Råd til første bil

Du bør/skal lytte til BMGs råd. Han får med det vesentligste.

Hold deg unna MB, franskmenn, italienere og alt annet eksotisk.

Med dine kriterier er BMGs råd om japansk og da spesielt Toyota det mest fornuftige. Mann-med-hatt-bil, javel, men du får det du er ute etter - hverken mer eller mindre. Både klokkekontoen og du vil være tjent med et slik valg.
 
Du bør/skal lytte til BMGs råd. Han får med det vesentligste.

Hold deg unna MB, franskmenn, italienere og alt annet eksotisk.

Med dine kriterier er BMGs råd om japansk og da spesielt Toyota det mest fornuftige. Mann-med-hatt-bil, javel, men du får det du er ute etter - hverken mer eller mindre. Både klokkekontoen og du vil være tjent med et slik valg.

+1
 
Mye gode tips i denne tråden;)
Men, noen må jo være ufornuftige så da kommer jeg med følgende forslag...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34275875

Mazda MX-5, jepp en liten bil uten veldig god plass, men veldig driftsikker og utrolig mye morro for pengene.
Siden det er din første bil så har du også en ypperlig annledning til å få en god "bil-kontroll" med bakhjulstrekk og 50/50 vektfordeling.
Har selv hatt MX-5 som dagligbil et par år og kjørt sommer som vinter uten problemer.
Klart det kan være en fordel å ha en kompis med en litt større bil i tillegg, men ihvertfall for mitt vedkommende så er det så sjelden jeg er mer enn to i bilen og de gangene jeg skal frakte store ting ordner jeg det på andre måter (nå har jeg også en litt større bil)
Ulempen er jo at den ikke er spesielt sikker, og noe høy forsikring.
Ellers er deleprisene fra både England og Tyskland veldig hyggelig, og det er generelt lite feil.:D

Bare et tips:p
 
Dette er neppe en bil du kommer til å ha i veldig mange år? Selv om 30k ikke er mye penger for en bil vil jeg likevel anbefale deg å kjøpe en populær bil innen den bilklassen slik at du har muligheten til å få solgt den igjen relativt enkelt når den tid kommer. Nå er det vel engang sånn at Golf alltid har vært en populær bruktbil som enkelt lar seg selge igjen. Lykke til.

Gjensalgsverdi er selvfølgelig et pluss, en vet selvfølgelig aldri hva som skulle skje i fremtiden, og det er absolutt en fordel at bilen er lettsolgt igjen :)

Jeg har eid flere SAAB 900, 9-3 og 9-5. Alle "problemfrie", greie delepriser og sikre biler. Dog viktig at det er byttet olje ca hver 10.000km. Deler er ikke noe problem og det finnes tusenvis av delebiler i Sverige om spesialdeler må kjøpes brukt, vanlige slitedeler kommer til å bli produsert i mange år fremover. Jeg jobber med import av nye slitedeler fra mange forskjellige produsenter i Europa og Østen og så lenge det finnes biler på veiene vil deler bli produsert...
Kjøp en turbo, så får du 40-60 hk ekstra med en liten boks:D

Jeg har forresten kun eid bensinbiler, diesel er for jordbruk og varetransport:D

Flott å høre positive erfaringer med Saab! Jeg må innrømme at en sprek motor er noe som tiltaler meg, men den bruker vel tilsvarende bensin?

Jeg ville seriøst vurdert en Honda Civic 96-98
Disse har bestemor servo og er utrolig simple når det kommer til elektronik.
Den lukter på bensin korken og bruker ca 0,45/0,50l
Stortsett bare og bytte olje og filter/ klosser og så er det tutt og kjør..
Det er sjenerelt/lite tull med disse. Og dem er billige ser en skal selge en i trondheim for 19k det er 1,5k i om reg.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34338587


Som noen på pekte er Golf også en utrolig fin bil..

Spør Minuteman om råd har har litt greie på bil tror jeg :D :D :D

Den så slettes ikke dum ut! Hadde jeg vært i posisjon til å kjøpe nå ville jeg nok sjekket den ut. Liker at den bruker lite på mila. Generelt lite tull høres meget bra ut, siden jeg ikke har peiling på å fikse noe selv!

Du bør/skal lytte til BMGs råd. Han får med det vesentligste.

Hold deg unna MB, franskmenn, italienere og alt annet eksotisk.

Med dine kriterier er BMGs råd om japansk og da spesielt Toyota det mest fornuftige. Mann-med-hatt-bil, javel, men du får det du er ute etter - hverken mer eller mindre. Både klokkekontoen og du vil være tjent med et slik valg.

Jeg har ikke tenkt å vurdere andre en Svenske, Tyske og Japanske biler :) Jeg vurderer Japansk mer og mer. Jeg liker forsåvidt designet til f.eks. Saab og VW litt bedre enn flere av de Japanske, men faktorer som driftsikkerhet, økonomiske fordeler som billigere reperasjoner og mindre forbruk av bensin, veier tyngre per i dag.

Det er absolutt en fordel for klokkekontoen. Men selv etter bilkjøp er det andre ting som BSU og ny Imac som må på plass før jeg kan gå etter grailen min, en SUB-C :)


Er Toyota det beste alternativet av Japanske produsenter? Hvordan er kvaliteten på Nissan, Honda, Mitsubishi og Subaru i forhold til Toyota? Er det spesielle modeller fra 1995-2000 som skiller seg spesielt ut som gode kjøp?
Har kikket litt på Nissan Maxima, er denne noe tess?


Mye gode tips i denne tråden;)
Men, noen må jo være ufornuftige så da kommer jeg med følgende forslag...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34275875

Mazda MX-5, jepp en liten bil uten veldig god plass, men veldig driftsikker og utrolig mye morro for pengene.
Siden det er din første bil så har du også en ypperlig annledning til å få en god "bil-kontroll" med bakhjulstrekk og 50/50 vektfordeling.
Har selv hatt MX-5 som dagligbil et par år og kjørt sommer som vinter uten problemer.
Klart det kan være en fordel å ha en kompis med en litt større bil i tillegg, men ihvertfall for mitt vedkommende så er det så sjelden jeg er mer enn to i bilen og de gangene jeg skal frakte store ting ordner jeg det på andre måter (nå har jeg også en litt større bil)
Ulempen er jo at den ikke er spesielt sikker, og noe høy forsikring.
Ellers er deleprisene fra både England og Tyskland veldig hyggelig, og det er generelt lite feil.:D

Bare et tips:p

Jeg har lekt litt med tanken på en morsom bil som den du nevner, men tror jeg vil gå for en mer "vanlig" bil i denne omgang :) Men takk for tipset!



Det ble mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar! I likhet med når jeg skal kjøpe klokker, vil jeg gjerne ta et informert valg og et godt kjøp når jeg først skal handle :)

For å oppsummere så langt:

Jeg vurderer per i dag:

- Mercedes C-klasse

- Saab

- Honda Civic

- VW Golf

- Ulike Japanske biler

Takk for alle innspill så langt!
 
Japansk generelt. Toyota, kanskje spesielt.

Maxima er nok ikke den mest driftsikre fra Nissan, selvsagt litt avhengig av hvilken utgave/hvilke spesifikasjoner du velger. Primera er bra. Der får du også kjøreegenskaper litt utover "japansk standard". Generelt kan man si at det enkle er ofte det beste. Her snakker vi KUN ut fra dine kriterier og praktiske hensyn.
 
Japansk generelt. Toyota, kanskje spesielt.

Maxima er nok ikke den mest driftsikre fra Nissan, selvsagt litt avhengig av hvilken utgave/hvilke spesifikasjoner du velger. Primera er bra. Der får du også kjøreegenskaper litt utover "japansk standard". Generelt kan man si at det enkle er ofte det beste. Her snakker vi KUN ut fra dine kriterier og praktiske hensyn.

Takk for tips, da vet jeg hva jeg skal se etter fremover :)
 
Takk for tips, da vet jeg hva jeg skal se etter fremover :)

Ta en titt på denne linken da.....

http://www.tidssonen.no/forum/showt...-som-sitter-på-gjerdet-og-vurderer&highlight=

Mvh
Timebandit

Edit: Toyota er bare bankers......Carina E fra 92-97 er fantastisk driftsikker. Det eneste er litt rust i nedkant av dørere. 92-93 mod er også produser i Japan (JD i ch.nr) mens deler av 93-til 97 er produser i England (SB i ch.nr)

Corolla fra 92-97 er også selve bibelen på driftsikkerhet. MEN....alt er avhengig av vedlikehold og et stemplet servicehefte.

Tips- en Celica fra 96-00 er også en sterkt undervurdert bil,meget god kvalitet,og kjempeplass i bag,rom pga kombi-luken bak. Er således vanskelig og finne en gubbebil,da alle nesten er rånet ned.
 
Takk for link med nyttig informasjon. Er greit å vite hva en skal styre unna. Har kikket litt på Carina og Corolla i dag, skal ikke se bort fra at det blir noe i den gaten :)
 
Nå skal jeg banne litt i kirken, men da jeg studerte kjøpte jeg meg min første bil. Det ble en Skoda Octavia ´02 modell. Hadde den i nesten 3 år, startet hver dag! Aldri noen problemer, uten om at katalysatoren røk helt i slutten. Fikk 20k for den i inbytte for noen måneder siden, så det burde vell ligge innenfor budsjettet. Har ikke noe særlig kunnskaper selv om bil, men av min egen erfaring anbefaler jeg denne :)
 
La oss være ærlige å innrømme at for 30k kan du glemme design, ekstrem kjøreglede og sprengkåte damer som slåss om å få sitte på.;)

Det som gjelder for deg er driftsikkerhet og samtidig unngå å få antiveigrep og antikjøreglede på kjøpet.
Da vil en Toyota være det korrekte valget i mange tilfeller.:)
 
Toyota eller Mazda er nok de mest driftsikre bilene i den prisklassen som ikke koster all verden å reparere. I tillegg er det sjeldent store reperasjoner.

Har selv Mazda 626 fra 96 GE sedan som jeg er svært fornøyd med. Stort bagasjerom, god plass innvendig, ser ganske alright ut samt at deler er billige å skaffe, samt bytte.
 
La oss være ærlige å innrømme at for 30k kan du glemme design, ekstrem kjøreglede og sprengkåte damer som slåss om å få sitte på.;)

Jeg begynner å innse det nå ;) får håpe jeg klarer å skaffe en klokke som har den effekten på de sprengkåte damene og som da kan veie opp for bilvalget!

Toyota eller Mazda er nok de mest driftsikre bilene i den prisklassen som ikke koster all verden å reparere. I tillegg er det sjeldent store reperasjoner.

Har selv Mazda 626 fra 96 GE sedan som jeg er svært fornøyd med. Stort bagasjerom, god plass innvendig, ser ganske alright ut samt at deler er billige å skaffe, samt bytte.

Skal sjekke ut Mazda!
 
Nå skal jeg banne litt i kirken, men da jeg studerte kjøpte jeg meg min første bil. Det ble en Skoda Octavia ´02 modell. Hadde den i nesten 3 år, startet hver dag! Aldri noen problemer, uten om at katalysatoren røk helt i slutten. Fikk 20k for den i inbytte for noen måneder siden, så det burde vell ligge innenfor budsjettet. Har ikke noe særlig kunnskaper selv om bil, men av min egen erfaring anbefaler jeg denne :)

Jeg har hørt at Skoda tidligere hadde meget lav kvalitet, men at de etterhvert snudde og begynte å lage meget gode biler. Er det noe hold i den påstanden, og når begynte da evt kvaliteten å stige? Hvis dette er tilfellet vil jo det eventuelle dårlige ryktet kunne føre til noen gunstige kjøp på bruktmarkedet?
 
Skoda var et anerkjent merke rundt 1960-1962, men så gikk det nedover og nedover og nedover. Eller egentlig skjedde det vel svært lite inntil VW kjøpte seg inn tidlig på 90-tallet. De siste 12-14 årene har det blitt svært så bra. Særlig Octavia har vært en suksess. Den er bygd på Golf-plattformen, forøvrig den samme som Audi A4, men har rykte på seg for å være et par hakk bedre når det gjelder driftsikkerhet. Blant de rimelige europeerne er Skoda et godt valg. Annenhåndsverdien er ikke allverden. 3 tiår med dårlig rykte tar litt tid å reparere.

Superb, som er bygd på A6-plattformen, er skikkelige saker. Skulle ikke vært meg i mot å hatt en. Men det tar nok noen år før du får en for 30K.
 
En utgave av denne gjør susen. Billig i drift. 1,3litern bruker 0,6 på langkjøring.

copy_0_Toyota%2520Corolla%2520WRC.jpg
 
Som tidligere Mercedes-selger på det glade 80tallet har jeg ett godt tips til deg:

Ta en titt på mercedes E-klasse som ble produsert til 94. Stasjonsvognmodellene til 95. Gå for en så ny bil som mulig, gjerne en E220 fra 94. Da har du m111 motoren på 150 hk. Særdeles rask til å være 4sylindret. 0-100 på ca 9 sek med automat og topphastighet på over 200. Ligger på 1 liter blandet kjøring og 0,7 på langkjøring. Dette er noe av det beste Mercedes har laget, husker flere i drosjenæringen som kjørte 1 mill med disse. De byttet tilogmed tilbake fra det nye W210 karrosseriet da de var mer fornøyd med den gamle.

Bilene har utstyr du ikke engang finner på flere nye modeller idag. De siste modellene hadde nærmest 50/50 vektfordeling også. Delene er grisebillige, forsikringene er sikkert bra på disse nå, og service koster en slikk og ingenting. Styr unnda modeller fra 1995 og frem til 2006 da disse ruster.

Husk at en E220 kostet en halv mill uten ekstrautsyr i 94, med litt utstyr som automat og klima osv lå de fort på 6-700 tusen, mye av denne fordums storhet henger fortsatt igjen...

Husk at 10 000 drosjesjåfører ikke tar feil ;)

Lykke til!

Eller gå for Toyota?
 
De gamle mercedesene er helt rå.
Hadde selv en E300Ce (Coupe) som var gått ca 150k. Bilen var for alle praktiske formål fortsatt ny..

Listenprisen på den i 1992 var ca 1,2 mill. På samme tid kostet et bra rekkehus i Bergen litt under millionen. Sier litt om kvaliteten som lå i disse bilene. :p