Råd - kjøpe kaffemaskin

Og jeg, som for bare noen dager siden var hellig overbevist om at jeg skulle ha en Rancilio Silvia, har nettopp nå bestilt denne ...

Mye høyere WAF enn en Silvia.
 
I <3 Rancilio Silvia.
Koser meg glugg med å lage kaffe hver dag. Bruker neppe mer enn to minutter heller.
Ville mye heller kjøpt Rancilio enn automatisk maskin. Svigers har en innebygget Miele som absolutt funker, men ikke som min kjære Rancilio. :)
 
I <3 Rancilio Silvia.
Koser meg glugg med å lage kaffe hver dag. Bruker neppe mer enn to minutter heller.
Ville mye heller kjøpt Rancilio enn automatisk maskin. Svigers har en innebygget Miele som absolutt funker, men ikke som min kjære Rancilio. :)
Æsj. Nå ble jeg misunnelig. Men jeg må tenke på damen.
 
Og jeg, som for bare noen dager siden var hellig overbevist om at jeg skulle ha en Rancilio Silvia, har nettopp nå bestilt denne ...

Mye høyere WAF enn en Silvia.

Gratulerer med ny maskin. Jeg hadde impressa f7 (samma, bare med "snurre hjul" istede for display). Den lager fantastisk kaffe og espresso, samt at det er ekte Jura kvalitet! Du kommer til å bli fornøyd!
 
Trenger ny automatisk kaffemaskin på jobben nå. Vi har en trofast Siemens maskin som nå rusker litt.

Vi er kanskje ti kaffedrikkere på jobb som sikkert drikker 50 kopper om dagen (til sammen)

Det går i all hovedsak i sort kaffe uten melkeprodukter. Trenger altså ikke steamer osv.

Har sett litt på Jura Ena Micro 1 og lurer på om den egner seg til såpass mye brygging ila en dag. Noen med erfaring eller eventulet andre kandidater til under 10k?

Takk
 
kaffe

jeg har prøvd det meste på markedet av maskiner fra kr 1000 - 15000. alle har fordeler og ulemper, men jeg har endt opp med en italiensk proff kaffekvern og en alessi 9090 perkulator. den er sinnsykt enkel i bruk og gir mulighet til både sterk espresso til fyrrig kaffe. idiotsikker i bruk, kona digger design'n på den og den er rimelig low budget. Robusta bønnen er noe kraftigere for magen enn arabica. for de som skal ha party, prøv Kopi Luwak Arabica. Hmmmmmm...

 
Redigert:
Trenger ny automatisk kaffemaskin på jobben nå. Vi har en trofast Siemens maskin som nå rusker litt.

Vi er kanskje ti kaffedrikkere på jobb som sikkert drikker 50 kopper om dagen (til sammen)

Det går i all hovedsak i sort kaffe uten melkeprodukter. Trenger altså ikke steamer osv.

Har sett litt på Jura Ena Micro 1 og lurer på om den egner seg til såpass mye brygging ila en dag. Noen med erfaring eller eventulet andre kandidater til under 10k?

Takk

jobber til daglig med å reparere kaffemaskiner ( og mye annet rart) både til husholdning og proff bruk, når det går ca. 50 kopper om dagen 5 dager i uken er det anbefalt med en maskin beregnet for proff bruk, Men om dere vil kjøpe får dere neppe en slik til under 10k ( moccamaster et alternativ?). Men av husholdnings maskiner kan jeg anbefale denne http://http://www.siemens-home.no/produkter/espresso-og-kaffe/espresso/TE506209RW.html?source=browse , Maskiner med god kaffe og kvern og gir har vist seg og være meget slitesterke.
 
Tenkte jeg skulle handle meg ny kaffemaskin.

Har tidligere hatt en Jura Impressa F7 som jeg var utrolig fornøyd med.
Denne gangen heller det mot Miele CM 6300

Noen som har erfaring med Miele maskinen? Hva bør jeg velge? Er opptatt av smak og kvalitet.

Miele maskinen lager god kaffe og om det skulle skje noe galt med den er det mye enklere og raskere og få noen til og reparere den, CM6300 har også fått løst problemet med at ventilen i giret lekker vann, som var et problem med de tidligere makinene. Når det gjelder kvalitet lever Miele opp til ryktet sitt på disse.

Ingen kjenskap til jura modellen, men kan vel regne med at det ikke er mye som skiller disse når det kommer til smak eller kvalitet.
 
jobber til daglig med å reparere kaffemaskiner ( og mye annet rart) både til husholdning og proff bruk, når det går ca. 50 kopper om dagen 5 dager i uken er det anbefalt med en maskin beregnet for proff bruk, Men om dere vil kjøpe får dere neppe en slik til under 10k ( moccamaster et alternativ?). Men av husholdnings maskiner kan jeg anbefale denne http://http://www.siemens-home.no/produkter/espresso-og-kaffe/espresso/TE506209RW.html?source=browse , Maskiner med god kaffe og kvern og gir har vist seg og være meget slitesterke.

Takk for tips, akkurat den maskinen vi har i dag. Den har levert mange kopper god kaffe, men nå blir ikke kaffen ordentlig varm. Finnes det reserve deler å få kjøpt så man kan ta en skikkelig service selv?
 
Takk for tips, akkurat den maskinen vi har i dag. Den har levert mange kopper god kaffe, men nå blir ikke kaffen ordentlig varm. Finnes det reserve deler å få kjøpt så man kan ta en skikkelig service selv?

Bare hyggelig, Varme elementet på denne modellen består av to separete varmetråder, om maskinen ikke lager varm nok kaffe er det nok brudd på en av trådene, del kan skaffes på ditt lokale hvitevare veksted. Denne er produsert med to forskjellige type elementer ( ut ifra alder) de ligger på en pris imellom 500 og 1000. Kan være litt vrient og bytte deler på denne om du ikke har gjort det før ( en del plast klips og skjulte skruer) Men vil ikke ta en repratør mer enn 20-40 minutter og gjøre jobben.
 
Bare hyggelig, Varme elementet på denne modellen består av to separete varmetråder, om maskinen ikke lager varm nok kaffe er det nok brudd på en av trådene, del kan skaffes på ditt lokale hvitevare veksted. Denne er produsert med to forskjellige type elementer ( ut ifra alder) de ligger på en pris imellom 500 og 1000. Kan være litt vrient og bytte deler på denne om du ikke har gjort det før ( en del plast klips og skjulte skruer) Men vil ikke ta en repratør mer enn 20-40 minutter og gjøre jobben.

dele nr på elementene er:
00653578 ifra version 00 til 13
og 12004353 ifra 13-15

Du finner type nr (e-nr enten på høyre siden eller bak spillskuffen de to siste sifrene etter "/" beskriver type nr.
 
Dette er min beskjedene erfaring med kaffemaskiner.
Dette kan virke som en oppregning av selvfølgeligheter, men det viser ikke å være det i praksis.
Uansett merke, så må maskinen brukes og vedlikeholdes riktig.
Bli kjent med maskinen og funksjonene.
Maskinen må rengjøres og det må kjøres renseprogram.
Beholderen med kaffegrut må tømmes daglig. Ialle fall før alt tetter seg til. Våt kaffegrut mugler, og det er ikke noe hyggelig å rydde opp i.
Dryppbrettet må trekkes ut, tømmes og skylles. Ellers dammes det mugg nede i dryppbrettet.
Er det vannbeholder så må det fylles ferskt vann hver dag.
Har den ikke vært brukt på noen dager, så kjør renseprogrammet eller kjør igjennom noen kopper vann for å skylle den.
Kaffe fra maskiner som blir brukt mye smaker bedre enn fra maskiner som blir brukt lite.
Kaffe oksiderer. Kaffe leveres derfor vakumpakket og er ferskvare. Kvernet kaffe oksiderer fortere enn bønner. Kaffeposer som har stått åpne lenge er bare å kaste. Bytt kaffe eller bønner i beholderen når du kommer igjen fra ferie.
Bruk riktig kaffe i maskinen. Det er forskjellig malingsgrad på kaffen alt etter bruken.
Bruk kaffe eller bønner som er ment for kaffemaskin. Kaffe er billigere på nærbutikken, men er sjelden ment for oppgaven.
Bruk riktig filter som er ment for maskinen. Billigere filter eller feil bredde kan medføre problemer.
Bryggetiden avgjør hvilken brenningsgrad du trenger. Kort bryggetid trenger høyere brenningsgrad fordi kaffen er kortere tid i kontakt med vannet. Og motsatt langbryggningstid trenger lavere brenningsgrav. Trakterkaffe har derfor ofte en lavere brenninggrad en maskinkaffe. Selvfølgelig er det også en smakssak hva man liker.
Kaffe som har stått lengere enn 15 minutter etter traktingen blir sur.
Fersk kaffe smaker best.
Drikker du lite kaffe, så er en liten presskanne, kapsellmaskin eller pulverkaffe et greit alternativ.
 
Gammel tråd, men håper noen har erfaringer å komme med. Byttet nettopp ut min trofaste, 7 år gamle Nespresso-maskin da samboeren min går hjemme i mammapermisjon og gjerne ville ha kaffe litt likere det vi vanligvis kjøper på Kaffebrenneriet. Etter å ha googlet litt gikk vi for denne maskinen da det virket som om De Longhi lagde gode kaffemaskiner til en billig penge. Etter å ha hatt maskinen i litt under en uke er jeg ekstremt skuffet. Langt i fra god kaffe, har ikke eksprimentert så voldsomt med bønner og kverningsgrad, men det er så langt igjen til mål at jeg er usikker på om jeg kommer dit. Selv om jeg justerer maskinen til å lage så sterk kaffe som mulig er det ikke mye smak i det som kommer ut, noe espresso blir det i hvert fall ikke. Melkesteameren som er integrert i maskinen lager elendig skum selv om alt blir gjort etter boka (instruksjonsboka).

Spørsmål: Finnes det en kaffemaskin til privatbruk som ikke tar hele kjøkkenbenken og som med enkelhet kan lage en god kopp sort kaffe, melkebaserte drikker og en strerk espresso. Ideelt vil jeg trykke på én knapp for kaffe samt gjøre en liten innsats for å lage godt melkeskum.

Akkurat nå angrer jeg veldig på at jeg solgte Nespressomaskinen og kjøpte en mye dyrere maskin som lager dårligere kaffe. Setter veldig pris på svar og tilbakemeldinger. @krille Får ikke opp din gamle tråd, men minnes at du gikk for en Simens-maskin, fortsatt fornøyd?
 
De rimeligere helautomatisk maskinene lager dessvere ikke kaffe for de kresene. Delonghi er noe av det bedre i billig klassen.

Etter min erfaring er denne ifra Miele den beste helautomatisk bord modellen på markedet
https://m.miele.no/husholdning/kaffemaskiner-2522.htm?mat=10009090&name=CM_6110#

Og siemens/Bosch kommer inn som en god nummer to
http://www.siemens-home.bsh-group.c...-espressomaskin-eq6/TE603201RW?breadcrumb=eq6

Men best resultat vil du vel få med noe som dette
https://www.elkjop.no/product/hjem-...age-barista-express-kaffemaskin-bes870uk-stal

Evt en mer komplisert utgave men maskinen over er enkel i bruk og kaffe lages med to trinn
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Vi har fremdeles kaffemaskinen kjøpt etter denne tråden. Det betyr at den nærmer seg 7 år gammel, og still going strong. Vi er nøye på å gjøre den ren og behandle den pent, og jeg synes fremdeles kaffen er akseptabel+. Jeg merker at den ikke er like god som det jeg får av en proff barista på en god kaffebar, men det lever jeg fint med. Jeg gidder ikke styret med manuelle espressomaskiner, og vil fremdeles som for 7 år siden bare trykke på en knapp og få morgenfiksen min. Erfaringen er imidlertid at man (ikke overraskende) har igjen for å kjøpe ålreite kaffebønner. Jeg har funnet meg et par typer jeg synes er veldig gode, og holder meg til dem. De er (heller ikke overraskende) et stykke fra de billigste man kan oppdrive.

Bonus: jeg har nå lært min 6 år gamle datter å betjene maskinen, og får derfor kaffe på sengen i helgene. Av henne, som har stått opp og kledd på seg selv og lillesøsteren, mekket et par kjeks og tatt seg et glass melk før hun lager kaffe og vekker meg. Hvem vinner i barneoppdragelse? This guy:D:D:D:D
 
Redigert:
Vi har fremdeles kaffemaskinen kjøpt etter denne tråden. Det betyr at den nærmer seg 7 år gammel, og still going strong. Vi er nøye på å"gjøre den ren og behandle den pent, og jeg synes fremdeles kaffen er akseptabel+. Jeg merker at den ikke er like god som det jeg får av en proff barista på en god kaffebar, men det lever jeg fint. Jeg gidder ikke styret med manuelle espressomaskiner, og vil fremdeles som for 7 år siden bare trykke på en knapp og få morgenfiksen min. Erfaringen er imidlertid at man (ikke overraskende) har igjen for å kjøpe ålreite kaffebønner. Jeg har funnet meg et par typer jeg synes er veldig gode, og holder meg til dem. De er (heller ikke overraskende) et stykke fra de billigste man kan oppdrive.

Bonus: jeg har nå lært min 6 år gamle datter å betjene maskinen, og får derfor kaffe på sengen i helgene. Av henne, som har stått opp og kledd på seg selv og lillesøsteren, mekket et par kjeks og tatt seg et glass melk før hun lager kaffe og vekker meg. Hvem vinner i barneoppdragelse? This guy:D:D:D:D

Takk for svar, og hyggelig gjensyn. Da satser jeg på å kjøpe en maskin min relativt ferske sønn kan betjene om 6 år :)
Håper alt står bra til.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim og krille