Kaffemaskin

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Vi ønsker oss en kaffemaskin på kjøkkenbenken hjemme. Det vil si en maskin som gir meg en kopp kaffe i full fart på morgenen uten noe mer styr.

Jeg har etter litt nettsurfing kommet frem til at vi ikke vil ha maskin med pods, tabletter eller andre prefabrikerte løsninger, dels fordi jeg ikke ønsker å binde meg til en leverandør, dels av kostnadshensyn og dels av den vakres mening om at det genererer unødig mye avfall.

Har noen av Tidssonens kunnskapsrike og ressurssterke medlemmer noen innsikter å dele i denne sammenheng? Tips om spesifikke modeller eller andre synspunkter er sterkt ønsket! Og ikke minst - hva kommer en brukbar kaffemaskin til å koste meg? 1/4 Submariner? 1/3 Speedmaster? Et par Seiko?
 
Jeg var i dine sko for rundt et år siden. Jeg hadde et litt annet utgangspunkt enn deg, samboern er ikke så nøye med avfallet. Valget mitt falt egentlig ganske fort på en Nespresso maskin med melkesteamer.
Og etter ett års bruk får dem 9/10 hos meg. Kaffen smaker supert, ca 10 smaker og styrker å velge mellom. Kaffen blir lagd fort, maskinen har en koselig lyd som nå er et sikkert tegn på at samboern har stått opp før meg. Melkesteamer var et must da jeg har blitt en sucker for latte. Streamern bruker rundt 45 sek på å lage nok melkeskum til en kopp kaffe, og den er super enkel å rengjøre. "vispen" som pisker melken sitter på en magnet og blir drevet av en "åpen" el-motor. Dette gjør at det ikke er noen kriker og kroker som melken setter seg fast i. Dårilg forklart, men et supert system. Prisen per kaffekopp er i overkant av 3 kroner+melk om det ønskes. Før jeg fikk maskinen kjøpt jeg kaffe på kaffebrenneriet hver dag for 35kr, så i min bok sparer jeg masse penger:)

Enest jeg har å utsette på maskinen er evnen til å lage meg en stor kopp med sort kaffe. Man har valget mellom Espresso og Lungo. Espresso er jo som alle vet bitte liten og Lungo er heller ikke veldig stor. Så vil jeg ha sort kaffe må jeg fremdeles frem med presskanna.

Alt i alt er jeg super fornøyd, tror det er få andre maskiner i den prisklassen som lager så god kaffe på så kort til. Prisen er rundt to seiko 007.
( beklager langt innlegg, men er så gøy å skrive på ipad'n)
 
Jeg kan også gå god for Nespresso sine maskiner. Pappa fikk en slik en i julepresang ifjor, og det er ingenting som slår en deilig espresso om morgenen. Jeg har samme erfaringer som Mathfjeld når det kommer til pris per kopp og ja, skal man ha en stor kopp svart kaffe må man ut med presskannen. Nå som jeg har flyttet hjemmefra savner jeg nespressomaskinen ettersom at jeg ikke er tolmodig nok til å kverne bønnene og vente på vannkokeren for så å la kaffen trakte de minuttene den skal :p
 
Skal du ha skikkelig kaffe skal den være laget av nykverna bønner. Period! Vannkoker, kaffekvern og en kombinert presskanne/termokopp. Da kan du ta med kaffen i handa når du drar på jobb og. Husk å bunkre mørkrost når du er i Svealand
 
Jeg er inne på 4. året med min Nespressomaskin nå - kan absolutt anbefales.

De enkleste ligger vel på et par lapper, men jeg mener å ha sett at de har en "cashback" kampanje der du får igjen 400,- i etterkant av kjøpet.
 
Isomac Giada

Jeg har en Isomac Giada, og er strålende fornøyd med den. Den har oppført seg uklanderlig i fem år. Jeg ser at den nå faktisk koster en tuselapp mindre enn da jeg kjøpte min (http://www.cortado.no/). Til 4K er dette et røverkjøp.
 
Skal du ha skikkelig kaffe skal den være laget av nykverna bønner. Period! Vannkoker, kaffekvern og en kombinert presskanne/termokopp. Da kan du ta med kaffen i handa når du drar på jobb og. Husk å bunkre mørkrost når du er i Svealand

Bortsett fra dette med mørkrost i Svealand er jeg enig. Har en Rancilio Silvia med rocky kvern (disse sparer man mye penger på å ta inn fra Sverige). Kjøper en bra kaffebønner blir kaffen veldig mye bedre enn på Kaffebrenneriet e.l. I Oslo er Mocca på St. Hanshaugen/Briskeby bra saker. Tim Wendelboe på løkka er også top notch!

Nespresso er bra greier - har en maskin på jobben men det er nok et par divisjoner under ordentlig håndverk. Håndverk er vel uansett stikkordet. Det å kverne bønnene osv. tar fort et minutt eller to i motsetning til Nespressos plug & play rutine. Hvis du ikke liker å mekke litt med kaffen er Nespresso løsningen; litt som quartz kontra ekte klokker på en måte (hei til deg Mathfjeld:D)
 
Jeg er inne på 4. året med min Nespressomaskin nå - kan absolutt anbefales.

De enkleste ligger vel på et par lapper, men jeg mener å ha sett at de har en "cashback" kampanje der du får igjen 400,- i etterkant av kjøpet.

De enkleste er faktisk nede i 600-700 kr nå!

Jeg er også storfornøyd med min Nespresso. Det er så enkelt! Tok meg aldri tid til å lage kaffe hjemme om morgenen før, og endte alltid opp med ekkel "kaffe" fra kantinen. Det er slutt på de dagene, vil jeg ha en større kopp så fyrer jeg bare av 2 lungoer i samme kopp.
 
Siden jeg, blant annet, jobber med kaffe skal jeg komme med en liten input.

I og med at du ønsker en "styr-less" maskin antar jeg at du ønsker en automatisk?
Du sier ikke noe om du ønsker muligheten for espresso eller om du kun ønsker en maskin som kan kverne noen bønner og trakte en kopp kaffe til deg?

Det er ikke lett å finne seg en brukbar automatisk hjemmemaskin. Det aller meste på markedet holder rett og slett ikke mål, selv om det har skjedd mye de siste par årene.

Er du villig til å styre litt vil jeg absolutt anbefale en manuell espressomaskin.

F.eks Zacconi til rundt 6.000,-:
espresso-baby_cromo.jpg


Eller Vibiemme til rundt 15.000,-:
100422.jpg


Du trenger i tillegg en skikkelig kaffekvern + litt annet småtteri. Fordelen er fantastisk kaffe (når du har lært å håndtere utstyret) og du imponerer alle gjester du serverer, ulempen er at det er litt "fuzz", litt renhold og det krever litt innkjøring/trening.

Med en kaffekvern får du veldig bra resultat med presskanne eller en skikkelig trakter, hvis du ikke sparer på råvarene.

Når det gjelder automatiske hjemmemaskiner finnes det noen greie alternativer fra rundt 12.000,-. F.eks denne. Men det er litt småsært:D

Du har jo allerede utelukket pods/kapselmaskiner, og her er det langt mellom godbitene.
Nespresso er et greit alternativ innen denne sjangeren. Ikke verdens mest spennende kaffe, men fordelen er en rimelig driftsikker maskin som leverer et jevnt resultat hver gang. En annen fordel er at det er null stress, null rengjøring og enkel betjening. Må også få korrigere Mathfjeld på mengden, han kan selv stille inn mengden vann den skal gi til hver kopp. Hvis han ønsker at den lange espressoen (det Nespresso kaller Lungo) skal være enda lengre er det bare å stille det inn på maskinen.
 
Bortsett fra dette med mørkrost i Svealand er jeg enig. Har en Rancilio Silvia med rocky kvern (disse sparer man mye penger på å ta inn fra Sverige). Kjøper en bra kaffebønner blir kaffen veldig mye bedre enn på Kaffebrenneriet e.l. I Oslo er Mocca på St. Hanshaugen/Briskeby bra saker. Tim Wendelboe på løkka er også top notch!

Nespresso er bra greier - har en maskin på jobben men det er nok et par divisjoner under ordentlig håndverk. Håndverk er vel uansett stikkordet. Det å kverne bønnene osv. tar fort et minutt eller to i motsetning til Nespressos plug & play rutine. Hvis du ikke liker å mekke litt med kaffen er Nespresso løsningen; litt som quartz kontra ekte klokker på en måte (hei til deg Mathfjeld:D)

Ja, det stemmer alt sammen. Jeg brukte selv Silvia og Rocky tidligere, og det funker bra. Men jeg mistenker at dette blir litt for mye styr for Krille...
 
Takk for innspill, gutter. Har konferert litt på hjemmefronten, og det viser seg at hovedgrunnen til at Nespresso er uaktuelt, i tillegg til avfallsmengden, er at hun har dårlige erfaringer med smaken. Så den er nok bare å skrinlegge. Manuell maskin ser og høres veldig bra ut, men jeg frykter jo at det er veldig stor stas til å begynne med, og etterhvert blir et pes med rengjøring og mekking. Noe som igjen fører til at den om et års tid deler en uviss limbotilværelse på loftet sammen med de andre "smarte" kjøkkenmaskinene som har vært innkjøpt med stor entusiasme de siste årene.

Derfor tror jeg det må være litt mer automatisk, og jeg har sett på denne. Den får ålreite skussmål på diverse forbrukertester, og jeg er i posisjon til å få den til en fordelaktig pris. Ingen som har erfaring med slike maskiner (eller lignende)?

Siemens TK65001:
MCSA027937_TK65001_def.eps
 
Vi har en Rancilio Silvia og kvern utenom. Det var konas valg, og hun brukte mer tid på å undersøke alternativer, lese tester og sammenlikne resultater enn jeg gjør når jeg kjøper bil. Det er ikke tvil om at den lager veldig god kaffe, men mine smaksløker er nok ikke tilstrekkelig utviklet til at jeg smaker enorm forskjell fra espresso laget i en 300-kroners Bialetti. Ifølge den huslige ekspertisen er det imidlertid en enorm kvalitetsforskjell, og Nespresso er, stadig ifølge samme kilde, dyrt og rævva.
 
Jeg har ikke vært borti akkurat den modellen, men flere i samme sjanger/prisklasse.

De har jo noen fordeler og ulemper. Fordelene er jo nettopp enkelheten og et jevnt resultat. Husk å kjøpe kaffe i små mengder, for bønner tørker!
De lager bra kaffe og dere kommer helt sikkert til å bli fornøyd med maskinen.


Vær oppmerksom på at automatiske maskiner i denne prisklassen ikke kan steame melk skikkelig, hvis det er viktig...
 
Jeg har denne:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=443252

Har hatt den i 12 måneder, fabelaktig kaffe, kan anbefales!

Lurte lenge på podsmaskiner men det er noe eget med nykvernet kaffe syns jeg, at denne også har gode løsninger for melkebaserte kaffedrikker er et pluss for kona

PS Ta en titt på youtube på videoer av Jura maskinene .. mange bra tester og info ..

mvh,
=Tor=
 
Norsk Kaffe Informasjon kjører tester av de forskjellige espressomaskinene som tilbys i det norske markedet, så en liten gjennomlesing der kan være lurt før et evt. innkjøp.

Drikker selv mange doble espresso pr. dag, så etter en tid med Nespresso på jobben går man litt lei. Det er dessverre litt lite utvalg av kaffetyper å velge mellom. Spesielt blant de litt kraftigere kaffesortene (sorte og mørkebrune kapslene).

Hjemme er jeg som flere her på forumet på "Rancilio-bølgen" og er meget godt fornøyd med den. Men som tidligere nevnt krever manuelle maskiner litt mer arbeid av brukeren, også ift. rengjøring.

Lykke til med kjøpet av espressomaskin.


tigergutt
 
Jeg kjøpte Silvia i oktober i fjor. Var 100% fornøyd med kaffesmaken men var litt treg når mange kopper skulle lages. Maskinen ble derfor byttet ut i en Vibiemme som har en mye,mye større tank og E 62 bajonett slik at alt holder seg varmt hele tiden.
Egen kaffekvern er en selfølge for oss som digger kaffe. Glem pads !
For å kjøre løpet helt ut så kjøpte jeg egen kaffebrenner.

Det tar litt lenger tid å lage kaffe med en manuell maskin, men du verden, en har så mye mere igjen en å stappe en pads oppi en plastikkmaskin.
Kjøper du Silvia så tror jeg jaggu du kan kjøpe egene pads til denne om du absolutt vil.

Sjekk ut: www.temperato.no
 
Jeg har nøye vurdert en helautomatisk maskin, bl.a. Jura og Siemens som begge er nevnt her da vi har både en Nespresso (konas) og manuell Isomac maskin + kvern på benken og søkte en kompromiss.

Konklusjonen ble, etter å ha snakket med bl.a Cortado er at helautomatiske maskiner i klassen 12.000 og lavere er gode kaffemaskiner, men bare passe gode espressomaskiner. I tillegg mente de melkeskummeren ikke klarte å matche det man steamet selv...
Det kommer altså litt an på om du liker kaffe eller espresso når du skal velge.

Lykke til
 
Jeg har nøye vurdert en helautomatisk maskin, bl.a. Jura og Siemens som begge er nevnt her da vi har både en Nespresso (konas) og manuell Isomac maskin + kvern på benken og søkte en kompromiss.

Konklusjonen ble, etter å ha snakket med bl.a Cortado er at helautomatiske maskiner i klassen 12.000 og lavere er gode kaffemaskiner, men bare passe gode espressomaskiner. I tillegg mente de melkeskummeren ikke klarte å matche det man steamet selv...
Det kommer altså litt an på om du liker kaffe eller espresso når du skal velge.

Lykke til

Det synes jeg var ganske godt oppsummert... Problemer med de billige maskinene er at de sjelden klarer å levere høyt og jevnt nok trykk til å lage god espresso.

Ser at noen har gode erfaringer med Jura, jeg ville styrt unna...
 
Takk for tilbakemeldinger alle sammen. Jeg tror nok det blir å bestille en automatisk maskin, jeg tror ganske enkelt manuell maskin blir for mye styr. Se kaffegourmet at ikke en slik dekker mitt behov er jeg rett og slett ikke, og steamet melk i kaffe har jeg ikke noe forhold til.