Helt Enig! Moon landing og bond må være regnskapsførerens våt drøm. Men desverre etter siste pris økning og avstand fra lokal AD tenke jeg at Omega vil 'position' merkevære Omega med og med møt Rolex. Men det er nok hva regnskapsføreren har regnet med?
Hele månegreie kom til Omega som en overraskelse.
De har selvfølgelig jobbet hardt senere for å gjør Nasa fornøyd...
En liten historie med fakta jeg har plukket opp(forskellige kilder som ser ut til å stemme med hverandre)
Før 1972 Nasa misjoner, altså Apollo 16 og 17 med hver sine månelandiger, ble det planlagt ny klokketester.
På den tiden, har en del politiker i USA pushet frem den -1933 Buy American Act- som er en proteksjonisme lov angående bruk av statlige finanser i statlig kontekst: Minst 51% av klokken måte bli amerikansk.
Bulova kom på banen men feilet på Nasa testene: 4 stopp var uakseptabelt for Nasa.
Omega vant igjen med en 51% "US Made" Speedmaster.Pro.
Kassen var lagd i USA av StarWatchCase Company(Michigan) og sendt videre til Hamilton factory(USA) hvor den fikk sin sveitsisk kristall montert på og testet.
Derfra kassen var sendt til Sveits og urverket-tallskiven-viserene som var lagd i Sveits ble montert sammen.
Klokken fikk sine kvalitetskontroll i Sveits før den ble endelig sendt til Nasa i USA igjen, for de laboratorie "torture tests"...
Omega "solgte" disse til Nasa for en veldig ubetydelig summe: Egentlig med "stor" tap men de fikk gratis reklame igjen, da var det ikke en dårlig investering....Tvert imot.
Den 51% amerikansk Speedmaster.Pro er der:
http://www.omegawatches.com/news/international-news/international-news-detail/272?tx_ttnews[pointer]=44
For Bond, etter det jeg har lest, ble det sånn også: Rolex var i I.Fleming bøkene men historiene sier at noen(filmprodusent?) valgt Omega for han i 95.
Link med Bond sine klokker under:
http://www.jamesbondwatches.com/the-list-eon-movies.htm
Ja, det ser sånn ut: Alle siste trekk pekker på det... Omega er på "Rolex tokt".
Men de sier at alle AD er velkommen, så lenge de fullfører Omega kravene på verksted...Som faktisk er ikke små.
Omega og Rolex er nok hovedkonkurenter i den klasse.
Jeg synes ikke at en "replikering" er smart: Omega har sin historie, de er nå en "gruppe" og ikke en familliebedrift og kan ikke spiller så atskilt fra Swatch-Group som de kunne ønske.
Da strategien må bli forskellige.
Og ikke minst, de burde forstå at pris/prestisje spillet har en smertegrense...Som alt.