Pitcher inn et vintage-synspunkt:
Jeg synes de nye Omegaene med 9300 (SM300 og Speedyene) blir for tykke, men tror det er mest fordi jeg er vant med 321 og 552 i samme, men eldre modeller. Men egentlig skulle de ikke være noe problem, jeg har jo ganske tykke vintage-saker i samlingen også. Tror det har noe med forventingene og ikke minst hva man er vant med å gjøre.
Eneste jeg sliter med er den j... herjinga med skjortekanten disse tykke klokkene driver med. Men h... heller. Det finnes da dressklokker. Og det er en grunn til at det heter dressklokker.![]()
Hovedaskelig er det kristallene på den Speed.9300 som forårsaker sin 16mm høyde.
Kassen er 10mm inkludert sin bezel og bakdelen som er skrudd inn, toppkristallen er 3,5mm(inkludert buen som er 1mm), bak kristallen er flat og nærmere 2,5mm.
Da er klokken mer som 15mm på sin base(ikke inkludert buen)
Man kunne si at uten noen kristall bak og uten bue kunne klokken bli 13mm maks.
Safirkristallen er en imitering av bøyd hesalite(some den Pro.) og er nødvendig høy fordi klokken er ikke en tricompax, men egentlig en bicompax med samme mengde viser som en tricompax: Den kronometer timeviser er over den minuteviser og gjør at klokken sin timeviser starter seg høyere enn den tricompax Speedy.Pro.
Bicompax konfigurasjon gir plass til et datovindu og når man samler sammen time og minute viserene blir det også tillegg med en GMT komplikasjon.
Den toppsekundviser på selv klokken havner da ganske høy sammenlignet med en tricompax.
Men urverket er vakkert å se på og jeg synes at klokke bærer seg veldig bra sånn den er.

Redigert: