Råd - kjøpe kaffemaskin

De rimeligere helautomatisk maskinene lager dessvere ikke kaffe for de kresene. Delonghi er noe av det bedre i billig klassen.

Etter min erfaring er denne ifra Miele den beste helautomatisk bord modellen på markedet
https://m.miele.no/husholdning/kaffemaskiner-2522.htm?mat=10009090&name=CM_6110#

Og siemens/Bosch kommer inn som en god nummer to
https://m.miele.no/husholdning/kaffemaskiner-2522.htm?mat=10009090&name=CM_6110#

Men best resultat vil du vel få med noe som dette
https://www.elkjop.no/product/hjem-...age-barista-express-kaffemaskin-bes870uk-stal

Evt en mer komplisert utgave men maskinen over er enkel i bruk og kaffe lages med to trinn

Takk for svar, Mielen er absolutt en aktuell kandidat. Link til Bosch/Siemens ble feil, samme som til Miele, hvilken maskin mener du?

@Christoffer91 Ettersom det virker som du har god peiling, hva er forskjellen på 6110, 6150 og 6350? Ser på sammenlikning på Miele sine sider og var bare koppvarming og lys som skilte seg ut på 6350 som koster en hel del mer.
 
Redigert av en moderator:
Takk for svar, Mielen er absolutt en aktuell kandidat. Link til Bosch/Siemens ble feil, samme som til Miele, hvilken maskin mener du?

@Christoffer91 Ettersom det virker som du har god peiling, hva er forskjellen på 6110, 6150 og 6350? Ser på sammenlikning på Miele sine sider og var bare koppvarming og lys som skilte seg ut på 6350 som koster en hel del mer.
Fikset linken :)

Koppvarmer på toppen ( ligger et lite element der). cm 6150 har ikke vamtvannsutak, mindre kaffebeholder(50 gram forskjell), og ikke like god melke steamer. Dette er på 6350 maskinen
Tror 6110 maskinen er utgått modell men er i grunn samme som 6150.

Under test har jeg lagt godt merke til at cm6350 lager vesentlig bedre melkeskum. Finner det noe merkelig at det er forskjell på skummet da melkesystemet er teknisk likt.

6350 maskinen kommer også med en praktisk melkebeholder, på 6150 er det en silikonslange som du putter ned i melken.


Er også en maskin som heter cm7300 denne er noe større og "penere" skal vist også lage bedre kaffe ikke at jeg finner noen grunn til dette og ikke kan jeg smake eller lukte forskjell heller =)

EQ6 og EQ9 modellene til Siemens er også veldig gode maskiner.
EQ3 har også kommet på markedet men disse har jeg ingen erfaringer med.
 
Fikset linken :)

Koppvarmer på toppen ( ligger et lite element der). cm 6150 har ikke vamtvannsutak, mindre kaffebeholder(50 gram forskjell), og ikke like god melke steamer. Dette er på 6350 maskinen
Tror 6110 maskinen er utgått modell men er i grunn samme som 6150.

Under test har jeg lagt godt merke til at cm6350 lager vesentlig bedre melkeskum. Finner det noe merkelig at det er forskjell på skummet da melkesystemet er teknisk likt.

6350 maskinen kommer også med en praktisk melkebeholder, på 6150 er det en silikonslange som du putter ned i melken.


Er også en maskin som heter cm7300 denne er noe større og "penere" skal vist også lage bedre kaffe ikke at jeg finner noen grunn til dette og ikke kan jeg smake eller lukte forskjell heller =)

EQ6 og EQ9 modellene til Siemens er også veldig gode maskiner.
EQ3 har også kommet på markedet men disse har jeg ingen erfaringer med.

Igjen, tusen takk for meget gode svar.

CM7300 utgår grunnet pris, det samme gjør 6350. 7000 kr påslag opp fra 6150 for melkebeholder, koppvarmer, lys og bedre skum er uaktuelt. Simens maskinene har jeg også tittet på, av de to du nevner er det EQ6 som er mest aktuell.

Da ser det ut som om jeg står igjen med EQ6 og 6150 som aktuelle kandidater. Delonghi-maskinen sendes i retur. Må nesten få testet begge to før jeg får bestemt meg.
 
Igjen, tusen takk for meget gode svar.

CM7300 utgår grunnet pris, det samme gjør 6350. 7000 kr påslag opp fra 6150 for melkebeholder, koppvarmer, lys og bedre skum er uaktuelt. Simens maskinene har jeg også tittet på, av de to du nevner er det EQ6 som er mest aktuell.

Da ser det ut som om jeg står igjen med EQ6 og 6150 som aktuelle kandidater. Delonghi-maskinen sendes i retur. Må nesten få testet begge to før jeg får bestemt meg.

Bare hyggelig.

Ikke glem utakk for vamtvann ;) Er ubrukelig til te men om du drikker amricano er det vel OK.
Det beste kjøpet er nok 6150. Fysisk mindre men alikevel tyngre enn EQ6.

EQ 5 ( TE515209RW utgaven) Kan vel også være aktuell denne lager kaffe med litt lavere trykk og litt lavere tempratur, men er vesentlig rimeligere ca.4700.-
Denne har også en noe mer ujevn kvern.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Jeg har hatt en EQ5 (en litt enklere eller eldre utgave av den som linkes til over) i snart 2 år. Problemfri, og fornøyd med kaffen.

Melkeskummeren er etter det jeg kan forstå ikke så voldsomt bra, men jeg drikker ikke sånt uansett.

Mener jeg plukket den opp på tilbud til 3 lapper. Kupp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Jeg endte opp med en Jura E8 for et års tid siden. Godt fornøyd, men har ikke all verdens maskiner å sammenligne med. Den tar kanskje sin plass på kjøkkenbenken, men det er det verdt. Moccamasteren tok også plass:)
 
Bare hyggelig.

Ikke glem utakk for vamtvann ;) Er ubrukelig til te men om du drikker amricano er det vel OK.
Det beste kjøpet er nok 6150. Fysisk mindre men alikevel tyngre enn EQ6.

EQ 5 ( TE515209RW utgaven) Kan vel også være aktuell denne lager kaffe med litt lavere trykk og litt lavere tempratur, men er vesentlig rimeligere ca.4700.-
Denne har også en noe mer ujevn kvern.

Takk for hjelpen, fornøyd så langt :)

IMG_5880.JPG


Ble altså en Miele 6150, fikk 20% rabatt med DNB MasterCard hos Power så endte på spiselige 6500 kr.
 
Takk for hjelpen, fornøyd så langt :)

Vis vedlegg 54014

Ble altså en Miele 6150, fikk 20% rabatt med DNB MasterCard hos Power så endte på spiselige 6500 kr.

Bare hyggelig.

Håper du blir fornøyd på sikt også :cool:

Et lite spare tips når det gjelder rens av maskin, kjøp BSH ( Bosch Siemens) rensemiddel istedenfor Miele sitt, billigere og minst like bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Bumper denne ettersom jeg nå er i markedet for en tilsvarende maskin. Hva er dine erfaringer så langt @Mathfjeld?

Veldig fornøy så langt. Lager god kaffe, veldig bra melkeskum med enkel rengjøring av "melkedelene". Eneste ulempen så langt er at den bruker mye vann til skylling hver gang jeg skrur av maskinen, som igjen medfører at dryppskåla må tømmes ofte. Utover det, veldig bra.

Jeg hadde sikkert hatt litt å tjene på å justere bryggetid, kverning osv litt bedre, men er fornøyd. Ser ingen grunn til å gå for toppmodellen, LED-lys, koppvarmer og melkeflaske er ikke verdt premiumen du betaler.
 
Veldig fornøy så langt. Lager god kaffe, veldig bra melkeskum med enkel rengjøring av "melkedelene". Eneste ulempen så langt er at den bruker mye vann til skylling hver gang jeg skrur av maskinen, som igjen medfører at dryppskåla må tømmes ofte. Utover det, veldig bra.

Jeg hadde sikkert hatt litt å tjene på å justere bryggetid, kverning osv litt bedre, men er fornøyd. Ser ingen grunn til å gå for toppmodellen, LED-lys, koppvarmer og melkeflaske er ikke verdt premiumen du betaler.
Jeg har en kopp stående fast under "tuten" for å unngå at rensevannet fyller opp dryppskålen støtt og stadig. Funker for meg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Jeg har en kopp stående fast under "tuten" for å unngå at rensevannet fyller opp dryppskålen støtt og stadig. Funker for meg :)

Jeg også, men her er det snakk om vann som går rett i dryppskålen internt i maskinen. Kommer noen dråper i fra rens av melkeslangen også, men det er ikke mye hver gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim