Råd til første bil

Evt byggekvaliteten på rekkehus i Bergen;)

;)

Det stemmer faktisk. Sånn nogenlunde hvertfall. :) Gjennomsnittlig prisutvikling i Bergen siden 1992 ligger på rett under 10% en plass. Med 700k som pris i '92 ender man fort på 4,2 mill. Og det er ikke langt unna korrekt pris i det aktuelle området. :p


Men nå var det ikke bolig vi diskuterte her. :D
 
Jeg har tenkt litt på det å ta opp billån, og har kommet fram til at jeg ønsker å kjøpe bilen kontant, og heller kjøpe en dyrere bil "further on down the road". Et annet aspekt som taler litt imot å ta opp billån er at jeg ikke begynner i fast jobb, men som tilkallingsvikar. (Det er ikke så lett å få fast ansettelse med en gang som nyutdannet vernepleier i spesialisthelsetjenesten, en må ofte starte som tilkallingsvikar). Dette trenger ikke bety at jeg ikke får nok inntekt til å betjene et eventuellt billån, men arbeidsmengden er lite forutsigbar, og en kan komme borti tørkeperioder.

Forslaget om asiatisk småbil er ikke dumt, jacek kommer med et ganske bra forslag under her, som jeg kanskje hadde slått til på hvis jeg var i posisjon til å kjøpe i dag :)

Uansett takk for tipset :)




Økonomisk sett ser dette kjøpet meget bra ut, og jeg skal jo ta utgangspunkt i det økonomiske her :)
Jeg er heldigvis ikke så forfengelig, så jeg hadde ikke blitt flau over å bli sett i en sånn bil. Det hadde heller vært en morsom "conversationstarter" :p

Med tanke på formålet for dette bilkjøpet og med det økonomiske aspektet i bakhodet, kan det godt hende at dette er biltypen for meg i denne omgang :)

Jeg skal holde utkikk etter slike biler når jeg skal kjøpe. Takk for tipset! :)


Du får se det litt ann..

Du har fortsatt god tid.. Nå som sommer ferien kommer og folk får skatte penger, ferie penger. Da er dem ofte i kjøpe modus for og kjøpe ny bil og selger ofte gammle bilen sin billigere...

Har du kjøpt deg ny bil på impuls kviter du deg ofte fort med den du hadde tidligere.. ;)

Ta deg god tid ... Ikke hast...

Du finner nok noe som passer kriteriene dine...

:D :D :D
 
Ser at w124 også er nevnt her ja.. finner du en i bra stand til under 30, så er nok ikke det heller noe dårlig kjøp! Men du må på beregne bytting av en del slitedeler kanskje da dem fleste av disse har gått en del 100k km ;)
 
Du får se det litt ann..

Du har fortsatt god tid.. Nå som sommer ferien kommer og folk får skatte penger, ferie penger. Da er dem ofte i kjøpe modus for og kjøpe ny bil og selger ofte gammle bilen sin billigere...

Har du kjøpt deg ny bil på impuls kviter du deg ofte fort med den du hadde tidligere.. ;)

Ta deg god tid ... Ikke hast...

Du finner nok noe som passer kriteriene dine...

:D :D :D

Jeg skal se det litt an ja. Jeg tror mye kommer an på hva som er gode kjøp når tiden for kjøp kommer :) Jeg ser på flere anbefalte alternativer, men regner med at jeg kommer til å gå for noe som er så nytt som mulig, og relativt økonomisk. Men billig bil fra hastesalg hadde ikke vært til å forakte nei :cool:

Min første bil var en boble.. Å jeg har ikke eid noe annet enn VW siden da! ;) Men passat/golf/polo får du jo ned i den pris klassen :D

polo:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34669527

passat:
http://www.finn.no/finn/car/used/vi...2/4/vertical-3/10/9/342/354/99_1952188099.jpg

Vento:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34649252


Lupo: (den jeg hadde var ihvertfall skudd sikker!! ;) )
http://www.finn.no/finn/car/used/ob...2/4/vertical-3/04/7/341/347/07_1087755452.jpg


Absolutt gode tips du kommer med her! Hører mye positivt om VW og Skoda, som deler mye av samme teknologien, så skal ikke se bort fra at biler som dette blir vurdert når det er tid for å kjøpe :)


Jeg ser at passaten har dieselmotor, i likhet med flere andre biler jeg har kikket på.

Blant annet Skoda Octavia, som kommer med både bensin og dieselmotor.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34653262

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34269089



Hva sier folket om Diesel? Jeg lest litt for å sette meg litt i hva forskjellene mellom diesel og bensin er (husk jeg er komplett amatør ;) ). Jeg har ikke blitt helt klok på hva som er billigst å ta service på, noen sier bensin og noen sier diesel. Det virker å være en enighet om at Dieselmotorer forbruker mindre på mila. 1.9 TDI som sitter i blant annet i passaten som ble nevnt tidligere og Skoda Octavia, skal vist kunne forbruke ned til 0,5 på mila. Jeg har også lest at Dieselbiler bruker lengre tid på å bli varme om vinteren, og at de skal være vanskeligere å starte i kulde enn bensinmotorer. Hvor stort problem er dette med Dieselmotorer fra 1997-2000?

Det virker som Diesel ofte blir anbefalt til langkjøring og Bensin til bykjøring. Med tanke på at jeg kommer til å kjøre en del langkjøring, er Diesel kanskje alternativet for meg?

Hva tenker folket om Diesel?
 
Jeg er generelt mer skeptisk til diesel dess eldre bilen blir. Årsaken er rett og slett at det er, i min erfaring, mer dyre deler som går i filler på diesel enn bensin.

Så og si alle dieselbiler som går ann å kjøre er en TDI, dvs turbodiesel(injection).

Her snakker vi glødeplugger som er kostbare, en turbo som er småtrist at raser (been there, done that!) muligens høytrykkspumper til dieselen, dyser og generelt sett en verden av faenskap som er slitedeler per definisjon.

En simpel bensinmotor derimot har mindre slikt og et sett nye plugger koster noen hundrelaper på en god dag.

Siste TDI jeg hadde raste turboen rett før jeg skulle selge bilen, det ble 25 lapper rett ut i lufta..

Diesel er generelt sett mer drivstoffgjerrig, så du har en økonomisk oppside her dog.

De er er tregere på å bli varme (er litt mindre varmeutvikling i selve antennelsesprosessen mener jeg å huske, men kan huske feil) og det merker du når det er -25c på vinteren. Men i seg selv er ikke det noe kjempeproblem, spesielt ikke om du parkerer innendørs og kan ha en motorvarmer tilkoblet eller om bilen har webasto.
 
Jeg er generelt mer skeptisk til diesel dess eldre bilen blir. Årsaken er rett og slett at det er, i min erfaring, mer dyre deler som går i filler på diesel enn bensin.

Så og si alle dieselbiler som går ann å kjøre er en TDI, dvs turbodiesel(injection).

Her snakker vi glødeplugger som er kostbare, en turbo som er småtrist at raser (been there, done that!) muligens høytrykkspumper til dieselen, dyser og generelt sett en verden av faenskap som er slitedeler per definisjon.

En simpel bensinmotor derimot har mindre slikt og et sett nye plugger koster noen hundrelaper på en god dag.

Siste TDI jeg hadde raste turboen rett før jeg skulle selge bilen, det ble 25 lapper rett ut i lufta..

Diesel er generelt sett mer drivstoffgjerrig, så du har en økonomisk oppside her dog.

De er er tregere på å bli varme (er litt mindre varmeutvikling i selve antennelsesprosessen mener jeg å huske, men kan huske feil) og det merker du når det er -25c på vinteren. Men i seg selv er ikke det noe kjempeproblem, spesielt ikke om du parkerer innendørs og kan ha en motorvarmer tilkoblet eller om bilen har webasto.

Takk for svar! Herlig å få gode innspill :) Diesel høres da ut som et sjansespill som kanskje bør styre unna på litt eldre biler. Bensin it is :)
 
Takk for svar! Herlig å få gode innspill :) Diesel høres da ut som et sjansespill som kanskje bør styre unna på litt eldre biler. Bensin it is :)

Jeg hadde en 94 modell Lancer med diesel, den gikk og gikk uten noen problemer. Kjøpte den for 30k og solgte den for 14k etter 2-3 år. Den kan anbefales!
 
Jeg hadde en 94 modell Lancer med diesel, den gikk og gikk uten noen problemer. Kjøpte den for 30k og solgte den for 14k etter 2-3 år. Den kan anbefales!

Tror nok det er tilfellet for veldig, veldig mange.

Men de av oss som har måttet bytte litt turboer og intercoolere og shit på eldre TDI'er er ikke fult så positive :D.
 
Tror nok det er tilfellet for veldig, veldig mange.

Men de av oss som har måttet bytte litt turboer og intercoolere og shit på eldre TDI'er er ikke fult så positive :D.

Min var en diesel uten verken turbo eller ic! 70 slappe hester.
 
Min var en diesel uten verken turbo eller ic! 70 slappe hester.

Dette er faktisk et ganske godt poeng! En diesel uten turbo, IC og annen fandenskap er ekstremt tamme saker men sannsynligvis har det aldri i bilens historie vært et havari på en heller :p.
 
Da var det på tide med en oppdatering:)

Jeg vil først takke alle for innspill og hjelp i denne tråden!


Min far kjøpte en Volvo 850 SE for 15 år siden, (94-modell), en bil som min bror overtok for fem år siden. Det viser seg at han skal flytte og jobbe et annet sted i et år, og får da tilgang på firmabil. Da han ikke kunne holde to biler, valgte han å overlate den til meg, kostnadsfritt :)

5434ce1a-5461-a9e4.jpg


5434ce1a-5475-3c78.jpg



Bilen bruker 0.7 på langkjøring og 1.1 på bykjøring, noe som er høyere enn flere av forslagene tidligere i tråden, men siden jeg fikk den gratis, kommer jeg nok økonomisk gunstig ut av det :)

Etter vask og polering var det på tide å skifte olje og oljefilter. Da var denne grei å ha:

5434ce1a-559a-13e2.jpg


(måtte snike inn mekkeklokka;) )

Må si det er overraskende morsomt å skru litt bil!
 
Grattis med bil!

Hadde en 94mod 850 som første bil jeg og. Lite tull, nokså billige deler og greit å skru litt på :D At den bruker litt er jo greit nok. Trivelig lyd i femmern også!
 
Dette er solid svenske-tanks vet du! Grattis!

Kvalitetsmessige UX skilter ser jeg også ;).

Femmern er fin og lyden er koselig. Ta vare på den, den vil vare nesten evig denne her!
 

Takker!

Grattis med bil!

Hadde en 94mod 850 som første bil jeg og. Lite tull, nokså billige deler og greit å skru litt på :D At den bruker litt er jo greit nok. Trivelig lyd i femmern også!

Motorlyden er lettkjennelig som Volvo ja :) Bilen skal på EU-kontroll i august, så satser på at det er lite å ta tak i. Bilen kjører helt fint, bortsett fra at av og til hvis du skrur motoren av når den er halv-varm, vil den ikke starte igjen før det har gått et minutt eller to. Det skal sies at dette problemet ikke har oppstått en eneste gang siden jeg skiftet olje og oljefilter for noen dager siden, det er jo lov å håpe at det var så enkelt som det :)

Dette er solid svenske-tanks vet du! Grattis!

Kvalitetsmessige UX skilter ser jeg også ;).

Femmern er fin og lyden er koselig. Ta vare på den, den vil vare nesten evig denne her!

Takker! Tanks er en god beskrivelse, den er sikker, veier opp mot to tonn og er 4.75 meter lang :cool:
Satser på at hvis jeg tar vare på bilen, tar den vare på meg :)