjoner.

Har selv Mazda 626 fra 96 GE sedan som jeg er svært fornøyd med. Stort bagasjerom, god plass innvendig, ser ganske alright ut samt at deler er billige å skaffe, samt bytte.

Skal sjekke ut Mazda!

Nå skal jeg banne litt i kirken, men da jeg studerte kjøpte jeg meg min første bil. Det ble en Skoda Octavia ´02 modell. Hadde den i nesten 3 år, startet hver dag! Aldri noen problemer, uten om at katalysatoren røk helt i slutten. Fikk 20k for den i inbytte for noen måneder siden, så det burde vell ligge innenfor budsjettet. Har ikke noe særlig kunnskaper selv om bil, men av min egen erfaring anbefaler jeg denne :)

Jeg har hørt at Skoda tidligere hadde meget lav kvalitet, men at de etterhvert snudde og begynte å lage meget gode biler. Er det noe hold i den påstanden, og når begynte da evt kvaliteten å stige? Hvis dette er tilfellet vil jo det eventuelle dårlige ryktet kunne føre til noen gunstige kjøp på bruktmarkedet?

Skoda var et anerkjent merke rundt 1960-1962, men så gikk det nedover og nedover og nedover. Eller egentlig skjedde det vel svært lite inntil VW kjøpte seg inn tidlig på 90-tallet. De siste 12-14 årene har det blitt svært så bra. Særlig Octavia har vært en suksess. Den er bygd på Golf-plattformen, forøvrig den samme som Audi A4, men har rykte på seg for å være et par hakk bedre når det gjelder driftsikkerhet. Blant de rimelige europeerne er Skoda et godt valg. Annenhåndsverdien er ikke allverden. 3 tiår med dårlig rykte tar litt tid å reparere.

Superb, som er bygd på A6-plattformen, er skikkelige saker. Skulle ikke vært meg i mot å hatt en. Men det tar nok noen år før du får en for 30K.

En utgave av denne gjør susen. Billig i drift. 1,3litern bruker 0,6 på langkjøring.

copy_0_Toyota%2520Corolla%2520WRC.jpg

Som tidligere Mercedes-selger på det glade 80tallet har jeg ett godt tips til deg:

Ta en titt på mercedes E-klasse som ble produsert til 94. Stasjonsvognmodellene til 95. Gå for en så ny bil som mulig, gjerne en E220 fra 94. Da har du m111 motoren på 150 hk. Særdeles rask til å være 4sylindret. 0-100 på ca 9 sek med automat og topphastighet på over 200. Ligger på 1 liter blandet kjøring og 0,7 på langkjøring. Dette er noe av det beste Mercedes har laget, husker flere i drosjenæringen som kjørte 1 mill med disse. De byttet tilogmed tilbake fra det nye W210 karrosseriet da de var mer fornøyd med den gamle.

Bilene har utstyr du ikke engang finner på flere nye modeller idag. De siste modellene hadde nærmest 50/50 vektfordeling også. Delene er grisebillige, forsikringene er sikkert bra på disse nå, og service koster en slikk og ingenting. Styr unnda modeller fra 1995 og frem til 2006 da disse ruster.

Husk at en E220 kostet en halv mill uten ekstrautsyr i 94, med litt utstyr som automat og klima osv lå de fort på 6-700 tusen, mye av denne fordums storhet henger fortsatt igjen...

Husk at 10 000 drosjesjåfører ikke tar feil ;)

Lykke til!

Eller gå for Toyota?

De gamle mercedesene er helt rå.
Hadde selv en E300Ce (Coupe) som var gått ca 150k. Bilen var for alle praktiske formål fortsatt ny..

Listenprisen på den i 1992 var ca 1,2 mill. På samme tid kostet et bra rekkehus i Bergen litt under millionen. Sier litt om kvaliteten som lå i disse bilene. :p

Som tidligere Mercedes-selger på det glade 80tallet har jeg ett godt tips til deg:

Ta en titt på mercedes E-klasse som ble produsert til 94. Stasjonsvognmodellene til 95. Gå for en så ny bil som mulig, gjerne en E220 fra 94. Da har du m111 motoren på 150 hk. Særdeles rask til å være 4sylindret. 0-100 på ca 9 sek med automat og topphastighet på over 200. Ligger på 1 liter blandet kjøring og 0,7 på langkjøring. Dette er noe av det beste Mercedes har laget, husker flere i drosjenæringen som kjørte 1 mill med disse. De byttet tilogmed tilbake fra det nye W210 karrosseriet da de var mer fornøyd med den gamle.

Bilene har utstyr du ikke engang finner på flere nye modeller idag. De siste modellene hadde nærmest 50/50 vektfordeling også. Delene er grisebillige, forsikringene er sikkert bra på disse nå, og service koster en slikk og ingenting. Styr unnda modeller fra 1995 og frem til 2006 da disse ruster.

Husk at en E220 kostet en halv mill uten ekstrautsyr i 94, med litt utstyr som automat og klima osv lå de fort på 6-700 tusen, mye av denne fordums storhet henger fortsatt igjen...

Husk at 10 000 drosjesjåfører ikke tar feil ;)

Lykke til!

Eller gå for Toyota?

Takk for tips!

Har lest litt rundt på nettet om disse bilene i dag, og det virker på meg som at dette er virkelig gode biler. Jeg ser at det står skrevet flere steder at disse bilene ble brukt mye som drosjer, ikke bare i Norge, men også ellers i Europa. Mye på grunn av opplevd kvalitet og varighet.

Hvor stabile og gode er de elektriske komponentene i disse bilene? Lever de opp til kvaliteten på resten av bilen, og tåler de tidens tann?

(Beklager mange spørsmål og at jeg vingler frem og tilbake mellom ulike produsenter og modeller, jeg prøver bare å danne meg et bilde på hva jeg har å velge i ). Jeg setter stor pris på alle råd som har kommet, TS er en gjeng med fantastisk hjelpsomme personer :)

Kom også over noen videoer hvor Top Gear tester hvor robust den er. Ikke en standard test, men likefullt underholdende og det virker som en meget solid bygget bil :)

[video=youtube;-bIV_hHPAFQ]http://www.youtube.com/watch?v=-bIV_hHPAFQ[/video]

[video=youtube;tRKhKKdXIl4]http://www.youtube.com/watch?v=tRKhKKdXIl4&feature=relmfu[/video]

[video=youtube;dn19Qj5jtf4]http://www.youtube.com/watch?v=dn19Qj5jtf4&feature=relmfu[/video]

[video=youtube;kTedyrdAzV0]http://www.youtube.com/watch?v=kTedyrdAzV0&feature=relmfu[/video]

Hei igjen,

93 og 94 modellene med 4 sylindre er nærmest skuddsikre. De med 6 sylindre er også meget gode, men som med alle biler med lange motorer, dvs rekkeseksere, holder ikke topppakningen like lenge. Etter rundt 200t km må pakningsbytte påberegnes. Naboen der vi bodde før hadde en E220 94 som så ut som ny. De hadde den som bil nr 3, men det var den de kjørte mest. Elektonikken er skuddsikker. Det er vel ikke så mye elektronikk i disse heller ;)

Hei igjen,

93 og 94 modellene med 4 sylindre er nærmest skuddsikre. De med 6 sylindre er også meget gode, men som med alle biler med lange motorer, dvs rekkeseksere, holder ikke topppakningen like lenge. Etter rundt 200t km må pakningsbytte påberegnes. Naboen der vi bodde før hadde en E220 94 som så ut som ny. De hadde den som bil nr 3, men det var den de kjørte mest. Elektonikken er skuddsikker. Det er vel ikke så mye elektronikk i disse heller ;)

Hvordan er forbruket på disse?

Bruker dem mye drivstoff...

Er nok lite tvil om at disse ikke er drifts sikre... Jeg mener også at disse gikk mye i drosje næringen i store del av landet og flere land i europa..