Råd - kjøpe kaffemaskin

Jeg har veldig lyst på en Rancilio Silvia, og lurer: Hvorfor betrakter dere den som styrete? Er det bare fordi det er så enkelt/renslig/kjapt med pods, eller er det noe annet?

Prosedyren for å tilberede en kopp kaffe/espresso med manuell maskin er som de andre skriver over. Høres veldig omstendig ut, og det er det også den første måneden. Men når du først har fått innøvd "rutinen", og klart å lage god kaffe, er det ikke så ille.
Men selvsagt er det mer behagelig med en helautimatisk maskin hvor du trykker på "power" før du går i dusjen, og trykker på "kaffe" når du kommer ut, for så å ha en klar kopp kaffe med det samme :)

Jeg var over snittet interessert da jeg hadde siliva. Installerte PID på den og klarte å få til god kaffe. Hadde den et par år, men så dabbet interessen av, dog ikke interessen for god smak. Dermed ble det en "high end" helautomatisk maskin.

Etter 2 dager med Miele maskinen vil jeg si den lager vel så god kaffe som Silviaen min. Jeg kan stille inn brygge temperatur, pre infusion, malegrad, hvor mye kaffe som skal i kammeret og mengde.
 
Jeg har veldig lyst på en Rancilio Silvia, og lurer: Hvorfor betrakter dere den som styrete? Er det bare fordi det er så enkelt/renslig/kjapt med pods, eller er det noe annet?
Siterer meg selv fordi dagens kaffetrådlesing har gjort at jeg ikke lenger har lyst på en Silvia. Så fort kan det gå når TS råder ... Inntil i dag ante jeg ikke at det fantes automatiske kaffemaskiner annet enn i kantiner. Så nå er jakten i gang, på den perfekte automatiske espresso ++-maskin.
 
Vi har fremdeles vår automatiske Siemensmaskin som jeg kjøpte etter denne tråden, og den fungerer ennå veldig fint. Den lager mer enn god nok kaffe for meg, og jeg har en kopp i hånden etter ett tastetrykk om morgenen, og som tosmåbarnsfar med konstant søvnmangel er det noe jeg setter veldig stor pris på.
 
Miele

Har nå hatt Miele maskinen noen dager. Plast/"nymaskin" smaken er borte.

Jeg må bare si: "WOW, for en kaffe den lager!"

Har ikke så mye jeg kan sammenlikne med, men kaffen er bedre enn fra Jura Impressa F7 og bedre enn det jeg og 2 andre bekjente klarer å lage på Silvia med Rocky og Gaggia kvern.

Super fornøyd! Kan anbefales på det varmeste.

Kan jo også legge til at jeg i ettertid leste at den er lagd for å vare i over 20 år med 7 kopper om dagen i gjennomsnitt. Det tatt i betraktning, så er ikke prisen skremmende høy.
 
He-he, jeg også kjente faktisk litt på det når jeg skrev mitt innlegg ovenfor, at nå måtte jeg jaggu lese korrektur før jeg postet. Ellers så ville språk-politimester @aek slå hardt og nådeløst til ;)
Hmm... etter å ha lest hvor omstendelig det egentlig er (har ikke tenkt på det slik, jeg bare gjør jobben liksom), så kanskje jeg allikevel skal "flippe" Silvia?
Nåja, politi ... Jeg reserverer eventuelle arrestasjoner til språktråden, noe annet ville vært arrogant. Men generelt mener jeg nok at vi alle gjør klokt i å lese korrektur før posting, både med tanke på språk og innhold.

Så du vurderer å flippe Silvia, @Gin? Med din avatar er jo ikke det uten underholdningsverdi. Hehe.
 
Redigert av en moderator:
Nåja, politi ... Jeg reserverer eventuelle arrestasjoner til språktråden, noe annet ville vært arrogant. Men generelt mener jeg nok at vi alle gjør klokt i å lese korrektur før posting, både med tanke på språk og innhold.

Så du vurderer å flippe Silvia, @Gin? Med din avatar er jo ikke det uten underholdningsverdi. Hehe.

He-he, den så jeg ikke før nå - morsomt!
 
Redigert av en moderator:
Prosedyren for å tilberede en kopp kaffe/espresso med manuell maskin er som de andre skriver over. Høres veldig omstendig ut, og det er det også den første måneden. Men når du først har fått innøvd "rutinen", og klart å lage god kaffe, er det ikke så ille.
Men selvsagt er det mer behagelig med en helautimatisk maskin hvor du trykker på "power" før du går i dusjen, og trykker på "kaffe" når du kommer ut, for så å ha en klar kopp kaffe med det samme :)

Jeg var over snittet interessert da jeg hadde siliva. Installerte PID på den og klarte å få til god kaffe. Hadde den et par år, men så dabbet interessen av, dog ikke interessen for god smak. Dermed ble det en "high end" helautomatisk maskin.

Etter 2 dager med Miele maskinen vil jeg si den lager vel så god kaffe som Silviaen min. Jeg kan stille inn brygge temperatur, pre infusion, malegrad, hvor mye kaffe som skal i kammeret og mengde.

Hei!

Jeg støtter utsagnet, jeg har også en Rancilio Silvia, og Gaggia kvern. Jeg sliter med å få et konsistent resultat, noe kopper blir veldig bra, andre not so much. Det er vanskelig å matche opp ferskhetsgrad på bønner, malingsgraden og tampingen. Jeg må minst lage en prøvekopp eller to, og det blir slitsomt i lengden når du bare skal ha deg en kopp.

Har ikke PID på den, og vet ikke om maskinen blir mer forutsigbar da. Det er i hvert fall mange demovideoer på Youtube som viser bruk av maskinen. Sliter med steamingen også, og det er synd for det er en god maskin - egentlig.
 
Hei!

Jeg støtter utsagnet, jeg har også en Rancilio Silvia, og Gaggia kvern. Jeg sliter med å få et konsistent resultat, noe kopper blir veldig bra, andre not so much. Det er vanskelig å matche opp ferskhetsgrad på bønner, malingsgraden og tampingen. Jeg må minst lage en prøvekopp eller to, og det blir slitsomt i lengden når du bare skal ha deg en kopp.

Har ikke PID på den, og vet ikke om maskinen blir mer forutsigbar da. Det er i hvert fall mange demovideoer på Youtube som viser bruk av maskinen. Sliter med steamingen også, og det er synd for det er en god maskin - egentlig.

Poenget er riktig temperatur, noe som er litt vanskelig med en maskin med bare en koker.
Er den for varm, pga. steaming før brygging. Da må maskinen "flushes" og varmes opp igjen før brygging.
Er den for kald, pga. brygging før steaming. Da må det slippes ut steam og varmes opp igjen til ny steam.
Jeg steamer helst først.

Jeg kverner alltid likt, men tamper hardere på "gammel" kaffe, enn på ny kaffe.
Min kaffe blir stort sett tipp topp, men kone og unger fikser ikke dette "håndtverket" - derfor vurderes en automatisk maskin.
Noen som byr på en ny-restaurert Silvia inkludert kvern ;)
 
Å mestre dette håndtverket slik som du beskriver det er en hverdagsglede. Blir aldri lei av tilfredsstillelsen det gir å bruke fingerspissfølelse på kombinasjonen av maling/tamping ift ferskhet osv. For noen blir dette helt absurd. Derfor er det så vanskelig å gi råd om hvilken kaffeløsning man skal velge. Jeg kan også sette pris på enkelhet i hverdagen, men se ikke bort fra at det melder seg et sterkt savn om du selger Rancilioen.
 
Å mestre dette håndtverket slik som du beskriver det er en hverdagsglede. Blir aldri lei av tilfredsstillelsen det gir å bruke fingerspissfølelse på kombinasjonen av maling/tamping ift ferskhet osv. For noen blir dette helt absurd. Derfor er det så vanskelig å gi råd om hvilken kaffeløsning man skal velge. Jeg kan også sette pris på enkelhet i hverdagen, men se ikke bort fra at det melder seg et sterkt savn om du selger Rancilioen.
Jeg har ingen problemer med å forstå at dette kan være en hverdagsglede. Men jeg tipper at eventuelle samboere ikke ser på det på samme måte? Jeg tror det blir avgjørende for valget i hvert fall jeg kommer til å gjøre.
 
Jeg har ingen problemer med å forstå at dette kan være en hverdagsglede. Men jeg tipper at eventuelle samboere ikke ser på det på samme måte? Jeg tror det blir avgjørende for valget i hvert fall jeg kommer til å gjøre.

+1 Kona var glad når hun også kunne lage seg kaffe, uten min hjelp :)
 
Jeg leste gjennom "alle" såkalte high-end-tråder om kaffe på norske fora for en stund siden. Jeg kapitulerte etter å ha stukket fingeren i jorda - og kjøpte en presskanne i 1-kopp-størrelse.

Jeg er strålende fornøyd med det valget.

Kaffen smaker godt. Minimalt med tid som benyttes til å lage den smakende koppen. Og, lite oppvask.
 
Jeg leste gjennom "alle" såkalte high-end-tråder om kaffe på norske fora for en stund siden. Jeg kapitulerte etter å ha stukket fingeren i jorda - og kjøpte en presskanne i 1-kopp-størrelse.

Jeg er strålende fornøyd med det valget.

Kaffen smaker godt. Minimalt med tid som benyttes til å lage den smakende koppen. Og, lite oppvask.

Presskanne kaffe og kaffe lagd på en automatisk/manuell maskin er ikke å sammenlikne :) Men kan være enig med at man kan lage god kaffe med en presskanne dersom alt ligger til rette for det.
 
@korsvik snakker vi om samme kaffe her? Skulle like å se deg lage en bedre kopp kaffe enn man kan med presskanne/aeropress med en maskin.
 
@korsvik snakker vi om samme kaffe her? Skulle like å se deg lage en bedre kopp kaffe enn man kan med presskanne/aeropress med en maskin.
Ja tror da det :) Smaken er som baken..
Har ihvertfall aldri blitt servert kaffe fra presskanne som slår maskin. Dog har jeg aldri smakt traktekaffe som smaker bedre enn presskannekaffe;)
 
Kaffe får forskjellige karakteristikker, avhengig av bryggemetode. Og det bunner nok veldig mye i smak, @Melchiades. :) Personlig er jeg ingen fan av aeropress, da det ikke ivaretar noe av bitterheten jeg selv ønsker i kaffe. Er man glad i fruktig/syrlig kaffe derimot, er aeropress perfekt. Selv får jeg best resultat av presskanne, men jeg bruker primært vanlig kaffetrakter selv. Har ikke smakt mye kaffe fra automatiske kaffemaskiner, så kan ikke uttale meg der, men når det kommer til enkelhet er det vel ingenting som slår nettopp dét.

Tidlig på morgenen er en god kaffetrakter og nylig kvernede kaffebønner perfekt for meg. ;)
 
Redigert av en moderator:
Epler, pærer og bananer. Alle kan være gode og dårlige. Kan ikke sammenlignes.

Edit: JonasJM kom meg i forkjøpet.
 
Poenget er riktig temperatur, noe som er litt vanskelig med en maskin med bare en koker.
Er den for varm, pga. steaming før brygging. Da må maskinen "flushes" og varmes opp igjen før brygging.
Er den for kald, pga. brygging før steaming. Da må det slippes ut steam og varmes opp igjen til ny steam.
Jeg steamer helst først.

Jeg kverner alltid likt, men tamper hardere på "gammel" kaffe, enn på ny kaffe.
Min kaffe blir stort sett tipp topp, men kone og unger fikser ikke dette "håndtverket" - derfor vurderes en automatisk maskin.
Noen som byr på en ny-restaurert Silvia inkludert kvern ;)

Hei

Det er vel her digital termostat og temperaturstyring på Silviaen gjør tingene noe enklere, da svingningene i temperatur reduseres? Uansett er det en maskin med en kjele til både brygging og steaming. Dyrere maskiner har separat kjele til steaming, noe som sikkert er en fordel. Jeg kommer nok ikke til å selge den, men kanskje ta meg tid til et kurs. Temperato, som er firmaet jeg kjøpte maskinen av ligger fem minutters kjøring fra der jeg bor. De inviterer til kurs av og til, kanskje jeg skal slå til neste gang invitasjonen kommer.
 
Har selv en helautomatisk espressomaskin fra Bosch (TKN68E751/04)
Må være den beste investeringen man kan gjøre. Pt. så har den brygget 3755 kopper kaffe på under fire år.
15nnasy.jpg

Enkel i bruk, å lager veldig bra sort kaffe, Espresso og div. kaffe med melkesøl som kvinnene setter pris på :rolleyes:

Effekt: 1300 watt maks
Automatisk rensefunksjon ved oppstart av maskinen
Helautomatisk tilbereding av kaffe og espresso ved ett tastetrykk
15 bar termoblokk pumpesystem
Oppskummings- og varmtvannsfunksjon
Kaffekvern med beholder for kaffebønner (ca. 400g). Malingsgrad kan justeres.
Separat beholder for ferdigmalt kaffe
Avtakbar vanntank, 1.8 liter
Innstillbar kaffemengde i 6 trinn
Høydejusterbart kaffeutløp
Automatisk avkalkning
Automatisk rengjøringsprogram for bruk av tabletter
Helautomatisk skylleprogram når maskinen startes og slås av
Stand-by funksjon: Programmerbar innkoplingstid, klokkeslett og utkoplingstid