Råd til første bil

Som tidligere Mercedes-selger på det glade 80tallet har jeg ett godt tips til deg:

Ta en titt på mercedes E-klasse som ble produsert til 94. Stasjonsvognmodellene til 95. Gå for en så ny bil som mulig, gjerne en E220 fra 94. Da har du m111 motoren på 150 hk. Særdeles rask til å være 4sylindret. 0-100 på ca 9 sek med automat og topphastighet på over 200. Ligger på 1 liter blandet kjøring og 0,7 på langkjøring. Dette er noe av det beste Mercedes har laget, husker flere i drosjenæringen som kjørte 1 mill med disse. De byttet tilogmed tilbake fra det nye W210 karrosseriet da de var mer fornøyd med den gamle.

Bilene har utstyr du ikke engang finner på flere nye modeller idag. De siste modellene hadde nærmest 50/50 vektfordeling også. Delene er grisebillige, forsikringene er sikkert bra på disse nå, og service koster en slikk og ingenting. Styr unnda modeller fra 1995 og frem til 2006 da disse ruster.

Husk at en E220 kostet en halv mill uten ekstrautsyr i 94, med litt utstyr som automat og klima osv lå de fort på 6-700 tusen, mye av denne fordums storhet henger fortsatt igjen...

Husk at 10 000 drosjesjåfører ikke tar feil ;)

Lykke til!

Eller gå for Toyota?

Takk for tips!

Har lest litt rundt på nettet om disse bilene i dag, og det virker på meg som at dette er virkelig gode biler. Jeg ser at det står skrevet flere steder at disse bilene ble brukt mye som drosjer, ikke bare i Norge, men også ellers i Europa. Mye på grunn av opplevd kvalitet og varighet.

Hvor stabile og gode er de elektriske komponentene i disse bilene? Lever de opp til kvaliteten på resten av bilen, og tåler de tidens tann?

(Beklager mange spørsmål og at jeg vingler frem og tilbake mellom ulike produsenter og modeller, jeg prøver bare å danne meg et bilde på hva jeg har å velge i ). Jeg setter stor pris på alle råd som har kommet, TS er en gjeng med fantastisk hjelpsomme personer :)

Kom også over noen videoer hvor Top Gear tester hvor robust den er. Ikke en standard test, men likefullt underholdende og det virker som en meget solid bygget bil :)

[video=youtube;-bIV_hHPAFQ]http://www.youtube.com/watch?v=-bIV_hHPAFQ[/video]

[video=youtube;tRKhKKdXIl4]http://www.youtube.com/watch?v=tRKhKKdXIl4&feature=relmfu[/video]

[video=youtube;dn19Qj5jtf4]http://www.youtube.com/watch?v=dn19Qj5jtf4&feature=relmfu[/video]

[video=youtube;kTedyrdAzV0]http://www.youtube.com/watch?v=kTedyrdAzV0&feature=relmfu[/video]
 
Hei igjen,


93 og 94 modellene med 4 sylindre er nærmest skuddsikre. De med 6 sylindre er også meget gode, men som med alle biler med lange motorer, dvs rekkeseksere, holder ikke topppakningen like lenge. Etter rundt 200t km må pakningsbytte påberegnes. Naboen der vi bodde før hadde en E220 94 som så ut som ny. De hadde den som bil nr 3, men det var den de kjørte mest. Elektonikken er skuddsikker. Det er vel ikke så mye elektronikk i disse heller ;)
 
Hei igjen,


93 og 94 modellene med 4 sylindre er nærmest skuddsikre. De med 6 sylindre er også meget gode, men som med alle biler med lange motorer, dvs rekkeseksere, holder ikke topppakningen like lenge. Etter rundt 200t km må pakningsbytte påberegnes. Naboen der vi bodde før hadde en E220 94 som så ut som ny. De hadde den som bil nr 3, men det var den de kjørte mest. Elektonikken er skuddsikker. Det er vel ikke så mye elektronikk i disse heller ;)

Hvordan er forbruket på disse?

Bruker dem mye drivstoff...

Er nok lite tvil om at disse ikke er drifts sikre... Jeg mener også at disse gikk mye i drosje næringen i store del av landet og flere land i europa..
 
Hei igjen,


93 og 94 modellene med 4 sylindre er nærmest skuddsikre. De med 6 sylindre er også meget gode, men som med alle biler med lange motorer, dvs rekkeseksere, holder ikke topppakningen like lenge. Etter rundt 200t km må pakningsbytte påberegnes. Naboen der vi bodde før hadde en E220 94 som så ut som ny. De hadde den som bil nr 3, men det var den de kjørte mest. Elektonikken er skuddsikker. Det er vel ikke så mye elektronikk i disse heller ;)

Takk for svar. Må si denne frister :)

Ikke glem at Toyota har bra biler og en Avensis 98-99 er vel i det pris klassen (om jeg ikke tar helt feil).

Jeg har ikke glemt Toyota, er fremdeles under vurdering :)

Hvordan er forbruket på disse?

Bruker dem mye drivstoff...

Er nok lite tvil om at disse ikke er drifts sikre... Jeg mener også at disse gikk mye i drosje næringen i store del av landet og flere land i europa..

Gyrostabil nevnte tidligere i tråden at de bruker 0,7 på langkjøring og en liter på blandet kjøring. Det er vel ikke det verste med 150 hk og en såpass rommelig bil?
 
Jeg tror jeg ville personelig. Fokusert på forbruk og driftsikerhet.

Pr dags dato er jo drivstoff veldig dyrt og ut fra hva man leser ser jeg ikke for meg at det vil bli drastisk billigere. Stikk motsatt dyrere....
Trenger du en stor bil med stor motor som bruker mye drivstoff.??

Eller trenger du en bil som koster deg halvparten av drivstoff utgiftene..

Vi er vel enige om at dette ikke er noe dame magnet med voldsomt båndrag du skal ha...

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre bare tenker litt høyt .. :D :D
 
Du skal pendle => betale eget drivstoff => lavt forbruk
Ingen familie + pendling => som oftest 1 i bilen => varebil

Jeg ser du skriver at du gjerne vil ha plass til flere passasjerer.
Det er din flrste bil, tenk på deg selv. Hvor mange % av årlig kjørelengde vil du ha mer enn 1 passasjer?
Endrer transportbehovet seg for dine potensielle passasjerer når du får deg bil? Hvis nei, kjøp varebil.

Før jeg fikk familie hadde jeg flere varebiler av ymse slag. Praktisk, billig innkjøp, god lasteevne. Jeg kom meg jo alltid dit jeg ville. Når jeg ble spurt om hvorfor jeg valgte varebil svarte jeg at jeg kjøpte bil til meg selv og kjørte stort sett alene.

Ikke meningen å hijacke kriteriene dine.

Jeg er spent på utboksingen......
 
Jeg tror jeg ville personelig. Fokusert på forbruk og driftsikerhet.

Pr dags dato er jo drivstoff veldig dyrt og ut fra hva man leser ser jeg ikke for meg at det vil bli drastisk billigere. Stikk motsatt dyrere....
Trenger du en stor bil med stor motor som bruker mye drivstoff.??

Eller trenger du en bil som koster deg halvparten av drivstoff utgiftene..

Vi er vel enige om at dette ikke er noe dame magnet med voldsomt båndrag du skal ha...

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre bare tenker litt høyt .. :D :D

Kloke ord du kommer med her jacek.

Den rasjonelle siden av meg sier at det jeg trenger er en driftsikker og økonomisk bil, mens den impulsive og drømmende siden av meg ønsker å få en sprek og litt kul bil med høy komfort og grei motor.

Når jeg skal anskaffe noe som tilhører et område jeg ikke har noe særlig kunnskap om, har den impulsive siden av meg en tendens til å komme frem. Jeg blir da lett påvirkelig av personer som har mye kunnskap, og har en tendens til å bli litt drømmende. Det har kommet mange gode forslag i denne tråden, jeg har vurdert (og vurderer fremdeles) de fleste forslagene her, og vingler mye frem og tilbake.

Faktum er at når jeg er ferdig utdannet til sommeren, kommer jeg til å jobbe mye på en arbeidsplass hvor jeg må kjøre ca 4 mil hver vei, altså 8 mil per dag. Jeg (den rasjonelle siden av meg) ser selv mens jeg skriver, at det med tanke på distansen til jobb, vil være idioti å ikke sette forbruk som en av de høyeste prioritetende når jeg skal kjøpe bil. Helst med en viss grad av komfort i tillegg, med tanke på at jeg vil tilbringe en del tid bak rattet. Med tanke på at jeg ikke går den best betalte jobben i møte, er jo økonomisk drift et viktig element.

Jeg ser at Toyota da tilsynelatende er det mest logiske valget her. Det hadde bare vært artig med en litt sprek bil. Men en kan ikke få i både pose og sekk, jeg må da prioritere..

Takk for hjelp til nyansering her, det er vel en prosess jeg må gjennom, før jeg foretar det forhåpentligvis kloke valget og kjøper en økonomisk bil ;)
 
Du skal pendle => betale eget drivstoff => lavt forbruk
Ingen familie + pendling => som oftest 1 i bilen => varebil

Jeg ser du skriver at du gjerne vil ha plass til flere passasjerer.
Det er din flrste bil, tenk på deg selv. Hvor mange % av årlig kjørelengde vil du ha mer enn 1 passasjer?
Endrer transportbehovet seg for dine potensielle passasjerer når du får deg bil? Hvis nei, kjøp varebil.

Før jeg fikk familie hadde jeg flere varebiler av ymse slag. Praktisk, billig innkjøp, god lasteevne. Jeg kom meg jo alltid dit jeg ville. Når jeg ble spurt om hvorfor jeg valgte varebil svarte jeg at jeg kjøpte bil til meg selv og kjørte stort sett alene.

Ikke meningen å hijacke kriteriene dine.

Jeg er spent på utboksingen......

Jeg har per i dag enda ikke vurdert varebil, mest av tanken på at jeg liker tanken på muligheten til å frakte flere personer. Men hvis jeg som du sier skal se på min bilbruk, vil jeg nok mesteparten av året kjøre alene eller med en passasjer. Det vil selvfølgelig være synd de gangene bilen helst skulle rommet flere passasjeret, men som første bil og til min bruk, vil dette kanskje være et klokt valg? Er det mye å spare på å kjøpe varebil? Noen spesielle modeller du vil anbefale?


Hehe. Ler litt for meg selv når jeg ser hvor vinglete og masete jeg må fremstå i denne tråden, men jeg er egentlig en trivelig og til tider målrettet person ;)
 
Du får i det minste nyere årsmodell til budsjett. Dette innebærer som regel at det som er av deler holder lengre:)

Jeg har en gammel haug av en stasjonsvogn nå, som vi skal bruke opp før jeg kjøper ny. Det er 90% kjøring med Max 2 personer. Og det er sjeldent flere enn 3 personer i bilen. Skal vi på lengre turer låner vi min mors nye bil, eller så har de andre i følget bil som kan brukes.

Det å kun ha to seter er et smart triks for å slippe å være sjåfør for alle:)

Det finnes også noen varebil modeller med 3 seter. Da har du de fleste behov dekket, og billig bil en stund:)

Sannsynligheten for at den har litt bulker osv er der også, så du slipper å være bekymret for å bulke selv:)
 
Varebil:

Er på ingen måte noe dumt valg...

Hvis du først er inne på det hadde jeg uten og tenke et sekund gått for Toyota Hiace. Du kan fort kjøre en million km med disse og det er nesten ikke feil og mangler.
Jeg ville ikke kjøpt transporter av eldre type der er det mye tull. Har hat en sånn bil og vil ikke ha en om jeg får den gratis..

Toyota hiace er bakhjul eller 4x4 full time. Men da er den litt dyrere.

Det er ikke verdens beste vinter bil på bakhjuls strekk men jeg har aldri hatt noe problem... Med det.. Man må se seg for og planlege litt
 
Varebil,
hva med en pizza-racer av et slag, Combo, Berlingo, Curier.
Kjørte selv rundt "halve" Norge med en Combo, 1,7 D.

Om det ikke er tett skillevegg tetter du den om vinteren med en papplate el
så slipper du å varme opp hele lasterommet.

Du kompenserer for imagen med litt fet lyd og velutstyrt varerom
med 2 obligatoriske kasser, type bass- og verktøy-.

Med arbeidslys bak/inni har du da alt som trengs for å redde
jomfruer i nød.
 
Varebil:

Er på ingen måte noe dumt valg...

Hvis du først er inne på det hadde jeg uten og tenke et sekund gått for Toyota Hiace. Du kan fort kjøre en million km med disse og det er nesten ikke feil og mangler.
Jeg ville ikke kjøpt transporter av eldre type der er det mye tull. Har hat en sånn bil og vil ikke ha en om jeg får den gratis..

Toyota hiace er bakhjul eller 4x4 full time. Men da er den litt dyrere.

Det er ikke verdens beste vinter bil på bakhjuls strekk men jeg har aldri hatt noe problem... Med det.. Man må se seg for og planlege litt

Takk for tipset. Kikket litt på Hiace og har vel egentlig funnet ut at jeg tror den bilen blir for stor meg. Selv om den er driftssikker ;)

Varebil,
hva med en pizza-racer av et slag, Combo, Berlingo, Curier.
Kjørte selv rundt "halve" Norge med en Combo, 1,7 D.

Om det ikke er tett skillevegg tetter du den om vinteren med en papplate el
så slipper du å varme opp hele lasterommet.

Du kompenserer for imagen med litt fet lyd og velutstyrt varerom
med 2 obligatoriske kasser, type bass- og verktøy-.

Med arbeidslys bak/inni har du da alt som trengs for å redde
jomfruer i nød.

Hvis jeg skal kjøpe meg varebil blir det nok noe i denne duren. Jeg hører mye på musikk, så et musikkanlegg skal absolutt på plass! :)
 
Hvis du skal ha en pendlerbil i en rimelig prisklasse hadde jeg gått for en Volksvagen/Audi eller skoda diesel, kilometer rundt 200.000 med servicehefte og du har en billig bil å kjøre med. Husk at servicehefte/kvitteringer teller mere på bil enn klokker. Lykke til.
Tom
 
Dette er jo faktisk et litt vanskelig emne, du skal bruke bilen relativt mye (8 mil om dagen) og har et budsjett på "bare" 30'.

Her vil jeg på alle mulige måter anbefale deg å la fornuften seire. Det kan fort bli veldig, veldig dyrt om du kjøper en eller annen gammel "high end" bil. Det som er veldig viktig å huske på er at selv om bilen kanskje er 10-20 år gammel og nå koster ingenting er delene du trenger like dyre som den dagen bilen rullet ut av fabrikken.... Dette gjelder da spesielt eldre "luksusbiler" - tenk BMW 7 serie, Mercedes S-klasse og audi A8 og hele S serien... med (mye) flere.

Uansett, dette smeller jo åpenbart fra riktig kjeft, selv har jeg 10 år gammel 911 og 12 år gammel Volvo V70 :oops:.

Ironisk nok har V70'en vært den som har vært dyrest i drift.. Ting begynner å skje når biler blir gamle dessverre.

Mitt råd er derfor muligens noe litt spesielt (men helt i TS ånden med å anbefale noe mye dyrere enn hva du egentlig tenker deg):

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34544501

Her har du vel omtrent 0 kjøreglede og absolutt ingen luksus og er absolutt blottet for streetcred.

Det du derimot har er en bil med 3-4 gjenstående år nybilsgaranti.

Egenkapitalen du har benytter du sammen med et billån og har et helt forutsigbart bilhold til økonomien er bedre og muligens kan takle noe litt mer spenstig.

Hadde noen gitt meg dette rådet for 10 år siden, og jeg hadde fulgt det, hadde jeg sannsynligvis hatt et par Rolex klokker i hvitt gull ekstra (i motsetning til null av dem slik jeg har nå) i klokkeboksen.

Bilhold etter "ohh dette har jeg lyst på!" modellen er dyrt, veldig, veldig, veldig dyrt. Det samme er bilhold etter "jeg har begrenset penger så skal kjøpe noe skikkelig billig!" modellen. På ikke-så-veldig-lang-sikt er det dessverre en ganske kostbar affære, spesielt om du skal kjøre 80 km om dagen..
 
Som ChristianN på pekte er det ikke dumt og gå for noe nyere og slippe tull..

Hyundai Getz 1,3 GLS

Disse bilene har så simpel elektronik at du omtrent kan reparere dem selv. Ikke noe fannsy smansy dill dall...

Du har AC, servo, el vinduer, el,speil og et forbruk som INGEN i verden kan klage på 0,45. På vanlig kjøring med bandet landvei. Deler til denne bilen er også veldig hygglig priset. En trenger bare og bytte olje, og filter på den så er det tutt og kjør. Den er også billig og forsikre da det ikke er noe herje bil med stor og lang skade historik som enkelte andre merker har. Den har start sperre så du slipper sånne tullinger som skal stjele en bil på vei hjem fra fest..

Om det er noe DAME magnet? Neppe.. Hvis ikke Justin bieber kjører rundt i den på gull felger ;)

Om den går som en rakket? JA i fritt fall hvis du slipper den ut av et fly ;)

Om du kommer til og ha lite tull med den? Ja det tror jeg...


Hyunday Getz 1,34 GLS (Ac, Bestemor servo, El,vinduer, ABS, startsperre)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34041458


Tror jeg ville tittet på den den er også i den pris klassen du har sagt.. du ønsker og kjøpe deg pendler bil..
 
Dette er jo faktisk et litt vanskelig emne, du skal bruke bilen relativt mye (8 mil om dagen) og har et budsjett på "bare" 30'.

Her vil jeg på alle mulige måter anbefale deg å la fornuften seire. Det kan fort bli veldig, veldig dyrt om du kjøper en eller annen gammel "high end" bil. Det som er veldig viktig å huske på er at selv om bilen kanskje er 10-20 år gammel og nå koster ingenting er delene du trenger like dyre som den dagen bilen rullet ut av fabrikken.... Dette gjelder da spesielt eldre "luksusbiler" - tenk BMW 7 serie, Mercedes S-klasse og audi A8 og hele S serien... med (mye) flere.

Uansett, dette smeller jo åpenbart fra riktig kjeft, selv har jeg 10 år gammel 911 og 12 år gammel Volvo V70 :oops:.

Ironisk nok har V70'en vært den som har vært dyrest i drift.. Ting begynner å skje når biler blir gamle dessverre.

Mitt råd er derfor muligens noe litt spesielt (men helt i TS ånden med å anbefale noe mye dyrere enn hva du egentlig tenker deg):

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34544501

Her har du vel omtrent 0 kjøreglede og absolutt ingen luksus og er absolutt blottet for streetcred.

Det du derimot har er en bil med 3-4 gjenstående år nybilsgaranti.

Egenkapitalen du har benytter du sammen med et billån og har et helt forutsigbart bilhold til økonomien er bedre og muligens kan takle noe litt mer spenstig.

Hadde noen gitt meg dette rådet for 10 år siden, og jeg hadde fulgt det, hadde jeg sannsynligvis hatt et par Rolex klokker i hvitt gull ekstra (i motsetning til null av dem slik jeg har nå) i klokkeboksen.

Bilhold etter "ohh dette har jeg lyst på!" modellen er dyrt, veldig, veldig, veldig dyrt. Det samme er bilhold etter "jeg har begrenset penger så skal kjøpe noe skikkelig billig!" modellen. På ikke-så-veldig-lang-sikt er det dessverre en ganske kostbar affære, spesielt om du skal kjøre 80 km om dagen..

Jeg har tenkt litt på det å ta opp billån, og har kommet fram til at jeg ønsker å kjøpe bilen kontant, og heller kjøpe en dyrere bil "further on down the road". Et annet aspekt som taler litt imot å ta opp billån er at jeg ikke begynner i fast jobb, men som tilkallingsvikar. (Det er ikke så lett å få fast ansettelse med en gang som nyutdannet vernepleier i spesialisthelsetjenesten, en må ofte starte som tilkallingsvikar). Dette trenger ikke bety at jeg ikke får nok inntekt til å betjene et eventuellt billån, men arbeidsmengden er lite forutsigbar, og en kan komme borti tørkeperioder.

Forslaget om asiatisk småbil er ikke dumt, jacek kommer med et ganske bra forslag under her, som jeg kanskje hadde slått til på hvis jeg var i posisjon til å kjøpe i dag :)

Uansett takk for tipset :)

Som ChristianN på pekte er det ikke dumt og gå for noe nyere og slippe tull..

Hyundai Getz 1,3 GLS

Disse bilene har så simpel elektronik at du omtrent kan reparere dem selv. Ikke noe fannsy smansy dill dall...

Du har AC, servo, el vinduer, el,speil og et forbruk som INGEN i verden kan klage på 0,45. På vanlig kjøring med bandet landvei. Deler til denne bilen er også veldig hygglig priset. En trenger bare og bytte olje, og filter på den så er det tutt og kjør. Den er også billig og forsikre da det ikke er noe herje bil med stor og lang skade historik som enkelte andre merker har. Den har start sperre så du slipper sånne tullinger som skal stjele en bil på vei hjem fra fest..

Om det er noe DAME magnet? Neppe.. Hvis ikke Justin bieber kjører rundt i den på gull felger ;)

Om den går som en rakket? JA i fritt fall hvis du slipper den ut av et fly ;)

Om du kommer til og ha lite tull med den? Ja det tror jeg...


Hyunday Getz 1,34 GLS (Ac, Bestemor servo, El,vinduer, ABS, startsperre)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34041458


Tror jeg ville tittet på den den er også i den pris klassen du har sagt.. du ønsker og kjøpe deg pendler bil..


Økonomisk sett ser dette kjøpet meget bra ut, og jeg skal jo ta utgangspunkt i det økonomiske her :)
Jeg er heldigvis ikke så forfengelig, så jeg hadde ikke blitt flau over å bli sett i en sånn bil. Det hadde heller vært en morsom "conversationstarter" :p

Med tanke på formålet for dette bilkjøpet og med det økonomiske aspektet i bakhodet, kan det godt hende at dette er biltypen for meg i denne omgang :)

Jeg skal holde utkikk etter slike biler når jeg skal kjøpe. Takk for tipset! :)