Råd til første bil

Medlem
10. juni 2008
Innlegg
1.297
Sted
Trondheim
Dette er første gangen jeg poster i denne delen av forumet. Jeg har ikke tidligere hatt særlig interesse for bil, men nå som behovet melder seg er det på tide å sette seg mer inn i bilverdenen :)


Til sommeren blir jeg pendler og får da behov for bil. Dette blir min første bil, og jeg har særdeles lite peiling på dette området. Bilen skal ikke kjøpes før til Juni/Juli, men jeg har lyst å begynne å gjøre litt research nå, så jeg ikke blir lurt eller gjør et dårlig kjøp når den tid kommer.

Budsjettet vil være på ca 30k. Jeg har rettet kikkerten mot Saab 900/9-3 og 9000. Det ligger litt nostalgi og lurer her, siden vi familien hadde en gammel 900 da jeg var liten. Jeg liker både designet på disse, det faktum at de vistnok skal være meget trygge biler, og at det virker som de har gode motorer (men dette har jeg som sagt ingen kunnskap om).

Er dette gode kjøp i dette prissegmentet? Jeg er ute etter en bil som er noenlunde stabil og starter hver gang. Hvilke modeller burde jeg se etter? Er jeg helt på trynet og burde se etter helt andre biler? Hvilke faktorer burde jeg se etter? Ellers generelle tips til kjøp av første bil?


Setter stor pris på svar :)
 
Trenges vel noen oppfølgingsspørsmål - hva verdisetter du mest, oppbevaring/volum (Saab 9000 størst av disse tre). Bruktverdi? Drivstoffforbruk?
Skal ikke si noe om bruktbilpriser i norge siden jeg er vant til svenskt marked, men hvis du vil ha noe lite og smidig som humper og går så er en VW Golf aldri fel - sjekk finn a du får for mals 30. Ser for meg at både 900/9-3 og de fleste Golf har grei verdi når du selver igjen = er noe dyrere å kjøpe inn. 9000 ("ble 9-5")føler jeg ikke helt har samme popularitet som 900.
Saab av eldre årgang har i hvert fall rykte på seg å ha morsomme motorer, tidlige ute med turbo etc.
 
Hadde selv en saab 9-3 2003 mod med minste motor og den var særdeles fin å kjøre den. Desverre litt tull med AC og annet og så "ny" er jo et stykke over 30K
 
Hvis du ikke har greie på bil, og ikke har mulighet til å få med noen kyndige vil jeg anbefale NAF test, og medlemskap når først bil er kjøpt.

Det er vanskelig å gi generelle råd ang merke og modell. De fleste merker har modeller som er svært gode, og syndere. Slik er det også med motorer.

Trenger du fem seter? Det er enklere å få nyere biler hvis du kan leve med varebil.

Undersøk også forsikringspremien hos flere selskaper før du handler da dette utgjør en stor del av bilholdet på en såpass rimelig bil. Det samme er standen på dekk.

Klarer du å finne en selger som er bilnerd er sjansene store for servicehistorikk og ting på stell.
De største sjansene for å finne slike selgere finner du nok på entusiastmodeller av noe eldre årgang. Saab har et entusiastmiljø, det samme gjelder vw, BMW, Audi, alfa Romeo ( kansje ikke ditt førstemerke) Volvo osv.

Vw og Volvo er merker jeg kansje ville vurdert først. Ca 1985-1995. Billige deler, enkel mekanikk og elektronikk.

Saab har jo en noe usikker fremtid. Dette gjelder også deler.

Du får sikkert mange andre gode råd også. Lykke til!
 
Trenges vel noen oppfølgingsspørsmål - hva verdisetter du mest, oppbevaring/volum (Saab 9000 størst av disse tre). Bruktverdi? Drivstoffforbruk?
Skal ikke si noe om bruktbilpriser i norge siden jeg er vant til svenskt marked, men hvis du vil ha noe lite og smidig som humper og går så er en VW Golf aldri fel - sjekk finn a du får for mals 30. Ser for meg at både 900/9-3 og de fleste Golf har grei verdi når du selver igjen = er noe dyrere å kjøpe inn. 9000 ("ble 9-5")føler jeg ikke helt har samme popularitet som 900.
Saab av eldre årgang har i hvert fall rykte på seg å ha morsomme motorer, tidlige ute med turbo etc.

Takk for svar!

Tja. jeg bor alene og har ingen barn, så oppbevaringsplass er ikke et kritere i og for seg. En viss grad av oppbevaringsplass er alltid positivt, med tanke på reising og evt turer til IKEA. Men som sagt ikke et kriterie. Jeg tenker ikke så mye på bruktverdi, da jeg tenker å kjøre bilen i noen år og regner med at den da etter en viss tid vil bli delebil eller skrapmetall. Jeg skal bruke denne bilen som pendlebil, og verdsetter komfort, og fremfor alt driftsikkerhet høyest :)
 
Jeg ville sett litt på Mercedes c klasse. Får en ganske bra 93-98 mod til 30,tusen. Se etter lav km og ellegans utgave så har du nok bil i mange år. Jeg liker automat ,men det er jo individuelt og personlig preferanser som bestemer hva gir man vil ha. :D
 
Hvis du ikke har greie på bil, og ikke har mulighet til å få med noen kyndige vil jeg anbefale NAF test, og medlemskap når først bil er kjøpt.

Det er vanskelig å gi generelle råd ang merke og modell. De fleste merker har modeller som er svært gode, og syndere. Slik er det også med motorer.

Trenger du fem seter? Det er enklere å få nyere biler hvis du kan leve med varebil.

Undersøk også forsikringspremien hos flere selskaper før du handler da dette utgjør en stor del av bilholdet på en såpass rimelig bil. Det samme er standen på dekk.

Klarer du å finne en selger som er bilnerd er sjansene store for servicehistorikk og ting på stell.
De største sjansene for å finne slike selgere finner du nok på entusiastmodeller av noe eldre årgang. Saab har et entusiastmiljø, det samme gjelder vw, BMW, Audi, alfa Romeo ( kansje ikke ditt førstemerke) Volvo osv.

Vw og Volvo er merker jeg kansje ville vurdert først. Ca 1985-1995. Billige deler, enkel mekanikk og elektronikk.

Saab har jo en noe usikker fremtid. Dette gjelder også deler.

Du får sikkert mange andre gode råd også. Lykke til!

Takk for tips!

Med min manglende kunnskap kommer jeg nok til å ta en NAF-test og medlemskap. Jeg ønsker helst fem seter, for å ha muligheten til å ta passasjerer. Som adamskater nevner skal jeg holde et øye med VW Golf og evt andre modeller. Er disse driftssikre? Jeg er ikke så begeistret for designet til Volvo, men finner jeg et godt eksemplar til en god pris, slår jeg nok til på det og :)

Jeg ville sett litt på Mercedes c klasse. Får en ganske bra 93-98 mod til 30,tusen. Se etter lav km og ellegans utgave så har du nok bil i mange år. Jeg liker automat ,men det er jo individuelt og personlig preferanser som bestemer hva gir man vil ha. :D

Skal se etter Mercedes, hvordan er driftssikkerheten på disse, og forbruk per km? Jeg har såvidt kjørt med automat, og det spiller i og for seg ikke stor rolle for meg hvilken girtype bilen har. Men jeg snakket med en bilmekaniker som sa at en burde styre unna automatgir på litt eldre bilder, da disse var dyre å skifte ut, og at de etter ca 10 år måtte skiftes ut på et eller annet tidspunkt. Noen som vet noe om dette?
 
Jeg har hatt et par av disse bilene å kan ikke si annet en at jeg aldri har hatt noe form for problem med disse bilene. Svigerfar hadde en slik som hadde gått 470,000km med automat. Aldrig noe problem med hverken motor eller gir. Min mor har en E klasse(97 mod) og det er en dritt bil. problemer med rust,motor og automat.
Mulig jeg har vært heldig med mine c klasser ,men jeg har ikke noe negativt å si om c klassen.
Forbruk vil jeg nok si de ligger rundt 0,7 - 0,9 på blandet kjøring. :D
 
Hvis du skal ha en rimelig bil og prioriterer driftsikkerhet hadde jeg sett på feks en Mitsubishi Lancer eller Galant, billige biler som går og går, der du får mye bil for ditt budsjett. Får du tak i en dieselvariant er det gull.

Sevlsagt ikke den tøffeste bilen, men et godt førstevalg!
 
Det er som regel en grunn til at biler blir populære, men paradokset blir vel at jo flere biler solgt, jo større er sjangsen av at de er eid av folk som ikke passer på tingene sine:)

Golf er gode biler, men selv gamle er populære (les påvirker pris) men ikke være redd for feks bora eller polo heller.

Øvrig tips er service og verksted i Sverige, fort halv pris:)

C-klasse er forøvrig bra tips.
 
Øvrig tips om service og verksted i Sverige er et kjempe tips. Ikke langt til Østersund ifra Trondheim. :D
Polo er også et kjempe tips. Det er biler som aldrig er på verksted. :D
 
Øvrig tips om service og verksted i Sverige er et kjempe tips. Ikke langt til Østersund ifra Trondheim. :D
Polo er også et kjempe tips. Det er biler som aldrig er på verksted. :D

Jeg vet ikke om jeg vil skrive under på den, samboeren hadde en polo som det alltid ble noe gærent med. Men dette var kanskje et dårlig eksemplar!

Fordelene med en Golf eller Polo er jo at delene oftest er billige og lett tilgjengelig, samt de er enkle å skru på for en hobbymekaniker. Har selv hatt en Golf II, nå er det jo snart en veteran.
 
Jeg vet ikke om jeg vil skrive under på den, samboeren hadde en polo som det alltid ble noe gærent med. Men dette var kanskje et dårlig eksemplar!

Fordelene med en Golf eller Polo er jo at delene oftest er billige og lett tilgjengelig, samt de er enkle å skru på for en hobbymekaniker. Har selv hatt en Golf II, nå er det jo snart en veteran.

Sikkert dårlige eksemplarer av alle bil modeller. Jeg har en bekjent som driver bilverksted og med mest fokus på vw og han har skjeldent polo på verkstedet sitt.
Ikke enkelt det valget der,men lykke til uansett hva du velger. :D
Noen liker mora og noen likker dattra osv.....:D
 
Selv om jeg ikke liker det vil jeg nok anbefale deg å kikke etter japanske bilmerker når jeg ser dine kriterier.
Hvis driftsikkerheten er det som er førsteprioritet kommer man ikke utenom disse merkene.
Toyota er vel det merket som kommer først i tankene, men også mitsubishi som er nevnt tidligere vil ha modeller som kan passe for deg.
Jeg ville kanskje sett etter typiske "pensjonist" biler. Dette er ofte biler med relativt kort kjørelengde og som er blitt godt fulgt opp av pertentlige eiere som tar vare på tingene sine.
Det er også biler som ikke er populære for typiske eiere som kjører og skrur istykker bilene.
Deler og timepriser på verksted ligger vel også i riktig ende av skalaen hvis det trengs.
Ellers e det vel med bil som med klokker. Hvis du bare legger litt mer på bordet osv...;)
 
I duellen mellom Polo og Golf vinner Golf any day for meg. Mye mindre skranglete og bedre bygget.
Kjørt begge et par runder utenom allfarvei og Polo:en føltes som den skulle riste sønder men Golfene var betraktelig stille.
 
Selv om jeg ikke liker det vil jeg nok anbefale deg å kikke etter japanske bilmerker når jeg ser dine kriterier.
Hvis driftsikkerheten er det som er førsteprioritet kommer man ikke utenom disse merkene.
Toyota er vel det merket som kommer først i tankene, men også mitsubishi som er nevnt tidligere vil ha modeller som kan passe for deg.
Jeg ville kanskje sett etter typiske "pensjonist" biler. Dette er ofte biler med relativt kort kjørelengde og som er blitt godt fulgt opp av pertentlige eiere som tar vare på tingene sine.
Det er også biler som ikke er populære for typiske eiere som kjører og skrur istykker bilene.
Deler og timepriser på verksted ligger vel også i riktig ende av skalaen hvis det trengs.
Ellers e det vel med bil som med klokker. Hvis du bare legger litt mer på bordet osv...;)

+1

Jeg hadde en 94 Lancer 2.0 diesel i et par år. Gikk som en bøtte møkk med sine 75 hester, men var billig på mila. Driftsikker og bra!
 
Jeg har hatt et par av disse bilene å kan ikke si annet en at jeg aldri har hatt noe form for problem med disse bilene. Svigerfar hadde en slik som hadde gått 470,000km med automat. Aldrig noe problem med hverken motor eller gir. Min mor har en E klasse(97 mod) og det er en dritt bil. problemer med rust,motor og automat.
Mulig jeg har vært heldig med mine c klasser ,men jeg har ikke noe negativt å si om c klassen.
Forbruk vil jeg nok si de ligger rundt 0,7 - 0,9 på blandet kjøring. :D

Dette høres jo bra ut! Jeg hadde ikke engang vurdert Mercedes før jeg postet her, og nå sikler jeg over de på finn :)

Hvis du skal ha en rimelig bil og prioriterer driftsikkerhet hadde jeg sett på feks en Mitsubishi Lancer eller Galant, billige biler som går og går, der du får mye bil for ditt budsjett. Får du tak i en dieselvariant er det gull.

Sevlsagt ikke den tøffeste bilen, men et godt førstevalg!

Jeg er ikke ute etter den tøffeste bilen, men en stabil og driftsikker en :) At den er artig å kjøre er heller ikke negativt :)

Sikkert dårlige eksemplarer av alle bil modeller. Jeg har en bekjent som driver bilverksted og med mest fokus på vw og han har skjeldent polo på verkstedet sitt.
Ikke enkelt det valget der,men lykke til uansett hva du velger. :D
Noen liker mora og noen likker dattra osv.....:D

Takk! Håper jeg gjør et godt valg og ikke blir lurt :)

Selv om jeg ikke liker det vil jeg nok anbefale deg å kikke etter japanske bilmerker når jeg ser dine kriterier.
Hvis driftsikkerheten er det som er førsteprioritet kommer man ikke utenom disse merkene.
Toyota er vel det merket som kommer først i tankene, men også mitsubishi som er nevnt tidligere vil ha modeller som kan passe for deg.
Jeg ville kanskje sett etter typiske "pensjonist" biler. Dette er ofte biler med relativt kort kjørelengde og som er blitt godt fulgt opp av pertentlige eiere som tar vare på tingene sine.
Det er også biler som ikke er populære for typiske eiere som kjører og skrur istykker bilene.
Deler og timepriser på verksted ligger vel også i riktig ende av skalaen hvis det trengs.
Ellers e det vel med bil som med klokker. Hvis du bare legger litt mer på bordet osv...;)

Jeg har flere ganger hørt frasen "skal du kjøpe billig bil, bør du kjøpe Japansk". Har hørt flere snakke om at Toyota er gode biler, om enn litt kjedelige. Hvordan er disse sammenlignet med svenske og tyske biler? Service og reperasjonskostnader er absolutt et pluss med disse :)
 
Dette er neppe en bil du kommer til å ha i veldig mange år? Selv om 30k ikke er mye penger for en bil vil jeg likevel anbefale deg å kjøpe en populær bil innen den bilklassen slik at du har muligheten til å få solgt den igjen relativt enkelt når den tid kommer. Nå er det vel engang sånn at Golf alltid har vært en populær bruktbil som enkelt lar seg selge igjen. Lykke til.
 
Jeg har eid flere SAAB 900, 9-3 og 9-5. Alle "problemfrie", greie delepriser og sikre biler. Dog viktig at det er byttet olje ca hver 10.000km. Deler er ikke noe problem og det finnes tusenvis av delebiler i Sverige om spesialdeler må kjøpes brukt, vanlige slitedeler kommer til å bli produsert i mange år fremover. Jeg jobber med import av nye slitedeler fra mange forskjellige produsenter i Europa og Østen og så lenge det finnes biler på veiene vil deler bli produsert...
Kjøp en turbo, så får du 40-60 hk ekstra med en liten boks:D

Jeg har forresten kun eid bensinbiler, diesel er for jordbruk og varetransport:D
 
Jeg ville seriøst vurdert en Honda Civic 96-98
Disse har bestemor servo og er utrolig simple når det kommer til elektronik.
Den lukter på bensin korken og bruker ca 0,45/0,50l
Stortsett bare og bytte olje og filter/ klosser og så er det tutt og kjør..
Det er sjenerelt/lite tull med disse. Og dem er billige ser en skal selge en i trondheim for 19k det er 1,5k i om reg.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34338587


Som noen på pekte er Golf også en utrolig fin bil..

Spør Minuteman om råd har har litt greie på bil tror jeg :D :D :D