Råd til første bil

Selv om jeg ikke liker det vil jeg nok anbefale deg å kikke etter japanske bilmerker når jeg ser dine kriterier.
Hvis driftsikkerheten er det som er førsteprioritet kommer man ikke utenom disse merkene.
Toyota er vel det merket som kommer først i tankene, men også mitsubishi som er nevnt tidligere vil ha modeller som kan passe for deg.
Jeg ville kanskje sett etter typiske "pensjonist" biler. Dette er ofte biler med relativt kort kjørelengde og som er blitt godt fulgt opp av pertentlige eiere som tar vare på tingene sine.
Det er også biler som ikke er populære for typiske eiere som kjører og skrur istykker bilene.
Deler og timepriser på verksted ligger vel også i riktig ende av skalaen hvis det trengs.
Ellers e det vel med bil som med klokker. Hvis du bare legger litt mer på bordet osv...;)

+1

Jeg hadde en 94 Lancer 2.0 diesel i et par år. Gikk som en bøtte møkk med sine 75 hester, men var billig på mila. Driftsikker og bra!

Jeg har hatt et par av disse bilene å kan ikke si annet en at jeg aldri har hatt noe form for problem med disse bilene. Svigerfar hadde en slik som hadde gått 470,000km med automat. Aldrig noe problem med hverken motor eller gir. Min mor har en E klasse(97 mod) og det er en dritt bil. problemer med rust,motor og automat.
Mulig jeg har vært heldig med mine c klasser ,men jeg har ikke noe negativt å si om c klassen.
Forbruk vil jeg nok si de ligger rundt 0,7 - 0,9 på blandet kjøring. :D

Dette høres jo bra ut! Jeg hadde ikke engang vurdert Mercedes før jeg postet her, og nå sikler jeg over de på finn :)

Hvis du skal ha en rimelig bil og prioriterer driftsikkerhet hadde jeg sett på feks en Mitsubishi Lancer eller Galant, billige biler som går og går, der du får mye bil for ditt budsjett. Får du tak i en dieselvariant er det gull.

Sevlsagt ikke den tøffeste bilen, men et godt førstevalg!

Jeg er ikke ute etter den tøffeste bilen, men en stabil og driftsikker en :) At den er artig å kjøre er heller ikke negativt :)

Sikkert dårlige eksemplarer av alle bil modeller. Jeg har en bekjent som driver bilverksted og med mest fokus på vw og han har skjeldent polo på verkstedet sitt.
Ikke enkelt det valget der,men lykke til uansett hva du velger. :D
Noen liker mora og noen likker dattra osv.....:D

Takk! Håper jeg gjør et godt valg og ikke blir lurt :)

Selv om jeg ikke liker det vil jeg nok anbefale deg å kikke etter japanske bilmerker når jeg ser dine kriterier.
Hvis driftsikkerheten er det som er førsteprioritet kommer man ikke utenom disse merkene.
Toyota er vel det merket som kommer først i tankene, men også mitsubishi som er nevnt tidligere vil ha modeller som kan passe for deg.
Jeg ville kanskje sett etter typiske "pensjonist" biler. Dette er ofte biler med relativt kort kjørelengde og som er blitt godt fulgt opp av pertentlige eiere som tar vare på tingene sine.
Det er også biler som ikke er populære for typiske eiere som kjører og skrur istykker bilene.
Deler og timepriser på verksted ligger vel også i riktig ende av skalaen hvis det trengs.
Ellers e det vel med bil som med klokker. Hvis du bare legger litt mer på bordet osv...;)

Jeg har flere ganger hørt frasen "skal du kjøpe billig bil, bør du kjøpe Japansk". Har hørt flere snakke om at Toyota er gode biler, om enn litt kjedelige. Hvordan er disse sammenlignet med svenske og tyske biler? Service og reperasjonskostnader er absolutt et pluss med disse :)

Dette er neppe en bil du kommer til å ha i veldig mange år? Selv om 30k ikke er mye penger for en bil vil jeg likevel anbefale deg å kjøpe en populær bil innen den bilklassen slik at du har muligheten til å få solgt den igjen relativt enkelt når den tid kommer. Nå er det vel engang sånn at Golf alltid har vært en populær bruktbil som enkelt lar seg selge igjen. Lykke til.

Jeg har eid flere SAAB 900, 9-3 og 9-5. Alle "problemfrie", greie delepriser og sikre biler. Dog viktig at det er byttet olje ca hver 10.000km. Deler er ikke noe problem og det finnes tusenvis av delebiler i Sverige om spesialdeler må kjøpes brukt, vanlige slitedeler kommer til å bli produsert i mange år fremover. Jeg jobber med import av nye slitedeler fra mange forskjellige produsenter i Europa og Østen og så lenge det finnes biler på veiene vil deler bli produsert...
Kjøp en turbo, så får du 40-60 hk ekstra med en liten boks:D

Jeg har forresten kun eid bensinbiler, diesel er for jordbruk og varetransport:D

Jeg ville seriøst vurdert en Honda Civic 96-98
Disse har bestemor servo og er utrolig simple når det kommer til elektronik.
Den lukter på bensin korken og bruker ca 0,45/0,50l
Stortsett bare og bytte olje og filter/ klosser og så er det tutt og kjør..
Det er sjenerelt/lite tull med disse. Og dem er billige ser en skal selge en i trondheim for 19k det er 1,5k i om reg.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34338587

Som noen på pekte er Golf også en utrolig fin bil..

Spør Minuteman om råd har har litt greie på bil tror jeg :D :D :D

Du bør/skal lytte til BMGs råd. Han får med det vesentligste.

Hold deg unna MB, franskmenn, italienere og alt annet eksotisk.

Med dine kriterier er BMGs råd om japansk og da spesielt Toyota det mest fornuftige. Mann-med-hatt-bil, javel, men du får det du er ute etter - hverken mer eller mindre. Både klokkekontoen og du vil være tjent med et slik valg.

Med dine kriterier er BMGs råd om japansk og da spesielt Toyota det mest fornuftige. Mann-med-hatt-bil, javel, men du får det du er ute etter - hverken mer eller mindre. Både klokkekontoen og du vil være tjent med et slik valg.

+1

Mye gode tips i denne tråden;)
Men, noen må jo være ufornuftige så da kommer jeg med følgende forslag...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34275875

Mazda MX-5, jepp en liten bil uten veldig god plass, men veldig driftsikker og utrolig mye morro for pengene.
Siden det er din første bil så har du også en ypperlig annledning til å få en god "bil-kontroll" med bakhjulstrekk og 50/50 vektfordeling.
Har selv hatt MX-5 som dagligbil et par år og kjørt sommer som vinter uten problemer.
Klart det kan være en fordel å ha en kompis med en litt større bil i tillegg, men ihvertfall for mitt vedkommende så er det så sjelden jeg er mer enn to i bilen og de gangene jeg skal frakte store ting ordner jeg det på andre måter (nå har jeg også en litt større bil)
Ulempen er jo at den ikke er spesielt sikker, og noe høy forsikring.
Ellers er deleprisene fra både England og Tyskland veldig hyggelig, og det er generelt lite feil.:D

Bare et tips:p

Dette er neppe en bil du kommer til å ha i veldig mange år? Selv om 30k ikke er mye penger for en bil vil jeg likevel anbefale deg å kjøpe en populær bil innen den bilklassen slik at du har muligheten til å få solgt den igjen relativt enkelt når den tid kommer. Nå er det vel engang sånn at Golf alltid har vært en populær bruktbil som enkelt lar seg selge igjen. Lykke til.

Gjensalgsverdi er selvfølgelig et pluss, en vet selvfølgelig aldri hva som skulle skje i fremtiden, og det er absolutt en fordel at bilen er lettsolgt igjen :)

Jeg har eid flere SAAB 900, 9-3 og 9-5. Alle "problemfrie", greie delepriser og sikre biler. Dog viktig at det er byttet olje ca hver 10.000km. Deler er ikke noe problem og det finnes tusenvis av delebiler i Sverige om spesialdeler må kjøpes brukt, vanlige slitedeler kommer til å bli produsert i mange år fremover. Jeg jobber med import av nye slitedeler fra mange forskjellige produsenter i Europa og Østen og så lenge det finnes biler på veiene vil deler bli produsert...
Kjøp en turbo, så får du 40-60 hk ekstra med en liten boks:D

Jeg har forresten kun eid bensinbiler, diesel er for jordbruk og varetransport:D

Flott å høre positive erfaringer med Saab! Jeg må innrømme at en sprek motor er noe som tiltaler meg, men den bruker vel tilsvarende bensin?

Jeg ville seriøst vurdert en Honda Civic 96-98
Disse har bestemor servo og er utrolig simple når det kommer til elektronik.
Den lukter på bensin korken og bruker ca 0,45/0,50l
Stortsett bare og bytte olje og filter/ klosser og så er det tutt og kjør..
Det er sjenerelt/lite tull med disse. Og dem er billige ser en skal selge en i trondheim for 19k det er 1,5k i om reg.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34338587

Som noen på pekte er Golf også en utrolig fin bil..

Spør Minuteman om råd har har litt greie på bil tror jeg :D :D :D

Den så slettes ikke dum ut! Hadde jeg vært i posisjon til å kjøpe nå ville jeg nok sjekket den ut. Liker at den bruker lite på mila. Generelt lite tull høres meget bra ut, siden jeg ikke har peiling på å fikse noe selv!

Jeg har ikke tenkt å vurdere andre en Svenske, Tyske og Japanske biler :) Jeg vurderer Japansk mer og mer. Jeg liker forsåvidt designet til f.eks. Saab og VW litt bedre enn flere av de Japanske, men faktorer som driftsikkerhet, økonomiske fordeler som billigere reperasjoner og mindre forbruk av bensin, veier tyngre per i dag.

Det er absolutt en fordel for klokkekontoen. Men selv etter bilkjøp er det andre ting som BSU og ny Imac som må på plass før jeg kan gå etter grailen min, en SUB-C :)

Er Toyota det beste alternativet av Japanske produsenter? Hvordan er kvaliteten på Nissan, Honda, Mitsubishi og Subaru i forhold til Toyota? Er det spesielle modeller fra 1995-2000 som skiller seg spesielt ut som gode kjøp?
Har kikket litt på Nissan Maxima, er denne noe tess?

Mye gode tips i denne tråden;)
Men, noen må jo være ufornuftige så da kommer jeg med følgende forslag...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34275875

Mazda MX-5, jepp en liten bil uten veldig god plass, men veldig driftsikker og utrolig mye morro for pengene.
Siden det er din første bil så har du også en ypperlig annledning til å få en god "bil-kontroll" med bakhjulstrekk og 50/50 vektfordeling.
Har selv hatt MX-5 som dagligbil et par år og kjørt sommer som vinter uten problemer.
Klart det kan være en fordel å ha en kompis med en litt større bil i tillegg, men ihvertfall for mitt vedkommende så er det så sjelden jeg er mer enn to i bilen og de gangene jeg skal frakte store ting ordner jeg det på andre måter (nå har jeg også en litt større bil)
Ulempen er jo at den ikke er spesielt sikker, og noe høy forsikring.
Ellers er deleprisene fra både England og Tyskland veldig hyggelig, og det er generelt lite feil.:D

Bare et tips:p

Jeg har lekt litt med tanken på en morsom bil som den du nevner, men tror jeg vil gå for en mer "vanlig" bil i denne omgang :) Men takk for tipset!

Det ble mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar! I likhet med når jeg skal kjøpe klokker, vil jeg gjerne ta et informert valg og et godt kjøp når jeg først skal handle :)

For å oppsummere så langt:

Jeg vurderer per i dag:

- Mercedes C-klasse

- Saab

- Honda Civic

- VW Golf

- Ulike Japanske biler

Takk for alle innspill så langt!

Japansk generelt. Toyota, kanskje spesielt.

Maxima er nok ikke den mest driftsikre fra Nissan, selvsagt litt avhengig av hvilken utgave/hvilke spesifikasjoner du velger. Primera er bra. Der får du også kjøreegenskaper litt utover "japansk standard". Generelt kan man si at det enkle er ofte det beste. Her snakker vi KUN ut fra dine kriterier og praktiske hensyn.

Japansk generelt. Toyota, kanskje spesielt.

Maxima er nok ikke den mest driftsikre fra Nissan, selvsagt litt avhengig av hvilken utgave/hvilke spesifikasjoner du velger. Primera er bra. Der får du også kjøreegenskaper litt utover "japansk standard". Generelt kan man si at det enkle er ofte det beste. Her snakker vi KUN ut fra dine kriterier og praktiske hensyn.

Takk for tips, da vet jeg hva jeg skal se etter fremover :)

Takk for tips, da vet jeg hva jeg skal se etter fremover :)

Ta en titt på denne linken da.....

http://www.tidssonen.no/forum/showt...-som-sitter-på-gjerdet-og-vurderer&highlight=

Mvh
Timebandit

Edit: Toyota er bare bankers......Carina E fra 92-97 er fantastisk driftsikker. Det eneste er litt rust i nedkant av dørere. 92-93 mod er også produser i Japan (JD i ch.nr) mens deler av 93-til 97 er produser i England (SB i ch.nr)

Corolla fra 92-97 er også selve bibelen på driftsikkerhet. MEN....alt er avhengig av vedlikehold og et stemplet servicehefte.

Tips- en Celica fra 96-00 er også en sterkt undervurdert bil,meget god kvalitet,og kjempeplass i bag,rom pga kombi-luken bak. Er således vanskelig og finne en gubbebil,da alle nesten er rånet ned.

Takk for link med nyttig informasjon. Er greit å vite hva en skal styre unna. Har kikket litt på Carina og Corolla i dag, skal ikke se bort fra at det blir noe i den gaten :)

Nå skal jeg banne litt i kirken, men da jeg studerte kjøpte jeg meg min første bil. Det ble en Skoda Octavia ´02 modell. Hadde den i nesten 3 år, startet hver dag! Aldri noen problemer, uten om at katalysatoren røk helt i slutten. Fikk 20k for den i inbytte for noen måneder siden, så det burde vell ligge innenfor budsjettet. Har ikke noe særlig kunnskaper selv om bil, men av min egen erfaring anbefaler jeg denne :)

La oss være ærlige å innrømme at for 30k kan du glemme design, ekstrem kjøreglede og sprengkåte damer som slåss om å få sitte på.;)

Det som gjelder for deg er driftsikkerhet og samtidig unngå å få antiveigrep og antikjøreglede på kjøpet.
Da vil en Toyota være det korrekte valget i mange tilfeller.:)